X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באם תקום מפלגת מרכז סוציאל-דמוקרטית, תהיה זו "לא עוד" מפלגת מרכז, אלא שונה מקודמותיה מפלגה חדשה בכנסת ה-19?
▪  ▪  ▪
מפלגה לדוגמא. איציק מרדכי

ב-17 במאי 1999 נערכו בישראל הבחירות לכנסת ה-15. הימים היו ימי ליקוק הפצעים בעקבות שלטונו של ביבי נתניהו, שלטון מפלג ומתריס שנמשך כשלוש שנים. אז, באותה תקופה, ברק לא המריא, ביבי היה לא אחראי ואמנון ליפקין-שחק היה בחזקת ראש ממשלה בפוטנציה, לפחות עד שפתח את הפה.
והעם? העם חיפש מושיע אמיתי, בעוד שפוליטיקאים שונים ומשונים חיפשו בית חם, לפחות לקדנציה אחת. חיפשו - ומצאו. ליפקין-שחק הזהיר כי נתניהו מסוכן לישראל (איפה הוא היה יום וחצי לפני?), איציק מרדכי חבט והלם באותו נתניהו בשידור חי בטלוויזיה, רוני מילוא שלף את מפלגת המדף שלו "התקווה" ודן מרידור, כהרגלו בקודש, עשה קולות של מתלבט, למרות שהתלבטות היא ממנו והלאה.
וכך קרה אפוא, שסקר מוזר שנעשה מבוקר עד צהריים, אם בכלל נעשה, קבע כי בראש מפלגת המרכז, זו שעיתון הארץ ניבא לה למעלה משלושים מנדטים והעם כל כך שיווע לה, יעמוד אלוף שלושת הפיקודים (במיל.) מרדכי ולא הרמטכ"ל בדימוס ליפקין-שחק, שהסתפק במקום השני. במקום השלישי הוצב מרידור, אחריו רוני מילוא, שזה עתה נפרד בכבוד מראשות עיריית תל אביב, במקום החמישי אורי סביר ואחריו דליה רבין. אחרי הגברת רבין הוצבו נחמה רונן, דוד מגן, דר' יחיאל לסרי והרשימה עוד ארוכה.
יושב-ראש מפלגת המרכז, למי ששכח, הסיר את מועמדותו לראשות הממשלה ממש בדקה ה-90, מה שהגביר את תמיכת הציבור באהוד ברק ואף הביא לו את הניצחון. המפלגה עצמה זכתה רק בששה מנדטים, הצטרפה לקואליציה של ברק וראשה הסתפק בתפקיד סגן ראש הממשלה ושר התחבורה - תפקידים בהם כיהן עד לפיצוץ פרשת "השר התוקע".

חידוד הקנה

מפלגת קדימה לעניות דעתי, חוטאת להרבה מהמטרות שלשמן נבחרה לכנסת, ולכן, להערכתי, עלול לקרות לה מה שקרה לקודמתה בראשות מרדכי: היא, במקרה הטוב, תתגמד עד לכדי מפלגה עם ספרה אחת, ובמקרה הרע היא פשוט תיעלם. ולכן זו ההזדמנות למפלגת מרכז סוציאל-דמוקרטית חדשה, שגם אם בבחירות לכנסת ה-19 היא תקבל רק ארבעה-חמישה מנדטים, זה עדיין לא יהיה בחזקת כישלון. אדרבה, תהיה זו הכנה מצוינת לקראת הבחירות לכנסת ה-20.
חומר למחשבה.

צו השעה

לאחרונה נערך הכינוס הראשון של ארבעת "מורדי" מפלגת העבודה, "הבמה הדמוקרטית" שמו. לארבעה הצטרף, לפחות זמנית ועל תקן רגל פה רגל שם, גם הח"כ המבולבל דניאל בן-סימון. אם יצטרף אליהם באופן פורמלי, תוכל כל החמישייה להתפלג מהעבודה, לקבל תקציב ולהקים מפלגה חדשה בישראל.
לא הייתי נדרש להקדמה הארוכה בעניין מפלגת המרכז בראשות מרדכי, אלמלא הייתי סבור כי בימים אלו ממש אנו עדים לתהליכים ומהלכים פוליטיים, שיובילו, בסופו של עניין ודבר, להקמת מפלגת מרכז חדשה, נוספת, שתתמודד בבחירות הבאות. זאת, למרות פרסומים על מגעים בין בכירים בקדימה לאותם מורדים.
והיה ותקום מפלגת מרכז סוציאל דמוקרטית, תהיה זו "לא עוד" מפלגת מרכז להערכתי, אלא שונה מקודמותיה כדוגמת זו שמרדכי עמד בראשה או להבדיל קדימה, בראשות שרון/אולמרט. כי בעוד השתיים הראשונות היו ריכוז של "מורדים" מכל התירוצים האפשריים, הרי שבמקרה של מורדי העבודה מדובר בכאלה שלא רק התיעוב, המוצדק לכשעצמו, מהיושב-ראש ברק, הוא שהביאם עד הלום, אלא גם ובעיקר בשל היותם בעלי אג'נדה סדורה: חברתית ומדינית. וגם אם פה ושם הם טעו ותעו, הרי שלפרישתם יש סיבות, לא תירוצים.
לעמיר פרץ, ליולי תמיר, לאיתן כבל, לאופיר פינס ואולי גם לדניאל בן-סימון יש יותר מכנה משותף מאשר, למשל, בין דן מרידור, ההוא מלמעלה, לביבי נתניהו. או בין בני בגין, חסיד ארץ ישראל השלימה לזאב אלקין, שהוא סתם חסיד משטה שיכול למצוא לו מקום נוח גם בקדימה, גם בליכוד וגם, תתפלאו, במפלגת "ישראל ביתנו", אם וכאשר יראה כי מקומו בליכוד בסכנה. או בין בוגי יעלון ("שלום עכשיו הם וירוס") ליוסי פלד. הדברים נכונים גם לגבי קדימה, ששם ניתן למצוא את שאול מופז ("לחסל את ערפאת", "לדבר עם החמאס") לצד זאב בוים, חניך "שתי גדות לירדן".
שנים מדברים כאן אצלנו עם מפלגת מרכז סוציאל-דמוקרטית, והנה לנו ההזדמנות לראותה מיוצגת על-ידי ארבעה או חמישה מורדי העבודה, כאשר אליהם מצטרפים עוד אישים (נטולי אגו, אבל מלאי דאגה וחרדה לעתיד) מכל הקשת הציבורית, לא הפוליטית, כדי לחזק אותה. מפלגה כזו, מן הסתם, שכל אחד מחמשת חבריה הנוכחיים יכול היה בשקט "לסחוט" לעצמו תפקיד של שר או סגן שר, עשויה להיות התקווה של שוחרי השלום השפויים ומודאגי המצב הכלכלי-חברתי. מפלגה עם נגישות לשלום ורגישות לבעיות חברה וכלכלה. מפלגה שהיא צו השעה.
אני מאמין באמת ובתמים, כי לא קדימה ולא הליכוד, בטח לא מפלגת העבודה או ישראל ביתנו, הן התשובה לתחלואי החברה ולעיניים הטרוטות של כל אזרח שני כאן, בארץ הזו. גם לא מפלגת שמאל לאומי, כהצעתם של אלדד ניב ושמואל הספרי. המילה "שמאל" פשוט דוחה אנשים, לא תמיד בצדק, אבל לרוב כן. אבל מפלגת מרכז סוציאל-דמוקרטית, שבארסנל שלה יהיו ערכים כמו שוויון (גיוס חובה לצה"ל או שירות לאומי גם לחרדים וגם למיעוטים), שלום גדול עם ביטחון עוד יותר גדול, קרי, מדינה פלשתינית עצמאית ומפורזת שבירתה מזרח ירושלים (בינינו, הרי מזרח ירושלים מזמן לא בידי ישראל), ביטול קצבת הילדים (החרדים והערבים מתחרים ביניהם מי יביא לעולם יותר ילדים על חשבוני וחשבונך), סבסוד כמעט מלא של התואר הראשון כחלק מחינוך חובה ועוד - היא לא רק צו השעה, אלא גם פתח לתקווה!

קדימה אחורה

היום, עשר שנים אחרי הקמת מפלגת המרכז, זו שנוסדה הרבה לפני קדימה, אבל הלכה רק אחורה עד להתפרקותה הסופית, ניתן לקבוע בוודאות, כי המכנה המשותף לכל החברים ברשימה היה אחד - הרצון לזכות בכיסא מרופד מעור של צבי (איפה "תנו לחיות לחיות" כשצריך אותם?), אפילו אד הוק! שהרי, די במבט חפוז על הגלריה האנושית שהרכיבה את הרשימה, כדי לדעת שכל קשר אידיאולוגי בין החברים בעשירייה הראשונה הוא מקרי בהחלט, אם בכלל.
כך, למשל, דרו בכפיפה אחת רמטכ"ל עם אוריינטציה שמאלנית (כבר אז טלי זלינגר-רפפורט השפיעה מאוד על בעלה ליפקין-שחק) לצד ח"כית בכירה מתנועת צומת הימנית בראשות רפול ז"ל. והיו גם אורי סביר ודליה רבין, שניהם קשורים בטבורם ל"אוסלו", לצדם של ד"ר יחיאל לסרי המזרחי חובש הכיפה הסרוגה ורוני מילוא, איש ארץ ישראל (השלמה? החלקית?), חילוני וצפוני.
לכאורה, מפלגת המרכז לא הייתה שונה משאר המפלגות, שהיו סופרמרקט של דעות ופרסונות. למעשה, הייתה זו מפלגה שונה, לפחות נכון לרגע ייסודה: ציונית, חילונית, יונית, בהנחה שנחמה רונן עברה מטמורפוזה, ולראשונה מאז קום המדינה עמד בראשה מזרחי, למרות שלא הייתה מפלגה עדתית. אולם היעלמותה מהמפה הפוליטית לא הייתה בחזקת "נבואה שהגשימה את עצמה", אלא הערכה פוליטית נכונה ונבונה, ולפיה קבוצת פוליטיקאים שהאג'נדה המשותפת היחידה שלהם היא ההישרדות, נועדה לכישלון מראש - וזה מה שאכן קרה בפועל.

תאריך:  17/11/2009   |   עודכן:  17/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צו השעה: מפלגת מרכז סוציאל-דמוקרטית
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
מה לליכודניק וסוציאל דמוקרט
הם לא מבינים  |  17/11/09 16:51
2
אבל העניים מצביעים לנתניהו כדי
אלטע קאקער  |  17/11/09 16:51
 
- ישר כח לכותב התגובה. ל"ת
פלצן אלטע קאקר  |  17/11/09 17:28
 
- דמגוגיה בגרוש..........
לפלצן התורן  |  17/11/09 17:34
3
צו השעה שינוי שיטת הממשל.
עכשיו ומיד.  |  17/11/09 16:57
4
צו השעה מפלגת שוק חופשי.
C-cyclist  |  17/11/09 17:30
 
- תן הסבר, בליכוד לא מבינים כלום ל"ת
פלצן אלטע קאקר  |  17/11/09 18:08
 
- ההסבר פשוט: לשתף את הציבור.
C-cyclist  |  18/11/09 17:59
 
- מדוע אתה גם לא חותם בערבית?
גילוי נאות   |  17/11/09 18:21
 
- גם הקאפיטליזם האמריקאי רקוב.
מטאטא  |  17/11/09 19:01
 
- זה קיים בזכות השוק החופשי.
C-cyclist  |  18/11/09 17:12
5
ובמה מפלגה זו שונה ממרץ??? ל"ת
אחד העם  |  17/11/09 17:53
 
- היא לא שונה היא טובה למדוכאים
פלצן אלטע קאקר  |  17/11/09 18:15
 
- מרץ הימרה את הכל על התהליך
C-cyclist  |  18/11/09 18:17
6
אופק לכמה ח"כים מיותרים?לא ולא ל"ת
dodel  |  17/11/09 18:42
7
מפלגה חדשה
איש העבודה  |  17/11/09 21:33
8
תגובה למגיבים
עמוס שריג  |  17/11/09 21:57
 
- דברים של טעם אבל....
לאקי  |  17/11/09 23:01
 
- אתה מדבר???
מד' ליונה עיוורת  |  17/11/09 23:06
 
- תגובה למד' ליונה עיוורת
עמוס שריג  |  18/11/09 10:20
 
- במה מפלגה זו שונה ממרץ? ל"ת
אחד העם  |  18/11/09 09:39
9
צו השעה:חינוך ליהדות=סוציאליזם
קורןנאוה טבריה  |  18/11/09 09:39
10
האוליגרכיה הורסת את המדינה
C-cyclist  |  18/11/09 17:25
 
- (תגובה ל"גילוי נאות") ל"ת
C-cyclist  |  18/11/09 18:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז ארד
קשה להבין מדוע מדינת ישראל, שחבה חובות למדינות אחרות, מלווה למדינות עניות, כאילו הייתה גביר העייריה    האם יתכן שבכל העולם טועים ורק אנחנו צודקים?
עו"ד הרב יצחק גאגולה
פרשת תולדות הינה מורה דרך בנושא חינוך הבנים, בה זרועים יסודות חינוכיים אקטואליים אף לימינו
יוני יצחק
התדרדרותה המוסרית והערכית של החברה הישראלית מהווה איום קיומי ממשי    כדי לתת מענה אמיתי לאיום אסטרטגי יש לנקוט באסטרטגיה, שתחזק את עמוד השדרה של החברה הישראלית
אליקים העצני
מדוע מלכתחילה כל תפיסת השלום של מחנה השמאל חסרת סיכוי
ד"ר להבית אקרמן
האם תופעת הקשקשת בקרקפת, מהווה מחלה או דבר שכיח שבשגרה? ומה זה בכלל קשקשת? ממה היא נובעת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il