X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין כמו הפלשתינים לחשוש מהכרזת עצמאות פלשתינית חד-צדדית: אם לאחריה לא תפנה ישראל את משרד המשפטים ואת מטה המשטרה שלה ממזרח ירושלים, יהפוך "הכיבוש" הזמני ל"כיבוש" מתמשך
▪  ▪  ▪
"אנו מכריזים בזאת.... א ... אה.... אוה"... או שלא? [צילום: AP]
כבר קרה שמנהיגים מזרח-תיכוניים אמרו דבר ללא כוונה מעשית ונאלצו לבצעו: כשנשיא מצרים עבד אלנאצר הכריז שהוא מוכן למלחמה וסגר את מיצרי טיראן, הוא הוביל בכך למלחמת ששת הימים ולתבוסתו הגדולה. וכשממשיכו סאדאת הכריז שהוא מוכן ללכת עד ירושלים כדי להביא שלום, דבריו שנשמעו בכל העולם הביאו אותו לירושלים

מזה כמה ימים שעם ישראל נרעש מן האפשרות שראשי הרשות הפלשתינית יכריזו על עצמאות באופן חד-צדדי, ללא הסכם עם ישראל, ויפנו למועצת הביטחון של האו"ם כדי שזו תכיר במדינה הפלשתינית בגבולות החופפים את הקו הירוק. אם אכן מהלך כזה יבשיל, יהפכו כל ההתנחלויות לבלתי חוקיות, שכן הן תימצאנה על שטח ריבוני פלשתיני, לאחר שנים שבאדמת יהודה ושומרון לא הייתה ריבונות לאף מדינה.
אם האפשרות תתגשם, לא רק התנחלויות תהפוכנה לבלתי חוקיות; גם שכונות ירושלים הבנויות על אדמה ששוחררה במלחמת ששת הימים, תהפוכנה לכאלה, והתושבים היהודים בגבעת-זאב, רמות, גילה, הגבעה הצרפתית, גבעת המבתר, שיח'-ג'ראח ו שכונות נוספות, יהפכו לשוהים בלתי חוקיים במדינת פלשתין. זו אולי הסיבה, שארה"ב ביקשה מישראל לחדול לבנות בשכונת גילה.
לאחר שהעולם יכיר במדינה הפלשתינית העצמאית בגבולות 1967, אם תסרב ישראל לפנות את כל יישוביה שם - כולל אריאל, גוש-עציון ומעלה אדומים - ידרשו הפלשתינים לשלוח כוחות צבא בינלאומיים (כדוגמת יוניפיל בלבנון) שיבצעו את פינוי ההתנחלויות.

גרסה מרוככת של סילוק
יוותרו על שיבת הפליטים???

הכרזת העצמאות הפלסטינית, תוך הישארות הפליטים בלבנון וסוריה, תביא על ראשי מדינת פלסטין את חרון אף הממשלים במדינות אלה, שכבר החלו לייחס את התוכנית להכריז עצמאות פלסטינית חד-צדדית למזימה ישראלית, שנרקמה יחד עם כמה בוגדים פלסטינים, לחיסול בעיית הפליטים ולאילוץ המדינות, שבשטחן חיים הם או צאצאיהם, לתת להם אזרחות מקומית.

תסריט זה מעורר חלחלה בקרב לא מעטים מבני עמנו, וכדי להרגיע את נפשם הסוערת, יש לומר בפתח הדברים: עד כמה שהתסריט נשמע סביר, הרי שלפלשתינים הוא נשמע סביר הרבה פחות. הסיבות לכך רבות:
ראשית, ראשי הרשות הפלשתינית חוששים שממשלת ישראל תראה בהכרזת עצמאות חד-צדדית הפרה יסודית של הסכמי אוסלו (כאילו שהטרור שנמשך מאז 1994, מיום הקמת הרשות, אינו הפרה יסודית שלו), ואז תחליט על פירוק הרשות, שנוסדה על בסיס ההסכמים, ותחזיר את הגלגל הפלשתיני לאחור ח"י שנים, לימי תום האינתיפאדה הראשונה. פירוק הרשות יכלול סילוק לחו"ל של כל ראשיה, שריה ויועציה, פקידיה וחברי הפרלמנט שלה, ובמיוחד אלה שהגיעו מתוניס יחד עם ערפאת. גם גרסה מרוככת של הסילוק, כלומר – אי-כיבוד כרטיסי האח"ם שעמם מסתובבים אישים אלה בין ערי ישראל ומהן החוצה, פירושה הפיכתם למעשה לאסירים ברמאללה.
לא רק שהם לא יוכלו לנוע, הם לא יוכלו להתעשר עוד מהברחות בכלי רכבם, שצה"ל מנוע מלחפש בהם בדרך כלל.
גורם שני, ומעט יותר חשוב, להימנעות מהכרזת עצמאות, הוא החשש מהמשכו של "כיבוש" ירושלים. ראשי הרשות יודעים שמשרד המשפטים של מדינת ישראל נמצא ברחוב צלאח א-דין במזרח העיר, כלומר בשטח שיהיה שטח כבוש בתוך המדינה הפלשתינית הריבונית, וכך גם המטה הארצי של משטרת ישראל, הנמצא בשיח' ג'ראח – עוד שכונה שתהיה "פלשתינית" לאחר ההכרזה על מדינה עצמאית וההכרה בה.
כיוון שלא סביר כי ישראל תפנה אז משרד ממשלתי וגוף ביטחוני מרכזי ממקומם וכן אלפים מתושבי העיר, למרות ההכרזה תישאר ירושלים המזרחית למעשה בידי ישראל לתקופה ארוכה. מצב כזה הוא חמור מאוד מבחינת מכריזי העצמאות הפלשתינית, שהרי אם ישראל תמשיך "לכבוש" את ירושלים, והעולם יבין את עמדתה לגבי העיר ולא ילחץ עליה לפנותה, עלול המצב הזמני הזה להיות "זמני לתמיד", כפי שקורה בהזדמנויות רבות במזרח התיכון. יתר על כן, גם ההתנחלויות עלולות להישאר במקומן, תחת שליטה ישראלית, באופן "זמני קבוע", מה שיהפוך את הריבונות הפלשתינית ללעג ולקלס.
טעם חשוב יותר לאי-הכרזת עצמאות פלשתינית חד-צדדית הוא כלכלי: על-פי הסכם פריז משנת 1995, ישראל היא כיום השער הימי של הרשות על שני חלקיה – עזה ויהודה ושומרון. כתגובה להכרזת עצמאות חד-צדדית, יכולה ישראל לסגור את דרכי הייבוא והייצוא של הפלשתינים דרך נמליה. אומנם תהיה להם אפשרות מעבר דרך ירדן, אך זה יאריך ויסרבל את דרכי הייצוא והייבוא, ועלול להנחית מכה קשה על הכלכלה הפלשתינית, שרק לאחרונה החלה לחזור למה שהייתה עד פרוץ האינתיפאדה השנייה.
אבל הסיבה העיקרית לכך שברשות יהססו מאוד להכריז על עצמאות חד-צדדית היא החשש שבכך יגיע הקץ על המשא-ומתן עם ישראל, ותיק סוגיית הפליטים ייסגר ויינעל לתמיד. משמעות הדבר היא ש-400 אלף פליטים "פלשתינים" בלבנון, כמספר הזה בסוריה, כמיליון וחצי בירדן ועוד כמיליון ברחבי העולם, יישארו לעולם ועד בארצות מגוריהם; שהרי בהיעדר הסכם עם ישראל היא תסרב לשובם אל שטחה, ואילו הם יסרבו לעבור למדינה הפלשתינית – הן משום שזו תהיה עוד מדינה ערבית כושלת כמו מרבית אחיותיה, למעט אמירויות המפרץ, והן משום שבה הם ייחשבו לזרים, לכאלה שבאו מיפו, מחיפה ומעכו. הכרזת העצמאות הפלשתינית, תוך הישארות הפליטים בלבנון וסוריה, תביא על ראשי מדינת פלשתין את חרון אף הממשלים במדינות אלה, שכבר החלו לייחס את התוכנית להכריז עצמאות פלשתינית חד-צדדית למזימה ישראלית, שנרקמה יחד עם כמה בוגדים פלשתינים, לחיסול בעיית הפליטים ולאילוץ המדינות, שבשטחן חיים הם או צאצאיהם, לתת להם אזרחות מקומית.
ראשי המדינה הפלשתינית, אם תוכרז, אינם יכולים להרשות לעצמם להסתבך עם סוריה ועם לבנון, שכן למשטר הסורי ולחיזבאללה הלבנוני יש דרכים "בדוקות ומנוסות" לגרום צרות למי שאין הן חפצות ביקרו: הסתה באמצעי התקשורת, יצירת מתחים פנימיים, וכן ציודן של קבוצות אופוזיציה בכסף ובנשק ואימונן, כדי שאלו יערערו את השלטון כפי שהן עושות בעירק, בלבנון, בירדן, בסעודיה וברצועת עזה.
אין בכל אלה כדי לומר שתסריט ההכרזה אינו אפשרי, שכן במזרח התיכון אין "לא בא בחשבון". בעבר היו לפחות שני מקרים, שמנהיגים אמרו דבר שלא התכוונו לו, אבל עצם ההכרזה כפתה עליהם לבצע את תוכנה. המקרה האחד היה כאשר גמאל עבד אלנאצר, הנשיא המצרי, הכריז ערב פרוץ מלחמת ששת הימים בשנת 1967 שהוא מוכן למלחמה ו"אהלן וסהלן" לצה"ל. הוא סגר את מיצרי טיראן והביא בכך למשבר שהוביל למלחמה ולתבוסתו הגדולה. מקרה שני היה, כאשר הנשיא סאדאת – שהחליף את עבד אלנאצר – הכריז מעל במת מועצת האומה שהוא מוכן ללכת עד ירושלים כדי להביא שלום. הוא לא התכוון לכך, אבל דבריו ששודרו ברדיו נשמעו בכל העולם וחייבו אותו לקיימם.
לכן, עלולים דברי ראשי הרשות להביא בסופו של דבר להכרזה כזו, אך תוצאותיה עלולות להיות קטלניות למדינתם, ויביאו לקריסתה, ולאובדן מוחלט של החלום הפלשתיני. מבלי לקבוע מסמרות, נראה אפוא שמנהיגי אש"ף יימנעו מלהצעיד את עמם לעבר מדינה עצמאית ללא הסכמה עם ישראל.

מתחילים ללמוד

העיתון "טיימס" הלונדוני דיווח השבוע בכותרת ראשית שבעת האחרונה אימצו הכוחות הבריטיים והאמריקניים באפגניסטן שיטה חדשה לשכנע את כוחות הטאלבאן להניח לצבאות ארה"ב ובריטניה ולחייליהם לנפשם: שיחוד אנשי טאלבאן בכסף – 10 דולר ליום לאדם עבור הנחת הנשק הצידה. זה המחיר וזו התמורה.
"שיטה חדשה" אמרנו? כלל וכלל לא! זו שיטה ישנה ומוכרת של ניהול חשבונות בין שבטים. מה שהכוחות הזרים עושים עכשיו הוא תחילת הדרך באימוץ התרבות המקומית. נראה כי הכוחות הזרים מתחילים להבין, שתרבות השבטים באפגניסטן היא הבעיה, ולכן היא גם המפתח לפיתרון.
הבעיות תיפתרנה כליל כאשר לכל שבט תהיה אוטונומיה ואף עצמאות, אבל עד שהבריטים והאמריקנים יבינו זאת, עוד חיילים רבים שלהם ייהרגו, למרבה הצער והכאב.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  21/11/2009   |   עודכן:  21/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכרזת עצמאות? כנראה שלא!
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
יש עוד סיבה מהותית לנושא
מרק_טווין  |  21/11/09 22:45
2
ד"ר קידר טועה
משה, עורך-דין  |  21/11/09 23:17
3
מה כל כך רע בהכרזה?
יורמי  |  22/11/09 08:34
4
אבל ד"ר קידר בעצמו בעד מדינה ל"ת
פלסטינית!! אז ??!  |  22/11/09 11:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רונן לוי
השבוע עמד בסימן חובת נאמנות ללקוח, של מכלול העוסקים והקשורים לשוק הרכב והתחבורה    איך קשורים סוכני הביטוח, הגופים המוסדיים, השמאים, המוסכים, פקידי המימשל וחברי הכנסת למצבו העגום של הענף?
עוזי אורנן
על-פי התפיסות הקיימות אין תקוה למשא-ומתן    ישראל מבקשת להוכיח כי היא חפצת שלום אך בפועל נוהגת בדיוק להפך
רועי אורן
על מלחמתם של העיתונים דן מרגלית ואלי סהר במי שלא תומך בהם, על ממשלת האיחוד האירופי, ההתקפות הבלתי פוסקות על בן כספית ועל חוסר ההחלטה לקביעת היועמ"ש נספר מעל עמודים אלה
עו"ד משה גולדבלט
ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד את אורי מסר לדין בגין נתינת שוחד, ואת אולמרט בגין קבלת אותו שוחד, תמוהה    עד שבודקים את הקשרים החבריים והעסקיים, ומבינים...
יאיר דקל
לפני כמה ימים הוצפו רשימות התפוצה בישראל במכתב אנטי מוסלמי אשר כתב, לכאורה, ראש הממשלה    האם אין דרך לשכנע בוויכוח ללא זיוף של מאמר שלא היה ולא נברא?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il