X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הניסיון האמריקני מלמד שיעילות השימוש באנרגיה מושגת לא בחקיקה או בהתערבות ממשלתית, אלא במתן "חופש ביטוי" לשוק, המשקף העדפה של מוצרי חשמל ביתיים חסכני אנרגיה
▪  ▪  ▪
אין צורך בהכוונה ממשלתית. השוק מווסת את עצמו [חברת החשמל]
נראה כי מעבר לערך הקיים בהוספת תקנים ל"מכון התקנים", הוספת מפקחים מיוחדים לנושא ואספקת נושאים לכנסת לעסוק בהם – ההתנאות של משרד התשתיות בתקנות להסדרת החיסכון באנרגיה של מוצרי חשמל ביתיים הביאה להם גם רגע של תהילה בין שלל האייטמים החדשותיים

עם כניסתכם לדירה חדשה, בוודאי תרצו לציידה במיטב מכשירי החשמל: מקרר, תנור, מזגן, מדיח כלים, מערבל וכיוצא באלה. אולי לא ידעתם, אך את השאיפה הנפוצה הזאת הפך לאחרונה משרד התשתיות לספין מחשמל.
כידוע, הצרכן הישראלי ניצב נבוך מול שפע מכשירי החשמל הביתיים המוצעים בשוק, ואינו יודע כיצד לבחור מכשיר העולה בקנה אחד עם המהפכה הירוקה. אך לא אלמן ישראל. משרד התשתיות נחלץ לעזרה, הושיב על המדוכה צוות של מומחים, ואלה הולידו במזל טוב קובץ תקנות, שיסדירו את האופן שבו תפעילו את המערבל, את המדיח או את מייבש השער. תקנות אלו, אשר אושרו לאחרונה על-ידי הכנסת וייכנסו לתוקף במארס 2010, יחייבו את כל מוצרי החשמל הביתיים לעמוד בתקן של חיסכון באנרגיה. מאותה עת כבר תדעו לא לשגות ברכישת מוצרים "זוללי חשמל".
כידוע, אי-אפשר לקרר מזון במקרר ללא חשמל, והדבר נכון גם בעניין הפעלת מדיח הכלים, תנור האפייה ומייבש הכביסה. אפשר לחסוך ואט פה, ואט שם, אבל אי-אפשר לכבס במכונת כביסה ולא לצרוך חשמל. החיסכון, אם בכלל, לא יהיה משמעותי במיוחד, ולא יהיה גדול בהרבה מזה שהיה מושג גם ללא התקנות. אולם משרד התשתיות בחר להכריז באוזני העיתונות שמנתוניו עולה, כי "החיסכון הצפוי בחשמל עומד על כ-120 קוט"ש בשנה בממוצע - כמות שבמצטבר עשויה להגיע לכדי 6.5 מיליארד קוט"ש עד סוף שנת 2020". כמות זו, קובע המשרד, "מהווה כמעט 7 אחוזים מהיעד הממשלתי לצמצום הצריכה בחשמל עד תום שנת 2020", ומסכם בגאווה: "תקנות אלו יצטרפו לתקנות שכבר אושרו למזגנים, למקררים, מנועים חשמליים, משאבות וציוד נוסף". והרי "7 אחוזים מיעד צמצום הצריכה" פירושם 7 אחוזים מן היעד העומד על 10 אחוזים לכל היותר, כלומר 7 אחוזים מ-10 אחוזים, שהם 7 אלפיות האחוז מן הצריכה. ועל זאת כל המהומה?
נראה כי מעבר לערך - שאין לזלזל בחשיבותו למנגנון ממשלתי משומן - הקיים בהגבלת הייבוא, הוספת תקנים ל"מכון התקנים", הוספת מפקחים מיוחדים לנושא ואספקת נושאים לכנסת לעסוק בהם תמורת שכר נאה - יש כאן גם ערך מוסף של זכייה ברגע תהילה בין שלל האייטמים החדשותיים. ובכל זאת עולה השאלה, מה עשינו עד עתה? כיצד הצלחנו להתייעל בטרם הופיעו התקנות המתקדמות?
תשובה חלקית לשאלה ניתן למצוא באתר משרד האנרגיה האמריקני.
מתברר, כי השימוש באנרגיה הולך ומתייעל במהלך השנים. אם בשנת 1970נדרשו בארה"ב 18 אלף יחידות אנרגיה (BTU) להפקת דולר של ייצור מקומי גולמי, הרי שבשנת 2008 פחתה כמות האנרגיה הנדרשת לייצור ב-50 אחוז ועמדה על 8.5 אלף יחידות BTU בלבד לכל דולר של ייצור. כלומר, במשך 38 שנה הצליחה הכלכלה האמריקנית להכפיל את יעילות השימוש באנרגיה. זוהי התייעלות שמעל ומעבר לכל "הישג" שניתן להשיג בחקיקה או בהתערבות ממשלתית. ביטויה של מהפכת החיסכון הזאת מובהק במיוחד בכל הקשור למוצרי חשמל ביתיים. גם אם בארה"ב לא זכו אלה לחקיקה מתקדמת כמו זו של משרד התשתיות הישראלי, הרי שהשוק העניק יתרון למי שהצליח לייצר מוצרים ביתיים, המסוגלים לבצע יותר עבודה בפחות אנרגיה.
על-פי הנתונים המוצגים באתר של איגוד יצרני הציוד החשמלי בארה"ב, בין השנים 1980 ו-2008 הדגימו מוצרי החשמל הביתיים עלייה דרמטית ביעילות האנרגטית שלהם. מקרר ביתי למשל, שיעילות האנרגיה שלו הוגדרה בנתון 5.59 EF (מדד יעילות אנרגיה למוצרי חשמל) הגביר את יעילותו פי 3 (והגיע ל-15.5 EF), כשהוא מגלם בכך שיפור של 177 אחוז ביעילות האנרגטית. הארגון גם מציג מידע מפורט על צריכת החשמל של כל מכשירי החשמל הביתיים לשנה והערכות מחיר להפעלתם, ומרשים לגלות, כי ניתן להפעיל מקפיא ביתי לאורך כל היממה במשך שנה שלמה בעלות צריכת חשמל של 40 דולר בלבד.
נתונים אלה ממחישים, כי השוק והביקוש למוצרים איכותיים יותר מובילים מהפכת חיסכון באנרגיה, גם אם זו אינה זוכה לסיקור תקשורתי צמוד. יש לקוות אפוא, כי משרד התשתיות לא יערים יותר מדי תקנות והגבלות על יצרני המכשירים, המעכבות את התקדמות מהפכת החיסכון האמיתית באנרגיה.

לאתר מגזין מראה
המאמר התפרסם בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון"
בועז ארד-ארדר הוא מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט, ועורך כתב-העת "אנוכי" של תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד.
תאריך:  21/11/2009   |   עודכן:  21/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ללא תקנה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הניסיון האמריקני מלמד
גדעון אמיר  |  22/11/09 01:44
 
- בלבלת אותי
אנכי  |  22/11/09 17:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
אין כמו הפלשתינים לחשוש מהכרזת עצמאות פלשתינית חד-צדדית: אם לאחריה לא תפנה ישראל את משרד המשפטים ואת מטה המשטרה שלה ממזרח ירושלים, יהפוך "הכיבוש" הזמני ל"כיבוש" מתמשך
רונן לוי
השבוע עמד בסימן חובת נאמנות ללקוח, של מכלול העוסקים והקשורים לשוק הרכב והתחבורה    איך קשורים סוכני הביטוח, הגופים המוסדיים, השמאים, המוסכים, פקידי המימשל וחברי הכנסת למצבו העגום של הענף?
עוזי אורנן
על-פי התפיסות הקיימות אין תקוה למשא-ומתן    ישראל מבקשת להוכיח כי היא חפצת שלום אך בפועל נוהגת בדיוק להפך
רועי אורן
על מלחמתם של העיתונים דן מרגלית ואלי סהר במי שלא תומך בהם, על ממשלת האיחוד האירופי, ההתקפות הבלתי פוסקות על בן כספית ועל חוסר ההחלטה לקביעת היועמ"ש נספר מעל עמודים אלה
עו"ד משה גולדבלט
ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד את אורי מסר לדין בגין נתינת שוחד, ואת אולמרט בגין קבלת אותו שוחד, תמוהה    עד שבודקים את הקשרים החבריים והעסקיים, ומבינים...
רשימות נוספות
מים לכל - אבל במחיר ריאלי  /  דן זסלבסקי
אל תגעו לי בקונספציה  /  בעז העצני
מיסים מיסים בששון  /  קובי קמין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il