"מצוקת הדיור הביאה לתנופת בנייה מהירה. על-מנת להביא לירידה במחירי הדיור נדרש תכנון מואץ שקיבל חיזוק בין השאר בותמ"ל שהוקם לצורך הזה ובהקלות שניתנות על-מנת לזרז ולאפשר בנייה. התוצאה במקומות רבים - שכונות תוכננו ואוכלסו ללא תשתית הולמת. וכך מוצאים את עצמם אנשים בדירה שרכשו בלי מבני ציבור או תחבורה נגישה". כך אמרה יושב-ראש ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', בדיון (יום ד', 24.6.20) על תכנון שכונות ללא תשתיות הולמות ואכלוסן. "ננסה להבין מהי תמונת המצב בשטח ואיך נמנעים מהמשך התופעה ואיך פותרים ועוזרים לאנשים שנמצאים במצוקה בעקבות חוסר התכנון הזה. תושבים של שכונות שבגלל חוסר תכנון בתשתיות מוצאים את עצמם פשוט כלואים".
ח"כ סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת) אמר: "אנשים שילמו על הכל, וישבו שנים בלי אינטרנט ובלי מדרכות".
ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן: "נצטרך להיות כך שנתיים וחצי-שלוש. מערכות השלטון המרכזי רצות קדימה ולא מחוברות לשטח. הותמ"ל היה ניסיון להכתיב מלמעלה ואז נכנסים לפתרונות לא טובים. זה לא התחיל בותמ"ל, גישת ה'יהיה בסדר, נפתור תוך כדי תנועה'". יגאל גואטה, מגיש התוכנית "האזרח גואטה" בכאן 11: "השאלה למה אתה הצטרפת ל'יהיה בסדר'. אתה צריך להגיד - אין תשתיות, אין בנייה".
רפי אלמליח, רמ"י: "תשתיות לוקות בחסר מאז ומתמיד, לא נכון להגיד שאם אין תשתיות, אז תסגרו את התכנון". היו"ר חיימוביץ': "מה זה עוזר אם יש לאנשים איפה לגור והם לא יכולים לצאת משם?". אלמליח: "לכן הוקם מטה תשתיות במשרד האוצר. זה שעומדים בצד ואומרים למה בניתם - זה לא לעניין".
חיימוביץ': "אתה יכול לשרטט לנו איך אתה רואה את מערך התכנון עובד?" אלמליח: "התכנון נותן פתרון. יש תכנון של הרחבת כביש ומערך הסעות המונים. הבעיה היא היישום והתקצוב. כל דבר מתוקצב על-ידי מישהו אחר. בהסכמי הגג לקחנו תקציבים מהשיווקים ותקצבנו. משרד ראש הממשלה צריך לתכלל, כמו את מערך המטרו, שמתוכנן בקצב מהיר". יגאל גואטה: "בשכונת עין הים בחדרה יש שני כבישים מתוכננים. במציאות זה לא קיים".
שחר סולר, מינהל התכנון: "לגבי העתיד, איך מתכללים? יש תוכנית אסטרטגית - 2040. אני רואה בה הזדמנות. הרעיון הוא לזהות עבודות פיתוח ולעשות תיעדוף, מוקדי מאמץ. לתת דגשים ולא לפזר השקעות בצורה פחות מושכלת. זה יאפשר לנו ביצועים גבוהים. זה מקודם זה שנתיים". יו"ר הוועדה: "מתי שרשרת התכנון תתכלל הכל, ושום דבר לא יאושר בלי אישורים אחרים?"
שחר סולר: "בתכנון זה קורה כבר היום. יש בעיות בכמה מקומות במעבר בין תכנון לביצוע. יש נתקים. מאשרים תוכנית מתאר, ועד שזה מתקדם הדברים משתנים - יש יותר כלי רכב, אופי משקי הבית משתנה. יתרונות הותמ"ל שהוא קושר תקציב ללא התניות ואז החיבור בין תקצוב לביצוע יותר טוב".
יו"ר הוועדה סיכמה: "הוועדה מבקשת מגופי התכנון וממשרד התחבורה לבחון כיצד מייצרים כלי עבודה תכנוניים, שיאפשרו התניה בין אכלוס של שכונה חדשה לבין ביצוע תוכניות התחבורה של השכונה כפי שהן מאושרות בתוכנית המתאר. הוועדה מבקשת ממנהל התכנון להעביר לידיה את רשימת המיזמים שמתועדפים במסגרת התוכנית האסטרטגית 2040 שהמנהל מקדם. הוועדה מבקשת ממרכז השלטון המקומי את ריכוז התובנות והחסמים וההמלצות לגבי הסכמי הגג".