X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העקרב - רגיל לעקוץ. כך גם מתבטא יחסה של מדינת טורקיה, ובראשה ארדואן, אל מדינת ישראל השאלה הטורקית ופתרונה היחיד
▪  ▪  ▪
גלי האיסלאם היכו גם בו. טאיפ ארדואן [AP]

הפעם הראשונה - והאחרונה גם - שביקרתי בטורקיה הייתה ב-2002, בעיירת הנופש בודרום. אני זוכר את ההתלהבות שלי שם, בעיקר מהנשים: מיני, מחשוף וסיגריות מרלבורו היו דבר שבשגרה. המסגדים, שאותם היה ניתן לספור על אצבעות יד אחת, היו מוצנעים בפינות מרוחקות. האווירה הייתה ים תיכונית-אירופאית.
כן, זה היה לפני כשבע שנים, כאשר את השלטון הנהיגה ממשלה חילונית למהדרין. אבל מאז עברו הרבה גלים של איסלאמיזציה על העולם, חלקם התבייתו על טורקיה בראשות טאיפ ארדואן ("מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלאמיסטית). אחרת קשה להסביר את היחס העוין שמפגינים הטורקים כלפי ישראל מאז מבצע "עופרת יצוקה".
זה התחיל בשריפת דגלי ישראל בכל פינה בארצו של אתאטורק, המשיך לאיומים אנטישמיים על מוסדות, גופים ואישים יהודים, אפילו על הכדורגלן פיני בלילי; צבר עוצמה עם הפוזה שעשה ארדואן לנשיא שמעון פרס בדאבוס; אחר כך המתקפה הרבתית על שגריר ישראל שם, כולל תקיפת מכוניתו; משם זה הגיע לביטול השתתפות יחידות צה"ל בתרגיל רחב היקף עם הצבא הטורקי; עבר לאמירה של אותו רדואן (שוב רדואן) ולפיה הוא מעדיף לפגוש את המבוקש נשיא סודן על פני נתניהו; והשבוע, כחלק מן השגרה, הטורקים ויתרו על השמעת ההמנון הישראלי לאחר שספורטאית ישראלית זכתה במקום הראשון בתחרות פיזית כלשהי שנערכה שם. ואני כבר לא רוצה לפרט איומים מינוריים כמו ביטול חוזים עם התעשיה האוירית שלנו אם לא יסופקו לטורקים מל"טים תוך פרק זמן קצוב ועוד.

טורקיה תשנה דרך פעולתה?

טורקיה, בלשון המעטה, "מתה" לתווך בין ישראל לסוריה. ישראל, מצדה, מסכימה לכך, הן בשל אובדן שארית כבודה והן בשל סוג של פחד שהיא מפגינה לאחרונה. זאת למרות שהיא יודעת בדיוק מה תהיה החלטת הטורקים בתור "בוררים" או "מגשרים". ומדוע הטורקים כל כך רוצים לתווך בין ישראל לסוריה? הרי היחסים בין טורקיה לסוריה מעולם לא היו ירח דבש! הסבר אחד לפחות לרצונם העז של הטורקים לראות את רמת הגולן (שזה כולל את הכנרת) בידי הסורים מצאתי במאמר שכתב הפרשן והמזרחן ד"ר גיא בכור (למאמרים נוספים של ד"ר גיא בכור - לחץ כאן):
"סוריה חווה אסון, קריסה ושואה כלכלית, אין דרך אחרת לתאר את מה שהמשטר הסורי מתאמץ כל כך להסתיר. המדינה מתייבשת, ולא פחות מרבע מיליון חקלאים נאלצו בשלוש השנים האחרונות לנטוש לנצח את האדמות שלהם, ולהגר לערים הגדולות. שם הם חיים באוהלים, נטושים לחלוטין על-ידי המשטר והמדינה", כותב ד"ר בכור ומציין כי הנתונים הללו התפרסמו במחקר מיוחד שנעשה על-ידי האו"ם, ופורסמו באתר ערוץ אלערביה, לתדהמת הערבים והסורים. "אלו שינויים דמוגרפיים גדולים, שינוי מראה פניה של המדינה כולה... נתחיל בכך שנהר הפרת האדיר, מקור המים העיקרי של סוריה בעבר, הולך ומתייבש. הטורקים עוצרים את המים שלו בשטחם, בשורה של סכרים אדירים, כך שלסוריה ולאחר מכן לעירק מגיע חלק הולך וקטן. בתוך כעשור נהר הפרת אמור להתייבש לגמרי, כאשר הוא עוזב את טורקיה. גם עכשיו הנהר מגיע לסוריה עם מים מזוהמים, ולכן הדגה שלו, מקור מחיה חשוב, הולכת ונכחדת. מליחות המים עלתה, ולעיתים קרובות הם כבר אינם ראויים לשתייה. חלק מן היובלים של נהר הפרת כבר אינם קיימים עוד. למשל נהר ח`אבור, שהתייבש לגמרי, הוא כיום נקיק חול יבש. דלתת נהר הפרת, מרכז האוכלוסיה הסורית, מתייבשת".
בשלהי המאמר, מציין ד"ר בכור כי הכנרת בבעלות סוריה היא סוג של הצלה לחקלאים שם, ופחות לחץ סורי על הטורקים העוצרים את המים של נהר פרת בשטחם.
אם כך הם פני הדברים, מדוע טורקיה לא משנה טקטיקה, ומחליפה את זו הנוכחית בליקוקים לישראל, כדי לזכות בתפקיד המתווכת? שאלה טובה. ע"ע סיפור הצפרדע והעקרב. כוחו של הרגל.
ועל זה נאמר: ואידך זיל גמור.

שלום שביר

השלום שלנו עם טורקיה, תתפלאו, הרבה יותר שביר מזה שיש לנו עם מצרים או ירדן. עם אלה לפחות היה לנו סכסוך דמים ארוך-שנים ומחלוקת לגיטימית על גבולות. אבל מה היה לנו ומה יש לנו עם הטורקים, שהם כל כך שונאים אותנו? ומה זאת הדאגה לפלשתינים שקפצה עליהם בשנים האחרונות?
למדינת ישראל יש שר חוץ, את ליברמן. נכון, הוא לא ספל התה שלי ושל הרבה כמותי. אבל מה לעשות שהאיש צודק כשהוא אומר כי ישראל מוותרת על כבודה בכל הנוגע להתנהלות מול הטורקים! ולא רק מוותרת על הכבוד, אלא אף שמה עצמה אסקופה נדרסת לרגלי השלטון שם. למשל, הביקור של השר פואד בן-אליעזר שם דווקא בימים אלו. או אמירותיו של אותו שר, הנתמכות גם על-ידי ראש הממשלה נתניהו: "אם הטורקים ישנו את יחסם לישראל הם יוכלו לשמש מתווך בינינו לבין סוריה בסוגיית רמת הגולן". לקרוא ולא להאמין.
הטורקים לא ישנו את יחסם לישראל לעולם, אלא אם הצבא שם, זה שאחראי לשמירת צביונה של טורקיה על-פי משנתו של אתהטורק, יעמיד כמה מנהיגים טורקיים במקומם. עד אז אנחנו יכולים לחלום על יחס אחר, שונה, אובייקטיבי מצדם. אדרבה, העם הטורקי הרבה פחות עוין בבסיסו לישראל וליהודים, זו הממשלה שמסיתה אותו למחוזות אפלים, ומוכיחה לעולם המוסלמי כי טורקיה יכולה להיות גם סוג של דמוקרטיה וגם סוג של אנטישמית.

תאריך:  25/11/2009   |   עודכן:  25/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טורקיה - מתווך עוין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל העמים שונאים את ישראל. כולל
שמאלני ישראל  |  25/11/09 13:45
2
ישראלים תפסיקו להתפלסף
אידה קמיקזה  |  25/11/09 13:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צילה שיר-אל
השבוע: קשתים - עם מי אתם מסתדרים וממי כדאי לכם להיזהר - התאמה למזלות האסטרולוגיים    תחזית שבועית לילידי כל המזלות
עמוס עמירן
הסובר כי אם יצעק בקול רם, טיעונו יהיה צודק - טועה    אם סברה כזו תשתמש דוגמה לצופי "האח הגדול" - אז ברי כי אבדנו...
אמיר רוזנבליט
בנוגע להסתמכות העיתונאי על מידע מדובר, המסקנה המתבקשת ברורה: העיתונאים זקוקים לדוברים והדוברים זקוקים לעיתונאים!
נחום שחף
עזה תלויה לקיומה ב"אנרגיות" המגיעות מישראל לחמאס    לכן, כדאי לתת להם לשבת קצת בחושך ורק אז הם יתחילו לחשוב באמת...
ראובן לייב
בניגוד לפרסומים, כאילו היא ניתנת, לראשונה בארץ, כתרופה ניסיונית בשיבא, מתברר שהיא ניתנה עוד לפני 20 שנה בבילינסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il