X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בישיבתה האחרונה של האקדמיה נקבעה החלופה 'סמלון' תמורת אימוג'י כמו-כן אושרה רשימה של שמות מדוזות והתקבלו כמה החלטות בדקדוק
▪  ▪  ▪
פרצופונים. הסמלונים ישמשו רק למה שאינו פרצוף [צילום: אורלין וגנר/AP]
השתלטות האימוג'י על חיינו
פרופ' חיים נוי
תופעה תרבותית שלא הולכת להיעלם, ולמעשה הייתה קימת כבר לפני 40,000 שנים * האימוג'י הפופולרי ביותר: האימוגי' הבוכה מצחוק, מאז 2012 הוא הופיע כ-2.5 מיליארד פעמים
לרשימה המלאה

מחלקה ראשונה
טוויטר מציגה אימוג'י ליהודי הגולה

חלופה עברית למילה חדשה אימוג'י. בעקבות פניות רבות שהגיעו לאקדמיה ללשון העברית בשנים האחרונות הוחלט להציע לציבור מילה עברית פשוטה ושקופה: סִמְלוֹן.
מקור המילה "אֵמוֹגִ'י" ביפנית, והיא נוצרה מהלחם של שני רכיבים שמשמעם 'תמונה' ו'תו' (או 'אות'). מילה זו מצטרפת למונח הוותיק יותר פַּרְצוּפוֹן, שמעתה ישמש רק לסמלונים שצורתם פרצוף, ולמונח סמליל המחליף את המילה לוגו.
בישיבת מליאת האקדמיה, שבשל הקורונה התקיימה (יום ב', 22.6.20) במערכת זום, נדונה השאלה מה אפשר לומר בעברית במקום אנדרדוג. מקור הביטוי בארצות הברית בתחום תחרויות הכלבים: underdog היה הכינוי לכלב שהפסיד בקרב (ושכב על הרצפה ומעליו רכן הכלב המנצח - top dog), ומשם הושאל למשמעות המוכרת כיום - מי שנמצא מלכתחילה בעמדה נחותה יותר וצפוי להפסיד. אנשי האקדמיה סברו שאין באפשרותם ליצור חלופה עברית מקבילה לביטוי האמריקני - שהוא בבחינת עגה. לכן הוחלט להציע למבקשים את הצירוף דל־סיכוי, וכנגדו מוצע להשתמש בצירוף רב־סיכוי לציון פייבוריט (favorite).
בתחום הדקדוק התקבלו כמה החלטות בניקוד. מהן נביא שתיים:
  • דגש קל או היעדרו בניקוד צורות נוטות של כמה שמות סגוליים - בדרך כלל בשמות כמו מֶלֶךְ יש דגש קל בנטיית היחיד - מַלְכִּי, ואילו בנטיית הרבים אין דגש - מַלְכֵי־. במקרא יש כמה שמות שאינם הולכים אחר הכלל הזה. הוחלט שבשמות האלה כשאין השפעה על ההגייה בימינו (באותיות גד"ת) הניקוד יהיה לפי הכלל. על כן במילה בֶּגֶד נטיית היחיד תהיה בדגש בדל"ת בִּגְדִּי (במקרא ללא דגש), ואילו במילה יֶקֶב נטיית היחיד תהיה ללא דגש כבמקרא יִקְבִי. ובנטיית הרבים ינוקדו בדגש כַּסְפֵּי־ ונִסְכֵּיהֶם כבמקרא, ואילו צִמְדֵי־ ללא דגש אף על-פי שבמקרא המילה מנוקדת בדגש בדל"ת.
  • ניקוד המילה פתגם - הוחלט לקיים את שתי מסורות הניקוד של המילה: בגימ"ל רפה וגם בגימ"ל דגושה. המילה פתגם מוכרת מן המקרא (וגם מארמית המקרא), ובכתבי היד הטובים היא מנוקדת ללא דגש בגימ"ל - פִּתְגָם. ניקוד זה עולה בקנה אחד עם המקור הפרסי של המילה שבו לפני הגימ"ל יש תנועה (patigama). גם לניקוד בדגש - פִּתְגָּם - יש מהלכים במסורת העברית: כך המילה מנוקדת בגרסאות מוכרות של המקרא, במילונים העבריים ובמילוני המקרא.
מליאת האקדמיה אישרה רשימה של שמות מדוזות - ובה בעיקר שמות של מדוזות הפוקדות את חופי ישראל. עוד נכללים ברשימה שמות של מדוזות מסוכנות ומפורסמות מרחבי העולם. את הרשימה הכין הד"ר דור אדליסט מאוניברסיטת חיפה וצוותו, והיא נדונה בוועדת הזואולוגיה של האקדמיה העוסקת בקביעת שמות עבריים לבעלי חיים.
בשמות המדוזות שאושרו כמה שמות ציוריים במיוחד: כְּחֻלַּת־שׁוּלַיִם חֲלָקָה (Rhizostoma pulmo, לשעבר 'מדוזה מצויה') - על שם הפס הכחול והעבה בשולי הפעמון; מַצְפְּנִית נְקֻדָּה (Chrysaora pseudoocellata) - על שם הפסים בדגם מצפן בגב הפעמון ושמונה נקודות כהות בשוליו; בֵּיצַת־עַיִן יָם־תִּיכוֹנִית (Cotylorhiza tuberculata) - שנראית ממש כמו "ביצת עין"; יְרֵחִית אַרְבַּע־קְשָׁתוֹת (Aurelia aurita) - בהשראת הסוג השם העממי באנגלית" Moon jellyfish.
יו"ר ועדת הזואולוגיה של האקדמיה, הזואולוג הפרופסור יוסף הלר מן האוניברסיטה העברית, אמר בעקבות אישור השמות כי "השמות העבריים נועדו בראש וראשונה לציבור הרחב ולבני הנוער הפוגשים מדוזות בטבע ומתעניינים בהן. השמות העבריים שניתנו למדוזות מרחבי העולם נועדו לתקשורת ולתרגום של סרטי טבע, להרצאות ולפעילויות חינוכיות".

תאריך:  28/06/2020   |   עודכן:  28/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נמצאה חלופה עברית למילה אימוג'י
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
בית המשפט דחה את בקשת המשטרה להטיל על אמיר השכל ועל שני חבריו שנעצרו ביום שישי בהפגנה נגד נתניהו הרחקה לשבועיים מירושלים    "הרחקה פירושה מניעה לממש הזכות להפגין במקום בו בחרו - צעד בלתי מידתי"    השכל: קורא לנתניהו להגיע להסדר ולצאת מחיינו
אביתר בן-צדף
עקב תקלה בשפופרות, המכילות חנקן, ונמצאות במכלי הדלק של המטוס, כדי למנוע התפשטות גז חמצן במכלים בעת פעולת המנועים    על התקלה דיווח הפנטגון בשנת 2012, ובשנת 2014 הוסרו המגבלות, שהוטלו בעקבות הדוח, על מטוסים, לאחר שנמסר, כי התקלה תוקנה    בינתיים עצרה לוקהיד את מסירת המטוסים לפנטגון - עד שתבורר התקלה, ויימצאו דרכים לתקנה
איציק וולף
משרד הבריאות צפוי להמליץ להחריף את ההגבלות ואת ההרחקות החברתיות    בין ההמלצות: הגבלת מספר המתרחצים בחופי הים, הגבלת מספר המשתתפים באירועים ל-150, הנחיה למגבלות התקהלות עד 30 איש בלבד ומעבר לקפסולות בבתי הספר של הקיץ    יו"ר השלטון המקומי מתנגד: לא נוכל להפעיל את תוכנית בתי הספר של הקיץ במתכונת של קפסולות
איציק וולף
הזמר יוצא כוורת פרסם בפייסבוק פוסט ובו קרא "לחסל את הפסיכופת, את אשתו ואת בנו"    לאחר מכן המיר את המילה לחסל בלגרש והוריד את הפוסט    נתניהו: ההסתה בשמאל מסוכנת ואינה יודעת גבול
איתמר לוין
אוניברסיטת היוקרה תסיר את שמו של וודרו וילסון - נשיא האוניברסיטה, נשיא ארה"ב וחתן פרס נובל לשלום - משני מבנים בטענה שמדיניותו לפני 100 שנה הייתה "גזענית אפילו ביחס לתקופה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il