X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יעקב משמש כ"מודל לחיקוי" לכל יהודי ויהודי, בכל אתר ואתר ללמידה, הפנמה וביצוע "הלכה למעשה" בעבודת ובאהבת ה' יתברך
▪  ▪  ▪
יעקב אבינו. מודל לחיקוי [צילום: רמברנדט]

על-כך שיעקב אבינו זכה להיקרא בכינויי שבח רבים, כגון: בחיר האבות, קדוש, חסיד, צדיק וכו' עקב התנהגותו, מעשיו וצדיקותו הגדולה לית מאן דפליג ויעידו דברי תורתנו בכמה דוכתי, כמו גם, מדרשי חז"ל רבים מאוד בספרותם "הרחבה מיני ים".
וכבר רש"י בד"ה הראשון לפרשת השבוע, פרשת "ויצא", כשהוא עונה על השאלה מדוע פתחה התורה מילת "ויצא" (יעקב) ולא "וילך" אומר: "מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם". וזאת משום שכאשר הצדיק חי ומתגורר בקרב תושבי המקום בתוך העיר הוא משמש כ"הודה, זיוה והדרה" של העיר. וראיתי במאמרו של ידידי המלומד, הרב אילן אלסטר הי"ו שציטט מביאורו של המהר"ל ששלושת הדברים שרש"י ציין: הוד, זיו והדר מעידים על שלושה תחומים עיקריים שיעקב הדריך ולימד את הזולת: יראת שמיים, חוכמה ומידות טובות.
על כן, כאשר יעקב יוצא ובורח אל העיר חרן, מקום המגורים של משפחתו, מצד אמו רבקה [בגין החשש הכבד שמה יהרגהו עשיו אחיו כ"יקרבו ימי אבל" אביהם יצחק] ניכרת ירידה תלולה וקשה ברמתם הרוחנית של תושבי המקום וחז"ל הגדירו זאת בלשונם היפה והציורית: "פנה הודה, פנה זיוה ופנה הדרה". ודו"ק.
כאמור לעיל, יעקב אבינו יוצא מבאר שבע כשהוא מצוייד עם "ברכת הדרך" של הוריו. בדרכו, הוא מגיע אל פאתי העיר "בית אל", ישוב יהודי ו"מקום של קדושה" הממוקם בחבל בנימין, עוד מתקופתו של אברהם זקנו ועד לימינו אנו. תורתנו אף מעידה על כך באומרה: "ויפגע במקום". קרי: יעקב "נפגש", הגיע אל המקום (שלאחר-מכן ייקרא בשם "בית אל").
לאחר מנוחה [כנראה, קצרה] יעקב לא רצה להתעכב במקום, למען האמת, אלא אדרבא, "רצה להלוך (=ללכת, להמשיך בדרכו) כי עוד היום היה גדול" [זוהר, פרשה כ"ז]. ברם, הקב"ה "דאג" שיעקב ישהה, לפחות לילה אחד וילון שם. ומה עשה? - הקדים שקיעת השמש, שנאמר: "כי בא השמש". ומדוע? - משום שאמר: "צדיק זה בא לבית מלוני וייפטר ללא לינה"?! [חולין, דף צ"א:].
וכבר ראיתי באחד מן המדרשים [מדרש גם] "שזה מקרוב נכתבו" כהאיי לישנא: "מייד, נגלה עליו מלך המלכים, שנאמר: "ויפגע במקום", כלומר: המקום, שהוא הקב"ה פגע, פגש בו, ביעקב". וכדבר אב רחמן לבנו האהוב אמר לו הקב"ה: "יעקב! הלחם, בצקלונך והבאר, לפניך. אכול ושתה במקום הזה [פרקי דר"א, ל"ה].
לאחר שיחה זו יעקב החליט לדחות את "תוכניתו המקורית" ולהישאר ללינת לילה. ללא הסוס, ערעור ובוודאי אף ללא הרהור יעקב פעל במלוא המרץ וההתלהבות לקיים את מצוותו, חשקו וחפצו של האל. ומיד [בראשית כ"ח, י"א]: "ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו וישכב במקום ההוא". ורש"י, על אתר, מוסיף בלשונו המחכימה והציורית שיעקב לקח את האבנים ו"עשאן כמין מרזב סביב לראשו מפני שהיה ירא מחיות רעות", ולמותר לציין, מזוחלים ארסיים וממזיקים שונים.
מן הסיפור המקראי, כמו גם ממדרשי חז"ל הרבים אנו למדים על פאן והיבט נוסף באישיותו ובגודל צדקותו וצדיקותו של יעקב. ברגע שהוא נדרש ו"נקרא לדגל" הוא מבטל מיידית את הרצון ואת התוכנית האישית המקורית מפני הרצון והתוכנית האלוהית. יעקב משמש כ"מודל לחיקוי" לכל יהודי ויהודי, בכל אתר ואתר ללמידה, הפנמה וביצוע "הלכה למעשה" בעבודת ובאהבת ה' יתברך.
מוסר ההשכל הוא חד: "לא משנה מה אתה האדם, יציר כפיו של הקב"ה מתכנן ורוצה לעשות. זכור, אל תשכח! ה"צו האלוהי" הקורא לך ממעל, לעולם ועד ולתמיד, קודם". ועל זאת נאמר מעומקא דליבא: "יעקב אבינו, יצאת צדיק"!!!

מחבר המאמר הינו מרצה ללימודי יהדות ואקטואליה בפתח תקוה
תאריך:  26/11/2009   |   עודכן:  26/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר דקל
חבריי משכבר הימים חוזרים אל שמות ילדותם    יואל הפך ליוליאן, רבקה לאריקה, יהודית ליוליאנה, לאה ללילי ומלכה לאריקה
מנחם רהט
הארגון חגג השבוע 20 שנה לפעילותו, שעיקרה ממומן בכסף פוליטי זר של ממשלות שבחלקן אנטישמיות ושל קרנות שבחלקן עוינות
איתמר לוין
שמות בני יעקב מנציחים את הקינאה והתחרות בין אמותיהם    היה לכך חלק ביצירת מערכת היחסים העכורה גם בין הבנים
אברהם שרון
זה לא הזמן לספור דם. הגיע זמן לשחרר את כל מי ששחרורם יביא לשחרורו של גלעד. לא מדובר בכניעה לטרור אלא בפעולה אנושית
עו"ד משה מכנס
הגיעה השעה להפוך ב-180 מעלות את מדיניות הממשלה, המעודדת חטיפות    להלן הצעה למדיניות שכזו    ישראל - ביד חזקה!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il