עבירות התעבורה מסוג "ברירת משפט" יהפכו לעבירות מינהליות, כך שהערעור עליהן יהיה במסלול מינהלי מהיר ולא בבתי המשפט לתעבורה. כך ממליץ (יום ב', 6.7.20) צוות בין-משרדי שהקימה הממשלה בינואר 2018 לבחינת הנושא, בשל העומס האדיר על בתי המשפט לתעבורה.
העבירות מסוג "ברירת משפט" הן אלו שעליהן מוטלים קנסות, ושהנהג נשפט עליהן רק אם הוא בוחר בכך במקום לשלם מיד את הקנס. מדובר בעשרות רבות של עבירות, ובהן: נהיגה לאחר פקיעת רשיון נהיגה או רשיון רכב, אי-ציות לרוב התמרורים, נהיגה במהירות מופרזת, עקיפה בצומת, נהיגה תוך סיכון, חניה על המדרכה, חריגה ממשקל הרכב, הסעת ילדים שלא על-פי התקנות ודוחות חניה. בשנת 2019 ניתנו 1.2 מיליון דוחות כאלו, שהיו 92% מכלל אמצעי האכיפה של עבירות תעבורה. מספרם נמצא בעלייה מתמדת - כ-50% בעשור האחרון - והוא צפוי להמשיך ולהעלות ככל שמותקנים יותר אמצעי אכיפה אלקטרוניים.
גם שיעור המבקשים להישפט נמצא בעלייה ואשתקד הוא היווה 6.9% מכלל מקבלי הדוחות מסוג ברירת משפט, לעומת 4.2% בשנת 2015, דהיינו: למעלה מ-83,000 תיקים בשנה שעברה. בהינתן הגידול המקביל במספר המוחלט של הדוחות, ברור שהתוצאה היא עומס עצום על בתי המשפט לתחבורה. בשנת 2019 נפתחו 142,000 תיקי תעבורה, שהיוו 34.4% מכלל התיקים בבתי משפט השלום. כפי שתואר מספר פעמים במדור "שיפוט מהיר" ב-News1, העומס גורם לכך שהתיקים מתנהלים כסרט נע ובצורה המזכירה לעיתים התמקחות בשוק, ואף מסירת מידע עובדתי לא-נכון לבית המשפט כחלק מהסדרי טיעון.
הצוות - בראשות נשיאי בתי משפט השלום בירושלים ובחיפה, אביטל חן ואינאס סלאמה - ממליץ כאמור להעביר כמות עצומה זו של תיקים (כ-10% מכלל התיקים בכל מערכת בתי המשפט) למסלול המינהלי. על-פי ההמלצה, יוקם בית דין מינהלי שידון בערעורים על קנסות אלו ויפעל בקני מידה מינהליים ולא בקני מידה פליליים (כלומר: יבחן את סבירות הטלת הקנס ולא ברמת ההוכחה הדרושה בתיק פלילי). הדיין יוכל להותיר את הקנס על-כנו, לבטל אותו משום שלא נעברה עבירה, או לבטל אותו משום שהתשתית העובדתית מלמדת על עבירה אחת מזו שיוחסה לנהג.
בית הדין יפעל במתכונת דיגיטלית ייחודית, שכן ככלל - יהיה עליו לבחון רק ראיות כתובות. הדיין יקבל את הדוח, את האמצעים הדיגיטליים עליהם הוא מבוסס ואת עמדתו של הנהג, ויכריע על בסיס מסמכים אלו בלבד. הדיין יוכל להורות על ביצוע השלמות או על קבלת הבהרות מהמשטרה או מהנהג, או להחליט על קיום דיון בהיוועדות חזותית. רק במקרים יוצאי דופן יתקיים דיון בנוכחות הצדדים, וגם אז - השתתפותם תהיה באמצעים דיגיטליים ולא פיזית. אם לנהג לא תהיה אפשרות להשתמש באמצעי שכזה, הוא יוכל להגיע לאולם בית דין - אך הדיין יהיה במיקום אחר. על החלטת הדיין ניתן יהיה לערער לבית המשפט לתעבורה, אך תוך תשלום אגרה כדי שלא לעודד הגשת ערעורים.
עוד ממליץ הצוות, כי במקרה של ריבוי עבירות בתקופת זמן מוגדרת, יטיל השוטר בו במקום כפל קנס, בלא שיהיה לו שיקול דעת בנושא. המלצה נוספת היא להעביר למסלול "ברירת משפט" חלק מהעבירות שכיום מחייבות העמדה לדין. הדיינים בבית הדין המינהלי ימונו לתקופה קצובה אחת שתיקבע בחוק. עוד מומלץ לקבוע, כי נקודות החובה יחולו על הפרה מינהלית כאילו מדובר בעבירת תעבורה.