X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרטין שרמן מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
התוכנית של "פתרון שתי המדינות" שמציע ארגון ג'יי סטריט לסכסוך הישראלי-ערבי אינה רק בלתי סבירה, אלא גם מתעלמת לחלוטין מהאפשרות של כישלון הפתרון הזה, על השלכותיו המאיימות
▪  ▪  ▪
זו איננה הפחדה מטעם הימין - זו הגיאוגרפיה, טמבל! [AP]
כפי שהוכיחה הנסיגה מעזה, ללא נוכחות קבועה של צה"ל בכל מקום, לא ניתן להגביל את הזרמת הנשק לאזורים שבשליטה פלשתינית או להבטיח את כיבוד המגבלות הצבאיות המוסכמות. וגם אם הכוחות הצבאיים הפלשתינים הרשמיים יכבדו את ההסכם, איך יובטח שכוחות לוחמים בלתי רשמיים לא יפרו אותו?

ג'יי סטריט הוא ארגון מסוכן, כי על פניו הוא דווקא נראה די מתקבל על הדעת. אלא שבהצעותיו המדיניות לפיוס אמריקני ולנסיגה ישראלית טמונות השלכות חמורות לשתי המדינות. אין חשיבות רבה לשאלה אם כוונותיו של הארגון זדוניות או כנות, או אם הוא מוּנע מרשעות או מקוצר ראות, היות שמהותן של הצעותיו - ולא מניעיהן - היא שהופכת אותו לאיום מבעית על היהודים ועל מדינת הלאום היהודית.
למעשה, בהתעקשותו לאמץ מדיניות כושלת הן כלפי ישראל והן כלפי טהרן, נראה כי ג'יי סטריט מחויב לדרך ולא לפירותיה. הרי התאוקרטיה האירנית הוכיחה, שהיא חסינה מפני נזיפות ושכנוע מוסרי, ואילו ג'יי סטריט - בניגוד לכל הראיות הקיימות - מתעקש שקיימת נוסחה דיפלומטית שעדיין לא נוסתה, אשר בכוחה לשכנע את טהרן לוותר על תוכניתה הגרעינית.

בניגוד לראיות המצטברות
אין ערבות למתינות [AP]

מדינה פלסטינית שתוקם על הגבעות המשקיפות על מדינת ישראל בגבולות שלפני 1967 – בכל מתווה שהוא, שיהיה אפילו מקובל רק בקושי על ידי הפלסטינים המתונים ביותר – תחלוש למעשה על כל התשתיות החיוניות של מדינת ישראל, על מתקניה ועל ריכוזי האוכלוסייה העיקריים שלה במישור החוף.

לפני דיון בהיתכנות הפוליטית של "פתרון שתי המדינות" לסכסוך הישראלי-פלשתיני כפי שמציע ג'יי סטריט, כפי הנראה בהשפעת החזון האידילי של "שתי מדינות החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון", יש להתייחס למשמעות הביטחונית הברורה שיש לפתרון זה מבחינת ישראל. מדינה פלשתינית שתוקם על הגבעות המשקיפות על מדינת ישראל בגבולות שלפני 1967 – בכל מתווה שהוא, שיהיה אפילו מקובל רק בקושי על-ידי הפלשתינים המתונים ביותר – תחלוש למעשה על כל התשתיות החיוניות של מדינת ישראל, על מתקניה ועל ריכוזי האוכלוסיה העיקריים שלה במישור החוף. כל אלה, ללא יוצא מן הכלל, יהיו בטווח אמצעי הלחימה המצויים כיום באזור שהועבר לשליטת הפלשתינים.
אין מדובר כאן בעמדה פוליטית, אלא בתחזית הנגזרת מנתונים כמו גובה טופוגרפי ומרחק הגיאוגרפי. זוהי תחזית מאיימת, שאי-אפשר לפטור אותה כ"הפחדה של הימין", שכן היא מבוססת על תרחישים שכבר אירעו בגבולותיה של ישראל בצפון ובדרום. אלא שלאורך גבולה המזרחי, הריכוז של אזרחים פגיעים ושל מטרות בעלות חשיבות אסטרטגית הוא בעל השלכות הרבה יותר חמורות. בהקשר זה יש לזכור, כי ההינתקות מעזה העבירה לפלשתינים מסר, שמצידם לא נדרשים ויתורים בתמורה לויתורים שלנו, ושאם מתעמתים עם ישראל באופן נחרץ מספיק, היא מוותרת על הכל תמורת לא כלום. וכך, באופן מעשי, מתאיינים הסיכויים להסדר כלשהו הכולל התאמות ופשרה.
אבל גם אם יימצא מנהיג פלשתיני בעל מעמד, המוכן להסתכן בדלגיטימציה, בדמוניזציה ובמוות, ולהסכים להסדר "בוגדני" כזה עם הישות הציונית, הניסיון המצטבר משני העשורים שלאחר הסכמי אוסלו מלמד על קושי להשיג הסכם בר-אימות ואכיף, ואילו תחזית שקולה מחזקת את חוסר הסבירות שבהשגת הסכם בר-קיימא.
כפי שהוכיחה הנסיגה מעזה, ללא נוכחות קבועה של צה"ל בכל מקום, אין דרך להגביל את הזרמת הנשק ואמצעי הלחימה לאזורים שבשליטת הפלשתינים או להבטיח את כיבוד המגבלות שיוסכם עליהן בדבר נשק וכוחות לוחמים. יתר על כן, גם אם הכוחות הצבאיים הפלשתינים הרשמיים יכבדו את ההסכם, אין דרך להבטיח, שכוחות לוחמים בלתי רשמיים לא יפרו אותו.
אולם גם אם בניגוד לראיות המצטברות – אם אכן ניתן למצוא בצד הפלשתיני שותפים אמיתיים לשלום, שיסכימו ליישם את החזון של ג'יי סטריט בדבר "שתי מדינות החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון" – כיצד ניתן להבטיח את המשך מחויבותם לו? נניח שג'יי סטריט יכול להסתמך על-כנותם של מנהיגים פלשתינים כמו סלאם פיאד ומחמוד עבאס, האם ניתן לבסס הצעה מרחיקת לכת כזאת מצד ישראל על אישים מסוימים, ששרידותם לאורך זמן מוטלת בספק, בלשון המעטה?
שינוי משטר, בהקשר הפלשתיני, כבר אינו אפשרות תאורטית – הוא התרחש בעזה! ומה אם יתרחש שוב ביהודה ושומרון, כפי שמזהירים מומחים רבים? ומה אם ה"מתונים" יפלו טרף לכדורו של מתנקש?
ומה יקרה אם יפלו למשכב? ומה אם בכל אחד מן התסריטים האפשריים ייפלו פירותיהם של הוויתורים הישראלים מרחיקי הלכת לידיו של משטר קיצוני שיחליף את אותם "מתונים"? מהי בדיוק התוכנית שמציע ג'יי סטריט למצב כזה?
הן מבצע "חומת מגן" והן מבצע "עופרת יצוקה" הראו, שכאשר ישראל מגיבה כדי להגן על אזרחיה מפני התקפות, אפילו אחרי איפוק קיצוני מצידה, התוצאה היא גינוי בינלאומי וקורבנות ישראלים. מדוע ג'יי סטריט מבקש ליצור תנאים שיביאו לכך שוב? וכיצד מציע הארגון לטפל בתוצאות של כישלון פתרונו? הרי אחרי ככלות הכל, תקווה לכך שסכנות לא יתממשו אינה מדיניות אחראית של התמודדות עמן.
אך גם אם יתברר – בניגוד לכל הסיכויים – כי הסדר פירוז בר-אימות, אכיף ובר-קיימא אכן ניתן להשגה, עדיין נותרות שאלות נוקבות: מי יהיה אחראי לביטחונה של מדינה פלשתינית מפורזת באזור העתיר ביותר בעולם באויבים? האם יהיו הפלשתינים רשאים לכרות בריתות הגנה עם מדינות אחרות – כמו אירן או סוריה? או שאולי צה"ל הוא שייקרא להקריב את חייליו להדיפת התקפות אפשריות על המדינה הפלשתינית המפורזת? מהי בדיוק עמדתו של ג'יי סטריט בעניין?
אם אין בכוונתו של ג'יי סטריט להתייחס לכל הנקודות הנזכרות, ולהציג תוכנית המתמודדת עם התרחישים שייווצרו במקרה של כישלון הפתרון המוצע – נראה כי הוא אכן מעמיד יהודים בסכנה.

לאתר מגזין מראה
המאמר פורסם במהדורה האנגלית של Ynet ב-27.10.09
ד"ר מרטין שרמן הוא חוקר-אורח של מכון שוסטרמן ב-University of Southern California וב-Hebrew Union College.
תאריך:  27/11/2009   |   עודכן:  27/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העיקר שאפשר לכנס מסיבת עיתונאים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שתי מדינות ערביות -גניבת דעת
מרק_טווין  |  28/11/09 09:08
2
גיי סטרייט: ל"ת
dodel  |  28/11/09 09:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
שחרורו של גלעד שליט תוך כניעה לתנאי חמאס עלול להביא להתגברות החטיפות    מדוע יש להעדיף את חייו על חיי אלה שייחטפו בעתיד בשל הכניעה לתנאי שחרורו? האם מי שקורא לשחררו "בכל מחיר" מוכן להיות הוא עצמו המחיר?
בועז ארד
מעבר להשתהות רבת הנזק בהליך המשפטי של ביטול החלטות הממשלה והכנסת בדבר הפרטת בתי הכלא בישראל, חמור הוא העיקרון המקודש בעיני בג"צ, כאילו הרווח הכספי הטמון בפרויקט הוא בלתי מוסרי
דפנה נתניהו
הפמיניזם, כמו הקומוניזם, חותר לפרימת ההזדהות הטבעית של אשה עם משפחתה, חבריה ובני עמה - לטובת ה"מעמד", שהפעם מוגדר לא על-פי ההשתייכות החברתית-כלכלית אלא המגדרית
ד"ר אברהם בן-עזרא
התעלמותו של מומחה בית המשפט בכוונת מכוון מליקויים - כגון: סדקים - רק בגלל שאינם כלולים בחוות דעת התביעה, אינה בהכרח מונעת מבית המשפט לזכות בפריט זה את התביעה וזאת ללא נקיטת אמצעים משפטיים כגון בקשה לתיקון כתב התביעה
עו"ד יראון פסטינגר
מדוע קבעה הוועדה לאיתור היועמ"ש "בהינף יד" כי השופט המצטיין נועם סולברג "אינו בשל" לתפקיד הנכסף?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il