ועדת החוקה חוק ומשפט החלה להכין (יום ב', 27.7.20) לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק קיום דיונים באמצעים טכנולוגיים (הוראת שעה- נגיף הקורונה החדש) דיונים בבתי משפט ובבתי דין בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים) התש"ף-2020.
הצעת חוק ההיוועדות החזותית נועדה לקבוע, כהוראת שעה לשנה, הסדר שיסמיך את שר המשפטים יחד עם השר לביטחון פנים תהיה סמכות להכריז על "הגבלה מלאה" או "הגבלה חלקית" של דיונים - כך שהעצורים והאסירים בבית מעצר מסוים, או בכל בתי המעצר, לא יצאו כלל לדיונים בבתי המשפט, לתקופה שתיקבע בהכרזה, והדיונים יתקיימו ב-VC. "בהכרזה חלקית" נשיאי בית המשפט יחד עם שב"ס יקבעו אילו עצורים יגיעו בהתאם לכללי משרד הבריאות. הסדר דומה של צמצום הדיונים בנוכחות עצורים ואסירים, והשתתפותם בדיון ב-VC, הופעל בחודשים האחרונים מכוח תקנות שעת חירום שהותקנו על-ידי הממשלה, ושהוארכו על-ידי ועדת החוקה בתיקונים שמיטיבים עם העצורים והאסירים, בחוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום בחוק להיוועדות חזותית עד 15 באוגוסט.
תחילה מתחו חברי הכנסת ביקורת על העלייה בשימוש בדיונים טלפוניים לעצורים, אותם ביקשה ועדת החוקה להפחית עד לאפס:
יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "העלייה בדיונים טלפוניים תלולה ומדאיגה. אנחנו רוצים לחסל את תופעת הטלפונים. את הדיווח השבועי נוסיף בנוסח החוק. שיישבו כל הגורמים ויביאו טבלת נתונים אחידה ומשותפת שיופיעו בה גם נתונים חריגים כמו הפסקת חשמל".
ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן): "זה נורא ואיום שפעם ראשונה שאדם נעצר זה נעשה טלפונית כי למשטרה אין VC. בלתי מתקבל על הדעת שאדם שמוחזק ידבר עם אולם הדיונים בטלפון, למעט בנושא טכני של שחרור".
עו"ד שירי לנג מהנהלת בית המשפט: "הנתונים שלנו מעידים על ירידה בשימוש בטלפון. בעבר עמדנו על 15% שימוש בטלפון והיום 7%. יכולות להיות בעיות חשמל או תקשורת המונעים את ה-VC וכן נכללים בנתונים דיוני בתי"הד הרבניים בהם אין ערכות VC והדיונים שם טלפוניים. היום אנחנו כבר עם כ-150 ערכות VC פעילות ואנחנו בוחנים רכש נוסף. כמו-כן שמים דגש על איכות צילום משופרת עדי שהעצור ירגיש כמה שיותר נוכח בבית המשפט".
תג"ד אילה חיים, רח"ט כליאה בשב"ס: "שב"ס עושה כל מאמץ להביא את העצורים, כשביכולתו להביא עד 250 ביום. עצורי ימים זו פונקציה של כמה עצורים המשטרה עוצרת. אנחנו מאפשרים את כל דיוני ההוכחות אבל יש הרבה מאוד ביטולים ע"י עו"ד, שופטים ומזכירויות. כרגע יש לנו 7 חולים מאומתים, רובם עצורים כתוצאה מיציאות שלהם לחקירה ולדיונים בבית המשפט. ב-6 בתי סוהר יש 6 אגפים סגורים מחשש להתפרצות המגיפה עד שמבצעים בדיקת קורונה לכל השוהים בהם וחקירת המגעים".
עו"ד ישי שרון מהסנגוריה הציבורית: "אנחנו מוטרדים ממאות דיונים בשבוע שנערכים טלפונית. בחוק נקבע שדיון כזה ייעשה בהסכמת העצור בלבד ויש לחדד את זה בחוק שזה ייעשה בנוכחות הסנגור שיוודא הסכמה".
חלק ניכר מהדיון התמקד במנגנוני ה"הגבלה המלאה" וה"הגבלה החלקית":
יו"ר הוועדה ח"כ אשר: "מנגנוני ההארכה בעייתיים כאשר המושג של הארכה הופך לטייס אוטומטי. צריכה להיקבע תקופה וזהו. הדקלרציה הזו חשובה לחיי היומיום. לכן, במקום הארכת ההכרזה תידרש "הכרזה מחודשת" כל פעם ל-14 יום ואז היא פג תוקף אלא אם תוכרז מחדש. אם יוצאת הכרזה הוועדה תקבל את נימוקי ההחלטה ומידית, למעט בשבת תכונס לאשרה. אנחנו מנגנון מפקח ומדובר על חרות של אנשים. אנחנו צריכים להיות מודעים למה שקורה ולאחר ששני השרים מחליטים, שיודיעו על כך לוועדה והוועדה רשאית מרגע זה להתכנס ולבטל את ההכרזה או חלקים ממנה. בצורה זו אנחנו שולטים באירוע ומחייבים כל פעם דיווח ונימוק מחדש. יש אחריות על העצורים ברמה הבריאותית והחופש ברמת הזכויות שלהם ואני לא רוצה שהנושא ייכרך בהחלטות של שרים על הגבלות אחרות, אלא אחריות אישית של השרים החותמים ואם זה לא יהיה טוב, נבטל את זה".
ח"כ אלהרר: "אם הנחת העבודה היא שגם בקיום מצב חירום צריך לפעול לצמצום הפגיעה, למה נדרשת הכרזה חלקית? גם בהכרזה מלאה נעשה הכל לשמור על הבריאות".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "לפי הצעת החוק יהיו מצבים של סכנה להוציא עצורים ואז צריך לעשות הגבלה מלאה או חלקית בהתאם למצב. אני נגד הגבלה מלאה. אנחנו בעיצומו של הגל השני ואתם מוציאים עצורים, אז מה שמשרד הבריאות אומר אינו קדוש אוטומטית".
לאחר מכן ביקש ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) לוודא שיש תנאי סף למכשור ה-VC: "תקנים טכניים ברורים של הציוד לקיום VC כולל רשימת דרישות טכניות חייבים להיכלל בחוק. בתקנות לפיילוט שנערך ב-2007 נכתב כי השאיפה היא מסך שלא יפחת מ-42 אינטש כדי לאפשר מסמכים מוצגים ומסמכי צפייה אישיים".
עו"ד ישי שרון מהסנגוריה הציבורית אמר כי "המצב בשטח הוא שברוב המקומות העצור לא רואה את כל מה שקורה ובקושי שומע. המצלמה מכוונת לסנגור או לגורם אחד אחר. תווי התקן לא עוגנו בתקנות לשעת חירום אך אם נלך להסדר שמלווה אותנו לאורך זמן, יש להתחיל לדבר על שרטוט תו תקן". עוד אמר כי המתווה הנוכחי לא פשוט לתפעול ויש לנו ניסיון של כמה חודשים. אם המטרה הייתה למקסם את האוכלוסיות שיגיעו לבית המשפט זה לא מתממש. הקושי המהותי הוא שהסמכות לאיזה עצורים מובאים לבית המשפט מופקעת מבית המשפט ואנחנו מאתרים מעין זכות וטו של שב"ס. עובדתית רואים שעוד לפני ההחמרה הנוכחית המספרים של ההבאה לא עלו משמעותית ומה שהביא לעליה הוא החלטת ועדת החוקה. הרשימות מועברות מיד ליד מדי יום ויש בלבול בשטח. הסנגורים מקבלים הודעה ברגע האחרון ומתקשים להיערך. הצענו מתווה שונה לערוך הסדר דומה שברגע שיש מצב הכרזה חלקית מנהל בית המשפט קובע אילו סוגי דיונים ינוהלו בנוכחות ואלו לא והשב"ס יכול לסטות מכך בהתאם למכסה שתיקבע".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם): "אין ספק שהתנאים הם טכניים לכאורה אך הם יוצרים את המהות. חייב להיות ברור שזה ייעשה רק בשעת חירום קורונה ושזה ייראה כמו דיון בבית המשפט מול שופט. יש משמעות לכך שנאשם עומד מול שופט ומסתכל לו בעיניים. ה-VC חייב להיות החריג ולא הכלל ואם כבר התדרדרנו לכך- להקפיד על כל הפרטים הקטנים".
היו"ר אשר: "תקנות בחוק חדש הן תנאי לתחילת החוק. כאן זה לא המצב, אך אפשר לקבוע דברים תוך כדי. אנחנו לא בתנאי מעבדה ולא יכולים לנהל את המדינה עם כל האחריות ואפס סמכות. צריך לבנות את החקיקה המיטבית במצב הקיים של תחלואה גוברת".
עו"ד גבי פיסמן, ראש אשכול סמכויות שלטוניות במשרד המשפטים, אמרה כי נושא העקרונות לקיום VC בחקיקה יישקל כחקיקת משנה בתקנות לחוק והוסיפה כי "אין כוונה שההליך שייקבע כאן ישמש בשגרה. יש מתכונת שיכולה לאפשר חשיבה על העקרונות המתאימים כפי שהוצעו בזמנו בחקיקת משנה של תקנות והנושא ייבחן".