X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בידי מנהלי מס שבח קיימת הרגשה שאיננה מעוגנת בדין כי בסמכותם להתערב בכל מקרה של מכירת זכות במקרקעין או באיגוד מקרקעין בקביעת השווי ברשימה נדגים מקרים בהם לטעמנו איננו מוסמך לעשות כן
▪  ▪  ▪

מן המפורסמות היא כי מנהל מס שבח נוהג לבחון ולהתערב בשווי המכירה ולא תמיד לקבל את התמורה שנקבעה בין הצדדים לעסקה. המחוקק קבע את סמכות ההתערבות בשל החשש לסכומים לא מדווחים ועשה זאת בדרך פתלתלה לקביעת השווי.
סעיף 17 (א) לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי שווי המכירה הוא השווי ביום המכירה. ה"שווי" נקבע בסעיף 1 לחוק וקובע כברירת מחדל את שווי השוק הצפוי במכירה ממוכר מרצון לקונה מרצון, אך בשני חריגים יקבע השווי לפי התמורה החוזית- האחד, קביעות ספציפיות שבחוק, והשני, עסקות בכתב בין בזכות במקרקעין ובין בזכות באיגוד מקרקעין שהתמורה בהם נקבעה בתום לב וללא השפעת יחסים מיוחדים.
על המתח שבין השווי לתמורה נכתבו תילי תילים של פסקי דין ואין ענינה של רשימה זו בהם, אך נציין את פסק הדין העליון בעניין חדיג'ה מפי כב' השופטת שטרסברג הן כשיקול המנחה מתי להתערב בתמורה גם כשהפרש התמורה מהשווי מעיד לכאורה על היעדר תום לב וקיומם של יחסים מיוחדים.
על-אף קביעת שווי המכירה כשווי ביום המכירה, יש לזכור כי בכל מקרי ההפקעה מפנה סעיף 17(ב) לחוק לקביעה ספציפית של השווי שנקבע לעניין הפיצויים. ברי כי כך המצב מאחר שאין זו עסקה רצונית מצד נישום, ומכיוון שהגורם המשלם הינה רשות אשר אמורה לחול עליה חזקת הכשרות ובכל מקרה מעוניינת לשלם פחות אך לא להימנע מדיווח על כך. נציין עוד בעניין ההפקעות, כי במקרה בו נקבעה על-ידי בית המשפט תמורה הגבוהה בלמעלה מחמישים אחוז מהתמורה שנקבעה על-ידי הרשות המפקיעה, מוסט יום המכירה ליום קביעת בית המשפט, ובהתאם לכך גם התמורה איננה יותר התמורה שקבעה הרשות אלא התמורה שקבע בית המשפט ולגביה לבטח אין למנהל סמכות להתערבות.
גם במקרים של מכירת זכויות לפי תביעת חלוקה או פירעון של משכנתה, שעבוד או חוב פסוק, כאשר המכירה איננה בידי הבעלים אלא בידי ממלא תפקיד כגון כונס נכסים מפרק וכדו', לא יכול על-פי דין המנהל להתערב בשווי כיוון שהוראות סעיף 17(ג) לחוק קובעות במפורש כי במכירות שסעיף 5 לחוק חל עליהן (אותן מכירות שתוארו לעיל), שווי המכירה הינו התמורה שנתקבלה. גם כאן המחוקק, החשדן בדרך כלל, סומך על כך שהמכירה איננה בידי הבעלים אלא בידי ממלא תפקיד אשר באופיו הינו officer of court, ולכן במכירות על-ידי ממלאי תפקיד אין עילה ואין סמכות להתערב בתמורה שנקבעה על ידם.
לבסוף נציין כי שלא כדין, גם במכירת מניות באיגודי מקרקעין לאחר רפורמת 2001 נוהגים מנהלי מס שבח שלא לבחון כלל את התמורה למניות במיוחד לצורך קביעת השווי לעניין מס רכישה. לטעמנו לאור הגדרת שווי בסעיף 1 לחוק שהוזכרה לעיל והמתייחסת גם לפעולה באיגוד מקרקעין ובשילוב הוראות סעיף 9(א) לחוק העוסק בהטלת מס רכישה, אנוס המנהל בכל המקרים בהם קיים תום לב והיעדר יחסים מיוחדים לגזור את השווי לצרכי מס רכישה מן התמורה ולא מהערכת שווי עצמאית על ידו.
הדרך לעשות זאת הינה פשוטה ובדרך אריתמטית של חילוץ. אם שווי מניות הינו נכסים פחות התחייבויות אזי במכירת מלוא מניות האיגוד התמורה המיוחסת לשווי הנכס הינה תמורת המניות בתוספת מלוא ההתחייבויות, ואם נמכר חלק יחסי מן האיגוד אזי התמורה-שווי לצרכי מס רכישה יהיו תמורת המניות בתוספת החלק היחסי מהתחייבויות האיגוד.
לא נותר לנו לקוות אלא שמנהלי מס שבח יחסכו לעצמם עבודה מיותרת במקומות בהם אינם מוסמכים להתערב בשווי או במקומות בהם עליהם לקבוע את השווי כנגזרת של התמורה.

תאריך:  02/12/2009   |   עודכן:  02/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סמכות מנהל מס שבח לקביעת שווי למכירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
עו"ד יהודה וינשטיין מועמד לתפקיד היועמ"ש לממשלה    להלן "תכולת קנקנו" - ביוגרפיית חייו, רקורד הקריירה שלו ומשנתו
איתן גנור
חלק לא מבוטל מהעיתונאים רחוקים מאוד מלהיות בעלי מקצוע ומונחים יותר מתאוות הרייטינג וממרדף הסקופ    הגיע הזמן לסכלם
יורם דורי
האמירה כי ההקפאה "העבירה את הכדור למגרש הפלשתיני" מושמעת יותר ויותר, אך האם יש ממש בדברים או שמא מדובר ב"עבודה בעיניים"?
ד"ר רון בריימן
אהוד ברק החל לפעול בדרכים הנלוזות של תנועת "שלום עכשיו", והכל - כאילו ליהודים אין זכויות פרט וקניין, וכאילו מותר לגרום להם הפסדים למען השלום או אפילו ה"שלום"
הרצל חקק
הסופרת הדגולה נעמי פרנקל שהלכה לעולמה הנחילה לנו עברית, שירה וזכרונות מופלאים    סיקור הלווייתה באדמת קיבוץ בית אלפא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il