X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העוול הנורא הקיים במחוזותינו על אפליות קשות מנשוא, צריך לעורר את הציבור הכללי החילוני המדבר גבוהה-גבוהה על מוסר, צדק ושוויוניות כערכים נעלים
▪  ▪  ▪
עלינו להיות סובלניים זה לזה [פלאש 90]

מאז קום המדינה ועד ימינו, היוו ציבורים וסקטורים שלמים ניגודים ומריבות אין קץ בנושאים שעומדים ברומו של עולם. כך נושא גיוס בחורי ישיבה, פטור בנות מצה"ל ועוד - אלה המספקים פרנסה לרבים בתוכנו.
הטענה כי קיימת בדלנות מצד הציבור החרדי, בעיקר כלפי הציבור הנקרא חילוני, עמדה בראש הטענות של הציבור החילוני. כאילו "מה לכם כי תבקשו זכויות, כאשר אינכם כאלה בשאר הנושאים, אז מדוע שנעתר לכם בנושאים כאלה ואחרים"?!..., אמרו.
והינה משהו קרה בשנים האחרונות. מבצבצים להם דמויות שלא חזינו וראינו אותם בכל מערכות חיינו ובמישורים מגוונים ורבים. עורכי דין, רואי חשבון, היי-טק, מנהלים בכירים בחברות מצליחות ומובילות ועוד. תופעה שלכאורה הייתה צריכה לשמח ולעודד את הציבור בישראל, ולא היא! מה שהמציאות מראה היא כמעט התעלמות ואי פרגון מסיבות לא ענייניות, שהרי המדובר בקבוצה מוכשרת שהוכיחה את עצמה מאוד בתחומם, גברים ונשים, שכל "חטאם" היא דתם ואמונתם כאנשים חרדים לדבר ה', והיו אלה מודרנים ככל שיהיו.
דווקא בנושא כה מהותי בחיינו, קוראים הטעויות הטרגיות ביותר. כוונתי לנושא השוויון בין כל אזרחי המדינה. דוקטרינה זו צריכה להיות קיימת גם כאשר קיימות גישות שונות ומהותיות בציבוריות הישראלית, ללא כל קשר לגזע, דת ומין.
נושא השוויון נוגעת ביסודות החברה והציבוריות הישראלית בכלל, ומאבני היסוד באשיות חברה מתוקנת, מוסרית וערכית המרימה את דגל השוויוניות ללא אפליה של גזע ומין. כזאת הייתה הנחת היסוד של מדינת ישראל, כפי שבאה לידי ביטוי במגילת העצמאות (ה' באייר תש"ח), "מדינת ישראל תהא מושתתת על יסודות השוויון בין כל אזרחיה בלא הבדל דת, גזע או מין". יסוד זה, עליה הושתתו ערכי המדינה ובניינה, התחזקה וקבלה חיזוק של קביעה משפטית מוסמכת וכעקרון על, עליה הושתתו ערכי המשפט הבאים אחריה לאלפים ולרבבות, וכדברי השופט אהרן ברק:
"אין לראות בפסקה זו מתוך הכרזת העצמאות, הצהרת כוונות בלבד, או חזון לעתיד לבא, אלא גם ואולי בעיקר - קביעה משפטית מוסמכת, באשר למהותה של ישראל, כמדינת חוק דמוקרטית. ואכן בראשית שנות ה-60 קבע בית המשפט כי את העקרונות שבהכרזת העצמאות חייבת כל מדינה להניח נר לרגליה"... (השופט א. ברק, מתוך פרשנות למגילה, "שלטון החוק ועליונות המשפט").
הנשיא אהרן ברק אף הגדיל וטבע כי עקרון השוויון כלול בזכויות המוגנות בחוקי היסוד:
"...עמדתי העקרונית הינה, כי השוויון מהווה זכות בעלת מעמד חוקתי (ראו א' ברק, פרשנות במשפט 423 (כרך שלישי, 1994). היא נכללת בזכות לכבוד. אכן, עקרון השוויון נגזר מכבוד האדם וקשור עימו קשר בל יינתק (ראו: קרפ, 'חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו - ביוגרפיה של מאבקי כוח', משפט וממשל א 1993) 352 ,523)...".
הגדרה יפה נתן לה, והעמידה כמגדלור לעולם החי והמשפט, כבוד השופט חשין:
"על-אף השינוי שחל בחיינו בנושא חשוב ובסיסי זה, בפסיקה, בחקיקה, "הכל מסכימים כי עקרון השוויון - כנגזר מעקרון הצדק והיושר - טבוע עמוק בלב כל אוהבי-טוב, והוא ראשון במלכות בין עקרונות-פרשנות של חוקים".
לאור דברינו, לכאורה נראה הכל יפה וברור. עד למציאות המרה. עליה ניתן לומר, כי היא רחוקה כרחוק מזרח ממערב, וכרחוק השמש מהירח, מהערך כערך עליון ועד למציאות כפי שהיא מתבטאת בשטח.

שילוב החרדים בחיינו

מדוע? מדוע מה שנראה כה ברור ולכאורה היה צריך לשמח חלקים חשובים ונכבדים בחברה, לקירוב החרדים ולשילובם בחיינו, (עדיין) רחוקים אנו מכך. מדוע?
התשובה: כי עדיין לא למדנו להיות סובלניים זה לזה. עדיין הסטיגמות והמשקעים בין הקבוצות השונות בציבוריות שלנו הינן קשות, גם כאשר לרוב הינן מופרכות ומשלולות כל יסוד. והכלל כי לא בכל דבר ההיגיון והאמת הזועקת משפיעים - קיים במקרה דנן במלוא עוזו.
כותב שורות אלה, ראה וחווה את הנושא דנן מקרוב. היה לי קשה לעכל את המציאות המרה, במיוחד כאשר בכל שנות פעילותי הציבורית מזה עשרות בשנים, פעלתי ופועל אני עבור הציבור הלא דתי לא פחות מהדתי והחרדי, ולעולם לא חקרתי אודות מי עומד מאחורי הפניות הרבות שקיבלתי. היה זה לזרא בעיניי לחשוב על מחשבה מסוג: "מה ייצא לי מזה אם אסייע לפלוני או אלמונית". אני מודה לבורא עולם שכך פעלתי, כך אני פועל היום, וכך אפעל גם להבא בע"ה בכל תפקיד שאשא בחיי.
יודגש, כי המדובר בציבור גברים ונשים למאות שמרצונם החופשי הגיעו למסקנה להשתלב בחברה הישראלית על מגוון אפשרויותיה ומשלל האפשרויות המוצעות. להוציא מבחורי ישיבה השוקדים על תורתם אומנותם שנושא דיוננו לא נוגע בהם כלל.
העוול הנורא הקיים במחוזותינו על אפליות קשות מנשוא, צריכה לעורר את הציבור הכללי החילוני המדבר גבוהה-גבוהה על מוסר, צדק ושוויוניות כערכים נעלים, ערכים שנשכחים משום מה כאשר מדובר בציבור חרדי המשתלב יפה ובאופן המעורר כבוד בשוק הפרטי על כל מגווניו, מה שצריך להדליק נורות אדומות ולעורר לחשבון נפש נוקב את כל הנוגעים בדבר, "על מה ולמה...?!!!" ועד לתיקון העוולות והסטיגמות המרושעות ההורסות בנו ללא הרף לחיי קדמה וסובלנות בארץ הקודש.

הכותב הינו עורך דין וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו רב ואיש ציבור, כותב מאמרים ומרצה בנושאי חינוך, אקטואליה ומשפט.
תאריך:  02/12/2009   |   עודכן:  13/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כן לשילוב החרדים בציבוריות הישראלית (1)
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ברוכים הבאים, רק שירצו להשתלב
איתן  |  2/12/09 20:35
 
- המדובר בציבור שרוצה להשתלב
חיימקה 10  |  3/12/09 00:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם אלטלף
לעיתים נוצר הצורך בפירוק השיתוף במקרקעין? כיצד עושים זאת? מכירה, פרצלציה, רישום בית משותף, ועוד
עו"ד דב אבן-אור
ההקפאה חייבת בהכרעת המחוקק; לכנסת אין סמכות לחוקק חוק שיעגן הקפאת בנייה וסיבות נוספות למה הממשלה לא יכולה להקפיא
חיים נוי
המופע, בכיכובו של צחי סיטון, בתיאטרון הקאמרי בת"א, מורכב מלהיטי הזמרים הגדולים שהופיעו בעיר ההימורים האמריקנית
רפאל בוכניק
הפתרון הצבאי אינו הפתרון היחיד לסוגית הגרעין האירני    התשובה מצויה בעם האירני, שמאס במשטר האיטולות    יש להעודדו
צילה שיר-אל
מצב הכוכבים הכללי בשמים השבוע מביא לרדיפת שינויים ולדחף חזק לשבירת המסגרת    תחזית שבועית כללית לילידי כל המזלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il