שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן יביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל את תוכניתו לדיור. על-פי הצעה להחלטה, תחולק הארץ לשלושה אזורים בהם יוקדמו שיטות שיווק שונות: פריפריה, אזורי ביקוש ואזורי יוקרה. באזורי פריפריה ובאזורי ביקוש יוצע דיור מופחת לזכאים ובאזורי יוקרה ישווקו מכרזים לשוק חופשי.
אישורה של התוכנית במועצה יאפשר התחלת שיווק מכרזים לדיור במחיר מופחת באזורי הביקוש ומכרזים פומביים באזורי היוקרה. עם קבלת מקור תקציבי יחלו השיווקיים באזורי הפריפריה.
"התוכנית שלנו לפתרון לדיור לזוגות צעירים וחיזוק הפריפריה מוגשת למועצת מינהל מקרקעי ישראל בימים אלה", אמר השר ליצמן. "מדובר בצעד משמעותי לקראת יישומה בשטח. התוכנית תסייע לאזרחים רבים במתן סיוע בדיור בייחוד בתקופה זו ותביא תנופה חזקה בערי הפריפריה, בנגב ובגליל".
דיור במחיר מופחת
- אזורי פריפריה - שיטת השיווק תאפשר תחרות על גובה תשלום הוצאות הפיתוח, לאחר מתן סבסוד מהמדינה, כאשר מחירי הקרקע קבועים והמחיר למ"ר קבוע. לדוגמה בערים: אשקלון, בית שאן, טבריה, מגדל העמק, נתיבות, אופקים, דימונה, צפת, קריית שמונה ושדרות.
- אזורי ביקוש - בערים אלו יתקיימו מספר שיטות שיווק:
- תחרות על מחיר הקרקע הגבוה ביותר, כאשר המחיר למטר בנוי והוצאות הפיתוח קבועים.
- תחרות על מחיר למטר בנוי נמוך ביותר, כאשר קיים מחיר מרבי ומחיר מזערי והוצאות הפיתוח ומחיר הקרקע קבועים.
לדוגמה בערים: מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, חדרה ובאר יעקב.
שיווק חופשי
- אזורי יוקרה - בערים בהן מחיר למ"ר בנוי הינו גבוה, תשווק הקרקע במכרז פומבי לכל המרבה במחיר לדוגמה בערים: הרצליה, תל אביב ורמת השרון.
התוכנית אותה מקדם שר הבינוי והשיכון מבקשת להאיץ את הבנייה במדינה ובתוך כך לייצר מקומות עבודה רבים במשק, לעודד תעשיה מקומית ולסייע לכלכלה ולמשק כמנוע צמיחה מרכזי. ענף הבנייה מהווה 6.4 אחוז מהתמ"ג בישראל. היקף האשראי השנתי של ענף הבנייה עומד על כ-88 מיליארד שקל ומועסקים בו למעלה מ-208,000 עובדים באופן ישיר, כ-100,000 עובדים זרים ופלשתינים וכ-165,000 מועסקים עקיפים בתעשיות תומכות.
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס: "הבאת התוכנית לאישור דווקא בעת הזו של הקפאה תקציבית קריטית להאצת ענף הבנייה וככזו לצמיחת המשק כולו". מנכ"ל רמ"י עדיאל שומרון: "מיד לאחר אישור התוכנית החדשה, רשות מקרקעי ישראל תפעל בהתאם לעקרונותיה, מתוך מטרה להעלות את קצב השיווקים, שנפגע בשנה האחרונה, בין היתר לאור רצף מערכות בחירות. התוכנית החדשה מבטיחה את המשך שיווקי קרקעות למגורים בישראל באופן שיגדיל את ההיצע ויאפשר רכישת דירה במחיר ראוי".