X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעשורים האחרונים מתרבות המשפחות הגרושות והחד-הוריות, ולצידם מקימים בני נטיות הפוכות בתים משלהם האם צריכה היהדות לשנות את גישתה לכל נושא המשפחה? האם צריך לייחד במוסדות החינוך שיעורים לבעיות החברתיות-משפחתיות שנוצרו בשל השינוי במבנה המשפחה? ואולי לא?
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה]

הם עדיין חריגים

  • הרב איתי אליצור
כמובן שנשאלת השאלה איך אנו מתייחסים למשפחה הרוסה, או לילד שהוריו גרושים. אבל השאלה הזאת היא בעלת חשיבות משנית. השאלה החשובה באמת היא מה אנחנו עושים כדי לצמצם את תופעת המשפחות ההרוסות, ולהקטין את אחוז הגירושין. הצעד הראשון שעלינו לעשות לשם כך הוא להוסיף ולהתייחס אל המשפחה המפורקת כחריגה, ובשום אופן לא להשלים עם התופעה. שינוי סדר היום הוא השלמה עם התופעה.
בכלל, למה השאלה הזאת נשאלת דווקא עכשיו? הרי לילד המגיע ממשפחה מפורקת יש עוד הרבה חברים שדומים לו? לכאורה, השאלה הזו אינה רלוונטית יותר. היא הייתה רלוונטית בעבר, כשאשר ילד להורים גרושים היה באמת חריג. אבל דווקא אז השאלה לא נשאלה, כי היינו חברה בריאה שהבינה שהמשפחה המפורקת היא החריגה, ומה לעשות, זה הילד שלהם. הכל קיבלו את העובדות כהווייתן והמשיכו הלאה. לכן, הטוב ביותר הוא פשוט להמשיך לנהוג כך, שהברור הוא שמשפחה לא מתפרקת, ורק החריגים מתפרקים.
שגיאה יש גם בגישה להרבות בשיחות ושיעורים על שלמות המשפחה. הגישה של היום היא דיברת = טיפלת. עשה מעט ודבר הרבה. הגישה הזאת לא מועילה. מועילה הגישה לנהוג בבריאות ולקחת כמובן מאליו שמשפחה לא מתפרקת אלא במקרים חריגים. בד-בבד, יש לפעול ברמת הפרט, ולא ברמת הקהילה כולה, כדי לחזק את בדק הבית בכל אשר ימצא שם בדק.

הרב צריך להישאר קשוב

  • הרב אריק קמחי
רבי אברהם מסוכצ'וב בא פעם בנעוריו אל אביו רבי נחום זאב והשמיע באוזניו חידוש שנתחדש לו בהלכה. דחה האב את דברי בנו ואמר שאין יסוד לחידושו והוא מופרך מעיקרו.
שתק הבן וקיבל את דברי האב. לימים, חזר רבי נחום זאב ועיין באותה סוגיה ונתברר לו שצדק בנו בחידושו. מיהר לביתו של בנו רבי אברהם ואמר: "הזוכר אתה שלפני שנים דחיתי מכול וכל חידוש שלך בהלכה? באתי להודיעך שאני חוזר בי ואתה הוא שצדקת".
ענה לו רבי אברהם: "ידעתי זאת כבר אז". "אם כן", המשיך האב, "למה קיבלת ושתקת?". השיב הבן: "האם משום שצדקתי בדבר הלכה הייתי פטור מכיבוד אב?!"
ישנם שני מישורים בהם צריך הרב או מנהיג הקהילה לתת את ליבו ושכלו - המישור הכלל-קהילתי, והמישור הפרטי, בבחינת כל מקרה לגופו.
במישור הכללי, תפקיד הרב או מנהיג הקהילה הוא לזהות מגמות ותהליכים העוברים על הקהילה, ולדעת בחכמה וברגישות גדולים לנסות ולבסס בקהילה אמירה ערכית המרימה את המבט ומפנה אותו לנקודות בהן ניתן לשאוב כוח וביטחון, אך יותר חשוב - האמירה חייבת להיות מועברת באופן ובדרך שהיא תהיה בגדר "מצווה לומר דבר הנשמע".
מובן הדבר שהמסר חייב להיות בעל מכנה משותף רחב הנותן מענה למספר גדול ככל הניתן של מקרים הקשורים לעניין. לגבי דרך העברת מסר המישור הכללי - כל נקודת מפגש עם הקהילה יכולה לשמש ככלי ביצוע לרב או מנהיג: שבתות ושיעורים משותפים וכדו'.
במישור הפרטי, ודאי שכל מקרה לגופו, והתוכן מוכרח להיות מותאם לפרטי המקרה הספציפי, אבל מעל כל הפרטים, הרב או מנהיג הקהילה חייב להתרכז בחיזוק ובהעצמת הציר המרכזי של התא המשפחתי הגרעיני - כלומר, הקשר והקרבה בין האבא והאימא לילדיהם.
ישנם לצערנו לפעמים תהליכים כואבים בין בני זוג, אך חשוב מכל הוא הקשר הנפשי הפנימי שאינו תלוי בדבר בין ההורים לילדיהם. זהו הציר המרכזי עליו בני המשפחה נשענים ושואבים את כוחותיהם.
כשהבסיס הזה חזק, יותר קל באופן מהותי למשפחה - גם להורים הבוגרים וגם לילדיהם שחלקם יכולים להיות רכים וצעירים - לעבור יחד תהליך ולצאת ממנו בשלום, גם אם התוצאה תהיה לבסוף גירושי ההורים.
הרב או מנהיג הקהילה חייב לתת את הדעת וליצור נקודות מפגש בינו ובין הילדים ולהדריכם, כשהוא מהווה גורם ניטרלי שההקשבה אליו תהיה באופן טבעי קלה יותר.
כל יסוד המסורת בעם ישראל עובר על בסיס היסוד של "והגדת לבנך", ולא לחינם מהותו ומרכזיותו של חג הולדת עם ישראל - חג הפסח - סובב סביב האבות והבנים.

להעצים את החינוך לזוגיות

  • הרב אלי שיינפלד
בדיחה מפורסמת מספרת על אישה שהולכת לרבנות ובפיה החלטה להתגרש מבעלה. שואל אותה הרב על מה ולמה, והיא עונה לו כי היא חשה שבעלה כבר לא אוהב אותה. מחליט הרב לעשות 'שלום בית' ומזמין את הבעל לשיחה. שואל את הבעל האם נכונה העובדה שהוא כבר לא אוהב את אשתו. תמה הבעל ומשיב בשלילה, "בוודאי שאני אוהב את אישתי היקרה, על מה ולמה היא מרגישה שאיני אוהבה?" אמרה האישה: "שנים רבות אנחנו נשואים ואני לא זוכרת מתי הפעם האחרונה שאמרת לי שאתה אוהב אותי". אמר לה הבעל, "לפני 25 שנים, בחתונה שלנו, לאחר החופה, בחדר הייחוד, אמרתי לך שאני אוהב אותך, בוודאי את זוכרת, אם משהו מהותי היה משתנה הייתי דואג ליידע אותך. אם לא עידכנתי אותך במשהו חדש סימן ששום דבר לא השתנה".
חכמים לימדו אותנו שכשם שהקפדן לא יכול ללמד, כך הביישן לא למד. הרבה תחומים מחייבים לימוד. לפני שנת השמיטה אנחנו משקיעים שעות רבות בלימוד הלכות אלו. 30 יום לפני החג אנחנו דורשים בהלכות החג כדי שנוכל להגיע מוכנים הלכתית ומחשבתית לחג. לפני בר מצווה אנחנו משתדלים להכין את הנער שהגיע לגיל מצוות בצורה מדויקת ורצינית. ולפני החתונה?
גם חיי זוגיות ומשפחה מחייבים לימוד מעמיק. אין בכוחם של מספר מפגשים מצומצמים להכין באמת את החתן ואת הכלה לקראת בניין יציב שיעמוד איתן עדי עד. חשוב מאוד להדריך את החתן ואת הכלה בטרם הם נכנסים בברית הנישואין אך יש להשלים את מפגשי ההכנה בשני פנים.
הפן הראשון אותו יש להדגיש הוא מקומה של הקהילה. בשכונה בה אני מתגורר התקיימהב לפני מספר שבועות סדנה בזוגיות לחיזוק התא המשפחתי, ותגובות המשתתפים היו טובות ומחמיאות. מסתבר שאין זוג שלא צריך לקבל כלים משמעותיים 'תוך כדי תנועה', גם אם מדובר בזוגות הנשואים מספר שנים לא מבוטל. כל קהילה צריכה להרים את דגל המעורבות והמודעות בנושא חיזוק התא המשפחתי.
הפן השני אותו יש להעצים הוא הכנת בני ובנות הנוער לקראת חיים של בניית בית, עוד בטרם הגיעו לגיל שאפשר להתחיל. ישיבות תיכוניות, אולפנות, מכינות (שם 'בגדול' המודעות וההכנה בתחומים אלו במצב טוב ביחס לשאר המסגרות), ישיבות הסדר ומדרשות, חייבים להגביר את העיסוק במשמעות בניין הבית העתידי ובהקניית כלים מעשיים בתקשורת זוגית. אין בכוחם של מספר מפגשים מצומצם להכין בני הזוג לחיים זוגיים.
המודעות הקהילתית לנושא שלמות הבית וההכנה המקדימה לחיי זוגיות בתקופת טרום נישואין, אין בכוחם לפתור את מורכבות המציאות בה אנו מצויים אבל בכוחם להוסיף אור נוסף בחיינו הצבעוניים, ולכל הפחות לגרום לבני הזוג להחמיא אחד לשני, ולא רק בחדר הייחוד.

פורסם במקור: מקור ראשון
הרב איתי אליצור הוא חוקר במכון לחקיקה הלכתית.
הרב אלי שיינפלד הוא ר"מ בישיבה התיכונית במעלה אדומים.
הרב אריק קמחי הוא ר"מ בישיבה גבוהה "שירת משה" יפו.
תאריך:  10/12/2009   |   עודכן:  10/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משפחה חדשה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איך זה שנטיות הפוכות יש רק
אלטע קאקער  |  10/12/09 21:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרגלית מולנר גויטיין
הסרט "ממזרים חסרי כבוד" עשוי ביד רמה על-ידי במאי מלא התלהבות שהקולנוע בוער בעצמותיו    טרנטינו כרגיל לא איכזב
עו"ד אברהם פכטר
הכתובת נמצאת על הקיר - "אירן, גרעין, תקל ופרסין". ישראל שוב לבד מול האיום האירני    זו העת למנהיגות אמיצה ונבונה
אליקים העצני
איזו מדינה יכולה לתת מכה כזאת לאזרחיה? אובמה, למשל, האם היה יכול לגזור גזירה כזאת בארה"ב? כמובן, שלא
ד"ר עליזה זיידמן
אין תרופה להצטננות    הטיפול כולל בעיקר מנוחה, נוזלים וטיפול תומך    הטיפול בשפעת בדרך-כלל סימפטומטי ונועד להקל על תלונות החולה וכולל מנוחה, הורדת חום באמצעות אמבטיות מים פושרים או רטיות
מנחם רהט
הנסיך של הליכוד, תעודת היושר של נתניהו, שסחף מצביעים רבים מן הימין לטובת הליכוד בזכות האינטגריטי שלו, פנה עורף למצביעיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il