שרת התחבורה
מירי רגב הודיעה (יום ד', 18.11.20), בתום דיון בראשותה על שינוי מדיניות שעשוי לאפשר הסרת חסמים לנסיעה שיתופית במוניות. ב-2017 חתם שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ על תקנות וצו לנסיעה שיתופית במונית, אך חסמים שונים גרמו לתוכנית להיות לא-משתלמת לנהגי המוניות, ואלה נמנעו מליישמה.
על-פי הסיכום מול רגב, שמבקשת לטייב את המצב העכשווי,
משרד התחבורה יציג מונה חדש שיאפשר פתיחה במקביל של ארבע נסיעות שונות, ושיעניקו הנחות שינועו בין 20% ל-50% לנוסעים, בהתאם למספר הנוסעים שיסעו בפועל.
בבסיס המדיניות החדשה, הטעונה הליכי חקיקה בכנסת, עומדת הנחת המוצא שהנסיעות השיתופיות צריכות להיות משתלמות גם לנהגים וגם לנוסעים, על-מנת שבניגוד לניסיונות עבר להפעלת תחבורה שיתופית, הפעם היא תהפוך לנחלת כלל הציבור, וזאת באמצעות מונה חכם שיחשב את העלות תוך כדי הנסיעה ולא מראש. כיום חייב המפעיל להודיע לנוסע מראש את מחיר הנסיעה המשוער, ללא תלות במשתנים בדרך.
על-פי המוצע, נוסע שיזמין נסיעה שיתופית יקבל הנחה על דמי ההזמנה, ועם הצטרפות נוסעים נוספים יזכה להנחות נוספות על מחיר המונה. המונה החדש יידע לחשב את כלל הגורמים לכלל הנוסעים בנסיעה השיתופית, והמחיר לנוסע יוכל להגיע עד 50% הנחה אם יצטרפו 4 נוסעים לנסיעה. לטובת המהלך לא יהיה צורך בסובסידיה ממשלתית, והמודל הכלכלי יהיה בקלות שבה ניתן יהיה להוסיף נוסעים "על הדרך".
למהלך הוזמנו להצטרף כלל בעלי הישומונים המציעים שירותי מוניות בארץ ובכירים בחברות הנסיעה השיתופית ואחרות השתתפו בדיון במשכן הכנסת לצד נציגי נהגי המוניות שהביעו תמיכה במהלך. גט כבר הביעה הסכמה עקרונית למהלך, אך יאנגו ואובר עדיין שוקלות את צעדיהן. אובר מבינה את התנגדותה התקיפה שך שרת התחבורה להרחיב נסיעות שיתופיות גם לבעלי רכב פרטי, אך גם היא וגם יאנגו מעוניינות לאפשר לנוסע את הבחירה גם להזמין נסיעה במחיר קבוע וידוע מראש. לטענתן, הספק המקנן אצל הנוסע במהלך הנסיעה באשר לגובה התשלום שיידרש לשלם בסופה מהווה מטרד, ונוסעים מעדיפים לדעת מראש את המחיר - גם אם יתברר כיקר מעט יותר - מאשר חוסר הוודאות. לראיה, מציגים בחברת יאנגו נתונים לפיהם 93% מלקוחותיהם בארץ העדיפו מחיר קבוע מראש מאשר מחיר מוכוון מונה.
נסיעות המבחן במונה החדש כבר החלו באחת המוניות בתל אביב, ובהנחיית רגב ייעשו כל המאמצים על-מנת להתחיל את הנסיעות השיתופיות בפועל כבר בתחילת 2021 תוך סיום עבודת המטה ותיקוני החקיקה הנדרשים לביצוע.
לא כולם כאמור שותפים עדיין למהלך של השרה, ורגב הביעה תקווה שכולם יצטרפו ל"מהלך שיתופי אמיתי בין המוניות לחברות הישומונים". הטמעת המונה החדש, כמו גם חינוך השוק לשימוש בנסיעות שיתופיות כרוך בעלויות גבוהות בשלבים הראשונים שיכללו בין היתר שיווק אגרסיבי".
על הקושי בקידום המהלך אמרה רגב: "זה לא היה קל להצליח לאזן בין הרצון לשמור על נהגי המוניות ופרנסתם ומצד שני לדאוג לציבור ולצרכן. זהו מהלך של רווח לכל, ואני מאמינה שנראה בו ברכה ועידוד של הציבור להמשיך ולעבור לתחבורה ציבורית ושיתופית".
בתוך כך, לבקשת חברת יאנגו - שהועברה באמצעות ארבעה ח"כים מסיעות שונות, יתקיים דיון בוועדת הכלכלה, לדון בחוסר היכולת להשתמש בישומונים המאפשרים הזמנת מונית עם מחיר נסיעה ידוע מראש בנסיעות פרטיות, לעומת נסיעות עסקיות.