ישיבות ההסדר לידתן בחטא מכיוון שהגדרתן הינה על בסיס הפלייה קשה בין המתגייסים לשירות חובה. שירות שלוש שנים בצבא מכוח חוק, הינו פגיעה קשה בחירות הפרט. פגיעה זו מוצדקת רק בגלל חשיבות שירות החובה בצה"ל לבטחון המדינה ולקיומה.
בנושא כה עקרוני, יש חשיבות כפולה ומכופלת לקיום שיוויון בין כלל האזרחים, שכל בן 18 יתגייס לשירות באורך שווה, העומד כיום על שלוש שנים. שיוויון זה מופר בצורה גסה בהסדר הישיבות, בו החייל מבלה את מחצית שירותו בישיבה ולא ביחידות הצבא במילוי משימות.
שיטת ישיבות ההסדר פוגעת בדמוקרטיה, אפילו יותר מהישיבות החרדיות, שלגביהן אין ספק כי האברכים אינם משרתים ומתקיים ויכוח ציבורי מתמשך בנושא. בהסדר הישיבות יש עיוות בו חיילים בתקופה הנחשבת שירות חובה מבלים את חצי הזמן בלימודים בישיבה, ובכך כאילו שירתו שירות מלא. בכך הוצנע הנושא מפני ויכוח ציבורי בנושא משך השירות הצבאי, ואין פלא שכל מה שהתגלגל לדיון הציבורי זה מידת השירות הקרבי של חיילים אלו, ולא משך השירות.
אין פלא שהמשכן בעוון, עוון של התערבות רבני הישיבות בשירות הצבאי. זה החל בדברים קטנים של סדרי תפילה וכשרות, התפתח במאבק נגד שירות ביחידות מעורבות בנים ובנות, והינה הגענו להתערבות בהגדרת המשימות. אם לא יחסם הנושא באופן מוחלט ומיידי, נגלה עד מהרה כי לא רק האוכל בצבא מנוהל בכשרות רבנים, אלא תקום מערכת כשרות לפקודות.
צבא הנשמע לגוף דתי-פוליטי ולא לממשלה נבחרת דמוקרטית, אינו אלא מיליציה. מספיק שנראה את הקורה אצל שכנתנו מצפון, איך הממשל הנבחר הינו חסר אונים מול צבא החיזבאללה, ואיך גוף פוליטי-דתי שם ללעג תהליכים דמוקרטיים. לא, איננו שם עדיין, אך התערבות רבנים במשימות הצבא היא צעד בכיוון, והמידרון חלקלק.
חשש שמא יתפתח גם לפשע, שכן מי יתקע לידי כי בבוא היום, ויחתם הסכם מדיני הכולל פינוי שטחים ויישובים ביהודה ושומרון, כי חיילי ההסדר לא יקומו ויצטרפו לנאבקים כנגד פינוי זה? ישיבות ההסדר מחנכות לפרשנות פוליטית מאוד מסויימת של העמדת נושא ארץ ישראל השלמה מעל לדמוקרטיה, וכי כיצד יפעל חייל חניך ישיבת הסדר כשתעמוד בפני הדילמה? או שמה לא תהיה דילמה, וחינוכו יתן לו את התשובה הברורה מאליו עבורו, שציווי הנתפש בעיניו כדתי גובר על פקודה של שלטון דמוקרטי.
כבר כיום יש הקוראים שלא להעמיד את החיילים במבחן ולא לשבצם למשימות של פינוי יישובים, ואני אומר נהפוך הוא, אסור להימנע ויש לבחון את הבעייה כעת ולא ביום פקודה.
שירות חיובי עשה לנו הרב אליעזר מלמד מישיבת ההסדר בהר ברכה, בכך שהציף והעלה שאלה קיומית לשלטון החוק. עד-כה טיאטאנו את הבעייה אל מתחת לשטיח, והגיע הזמן להעלותה למרכז הויכוח הציבורי.
מאמר זה נועד להרגיז, ואני מקווה שירגיז מספיק בכדי לגרום להתעוררות ויכוח, שסופו יבהיר לכולנו את מידת הנאמנות של חיילי ההסדר, לא בלחימה בלבנון שם הצטיינו ללא ספק, אלא בקיום פקודות השלטון הדמוקרטי הנבחר במימוש הסכמים מדיניים ביהודה ושומרון.