X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופטים מציינים בדיון על חוק הלאום, כי ההוראה שהעניקה לערבית מעמד רשמי לא בוטלה נציג הפרקליטות מסרב לומר מה תהיה ההשלכה המעשית של "עידוד התיישבות יהודית"
▪  ▪  ▪
ברון וברק-ארז בדיון היום [צילום: לע"מ]
בג"ץ רומז: נוטה לפרשנות שתקיים את חוק יסוד הלאום
איתמר לוין
בתחילת הדיון אמרו חיות ושופטים נוספים, כי החוק אינו פוגע בשוויון הפרטני של מי שאינם יהודים - וניתן לפרש אותו בצורה כזאת, בלא צורך לבטל או לתקן אותו
לרשימה המלאה

השופטים: רשאים לבטל חוק יסוד - רק במקרים קיצוניים ביותר
איתמר לוין
מבקשים לקבל הסבר כיצד העדפת ההתיישבות היהודית בחוק הלאום אינה מהווה פגיעה בזכות לשוויון * מלצר: הערבית נותרה שפה רשמית וזה אולי פתרון להגדרה השונה שלה בחוק
לרשימה המלאה

בית המשפט העליון עשוי לקבוע, כי לשפה הערבית נותר מעמד רשמי בדומה לזה של העברית. כך עולה (יום ג', 22.12.20) מדברי השופטים בדיון ב-15 עתירות נגד חוק הלאום.
סעיף 4 לחוק הלאום קובע: "עברית היא שפת המדינה. לשפה הערבית מעמד מיוחד במדינה; הסדרת השימוש בשפה הערבית במוסדות ממלכתיים או בפניהם תהיה בחוק. אין באמור בסעיף זה כדי לפגוע במעמד שניתן בפועל לשפה הערבית לפני תחילתו של חוק יסוד זה".
המשנה לנשיאה חנן מלצר הזכיר מספר פעמים את החקיקה המנדטורית ("דבר המלך במועצתו"), לפיה בארץ היו שלוש שפות רשמיות - אנגלית, עברית ואנגלית. הכנסת ביטלה את מעמדה של האנגלית אך לא נגעה ביתר החקיקה, כך שמעמדה הרשמי של הערבית נשמר. הדבר בא לידי ביטוי בכך שניתן לדבר בערבית בכנסת ובבתי המשפט, ובפסיקה שחייבה את השימוש בה בשילוט ובטפסים.
השופט מני מזוז אמר: "לכאורה אפשר לקרוא את סעיף 4 כבא לתת דירוג של שפות רשמיות. יש מדינות בהן קיימות הרבה שפות רשמיות". השופט עוזי פוגלמן הסכים עם מלצר: "אם יש קביעת חוק שלא בוטלה, אין קונפליקט אמיתי בין הסעיף בחוק היסוד לבין קביעת השפות בדבר המלך". הנשיאה אסתר חיות העירה, כי אכן מעמדה של הערבית נותר כשהיה.
מלצר פנה לבא-כוח המדינה, עו"ד רן רוזנברג: "כשביטלו את האנגלית כשפה רשמית שלישית, עשו את זה במפורש. אני רוצה לשמוע שאדוני מסכים עם הפרשנות הזאת". רוזנברג: "לא נדרשנו לזה בצורה מסודרת כדי לתת תשובה מוסמכת". חיות: "למה לא שאלתם את עצמכם את השאלה הזאת?". מלצר: "אף פעם לא מאוחר, ותוך שבוע אדוני יענה". השופט ניל הנדל: "זו פרשנות אפשרית ונסתפק בכך".
השופטים הקשו על רוזנברג במיוחד בנוגע לסעיף 7 בחוק, הקובע: "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על-מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה". רוזנברג אמר כי פרשנות הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה היא, כי "ברור שאי-אפשר להקים יישובים יהודיים בלבד, ברור שאי-אפשר לתת תמריצי התיישבות רק ליהודים. כל החלטה שתידרש לאיזונים ולחוק הלאום וחוק כבוד האדם וחרותו, תהיה חקיקה רגילה או מינהלית - ואז בית המשפט יידרש לצקת תוכן לאיזונים אלו, בלי להידרש לביקורת שיפוטית על חקיקת יסוד".
השופטת דפנה ברק-ארז ביקשה לדעת מה סעיף זה מאפשר ומחדש. רוזנברג התחמק: "אין תועלת שאחשוב על דוגמאות". פוגלמן: "האם ברמה המעשית יש דברים שאפשר לעשות היום מכוח הסעיף הזה שאי-אפשר היה לעשות בעבר?". רוזנברג: "יש לי כל מיני רעיונות, אבל אין בהם תועלת". השופטת ברון: "ההצהרה על הייעוד הלאומי של ההתיישבות היהודית היא מובנת, אבל מה בא לומר החלק השני? האם הוא לא נותן את העדיפות לסעיף זה על פני חוק כבוד האדם?". רוזנברג העדיף שלא להיכנס לפרטי השלכות הסעיף.
לבסוף התייחס רוזנברג לסעיף 1 בחוק, לפיו "ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל. מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית. מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי".
הנשיאה אסתר חיות ביקשה לוודא: "לפי הבנתכם מדובר בזכות ההגדרה העצמית החיצונית של ישראל כמדינה עצמאית". רוזנברג: "נכון. אין פגיעה בזכות ההגדרה העצמית הפנימית", דהיינו הזכויות הפרטניות של מי שאינם יהודים. מלצר: "מה אתה אומר על מדינות שכתבו במפורש שזה לא גורע מזכויות של מיעוטים?". רוזנברג: "זה לא גורע, כי יש עוד פרקים בחוקה". חיות: "אדוני אומר שגם אם זה לא כתוב, זו הפרשנות המקובלת עליכם". רוזנברג: "נכון".

בג"ץ 5555/18, אכרם חסון נ' הכנסת ואח' / פרוטוקול, 22.12.20
פרוטוקול דיון בעתירות נגד חוק הלאום
תאריך:  22/12/2020   |   עודכן:  23/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ עשוי לקבוע: לערבית יש מעמד רשמי בדומה לזה של העברית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בדומה ל"ת
כמעט אותו הדבר  |  22/12/20 20:55
2
השופטים והפרקליט מוציאים מחוק
למעשה  |  23/12/20 03:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מנכ"ל מגדלי גינדי TLV, אכי זמיר, ציין כי הקדמת התשלום היא תוצר של קידום תהליכים מקצועיים ותכנון מדויק של התהליך הכולל, תוך הקדמת מסירת שני המגדלים הראשונים שאוכלסו בהצלחה מרובה במהלך 2020
איציק וולף
רופאת מחוז המרכז במשרד הבריאות האשימה את הנופשים הישראלים שיצאו לחופשות בחו"ל בהפקרות    "הציבור יצא לחו"ל ולא שמר על הכללים ולכן ראינו שחלקם חוזרים חולים. לא ציפינו שזה מה שיקרה"
יצחק דנון
חברת רייקול גבישים תובעת את חברת איגנשטיין-פינס, שסיפקה לה לוחות חשמל, בטענה שהיא אחראית להפסקת חשמל שאירעה בחודש מאי 2018
יצחק דנון
רולידר ומדיסון הנדסה תובעות 38 מיליון שקל ממקורות, פיברטק תעשיות צנרת פיברגלס ופולקום בעקבות פרויקט להנחת צנרת בצפון הארץ
יצחק דנון
TJ Systems תובעת 4 מיליון שקל מחברת UVI, המפתחת מערכות בקרה אוטומטיות לכלי רכב, בטענה לתקלות שגרמו לאובדן פרויקט דגל שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il