X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
5,706 קבילות הוגשו בשנת 2020, במגוון נושאים ובהם התמודדות צה"ל עם נגיף הקורונה, אלימות מפקדים כלפי חיילים ואי הקפדה על זכויות רפואיות 61% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות
▪  ▪  ▪
דהן מגיש את הדו"ח לשר הביטחון גנץ [צילום: משרד הביטחון]

מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן, המסיים בימים אלה שנתיים בתפקיד, הגיש (יום ד', 10.2.21) לשר הביטחון, בני גנץ, ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי ה-49, המסכם את שנת 2020. דוח נציב קבילות החיילים לשנת 2020 חושף מקרים שבהם מפקדים התעמרו בחיילים - לעתים באלימות קשה, פגעו בפרטיותם ובזכויותיהם. 5,706 קבילות הוגשו בשנת 2020, במגוון נושאים ובהם התמודדות צה"ל עם נגיף הקורונה, אלימות מפקדים כלפי חיילים ואי הקפדה על זכויות רפואיות. 61% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות. כ-56% ממגישי הקבילות היו חיילים בשירות חובה, כ-12% אנשי קבע, כ-9% משרתי מילואים וכ-17% מלש"בים. ב-2020 חלה עלייה של 70% בקבילות שהוגשו בעילום שם, ולראשונה זה כמה שנים לא נרשמו קבילות בנושא גזענות.
הדוח כולל את הנושאים הבאים:
  • התנהגות לא מכבדת ואלימות פיזית ומילולית של מפקדים: צמצום המרחק הפיקודי, טשטוש הגבולות והעדר כלים להתמודד עם מצבים מורכבים - שימשו קרקע פורייה לביטויי אלימות למיניהם. מפקדים השליכו במקרה אחד סכין ובמקרה אחר פטיש לעבר פקודיהם ובנס לא הסבו נזק בגוף, ואף התבטאו באופן בוטה ביותר כלפי פקודיהם.
  • פגיעה בזכויות הפרט בשל פערים מקצועיים: מהקבילות עולה תמונה מדאיגה של חוסר מקצועיות של גורמי מקצוע אשר לא מכירים את ההנחיות ומוסרים מידע שגוי למשרתים הפונים בבקשה לקבל סיוע במימוש זכויותיהם, כמו גם השתהות במתן מענה למשרתים ואף התעלמות מהנחיות מחייבות הנוגעות לזכויות המשרתים. למרבה הצער, בעטיין של הנחיות שגויות נגרמו למשרתים, ובכללם אנשי קבע, נזקים כלכליים, נפגע מסלול קידומם או נפגעה זכות הנלווית לשירותם הצבאי, על לא עוול בכפם.
  • קבילות משרתי הקבע: היקף קבילות גבוה של משרתי הקבע, המעיד על כשלים בטיפול באוכלוסייה זו, החל בתהליכים חסרים בתחום הסגל, הבטחות שניתנו ללא סמכות וחוסר שקיפות מול הפרט, וכלה בפערים בתקינה ובתיווך מסרים. אלו עלולים לפגוע באמון אנשי הקבע במפקדיהם ובצה"ל.
  • רפואה: התנהלות לא תקינה וקבלת החלטות שגויה של רופאים (קבע ואזרחים עובדי צה"ל). כתוצאה מכך לעיתים נפגע המענה הרפואי הניתן לחיילים. לדוגמה - פינוי חיילת למיון פסיכיאטרי שלא לצורך, עיכוב באיתור קרע בטחול של חייל לאחר שנחבל במהלך פעילות יחידתית.
  • התמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה: פערים בתיווך מסרים והנחיות מהמטה לשטח, טיפול לקוי של מפקדים במוקדי הדבקה, עיכוב במתן מענה רפואי לחיילים שנחשדו כחולים או שנדרשו בבידוד או בהרחקה מהיחידה, ואי מימוש הנחיות מחייבות ופגיעה בזכויות כלכליות וסוציאליות של המשרתים. יצוין כי פערים שעלו בתחילת הדרך, תוקנו ברובם במהלך השנה.
  • אי-הקפדה על זכויות רפואיות של חיילים: מפקדים רבים אינם מכירים די הצורך את אחריותם ואת חובתם להבטחת זכויותיהם הרפואיות של פקודיהם. כתוצאה מכך עוכבה או נמנעה מחיילים גישה לרופא או לגורמי בריאות הנפש. בחלק מהמקרים התבקשו חיילים לבצע פעילות מסוימת חרף פטור רפואי שניתן להם, או נדרשו לשוב ליחידתם בניגוד להמלצות הרופא המטפל.
  • קבילות מלש"בים: בשנה החולפת פחת מספר הקבילות שהגישו מיועדים לשירות ביטחון. לצד זאת, הקבילות שהוגשו שבו והדגישו את הפערים באיכות המענה הניתן למלש"בים הפונים לרשויות צה"ל. בין השאר נמסר מידע שגוי, חלקי או מטעה בדבר הליכי המיון וכן ניתן מענה לא הולם או לא סבלני.
בין היתר מדובר במפקדים שהשפילו חייל בתקופת ההכשרה, כינו אותו "בכיין", "שקרן", ו"תינוק", חיקו את אופן דיבורו ואת הליכתו והשפילו אותו לעיני חיילים אחרים. שני מקרים שונים השליכו מפקדים סכין ופטיש לעבר פקודיהם.
במקרה נוסף שהוזכר בדוח נזכר סגן מפקד חטיבה בצה"ל שבלשכתו תמונה ובה מלל בגנות הציבור הדתי. בין השאר נכתב "התדעו שנאתי את הדתיים". בעקבות הקבילה הוסרה התמונה.
מפקד חטיבה שוחח עם נהגים ולוחמים על אירוע שבמהלכו התהפך רכב ממוגן, כינה את מי שנהג ברכב "ערס" וציין כי "ערסים הם לא בני אדם". בהגיבו על הקבילה ציין כי בהתבטאותו ביקש להביע את הסתייגותו מהנהיגה הפרועה שגרמה לתאונה, אולם דבריו הוצאו מהקשרם והוא מצר על כך.
הוריה של חיילת בשירות החובה הלינו בעילום שם על שמפקד הגדוד שבו היא משרתת, הדליק מדורה סמוך לבונקר תחמושת מבלי שווידא קיומן של הוראות הבטיחות בנושא. בעקבות הבערת המדורה התפוצצה תחמושת קלה שהייתה במקום.
תלונות אחרות עסקו בנושאים כמו פגיעה בפרטיות של החיילים רפואה ונושאים נוספים. כך, נזכר כי מפקדת חשפה במהלך שיחה עם אביה של חיילת כי החיילת משתייכת לקהילה הגאה, וכי יש לה בת זוג קבועה. במקרה אחר הנחתה מפקדת חייל שתחת פיקודה לעדכן אותה לעיתים תכופות היכן הוא נמצא ולדווח לה בכל פעם שניגש לשירותים על-ידי שליחת סמלון (אימוג'י) תואם ביישומון "וואטסאפּ".
חיילת בשירות חובה הלינה כי מפקדה, קצין בדרגת סגן, צילם אותה, הפיק מדבקה מתמונתה והפיץ את התמונה ביישומון "וואטסאפּ" לכל חיילי הפלוגה שבה היא משרתת.

תאריך:  10/02/2021   |   עודכן:  10/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמונה נגד דתיים בלשכת הסמח"ט, מג"ד הדליק מדורה ליד בונקר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
הוסיף: בודקים אפשרות לחוקק חוק שימנע ממי שלא התחסן, או נבדק במשך 48 שעות, להיכנס למקומות העבודה    לקראת חג פורים אמר: "השנה השמחה צריכה להיות מאוד מצומצמת"
איתמר לוין
חברת גילי ויואל עזריה הציעה שיטה שונה מזו שנקבעה במכרז לחפירת קירות הדיפון של המסילה - והנדל קובע שמדובר בפגיעה משמעותית בשוויון בין המציעים, המחייבת מכרז חדש
מירב ארד
"קיבלתי הצעות ממפלגות אחרות, חשבתי שזה לא נכון לעת הזאת"    על הקורונה במגזר החרדי אמרה: "הרוב מתחסנים"    כישלון הסדרת ההתיישבות הצעירה: "סוג של שבר עבורי"
איתמר לוין
אוחנה ונתניהו לא הגישו תצהירי תגובה לצו על תנאי נגד הוועדה שהוקמה ערב הבחירות הקודמות ומנדלבליט תמך בקבלת העתירות    בג"ץ הקפיא את הוועדה מיד עם הקמתה
מירב ארד
עלייה בכמות המשווקים האורגניים (133%) והיבואנים בתחום בעשור האחרון (212%)    הגידולים הפופולריים ביותר הם חיטה, חוחובה ותמר מצוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il