X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העימות בין יהודה ליוסף לא תם במצרים, הוא ממשיך עד ימינו, והוא מגולם במאבק בין הציונות החילונית לציונות הדתית
▪  ▪  ▪
ציון - בניין חומרי. ירושלים - בניין רוחני [צילום: פלאש 90]

העימות בין יוסף ואחיו שהחל בפרשת וישב, כאשר החיכוך ביניהם גרם לאחים להיפטר מיוסף על-ידי מכירתו למצרים. בפרשת מקץ חלה תפנית בעלילה, כאשר יוסף מועלה מבור האסירים היישר אל כס המלוכה. העימות מגיע לשיאו בתחילת פרשת ויגש, כאשר יהודה שאינו יודע שהוא מדבר עם יוסף, נושא בפניו נאום, שהוא בעצם איום: או שתניח לבנימין אחינו או שנחריב את מצרים. רק כשיוסף רואה את גילוי האחריות של יהודה כלפי אחיו, הוא מבין כי האחים למדו את הלקח וחזרו בתשובה. כעת הוא יכול להתגלות אליהם ולומר להם כי הוא יוסף.
יוסף ויהודה מייצגים שתי גישות של עם ישראל. יוסף הוא הדמות האוניברסלית, מי שרוצה לתקן את כל העולם כולו. לצורך כך, הוא דואג לרווחה כלכלית, כדי שבאמצעותה הוא יוכל לגשר בין העמים. אחרי שכל העמים יחיו בשלום ובשלווה ללא דאגות של פרנסה, אפשר יהיה לאחד אותם למען הכרה בשם ה'. כך הוא עשה במצרים, בצד העושר האדיר שהביא למצרים בזמן הרעב, הוא הכניס בהם את ההכרה באל אחד.
יהודה לעומתו משקיע בקודש של עם ישראל. הוא אינו דואג לאומות העולם או לכלכלת שפע, אלא הוא דואג לרמה הרוחנית של עם ישראל. מבחינת יהודה, אנו נבנה לאום חזק שאין לו תלות בעמים אחרים, בעל צבא חזק, כלכלה חזקה ובעיקר אמונה חזקה, ובכך יהיה נושא הדגל של הקדמה הרוחנית בעולם. שאר העמים יושפעו ממנו, יבואו אלינו ללמוד מאיתנו, ומתוך כך, יכירו גם הם באמונת הייחוד ובמוסר היהודי.
חז"ל מלמדים אותנו כי ישנה בעייתיות בגישתו של יוסף. היא מתאימה רק לאנשים כמוהו. יוסף מכונה "יוסף הצדיק", כי הוא היה מסוגל להתערות בתוך התרבויות של העמים מבלי להיות מושפע מהן. במשך ההיסטוריה קמו אנשים רבים שניסו ללכת בדרכו של יוסף, אבל הם התרסקו מבחינה תורנית ומוסרית, ואיתם הם דירדרו את כל ההולכים בעקבותיהם. הדמות הבולטת ביניהם היא ירבעם, שהיה שר האוצר של ממלכת שלמה, שבשעה שקיבל את השלטון על מלכות ישראל, חטא והחטיא את ישראל, עד שמלכות ישראל נעלמה כליל, והשבטים שהלכו איתו נמחקו מבמת ההיסטוריה היהודית. לעומת זאת מלכות יהודה, שהייתה פחות עשירה ורוב הזמן פחות מצליחה ממלכות ישראל, נשארה להתקיים אחריה ואף על-פי שנחרבה, שרדה את הגלות, וצאצאיה חיים וקיימים כעם ישראל עד היום, בניגוד לעשרת השבטים שאבדו מעם ישראל.
אנו מכירים את המושגים "משיח בן יוסף" ו"משיח בן דוד", אלו הם הכוחות שיביאו את הגאולה. משיח בן יוסף, הוא יוסף הצדיק החוזר בתשובה והופך להיות מ"יוסף הקוסמופוליטי" ל"יוסף הציוני". "פקוד יפקוד א-להים אתכם והעליתם את עצמותי מזה" הוא מצווה לפני מותו. אני רוצה להיקבר בארץ ישראל, לאחר שתקימו את המדינה. הוא וצאצאיו יהיו האחראים לבניית בסיס חומרי יציב לעם ישראל, קרי כלכלה מפותחת, צבא חזק ותשתיות. דורשי רשומות אומרים שיוסף בגימטריא ציון. התנועה הציונית שאפה את חזונו של יוסף, להקים בית לאומי כדי שנהיה "עם ככל העמים". לא הייתה לראשי הציונות שאיפה תורנית-ערכית, מעבר למקום שאפשר לחיות בו בשלווה.
אלא שאנו לא מצפים למשיח בן יוסף, אלא למשיח בן דוד. בדומה לדוד שמלך אחרי יהושע משבט אפרים שכבש את הארץ, ומלכות שאול שהייתה קדימון למלכות בית דוד, כן גם היום אנו מצפים ל"דוד" שיתפוס את ההנהגה של עם ישראל ויקח את המושכות מה"יוספים". אחרי שיש לנו כלכלה וצבא, צריך להוסיף את הקומה הרוחנית ולנתב את עם ישראל לכיוון הקודש. את הכיוון מקבלים באמצעות תורת ישראל. את הפסוק "ואת יהודה שלח לפניו גשנה" דורשים חז"ל שהלך להקים ישיבות במצרים. יהודה מוסיף על מדרגת יוסף את מדרגת הקודש, שאותה אפשר לעצב ולהפנים רק באמצעות לימוד התורה - בישיבות. יוסף ימשיך וינהל את הכלכלה של עם ישראל, אבל יישאר שר האוצר, ראש הממשלה צריך להיות מי שבא מן הקודש ודואג לאחד את החומריות של יוסף עם הקודש, ולהופכם יחד לקודש קודשים.
אינני יודע אם נפתלי הרץ אימבר, כשחיבר את "התקווה" התכוון לכך, אבל שתי המילים האחרונות "ארץ ציון וירושלים", אכן מבטאות היטב רעיון זה. ציון הוא הבניין החומרי של ישראל, ואילו ירושלים היא הבניין הרוחני. אנו צריכים לעשות את השלב בין 'ארץ ציון' אל 'ירושלים'. מעבר מהדאגה רק לבית לאומי חומרי אל הדאגה להיות גם נושאי דגל ירושלים - הקודש של העולם.

תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העימות בין הציונים והירושלמים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה ציונות דתית ?
הרצל או אלוהים?  |  25/12/09 12:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הדיפלומטיה נועדה להבטיח לנו את השרידות עד המאה הבאה; הפוליטיקה - עד השבת הבאה    על הרבנים שמנצלים בציניות את עוצמתם לצרכים פוליטיים, על עפר נמרודי ועל נחום ברנע הכתבלב
גורי גרוסמן
שנות המאסר הארוכות שייגזרו על רוצחיו של הרב של גני הילדים שוות לקליפת השום    המסקנה - אין שום טעם לסכן את לוחמי צה"ל והשב"כ על-מנת ללכוד אותם
ראובן לייב
סדר-עדיפויות פגום מעניק אצלנו עדיפות לטיפולי שיניים לילדים ולסדנאות גמילה מעישון על פני הצלתם של חולי סרטן בשלב סופני
סופיה רון-מוריה
כדי לפלג את קדימה, נתניהו צריך לא רק למצוא שבעה ח"כים שיהיו מעוניינים לפרוש, אלא גם לאתר בית חם שיהיה מוכן לקלוט אותם. לשם כך נרקחת העסקה הסיבובית הגדולה והמורכבת בתולדות הכנסת    בימין יכולים לקוות שאם אהוד ברק יפיק רווח כלשהו, הוא יפסיק לנסות לצבור רווחים על גבם של מתיישבי יו"ש
אריאל כהנא
"כשראש הממשלה רוצה שקט הוא פונה לצביקה". כך מתארים בלשכתו הסוערת של נתניהו את תרומתו של מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר, לשקט היחסי שמאפיין את הקדנציה השנייה של נתניהו. קווים לדמותו של מי שעמד בראש נוער 'התחייה' והכריז מלחמה על התקשורת, ונמצא כיום בצומת קבלת ההחלטות. בקדנציה הבאה, מן הסתם, הוא כבר לא יהיה פקיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il