X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד פלדמן הופך את פסה"ד של סולברג לכר פורה לדימויים ונרטיבים במקום להביט באומץ בעובדות הנשקפות ממנו חוטא כאילנה דיין
▪  ▪  ▪
סולברג. הוטחה בו ביקורת שגויה [הרשות השופטת]
טורף זריז וחד שיניים
עו"ד אביגדור פלדמן
מפסק הדין של סולברג משתמע שאימאן אל המאס הייתה בגירה, כמעט בת 14, ושהייתה סיכון שעל סרן ר' היה "לנטרל" * סיפורה של הילדה, כיונקת הנטרפת על-ידי גירית, נטרפה על-ידי הנרטיב שהתווה סולברג בפסק דינו
לרשימה המלאה

יש דין ופתאום אין דיין
תמיר האס
החלטת ביהמ"ש בעניין סרן ר' היא יותר מחתימת שלב בחיי קצין מצטיין, היא אזהרה עבור התקשורת * על עיתונאים לא-עמידים
לרשימה המלאה

   עו"ד אברהם פכטר
יש דין - ויש דיין

   חיים שיבי
ד"ר אילנה דיין לא מדברת סולברגית (עדיין)

   אלון עידן
עובדה: את מי מנסה אילנה דיין לרצות?

   איתן גנור
אילנה דיין לא לוקחת שבויים

   עו"ד יוסי דר
העובדה המצחינה של אילנה דיין

פסק דינו של השופט האנס ציגלר הוא סיפור עוצר נשימה. יש בו פרוזה וליריות משתפכת לצד תיאורים ספרותיים מרשימים. יש בו חלוקה ברורה ונוקדנית לטובים ורעים, לאנשים אכזריים וצמאי דם לצד חסידי אומות עולם. אצילי נפש לצד חיות טרף תת-אנושיות. יש בו גדרות תיל ואנשים רעבים המאבדים צלם אנוש הנלחמים על חייהם. פסק דין קודר ובינארי שגלונים של צבעי שחור ולבן נזרקו באחת לא רק אל תוך דפיו, אלא גם אל תמונת המציאות הנשקפת מתוכו. אין בו מקום למורכבות, להכלה של האחר, לנרטיב שונה.
לא בכדי פותח ציגלר, שכמו וודי אלן יושב לו על כס השופט כבמאי יודע כל, לפתוח את עלילת פסק הדין בלוקיישן המצמרר של גטו ורשה במקום בהשפלתה של גרמניה בהסכמי ורסאי. הבחירה בילדים רעבים האוכלים קליפות תפוחי אדמה רקובים במקום בחיילי הוורמאכט האמיצים הקופאים למוות בכפור הרוסי אומרת הכל. תיאור המשטר של הרייך השלישי כ"אידיאולוגיה צמאת דם, גזענית ולאומנית", כלשונו של השופט, הינה נקיטת עמדה אידיאולוגית המפוררת את העובדות האובייקטיביות כביכול המתוארות בפסק הדין.
כך יש להניח היה פותח אביגדור פלדמן את רשימתו הביקורתית המסקרת פסק דין של שופט גרמני אשר היה דן את אדולף היטלר למוות לו נתפס בעודו בחיים לאחר מלחמת העולם השנייה. אצל פלדמן אין מקום לעובדות או למציאות הנוקבת כהווייתה. כל העולם כולו נדמה בעיניו כאוטוסטרדה מערב אירופית הגדושה בנרטיבים, בדימויים ובמשלים, אשר מתערבבים באבחה במיקסר פלאי הלש אותן לכדי עיסה דביקה שאין בה עוד מקום לשיפוטיות ערכית, לצודק, לנכון, או למוסרי.
אתה קורא את רשימתו של עו"ד פלדמן בעקבות פסה"ד בעניינה של אילנה דיין וסרן ר' פעם, פעמיים ושלוש ואינך מבין האם מדובר בעורך דין שהפרופסיה שלו מתיימרת להיות מושתתת על עובדות, או שמא עסקינן בדורש גימטריות ומיסטיקן אפוף סוד.
במקום לקרוא את הטקסט הקוהרנטי של סולברג, מעדיף הכותב להיתלות בתילי תילים של רמזים וצפנים שכביכול נשתלו בו בשפת סתרים כזו או אחרת. כל אות ותג בפסק הדין זוכים לפרשנויות מרחיקות לכת ואפילו הטופוגרפיה של מקום מגורי השופט נעשית לפלדמן כקרדום להשתלחות אידיאולוגית מוסרנית כאילו כביכול גובהה של אלון שבות מסמל את התנשאותו של סולברג על שכניו "הילידים" ושוללת מסולברג את כושר השיפוט, תרתי משמע.
אלא שפסק הדין בעניין סרן ר', כדרכו של פסק דין, עוסק בעובדות ולא בדימויים, במציאות חיינו המדממת בארץ האהובה והסבוכה הזו ולא בנרטיבים עלומים. פלדמן, חוזר במאמרו על החטא הקדמון של אילנה דיין ומנסה למכור לנו תצלום אילוסטרציה במקום את התמונה האמיתית, נרטיב פלקאטי ורדוד חלף המציאות כהווייתה.

העיוותים והעיתונות ההרוסה

מפאת קוצר היריעה וסבלנות הקוראים לא ניכנס לכל עובדות פסק הדין של השופט סולברג המשתרע על פני 117 עמודים, אלא נעמוד על עיוות מז'ורי אחד בכתבה של אילנה דיין - עיוות שפלדמן מתעלם ממנו כליל, כמו מיתר עובדות פסק הדין.
בכתבה המדוברת הוזכרה לא פחות מארבע פעמים הבדותא לפיה אל-האמס הייתה בדרכה לבית הספר. במהלך המשפט התברר כי בעת שידור הכתבה ידעה אף דיין עצמה ידוע היטב כי בית ספרה של הילדה היה בכיוון אחר מן המוצב ביחס לביתה ובריחוק מקום. סילוף ועיוות זה לא נעשה מבלי משים, מטרתו הייתה ברורה - להטמיע בקרב הצופים את הנרטיב של ילדה תמה בשמלה אדומה ושתי צמות הפוסעת לבית הספר ואשר נורתה במזיד על-ידי חיילי צה"ל שאף ביצעו בה וידוא הריגה.
בית הדין הצבאי שזיכה את סרן ר' מכל האישומים שיוחסו לו קבע בעניין זה את הדברים הבאים:
  • "לא למותר לציין כי בביקורנו במוצב, לאחר שראינו במו עיניו היכן נמצאת שכונת תל-סולטן שממנה הגיעה המנוחה, והיכן נמצא בית הספר הסמוך לשכונה, שוכנענו מעל לכל ספק, כי המנוחה לא הייתה בדרכה לבית הספר בעת שהגיעה לשערי המוצב, שכן הדרך למוצב היא בכיוון שונה לחלוטין מהדרך לבית הספר. שוכנענו גם כי אין כל אפשרות ממשית שגורם תמים יגיע בטעות לקרבת המוצב, שכן בין המוצב לשכונה הסמוכה מפרידים כמה מאות מטרים של שטח חולי קשה לתנועה, וידוע לכל שמדובר באזור ביטחוני מיוחד שאסור בתנועה"
פסק הדין מונה עוד שורה ארוכה של עיוותים קיצוניים נוספים שנעשו בכתבה ובכללם: השמעת רשת הקשר הצה"לית בה נאמר שהדמות החשודה הינה ילדה וזאת כאשר סרן ר' כלל אינו מאזין לה; הקרנת תצלום של חיילי הפלוגה שכביכול חוגגים את רצח הילדה, כאשר הצילום לקוח מאירוע אחר לחלוטין; הצגה שקרית של סרן ר' כמי שנוסע בג'יפ ממוגן עד מרחק של מטרים ספורים מהילדה ביודעו שהיא מוטלת על הארץ וזאת כדי לבצע בה וידוא הריגה, כאשר במציאות סרן ר' יצא להסתערות רגלית על-מנת לשלול קיומה של סכנה מצד דמות שנחזתה כמחבל.
פלדמן מסיים את מאמרו בשליחת "עקיצה" לעבר סולברג כאילו הוא מבקש להרוס את חופש העיתונות בישראל, אלא שלנוכח גיוס החירום שנרשם בברנז'ה העיתונאית בימים האחרונים לטובתה של דיין, כלל לא ברור שעדיין יש מה להרוס.

תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  27/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לעזאזל העובדות, יחי הנרטיב!
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מצויין-פלדמן יצא במאמרו עמום ל"ת
א מ רול  |  25/12/09 21:44
2
מי מתלבש על מה?
שמיל שהם  |  2/01/10 13:02
3
פלדמן גם הגן על ג'נין ג'נין. ל"ת
המלך עופר המשיח  |  16/02/10 14:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
האם אין דרך לשנות את היהירות של ברק, את האמביציה נטולת הרסן של פרס ואת הנתק בין דיבור למעשה אצל נתניהו?
נסים ישעיהו
ברצח גוש קטיף רצחו ונגמר. היישובים מתו. האנשים ממשיכים לסבול אך אין להם אשליות על מה שיהיה בתום תקופת ההתעללות
מנחם רהט
המגזר הציוני-דתי הוא היחיד שאפילו החרדים, שחשים עצמם נרדפים ע"י החברה הישראלית, מודים שהפך לשק החבטות של המדינה: "הוגלה, הושמץ, קוצץ, הושפל, נרמס, נעצר, נחקר, נעקר"
אריה יואלי
העימות בין יהודה ליוסף לא תם במצרים, הוא ממשיך עד ימינו, והוא מגולם במאבק בין הציונות החילונית לציונות הדתית
איתמר לוין
הדיפלומטיה נועדה להבטיח לנו את השרידות עד המאה הבאה; הפוליטיקה - עד השבת הבאה    על הרבנים שמנצלים בציניות את עוצמתם לצרכים פוליטיים, על עפר נמרודי ועל נחום ברנע הכתבלב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il