X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק של הח"כים יואל חסון ודניאל בן-סימון, לשם סגירתו של "ישראל היום", מבקשת להחזיר את חופש הביטוי בישראל לעידן העיתונות המפלגתית
▪  ▪  ▪
כן לישראל של היום, לא לישראל עם העיתונות המפלגתית של אתמול [פלאש 90]
ידיעות אחרונות הפך לעיתון המוביל בישראל, לאחר שחילק עיתונים בחינם לחיילי צה"ל, שהיו רגילים עד אז "לעיתון הנפוץ ביותר במדינה" הלא הוא מעריב. גם את הארץ דרס ידיעות אחרונות באמצעות חינמונים למיניהם

"איני מסכים עם הדברים שאתה אומר, אך אלחם עד טיפת דמי האחרונה למען זכותך לומר אותם" - אמר וולטר, שחי בין השנים 1694-1778. זוהי תמצית חופש הביטוי ההכרחי לקיום חברה חופשית. בפיאסקו הפוליטי המביך של השבוע מככבים מי שלא הפנימו עיקרון זה. למרבה החרדה, הם יושבים בבית המחוקקים ומופקדים על שמירת חירויותיהם של אזרחי ישראל. כך הרשו לעצמם חברי הכנסת יואל חסון ודניאל בן-סימון לקדם הצעת חוק שנועדה להביא לסגירתו של עיתון בישראל.
הצעת החוק נתפרה בתפרים גסים במיוחד עבור העיתון "ישראל היום" ובעליו שלדון אדלסון. ח"כ חסון אף לא הסתיר את כוונותיו ואמר: "היום מדובר בשלדון אדלסון, שהוא אזרח זר והבעלים של 'ישראל היום'; מחר, להבדיל, ירצה איש עסקים סעודי לפתוח עיתון, להשתלט כאן על השיח הציבורי ולהשפיע על דעת הקהל בישראל, בלי שאנחנו יודעים דבר וחצי דבר איזה אינטרסים הוא מייצג ומהם מטרותיו".
הצעת החוק של בן-סימון וחסון קיבלה רוח גבית מתעמלנית שנשלחה לכנסת על-ידי מעריב וסייעה להחתים עליה 19 ח"כים מסיעות קדימה, העבודה, הליכוד, חד"ש, יהדות התורה, ש"ס, ישראל ביתנו ורע"מ-תע"ל. בין החתומים על הצעת החוק: חברי הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו), מירי רגב (ליכוד), אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), נסים זאב ואברהם מיכאלי (ש"ס), דב חנין (חד"ש), מרינה סולודקין, שי חרמש, שלמה מולה, גדעון עזרא, אורית זוארץ, רוברט טיבייב, יולה שמאלוב-ברקוביץ ורחל אדטו (קדימה).
חופש הביטוי שממנו בחרו חברי כנסת אלה להתעלם כולל את הזכות לכתוב ולדבר, ולהפיץ מידע, ודעה כתובה או יצירת אמנות, וכיוצא באלה. במדינה חופשית, אין להעלות על הדעת יוזמה שתמנע מאדם - עני או עשיר, אזרח או זר - להפיץ רעיונות. רשימה זו של חברי כנסת, שהיו מוכנים לפגוע, במחי חוק רשלני, בחופש הביטוי - מעוררת תהייה בדבר מניעיהם למהלך זה והתאמתם לכהונתם.
העיתון "ישראל היום", אשר הושק בשנת 2007, הפך את מפת התקשורת הכתובה בישראל לפלורליסטית יותר ולראשונה עירער את האחיזה המונופוליסטית ההיסטורית בה של ידיעות אחרונות ומעריב. תוך שנתיים היה "ישראל היום" לעיתון הצומח ביותר בישראל, תוך עקיפת התפוצה של מעריב ואיום על ההגמוניה של ידיעות אחרונות. עד יוני 2009 התקרבה החשיפה אשר לה זוכה "ישראל היום" (26.9 אחוזים) לזו של ידיעות אחרונות (34.2 אחוזים). מעריב והארץ זוכים לחשיפה של 14.4 אחוזים ו-7.5 אחוזים, בהתאמה.
מי שקרא בין השורות כבר יכול היה להבחין במהלך הנרקם, לנוכח קובלנתו של "בכיר" בידיעות אחרונות ל"דה-מרקר" ב-22 בנובמבר: "תחשבו שאתם מנכ"ל 'אֹסם' ויום אחד בא איזה פילנתרופ שמחליט לייצר 'במבה' באיכות ונִראוּת מאוד גדולים. היא בחינם בכל המכולות בישראל, וכל מי שרוצה יכול לקחת הביתה. איך מנכ"ל אֹסם יתמודד עם זה? זו סיטואציה שאין לה אח ורע בעולם... הפצת מהדורת שישי של 'ישראל היום' היא מהלך, שמאוד לא מתאים למודלים של חינמונים. זה לא מגיע מאינטרס מסחרי - אלא פוליטי. זה כסף שאין לו מחיר".
מנייר עמדה שפורסם השבוע על-ידי "מכון ירושלים לחקר שווקים" עולה, כי ידיעות אחרונות עצמו לא בחל בחלוקת "במבה חופשית". בדיוק בשיטה זו הפך לעיתון המוביל בישראל, לאחר שחילק עיתונים בחינם לחיילי צה"ל, שהיו רגילים עד אז "לעיתון הנפוץ ביותר במדינה" הלא הוא מעריב. גם את הארץ דרס ידיעות אחרונות באמצעות חינמונים למיניהם, בהסבירו לממונה על ההגבלים העסקיים, כי אלו אינם "חינמונים" אלא "מוספים". התנהלותו של ידיעות אחרונות הביאה להכרזתו כמונופול בשנת 1995, לאחר שהשתלט על יותר מ-50 אחוז משוק העיתונות הכתובה - הכרזה שחודשה בשנת 1999.
ח"כ חסון, המייצג את האינטרסים הצרים של בעלי מעריב וידיעות אחרונות, אשר השתלטו על העיתונות הכתובה, מלין כי מאן דהוא עלול "להשתלט כאן על השיח הציבורי ולהשפיע על דעת הקהל בישראל בלי שאנחנו יודעים דבר וחצי דבר איזה אינטרסים הוא מייצג ומהם מטרותיו". ראוי להזכיר לחבר כנסת נכבד זה, כי אחד האינטרסים של אזרחי ישראל הוא, שהדרך לבירור המטרות והאינטרסים שלהם ולבחינתם תהיה ביטוי ודיון חופשיים. ואילו הפתרון שהוא מציע - סתימת פיות - מתאים אולי לעיתונות המפלגתית של ישראל אתמול, אך לא לישראל היום.

לאתר מגזין מראה
המאמר התפרסם בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון"
בועז ארד-ארדר הוא עמית מחקר ב"מכון ירושלים לחקר שווקים".
תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלוקת במבה חופשי?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
צודק. ניתוח נכון ל"ת
קורא  |  25/12/09 23:01
2
אדלסון איש חכם !
ישמעאל  |  25/12/09 23:14
3
לשני המגעילים: נמאסתם!  ל"ת
חץ  |  25/12/09 23:22
4
חסון דואג לידיעות לא לציונות
מרק_טווין  |  26/12/09 20:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדו שטרנברג
אותו ח"כ יואל חסון שטורח כל כך על הצעת החוק, שתמנע את הוצאתו לאור של "ישראל היום" בגין אי-ישראליותו של בעליו, אינו בוחל במימון נדיב של פעילותו על-ידי תושבי חוץ
עמנואל נבון
טוני ג'ודט בא לחזק את טענת שלמה זנד בספרו "מתי ואיך הומצא העם היהודי?", כאילו ההתעקשות היהודית על "פיסת טריטוריה קטנה אחת" היא הגורם ל"תסבוכת הישראלית-פלשתינית", ויצא מחזק את רוחנו שלנו
איציק סיבוש
בקרן פורטלנד לא מתרגשים מהקפאת הבנייה    גם לא מעמידים תנאים מיוחדים לדיירים העתידיים. כוחו של תואר מטעם הוד מלכותה
ד"ר אברהם בן-עזרא
השופט מנחם רניאל: "השמאי הגיע למקום כדי לבדוק טענה לבנייה בלתי חוקית נוספת, וזכותה של המשיבה [ולא רק שמאי מטעמה] להצטרף לביקור ולהכנס למתחם המריבה    זאת, גם אם השמאי המוסכם טוען שאין צורך בהצטרפותה    השמאי המוסכם שוגה כאשר הוא סבור שהוא יכול לבצע את עבודתו בנוכחות צד אחד בלבד, או שהוא יודע הכל לבד ולא צריך שיסבו את תשומת לבו לדבר"
אלכס נחומסון
כשרצה בית המשפט להרחיב את אופקיו בסוגיה מקצועית כזו או אחת - היה מזמן עד מומחה שיהיה מאיר את עיני השופטים בדקויות התחום שבו עסק"    לא זכורים תקדימים רבים במשפט הישראלי לאותה נדיבות התנדבותית שקפצה על מועצת העיתונות והעומדת בראשם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il