אור ירוק למיזם ממפרץ למפרץ. הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה (יום ב', 1.3.21) את הפקדת מיזם התחבורה הענק שמקדם
משרד התחבורה, ואותו החל שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ.
המיזם ימשיך את מסילת העמק, המקשרת את בית שאן ועפולה למסילת החוף, ותגיע לתחנה הרכבת החדשה ולמסוף המטענים במעבר הגבול עם ירדן.
במסגרת התוכנית יושלם החלק העיקרי של קו הרכבת הבין-אזורי, שיחבר את מפרץ חיפה למפרץ הפרסי, דרך ירדן וערב הסעודית. המסילה תחבר בין תחנת הרכבת בבית שאן עם מעבר שייח חוסיין (נהר הירדן) שעל גבול ישראל - ירדן.
המיזם יאפשר שינוע מטענים בין ישראל לירדן ולשטחי הרשות הפלשתינית, יפחית משמעותית את תנועת המשאיות בכבישים, וישלים את רשת מסילות הנוסעים על-פי התוכנית האסטרטגית של
רכבת ישראל לשנת 2040.
הוא יאפשר להעביר סחורות המגיעות מירדן ומהמפרץ הפרסי ברכבת העמק, ישירות לנמלי ישראל. כיום מעבר הסחורות מתבצע באמצעות משאיות, חלקן בשיטת "גב-אל-גב" שבה מוטענות הסחורות ממשאיות ירדניות למשאיות ישראליות בדרכן לנמלי חיפה ואשדוד.
עלות המיזם נאמדת בכשלושה מיליארד שקלים וחצי, והוא כולל הקמת תוואי מסילה כפולה באורך של כ-15 קילומטרים ומערכת גשרים ומנהרות, הפרדות מפלסיות של המסילה במפגש עם הכבישים 71 ו-90, גשרים מעל נחלים, והסטה של כביש 90, שתשפר את בטיחות הנסיעה בכביש.
בהמשך המיזם, המסילה תתחבר בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) לרשת הרכבות הירדנית, ותשמש גשר יבשתי למזרח. בעבר הרחוק, רכבת העמק הייתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית שנסעה בין חיפה דרך צמח, עד לדמשק בסוריה.
קו העמק של הרכבת ישמש בעתיד כפרוזדור תחבורה אזורי לתנועת סחורות בין אירופה והמזרח התיכון, ויהווה חיבור לים התיכון וגשר של שלום. הקו ישפר את החיבור בין הים התיכון לירדן ומשם למפרץ הפרסי וישמש כפרוזדור משלים לנתיב התנועה הימי המקיף את חצי האי ערב.
עם השלמת המסילה, נמל חיפה יתחבר באופן ישיר לגבולה המזרחי של מדינת ישראל, ותתאפשר תנועה יעילה ושוטפת של סחר בין מזרח למערב, באמצעות הרכבת. בתוואי הקו יופעלו בשעות השיא 3 רכבות לכל כיוון, בבוקר ואחר-הצהריים.
מדובר במיזם אסטרטגי שיאפשר הרחבה וצמיחה של הסחר בין מדינות המפרץ הערבי לנמלי הים התיכון תוך חיבור בין מפרץ חיפה למפרץ הפרסי וסלילת רכבת המפרשיות. לצמיחת הסחר בין מדינות אלה לבין מדינת ישראל, ישנן משמעויות נרחבות, המהוות גם מנוף כלכלי להגברת הסחר הקיים ומנוף פוטנציאלי לקיומו של שלום כלכלי במזרח התיכון.