X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרופ' עמיהוד אמיר   |  חוג פרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי
מי שחושב שבמחלוקת מסוימת עדיף לו לתמוך בממשלה המשתיקה קול מוסרי, משום שהוא מתנגד פוליטית לדת, עלול למצוא עצמו תחת עריצות אלהים אינו מקעקע את יסודות הדמוקרטיה - הוא הבסיס המוסרי שלה
▪  ▪  ▪
רק מי שמכיר בלגיטימיות הסירוב מטעמי דת, אוחז בעולם ערכים דמוקרטי-מהותי באמת

כאשר מצוות האלהים סותרת את שלטון החוק, האזרחי או הצבאי, מי עדיף?
-- תלוי את מי שואלים.
אנשי הדת יענו שחוק האל קודם.
הפרעונים הקדמונים והקיסרים הרומאים יאמרו שהשאלה אינה מוגדרת כי הם האל.
המלכים והאדונים הפיאודלים יזכירו שהם מולכים בשליחות האל ולכן חוקם הוא-הוא מצוות אלוה ממעל.
הקומוניסטים יגחכו כי אין אלהים.
ממשלת ישראל והרשות השופטת תטען שאין ספק ששלטון החוק מעל לכל.
מה תאמר הדמוקרטיה בכלל, והדמוקרטיה הישראלית בפרט?
במגילת העצמאות, שהיא התשתית האידיאולוגית של מדינת ישראל, לא נזכרים מושגים כגון "שלטון החוק" או "דמוקרטיה". לעומת זאת מדגישה המגילה כי מדינת ישראל "תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל". מה קורה אם חוק המדינה סותר את יסודות החירות, הצדק, והשלום שבחזון נביאי ישראל?
מה יחסה של הדמוקרטיה המודרנית לחזון נביאי ישראל?
ג'ון לוק, מאבות הדמוקרטיה המודרנית, שכתב את חוקת מדינת קרולינה, והווה השראה לתומס ג'פרסון, ממייסדי הדמוקרטיה האמריקנית ומהוגי חוקת ארה"ב, כותב כמה פעמים שיש מצבים בהם השופט היחיד הוא ה"אלהים בשמים". לוק אפילו מביא דוגמאות למלחמה צודקת מנביאי ישראל ומצטט את מלחמת יפתח בבני עמון כמלחמה צודקת בה קרא יפתח לאלהים לשפוט בינו ובין בני עמון.
גם דמוקרטיות יותר קרובות לזמננו מסכימות שישנם ערכים מעבר לשלטון החוק. העיקרון הרביעי של נירנברג קובע ש"העובדה שאדם פעל בפקודת ממשלתו או ממונה עליו אינה פוטרת אותו מאחריות". בית המשפט העליון בישראל לא היסס לבטל חוקים שלדעתו סותרים עקרונות צדק עליונים. גם החוק הצבאי הישראלי אוסר על מילוי פקודה ש"דגל שחור מתנוסס מעליה".
הוכחנו שבדמוקרטיה המודרנית ובדמוקרטיה הישראלית שלטון החוק אינו אבסולוטי. הוא כפוף לעקרונות צדק עליונים, שבדמוקרטיה המערבית ובמדינת ישראל, יסודותיהם בדת היהודית. כלומר, משפט האלהים עליון על חוקי האדם. שתי נקודות הבהרה שנותרו הן:
1. מי מחליט אם חוק האדם סותר את חוק האלהים?
2. מה על האזרח לעשות כאשר ישנה סתירה כזאת?
נתחיל מהשאלה השניה. האפשרויות הן סירוב פקודה עם נכונות לשאת בתוצאות, או קיום הפקודה ומלחמה חוקית בה לאחר מעשה. לשאלה זו נדרש שר הביטחון הראשון של מדינת ישראל - דוד בן-גוריון. כאשר הרב הצבאי הראשי, הרב שלמה גורן, כתב באחד העלונים של הרבנות הצבאית שחייל שנדרש על-ידי מפקדו לחלל שבת שלא לצורך (צורך מבצעי מוגדר ע"י הרבנות הצבאית בתאום עם המפקדים בשטח) עליו לסרב לעשות זאת. רב אלוף לסקוב, הרמטכ"ל דאז, סגר את עלון הרבנות הצבאית וטען שעל החייל לבצע את הפקודה ואחר כך להגיש קובלנה. הנושא הגיע להכרעת שר הביטחון שצידד ברב גורן, והכפיל את תקציב עלון הרבנות הצבאית. מצד הדין הבינלאומי, משפטי נירנברג גם הם מראים שאסור לבצע פקודה לא מוסרית.
הבעיה הראשונה קשה יותר. מי מגדיר את ה"דגל השחור". בחלק מהמקרים עושה זאת בית הדין הגבוה לצדק עוד לפני שהחוק יוצא לפועל. דוגמה לכך ראינו לאחרונה בעניין בתי הכלא הפרטיים, אותם פסל בית המשפט העליון בגלל היותם נוגדים את החוזה בין האזרח לרשות. (לא כאן המקום לדון בבעייתיות של הכרעות אלה ע"י בית משפט עליון שלא נבחר על-ידי האזרחים. לפי לוק רק לאזרחים זכות להכריע בחילוקי דעות בינם לשלטון. לכן ברור שאין זה דמוקרטי שבית משפט ממונה ידון בבעיות כאלה.)
יתרה מזאת, כפי שהתברר הן ממשפטי נירנברג והן מהכרעת בן-גוריון, לא ניתן להסתמך על בית המשפט כאשר מדובר בחוק לא מוסרי. המסקנה היא שהדמוקרטיה המערבית והישראלית מחייבת את הפרט לסרב לבצע פקודה לא מוסרית. לפעמים החלטה דמוקרטית זאת מוטלת על הפרט ללא אפשרות לדיונים בערכאות. ההיסטוריה הקצרה שלנו מראה שהצבא, הממשלה, התקשורת והציבור מתייחסים בסלחנות רבה יותר לסרבנים המגדירים "דגל שחור" אד-הוק, או מסיבות אישיות, מאשר לסרבנים בהם ה"דגל השחור" מוגדר על-ידי סיבות דתיות.
ברור מדוע הרשות נוהגת כך. כאשר "מוסר" מוגדר בצורה אישית, כל התנגדות לשלטון היא פרטית ולכן לא אפקטיבית. שלטון החוק הנאצי הצליח לבצע זוועות בל ישוערו כי על הפרט הופעלה שטיפת מוח והמוסר ה"יחסי" עקר התנגדות של רבים. אחרי הכול, אם כולם חושבים שהחוק מוסרי - הם בוודאי צודקים. לכן השלטון אינו מפחד מדעות האדם הבודד. הבעיה היא שחזון נביאי ישראל, או המוסר הדתי, מונע על-ידי מבנה ארגוני קיים, עם היסטוריה מוסרית בשלה וקדומה הרבה יותר מממשלה של מדינה צעירה. זה כבר מהוה איום על הרשות. המוסר הדתי הוא בלם הרבה יותר מעשי לעריצות השלטון. אי לכך ברור מדוע הממשל ירצה לנתק את האלהים מהשיח המוסרי.
מי שחושב שבמחלוקת מסוימת עדיף לו לתמוך בממשלה המשתיקה קול מוסרי, משום שהוא מתנגד פוליטית לדת, עלול למצוא עצמו תחת עריצות. אלהים אינו מקעקע את יסודות הדמוקרטיה - הוא הבסיס המוסרי שלה.

הכותב הינו דובר חוג פרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי
תאריך:  27/12/2009   |   עודכן:  27/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן אלמוג
סמים שמפחיתים את הפעילות הרגשית, כמו אלכוהול והרואין, יוצרים תופעות זהות לאלו של אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפר אקטיביות (ברמות עוצמה שונות)    עובדות נוספות מבססות את הקשר בין תסמונות אלו ובין רמת פעילות רגשית נמוכה    לאבחנה זו השלכות טיפוליות המעוררות תקווה
יוסף אליעז
יהודי כשר חייב למעשה להקדיש לקודש את רוֹב שְׁעוֹת עֵרוּתוֹ    מה קרה לדת היהודית המוקפת גדרות ואיסורים ושקהלה כלוא בקונכייה?
איתן קלינסקי
בדרום הר חברון כמעט כל מערה הפכה לבית    תושבי המערות מנהלים את חייהם תוך מאבק מתמיד עם איתני הטבע ועל הזכות לחיים
מנורה חזני
אוהב כל יהודי מקטן ועד גדול, שמח ומשמח את הבריות    הרב מאיר ואלישבע, שתמיד רצו לסעוד כל נופל, לתמוך ולעזור, שחשו שכאבו של כל יהודי הוא כאבם שלהם    בתפילה שה' יחזיק אתכם ביחד איתנו ועם כל ישראל בשעה זו של שבר ושהרצחו של הרב מאיר יהווה נקודת מפנה, סוף לנפילה וראשית התקומה
אורן פרסיקו
העיתונים מציגים חזיתות אחידות בנושאים עקרוניים    וממשיכים לנהל מלחמות עסקיות על חשבון הקוראים    ושמו של המתווך הגרמני נחשף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il