X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב קובע:

קק"ל הפלתה עובדים פלשתינים בשל זהותם

הארגון נמנע במכוון מאז 2010 מקליטת עובדים פלשתינים ארעיים כעובדים קבועים, למרות שחלקם הועסקו בו עשרות שנים - ובמשבר הקורונה פיטר את חלקם בשל היותם עובדים ארעיים השופטת חופית גרשון-יזרעאלי: מדובר באפליה מכוונת וחסרת הצדקה רק משום שמדובר בתושבי הרשות הפלשתינית; ההסתדרות והוועד לא עשו דבר כדי לסייע להם
▪  ▪  ▪
יו"ר הוועד: "גזענות לשמה" [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

הקרן הקיימת הפלתה לרעה עשרה עובדים תושבי הרשות הפלשתינית, אך ורק בשל מקום מגוריהם. ההסתדרות הייתה ערה לאפליה זו, ראתה בה גזענות - אך לא עשתה דבר. כך קובעת (יום א', 14.3.21) שופטת בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, חופית גרשון-יזרעאלי.
העובדים הועסקו בקק"ל כעובדי שדה, שניים מהם במשך חמש שנים והנותרים במשך 42-11 שנים. שישה מבין הוותיקים פוטרו בינואר 2009, קיבלו פיצוי מוגדלים ונקלטו שוב שבעה חודשים מאוחר יותר. כל העשרה הוגדרו כעובדים ארעיים לכל אורך תקופת עבודתם, וההסכמים הקיבוציים בקק"ל מאז 2010 החריגו במפורש עובדים פלשתינים מתחולתם. בשל היותם עובדים ארעיים, היו העשרה בין קרוב ל-100 עובדים שפיטרה קק"ל אשתקד, כאשר צמצמה את פעילותה בשל הקורונה; כל המפוטרים היו עובדים ארעיים, כך שהכרה בהם כעובדים קבועים הייתה מונעת את פיטוריהם.
גרשון-יזרעאלי קובעת: "הנתבעת התייחסה לקבוצת העובדים הפלשתינית כמכלול, באופן שונה ומובחן מיחסה לעובדים ישראלים. משכך, ממילא חוסים התובעים תחת הגנתו של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, האוסר גם על הפליה מחמת מקום מגורים... אין חולק כי התובעים לא פוטרו בשל מעשיהם, או התנהגותם. אף העובדה כי התובעים לא קודמו למעמד קבוע, נעוצה בהשתייכותם לקבוצת העובדים תושבי הרשות הפלשתינית. מזכותם של התובעים לשוויון נגזרת חובתה של הנתבעת שלא להפלות, ובהעדר שוני רלוונטי - לתת יחס שווה לעובדיה".
קק"ל לא עמדה בנטל להוכיח שהייתה הצדקה לאבחנה בין העובדים הישראלים והפלשתינים. היא לא הוכיחה את טענתה לפיה הם נעדרו מעבודתם בשל סגרים על יו"ש, ונציגיה אף הודו שהם עבדו בצורה סדירה בזמן הקורונה. גרשון-יזרעאלי מוסיפה: "בטיעוניה, הנתבעת למעשה מרוקנת מתוכן את המושג 'ארעיות', הטומן בחובו זמניות. לו אכן הייתה עבודתם של התובעים מתאפיינת בארעיות, לא סביר שתקופת העבודה הייתה כל כך ממושכת. תקופות העבודה הממושכות של התובעים, באופן מצטבר, משך עשרות שנים, אינה מתיישבת עם תפיסתם כ'עובדים ארעיים' לנצח.
"...בין הנתבעת להסתדרות נחתמו הסכמים קיבוציים שמטרתם לשים קץ להעסקת עובדים במעמד שאינו קבוע. ככל הנראה מטרה זו הושגה באופן חלקי. באופן מכוון גרעה הנתבעת מתחולת ההסכמים את קבוצת העובדים הפלשתינים. בכך יש אפליה ברורה ועקבית של התובעים, בתוך יתר העובדים שאינם תושבי מדינת ישראל... כשם שברי כי תניה מפלה בחוזה לא תוכל לעמוד, קל וחומר כי לא תוכל לעמוד תניה מפלה בהסכם קיבוצי, על אחת כמה וכמה בשורת הסכמים קיבוציים. התערבותו של בית הדין בתוכנם של הסכמים קיבוציים תעשה במשורה, אך במקרה המתאים, כגון זה עומד לפנינו, לא יהסס לעשות כן.
"חלקם של התובעים נגרע בעקביות, בכוונת מכוון, מרשימות העובדים שהועברו למעמד קבוע. גריעה זו נעשתה בשל אפלייתם של התובעים, כקבוצה, ולא בשל נימוק ענייני זה או אחר הנוגע למי מהם. מכל עובדי יחידת הביצוע, העובדים כתף לכתף עם התובעים יום יום, היו התובעים היחידים שלא נקלטו למעמד קבוע. גם עובדים שהחלו עבודתם שנים לאחר התובעים, מועסקים היום כעובדים קבועים בנתבעת".
יו"ר ועד עובדי מחוז מרכז בקק"ל, גבי גרוסי, נשאל בעדותו מדוע לדעתו לא נקלטו הפלשתינים כעובדים קבועים והשיב: "אני אהיה בוטה והדעה שלי באופן אישי גזענות לשמה. גזענות לשמה". גרשון-יזרעאלי מגיבה: "על אף הדברים החמורים, לא הוצגה ולו ראשית ראיה המעידה על התנגדות ועד העובדים לפיטורי התובעים במהלך הליכי הפיטורים, או על סיוע לתובעים במאבקם להפוך לעובדי קבע בנתבעת". היא מוסיפה: "לא הובאה ולו ראשיתה של ראיה לכך שההסתדרות ייצגה את התובעים נאמנה וניסתה לשפר את מעמדם במהלך השנים, או הביעה מחאה על הפלייתם במהלך הליכי המו"מ טרם חתימת הסכם קיבוצי זה או אחר. שתיקת נציגי ההסתדרות נוכח אפלייתם הבוטה של התובעים בהליכי המו"מ לחתימה על הסכמים קיבוציים, יש בה משום מעילה בתפקידה".
גרשון-יזרעאלי ביטלה את פיטוריהם של העשרה, קבעה שמעתה ייחשבו לעובדים קבועים והורתה לשלם להם הפרשים (בין עובדים ארעיים לקבועים) ופנסיה - ממאי 2013 לשמונת הוותיקים ומאוגוסט 2020 לשני הוותיקים. קק"ל גם חויבה בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל. נציגי הציבור שוש ברוך ועופר פינשטיין הסכימו עם גרשון-יזרעאלי. את העובדים ייצג עו"ד חנוך רובין, את קק"ל ייצג עו"ד גדי שילה, ואת ההסתדרות - עו"ד יובל ברוק.

סע"ש 45082-05-20, מוניר קראקע נ' הקרן הקיימת / פס"ד
קק"ל הפלתה לרעה עובדים פלשתינים רק בשל היותם תושבי הרש"פ
תאריך:  14/03/2021   |   עודכן:  14/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קק"ל הפלתה עובדים פלשתינים בשל זהותם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ההפליה מתחילה בשם
יוסף דיין  |  14/03/21 20:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס גירש מתנועת פתח את נאסר אל-קידווה, אחיינו של יאסר ערפאת ושר החוץ לשעבר, שהימרה את פיו והקים רשימה עצמאית לבחירות לפרלמנט. אל-קידווה החל בהקמת הרשימה שאמורה להיות רשימת האליטה הפלשתינית שלחבריה יש קשרים הדוקים עם גופים בינלאומיים
איתמר לוין
הרשות ומרואן ברגותי חויבו לשלם עשרות מיליוני שקלים לבני משפחותיהם של יניב ושרון בן-שלום ודורון סוורי שנרצחו בשנת 2001    העליון קובע הלכה: ניתן להטיל פיצויים עונשיים על האחראים לפיגוע והם לא יקוזזו מהפיצוי שמשלמת המדינה; מרחיב את מעגל הזכאים לפיצוי - אם כי אחיהם של הנרצחים צריכים להוכיח את הנזק הנפשי שנגרם להם    עמית: הטלת האחריות על הרש"פ אינה פשוטה, אך מוצדקת כאשר מדובר בטרור
איציק וולף
תת-אלוף במילואים, יוסי קופרווסר, התייחס לחוק הפלשתיני המעניק שכר למחבלים שרצחו או פגעו בישראלים    "החוק הזה הוא מקומם. 25 שנה בכלא זה 12 אלף שקלים בחודש"
יוני בן-מנחם
היום אמור להתקיים סבב ההצבעה הרביעי בקרב הצמוד על הנהגת רצועת עזה בין המנהיג בין המנהיג הנוכחי יחיא סינוואר לבין בכיר חמאס ניזאר עוואדאללה. יו"ר הלשכה המדינית החדש יבחר רק בעוד כמה ימים וההתמודדות, שיש לה השלכות אזוריות, היא בין היו"ר הנוכחי אסמעיל הניה, הנתמך בידי אירן, לבין ח'אלד משעל שנתמך בידי קטר וטורקיה
יוני בן-מנחם
חשש במערכת הביטחון הישראלית שהבחירות לפרלמנט פלשתיני יחזקו את תנועת חמאס בגדה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס טוען כי הוא שולט במצב אך הפיצול בתנועת פתח והזעם ברחוב הפלשתיני על השחיתות ברש"פ מעוררים חשש כי חמאס עלולה לזכות בבחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il