X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האמריקנים מנסים לפתות את אירן עם הרעיון של "מזרח תיכון נקי מנשק גרעיני" - מהלך מסוכן ובלתי הפיך למדינת ישראל
▪  ▪  ▪
שואף להיות מנהיג האיסלם [צילום: AP]

ההתבטאויות שנשמעו לאחרונה, מפי שרים ואישים פוליטיים בארץ, שממשל אובמה הוא עוין ונוראי למדינת ישראל, כנראה מתאמתות. להערכתי, גם ההחלטה חסרת התקדים של ראש הממשלה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות, קשורה כנראה לניסיון למנוע את הגזרה הזאת.
במפגש של מנהיגי האיחוד האירופאי עם שר ההגנה האמריקני גייטס, בחודש דצמבר 2009 בבריסל, נאמרו דברים שצריכים להדאיג מאוד את קברניטי מדינת ישראל:
1. האופציה הצבאית ירדה מהפרק - בנאומו התקיף של אובמה בטקס קבלת פרס נובל לשלום, שבו הוא דיבר על "מלחמות צודקות" - מסתבר שהוא לא התכוון לאירן אלא לאפגניסטן. כשנשאל גייטס בבריסל על-ידי עיתונאי, אם ארה"ב תתקוף את אירן הוא השיב: "המציאות היא שפעולה צבאית רק תקנה קצת זמן, אולי שנתיים עד שלוש [עד שיחדשו את פיתוח הגרעין]".
2. הסנקציות "החמורות" המתוכננות נועדו לכישלון - מנהיגי האיחוד האירופאי הודו בפני התקשורת, שהסנקציות שמתוכננות לשנה הבאה נגד אירן, "יופעלו גם מחוץ למסגרת של האו"ם". מהדברים הללו אתה מסיק שאובמה נכשל בביקורו האחרון בסין. הסינים מסרבים לשיתוף פעולה מלא עם האמריקנים בסוגיית הגרעין האירני.
אם רוצים שהסנקציות יהיו יעילות, חייבת להיות הסכמה בין כל החברות הקבועות במועצת הביטחון. למשל, אחת מהצעות הסנקציות המחמירות, מדברת על איסור מכירת נפט מזוקק (בנזין) לאירן שיכולה לפגוע קשה בכלכלתה. למרות שאירן היא היצואנית השניה בגודלה של נפט בעולם, היא מיבאת 40% מתצרוכת הבנזין. סין, בונה באירן מתקן לזיקוק נפט והיא גם מייצאת אליה בנזין. היא לא מתכוונת לרצות את האמריקנים כי זה נוגד את האינטרס הכלכלי שלה. סין בעצמה היא מהיבואניות הגדולות של נפט מאירן וכל פגיעה בסחר הנפט בעולם יקפיץ את מחיר חבית הנפט לשיאים חדשים. אז מדוע שהיא תסכים?
3. ישראל הולכת לשלם את המחיר על ההצעות החדשות שיציעו לאירנים - ההתבטאות החמורה ביותר עבורינו מיוחסת לגייטס שאמר: "כדי למנוע אירן מחומשת גרעינית, נציע לאירן חבילה של 'תמריצים והרתעה', אשר תשכנע את הממשל האירני, שהם יהיו פחות בטוחים עם נשק גרעיני מאשר בלעדיו". למה בדיוק התכוון שר ההגנה האמריקני כשאמר שאירן "תהיה פחות בטוחה עם נשק גרעיני מאשר בלעדיו"?
האמריקנים מתכוונים לפתות את אחמדינג'אד עם הרעיון של "מזרח תיכון נקי מנשק גרעיני", שמוזכר מדי פעם בשנים האחרונות על-ידי מדינאים שונים בעולם. התוכנית היא שישראל תשמיד את כל הנשק הגרעיני שברשותה בתמורה להתחייבות אירן להפסיק את הפיתוח המואץ של העשרת אורניום. הכרזה כזאת, תקבל תוקף מחייב לפי פרק 7 במועצת הביטחון של האו"ם בתמיכה מלאה של רוסיה וסין. המשמעות האופרטיבית היא שמדינת ישראל תשאר חשופה לאיומים ביטחוניים ותלויה בחסדיו של המערב.
אני מטיל ספק אם מנהיגי אירן יסכימו לנוסחה המוכרת כ-"zero enrichment" הפסקה טוטלית של העשרת האורניום. אירן נחושה לתפוס את מקומה בעולם כמנהיגת האיסלאם והיא שואפת לקבל מושב במועצת הביטחון בשם מיליון וחצי מוסלמים. לשם כך היא רוצה להצטייד בנשק גרעיני כמו כל יתר המדינות החברות במועצת הביטחון.
גם אם נניח שהיא תסכים לנוסחה הזאת, התרחיש עבורנו הוא חמור. ביבי נתניהו אמר בזמנו: "כולם יודעים שבמזרח התיכון חותמים על הסכמים אבל לא מקיימים אותם". ברור לכל, שאירן תמשיך לפתח בחשאי נשק גרעיני, בדיוק כפי שעשתה זאת עד עכשיו. אם אנחנו נשמיד את הנשק הגרעיני שבידינו, זה יהיה מהלך מסוכן ובלתי הפיך, זה עלול להיות מתכון ל"התאבדות לאומית".

תאריך:  02/01/2010   |   עודכן:  02/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטה הרת אסון למדינת ישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
איראן גרעינית בעייה ישראלית ?
ישמעאל  |  2/01/10 22:47
2
ל-1אולי עכשו חזרת מהירח,עדכון:
ד.ט.  |  3/01/10 07:46
3
אמריקה מסוכנת לישראל מכל בחינה
עם ריקה  |  3/01/10 08:18
4
החלטה הרת אסון
אזרחית   |  3/01/10 14:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגי סגל
דין וחשבון על שיחה נרגשת עם מגישת 'עובדה' בעקבות פסק הדין הטראומטי של השופט סולברג    בדרך לערעור בעליון היא מבקשת שלא נחשוד אוטומטית בשופטים שם במקרה (הסביר) שהערעור יתקבל
אריה אבנרי
מעצרו של לחיאני אינו פוגע באהדת הציבור הבת ימי כלפיו    נתניהו לא פצה פיו, כראש אופוזיציה, כנגד השחיתות של אולמרט    הוא ידע למה    ומה הרוויח שלום שמחון? הערת אזהרה (54)
ראובן לייב
שיבושי הלשון של שדרי הרדיו והטלוויזיה צורמים לאוזן
דר' יובל ברנדשטטר
שופטי בג"צ אשר איפשרו את פתיחת כביש 443 לתנועה פלשתינית לא חשבו מספר צעדים קדימה    כך תנצלנה כנופיות הטרור את הדמוקרטיה הישראלית    אנטומיה של תוכנית שלבים
צ'לו רוזנברג
מה משמעות הביטוי "שנה אזרחית"    מהו השיקול האמיתי של צה"ל מאחורי מונחי הקב"א והדפ"ר    כיצד עבדה הטלפתיה בשרות מעצרו המתוקשר של ראש-עיריית בת-ים
רשימות נוספות
נתניהו ובן-אליעזר יוצאים לקהיר  /  מחלקה ראשונה
התביעה: מאסר בפועל לשייח ראאד סאלח  /  רותי אברהם
שר הביטחון נועד עם סולימאן  /  ספי קיני
על דמוקרטיה וזעם קדוש  /  אלכס נחומסון
מדיניות חוץ מרעננת  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
האשליות מול התוצאות  /  מתי דוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il