X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הארץ נע בין מכובדות לצהבהבות "ישראל היום" לוקה במגפת סימני הקריאה ובמעריב מגדלי התאומים עדיין עומדים על תִלם
▪  ▪  ▪
לאון קלנטרוב ז"ל. ילד של כולנו

מטלטלים את הקרביים
כמו אתמול, גם הבוקר ממשיכות הכותרות הראשיות והעמודים הפותחים בעיתונים לדווח באופן קורע קרביים על מותו של לאון קלנטרוב, בן 7, שעל-פי החשד נרצח על-ידי התאומים אדיר ונאור סודמי. רק במעריב מוקדשת הכותרת הראשית לנושא אחר - "תוכנית השלום האמריקנית", שעל עיקריה מדווח בן כספית.
תצלומו של אבי הילד הנרצח, ארתור קלנטרוב, כשהוא נתון בסערת יגון במהלך לוויית בנו, מופיע בשערי כל העיתונים פרט להארץ, שם תצלומו מופיע בעמוד 3 בלבד (הארץ אינו צהובון). בידיעות אחרונות ומעריב מופיע תצלום נוסף של האב השבור לרסיסים גם בעמודים הפנימיים. ב"ישראל היום" הגדילו לעשות ופרט לתצלום האב המתייסר באבלו, שמופיע על שער העיתון תחת הכותרת הראשית "החיוך שלך זועק לשמיים", מתפרסמים בעמוד 3 של העיתון עוד שני תצלומים שלו מהלוויה, האחד לצד האחר. זו בחירה משונה של עורכי העיתון, במיוחד לנוכח העובדה ששני התצלומים הללו כמעט זהים.
כותרת זהה לחלוטין שמופיעה הבוקר הן בידיעות אחרונות והן במעריב קוראת "נקבר עם הצעצועים", שכן הוריו של קלנטרוב החליטו לצרף לקברו כמה מצעצועיו. ב"ישראל היום", שמעוצב הבוקר כעיתון בתשלום הזועק אל עבר לקוחות מזדמנים ולא כחינמון הנדחף לידיהם של עוברים ושבים, הפרט האנקדוטאלי הזה נראה חשוב דיו כדי שיגיע עד לכותרת הגג לראשית - "לאון קלנטרוב בן ה-7 מבני עי"ש נקבר עם שקית צעצועים". בראש עמוד 3 בהארץ קוראת הכותרת "לאון בן השבע נקבר עם הצעצועים שלו". מאז רצח הילדה רוז פיזם לא זכור מקרה בו הידרדר הדיווח העיתונאי על מקרי פלילים לתחתית שכזו. למעשה, אין בין הכותרת הזו של הארץ ובין כותרות הסנסציה של הטבלואידים כל הבדל (הארץ הינו צהובון). הפרט המודגש בה אינו קבורת הנרצח אלא האלמנט שביכולתו לעורר את רגשות הקוראים. הנרצח עצמו מוזכר בה בשמו הפרטי, כאילו היה עוד "ילד של כולנו", ולא אדם זר.
הקדשת הכותרת הראשית של הארץ לאירוע הפלילי שמרתק את הציבור הישראלי, מוכשרת על-ידי הפיכת הדיון לעקרוני (וסטטיסטי). "אריאל, עפולה ובת-ים - הערים המובילות באלימות נגד ילדים", קוראת הכותרת מעל דיווחם של דנה ויילר-פולק ויניר יגנה, המתבסס על נתוני השנתון הסטטיסטי של המועצה לשלום הילד. בולט בהעדרו הבוקר - טור מצמרר אך קריא מאת יגאל סרנה בידיעות אחרונות, על התחושות והמלמולים שנשמעו בקרב הקהל שהתאסף ללוויית קלנטרוב.
ידיעה קצרה המופיעה בתחתית עמוד 9 של הארץ [שירות הארץ] מזכירה שניתן לדווח על מקרים מזעזעים באופן אחר. "אב שיסף את גרונותיהן של שלוש בנותיו", קוראת הכותרת לידיעה, שכולה מנוסחת בלשון ישירה ולקונית. אבל זה קרה בצרפת.

אינפלציה של סימני קריאה

לפני כחודש, מסרה רשות ההגבלים העסקיים כי מעמד המונופולין של ידיעות אחרונות בשוק העיתונות היומית בשפה העברית נמצא בבדיקה. אתמול שחררה הרשות הודעה לעיתונות לפיה החליטה לבטל את הכרזת ידיעות אחרונות כמונופול, בשל שחיקת מעמדו מאז החל לצאת לאור העיתון "ישראל היום".
ידיעה קצרצרה מאת נווית זומר, המופיעה בצד עמוד 5 במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות, נושאת את הכותרת "לבקשת העיתון: 'ידיעות אחרונות' לא מונופול". ידיעה כמעט זהה, המקבלת את הקרדיט "כתב 'כלכליסט'", מופיעה הבוקר בעיתון הכלכלי מבית ידיעות אחרונות. בשני המקרים, מודגשת היוזמה של העיתון להיפטר ממעמד המונופולין בשוק העיתונות היומית בשפה העברית כדי "שהעיתון יוכל לעשות פעולות שיווקיות שעד כה נמנעו ממנו". בשני המקרים, נעדר מהדיווח המהלך שעל-פי הממונה על ההגבלים העסקיים הביא לשינוי במעמדו של העיתון - כניסתו לשוק של "ישראל היום".
בעיתון האחראי לשינוי יחסי הכוחות בשוק העיתונות היומית בשפה העברית מופיעה הבוקר בתחתית השער כותרת תכולה-לבנה המסתיימת בסימן קריאה: "'ישראל היום' שבר את המונופול של 'ידיעות אחרונות'!". סימן הקריאה שבכותרת מעוצב כסימן הקריאה שמופיע דרך קבע בסמליל העיתון. הידיעה המרכזית במדור הכלכלי של "ישראל היום" [זאב קליין וצבי הראל] מוקדשת אף היא להכרזת הרשות להגבלים עסקיים. העיתון אף מפרסם מודעה עצמית החוגגת "שברנו את המונופול!" ומבטיחה" ...נמשיך להילחם בעד עיתונות הוגנת!".
ריבוי סימני הקריאה עשוי להעיד על תחושה של רוממות רוח במסדרונות "ישראל היום", אך על-פי טור פרשנות מאת אורה קורן, המופיע הבוקר ב"דה מרקר", להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים עשויה להיות תוצאה הפוכה מזו שלה מקווים ב"ישראל היום". ההכרזה "אינה בשורה טובה לתחרות", קובעת קורן וטוענת כי היא "משחררת את בעל השליטה בעיתון, נוני מוזס, ממגבלות רבות [...] ובשורה התחתונה היא מחזקת דווקא את כוחו במשק". לפי קורן, פירושו המעשי של הנוסח התמים למראה המופיע ב"ממון" וב"כלכליסט" ("פעולות שיווקיות שעד כה נמנעו ממנו") הוא הרה גורל.
"כמעט כל מה שהיה אסור הופך מותר", היא כותבת. "כלומר, נראה כי מוזס יוכל לקבוע מחירי פרסום שונים למפרסמים, להעלות מחירים עד גבול חוסר כדאיות למי שהוא רוצה להקשות עליו ולהיטיב עם מקורביו. הוא יוכל להתנות מכירת פרסום ב'ידיעות אחרונות' בפרסום בעיתונים או אתרים אחרים שבבעלותו ואף לתת הנחה משמעותית למפרסם ב'ידיעות אחרונות', תמורת פרסום במוצרים אחרים. הוא יוכל לקשור בין מכירת מוצר תקשורת, או שטח פרסום, במכירת מוצר אחר משלל עסקיו, הכוללים גם הוצאת ספרים ו-17% מ-HOT. ובמשפט אחד - הוא יוכל להעניק ללקוחות או ספקים מסוימים יתרון שאינו תחרותי על פני מתחריהם".

האפוקליפסה מתעכבת

עם כל הכבוד לפדופילים, פסיכופטים, רוצחי ילדים או מרעיביהם, סיפור ההפחדה המרכזי שמעסיק את התקשורת הישראלית בשנים האחרונות נוגע לאפשרות שאירן תשיג נשק גרעיני. החשש מפצצה אירנית, שעל-פי פרסומים זרים תהווה בערך מאית ואף פחות מכמות הפצצות שבידי ישראל, מלובה באופן תדיר בתקשורת על-ידי כותרות מזרות אימה, החוזות מתי יגיע יום הדין. כמו כת משיחית שבכל פעם דוחה במעט את מועד האפוקליפסה כדי שהפורענות תמיד תשאר מעבר לפינה, גם ההערכות לגבי מועד פיתוח פצצת האטום האירנית הראשונה מתקדמות עם השנים. כעת חל עיכוב נוסף. על-פי כתבה שהופיעה ב"ניו-יורק טיימס" תחת הכותרת "ארה"ב רואה הזדמנות ללחוץ על אירן בנושא הדלק הגרעיני", המודיעין האמריקני מגבש הערכה לפיה למשטר באירן ייקח עוד שנה וחצי, ואולי אף עוד שלוש שנים, עד שיצליח לפתח פצצת אטום ראשונה.
שלושה עיתונים ישראלים מפרסמים הבוקר ידיעות המשך לכתבה, כשכל אחד מושך לכיוון אחר. "המחאה מעכבת את הפצצה", היא הכותרת שנבחרה לדיווח מאת אורלי אזולאי בידיעות אחרונות. לפי כותרת המשנה, "המשטר האירני עסוק בעיקר בהישרדות והעיסוק בתוכנית הגרעין אינו בראש סדר העדיפויות". אזולאי פותחת את כתבתה במשפט "אירן נתקלה בבעיות טכניות קשות שמעכבות את תוכנית הגרעין שלה, ונראה שבשנים הקרובות לא צפויה התקדמות של ממש במרוץ אל הפצצה".
במדור חדשות החוץ של "ישראל היום" מדווח בועז ביסמוט על ההערכות החדשות של המודיעין האמריקני, כפי שצוטטו ב"ניו-יורק טיימס". העיכוב בתוכנית הגרעין האירנית אינו מופיע בכותרת, גם לא בכותרת המשנה. אלו קוראות כך: "'עכשיו הזמן לסנקציות' - יועציו של אובמה סבורים שזו העת לעיצומים נגד משמרות המהפכה העסוקים בדיכוי האופוזיציה. בכיר בממשל האמריקני: הכור בנתאנז סובל מבעיות טכניות" (הערת אגב: בנתאנז אין כור גרעיני, כפי שכותב ביסמוט, אלא מתקן להעשרת אורניום, כפי שמצוין גם בכתבה המקורית ב"ניו-יורק טיימס"). העיכוב בתוכנית הגרעין האירנית נדחק לשולי הידיעה, וההערכה כי "אין היום לאירנים אפשרות של ממש להתקדמות אמיתית בתוכנית", מופיעה רק בפיסקה התשיעית והאחרונה של הידיעה.
בהארץ מגיעה הידיעה של ה"ניו-יורק טיימס" עד לראש עמוד השער. יוסי מלמן מדגיש את התפנית הגלומה בהערכת המצב החדשה. "המודיעין האמריקני חוזר בו: אירן אכן חותרת לנשק גרעיני", קוראת הכותרת לידיעה, בה מוזכר כי ההערכה הקודמת של המודיעין האמריקני, שפורסמה בשנת 2007, קבעה כי אירן חדלה כבר בשנת 2003 לחתור להשגת נשק גרעיני.

זוטות

על-פני מרבית הכפולה המרכזית של ידיעות אחרונות, מדווח ירון ששון על סגן א', בן למשפחה ובה שבעה טייסים, שהפך בעצמו לטייס ביום חמישי האחרון.
אין הבוקר עיתון אחד המדווח על כך שוועדת השרים לחקיקה דחתה את הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי להקצאה שוויונית של קרקע לאזרחים היהודים והערבים בישראל.

ענייני תקשורת

ב"גלובס" מדווחת בהרחבה הדס מגן על המשך עדותו של מו"ל מעריב, עפר נמרודי, במסגרת משפט המתנהל בעקבות תביעת העיתון את "דה מרקר" בגין העתקת כתבות. לידיעה בעיתון המודפס מתלווים שלושה תצלומים, של נמרודי, מו"ל הארץ עמוס שוקן, והמשנה למו"ל והעורך הראשי של "דה מרקר", גיא רולניק. תחת תצלומיהם של שוקן ורולניק מופיעים כיתובים בלתי-מחמיאים המצוטטים מעדותו של נמרודי.
רז שכניק מדווח ב"ממון" על הקשיים שמערים ועד הטכנאים ברשות השידור על הסכמי הרפורמה. בתגובה טוען יו"ר ועד הטכנאים כי דווקא האוצר הוא שאינו מעוניין בהתקדמות הרפורמה.
במאמר המתפרסם במוסף היומי של "גלובס" מתייסחת לילך סיגן לראיון שהעניק חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה לתוכנית "ערב חדש", ראיון במסגרתו התפתח עימות קולני בינו לבין המנחה דן מרגלית. סיגן ממליצה לאמצעי התקשורת בישראל לנקוט ב"רגולציה עצמית". לדעתה, אין לתת במה ל"עוכרי ישראל" כמו זחאלקה.
עוד בנושא:

תזכירו לי מה היה אירוע העשור?

הכפולה המרכזית בקונטרס החדשות של מעריב מודפסת על הצד משום שהיא מוקדשת כולה למגדל הגבוה בעולם, "בורג' דובאי", שייחנך היום בטקס רב רושם. לצד דיווח נרחב יחסית על הבניין [דוד ליפקין וסוכנויות הידיעות] מופיע גם איור השוואתי של "הבניינים הגבוהים בעולם", ממגדלי עזריאלי בתל אביב, ועד למגדל החדש בדובאי. בין היתר, כולל האיור גם את מגדלי התאומים בניו-יורק, שאינם קיימים כבר קרוב לעשור.

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  04/01/2010   |   עודכן:  04/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
תיקון המאריך את הוראת השעה ביחס לאפשרות חילוף זכויות במקרקעין עד לסוף שנת 2010 התקבל בכנסת
יהודה וגמן
עם פרסום פסק הדין המחייב את אילנה דיין בעוולת לשון הרע בתוכניתה "עובדה", נזעקו עמיתיה להפעלת "נוהל חמיקה" מדעת הקהל, והחלו לעסוק באישיותו ה"בעייתית" של השופט במקום בפסק הדין
עמוס שריג
החשש מפני ח"כים ערביים קטן יותר מהחשש מפני מי שאמורים להחליט אם להעמידם לדין אם לאו    העמדת אחד מהם לדין ושליחתו לכלא, תביאם לתת כבוד רב יותר למדינה
נרי אבנרי
את מי שלח אריאל שרון (ב-2001) לדבר בזכות ממשלת האחדות? נכון, את ציפורה לבני...    הלכתי לארכיון, וזה מה שמצאתי...
עו"ד אברהם פכטר
החוק, שהוארך מספר פעמים ע"י הממשלה, מגיע שוב להחלטת בג"צ    אם בג"צ יתעקש להטיל מרותו על הממשלה, יהיה צורך להגבילו
רשימות נוספות
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
זקנים חסרי מנוח  /  כרמית גיא
תשאלו את בריג'יט ברדו  /  רפי מן
גילוי נאות  /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il