X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זליגת הלחימה נגד הח'ותים לטריטוריה הסעודית והעברת מרכז הכובד האזורי של אל-קאעידה לתימן עלולות להפוך את תימן למדינה כושלת ומסוכנת
▪  ▪  ▪
ארגון אל-קאעידה בתימן [צילום: AP]
הימצאותם של מאות אלפי עקורים ופליטים מתימן ומחוצה לה, אלימות בין-שבטית ובין-דתית, פשע חוצה גבולות, פיראטיות בימים, שינויים דמוגראפיים משמעותיים (בראשם עיור לא מבוקר ואחוז צעירים לא פרופורציונאלי), רעב ומחלות - הם חלק מהמציאות היומיומית בתימן

מאיה שני
מנהיג בכיר באל-קאעידה נלכד בתימן

'לא לחזית נגד אל-קאעידה תימן'
מאיה שני
ארצות הברית אינה מתכוונת לפתוח חזית חדשה נגד השלוחה של אל-קאעידה בתימן ולא תשלח לשם חיילים נוספים * שגרירויות ארה"ב ובריטניה בתימן נסגרות עקב התרעות על פיגועים * [פעילים הנחשבים לבכירים בארגון אל-קאעידה בחצי האי ערב, מתוך סרטון וידאו שהתקבל במרכז אינטל ב-23.1.09 / צילום: AP]
לרשימה המלאה

מאיה שני
תימן: המחבל שהה בשטחנו

הבולטות התקשורתית שמקבלת תימן, הפעם בשל ניסיון הפיגוע הכושל בטיסה לדטרויט בחג המולד, אינה מקרית. תימן הפכה זה מכבר למוקד של אי-יציבות ולהוכחה כי התנגשות בין שחקנים מדינתיים מפנה את מקומה, לפחות במזרח התיכון, לזעזועים אזוריים ואף גלובליים הנגרמים מחולשתן, ספק התפרקותן, של יחידות לאומיות. ולראיה, הן זליגתה של הלחימה נגד הח'ותים לטריטוריה הסעודית, כמו גם העברת מרכז הכובד האזורי של אל-קאעידה לתימן - הם לא יותר מאשר סימפטומים שעלולים להביא לכך שתימן תהפוך במהרה, אולי כבר הפכה, למדינה כושלת, ולאחת המסוכנות שבהן.
נהוג להגדיר מדינה כושלת (Failed State) כיישות החסרה את המונופול על השימוש בכוח בטריטוריה שלה ומכאן את היכולת לשלוט באפקטיביות על שטחה הריבוני. אומנם כל מקרה הוא ייחודי, אך ניתן לומר כי המכנה המשותף לכל המדינות הכושלות הוא: אלימות כרונית, קריסה כלכלית, היעדר יכולת משילות בסיסית והתערבות בינלאומית גוברת בענייניה הפנימיים, אם באופן שלילי (כפי שעושה אירן) ואם למטרות סיוע הומניטארי ולחימה בטרור. על-פי הגדרה זו תימן היא לא המדינה הכושלת היחידה במזרח התיכון, אך עוצמת האתגרים עמם היא מתמודדת לאחרונה במקביל, כמו גם הזיקה ביניהם, היא שמייחדת את כישלונה. התוצאה היא שתימן הופכת יותר ויותר לאופציה אטרקטיבית לאל-קאעידה, בוודאי ככל שגובר הלחץ הצבאי האמריקני באפגניסטן-פקיסטן.
הממשלה בצנעא ריכזה עד כה מאמץ בהכלת שתי המרידות (הבדלנים בדרום והשיעים בצפון) בתחומה משום שבראייתה הן מציבות איום חמור יותר על שלמות ויציבות המדינה מאשר האיום הפוטנציאלי שבפעולת אל-קאעידה מתחומה. ולראיה, כמחצית מהכוח הצבאי עסוק כעת בלחימה במורדים הח'ותים בצפון. משקיפים חיצוניים אף האשימו את ממשלתו של סאלח בגיוס אנשי אל-קאעדה "מנוסים" כדי שיסייעו לה במלחמתה במורדים השיעים, באופן דומה למקלט שהעניק סלאח ולשימוש שעשה בעבר במוג'הדין האפגאנים, כדי שילחמו לצדו במהלך מלחמת האזרחים ב-1994.
כמו במקרים אחרים, גם כאן הגולם קם במידה רבה על יוצרו. מאז, אותם גורמים עושים שימוש ב-60 מיליון כלי נשק המסתובבים במדינה ללא פיקוח בעיקר כדי לפגוע באינטרסים מערביים (חטיפת תיירים ופגיעה בשגרירויות) בין היתר כדי ללחוץ על הממשלה בצנעא להטיב את תנאיהם. למרות השוני הרב בין הקבוצות הלוחמות בממשלה, החשש של צנעא הוא שהם ישתפו פעולה כנגדה - גם אם הסבירות לכך אינה גבוהה, אין להוציאה מכלל חשבון.
המדינה הערבית הענייה ביותר כבר מעמידה שורה של אתגרים, לא רק לשכנותיה בחצי האי ערב ובים האדום, אלא, כפי שמעיד העניין הבינלאומי, כלפי העולם החופשי כולו. הימצאותם של מאות אלפי עקורים ופליטים מתימן ומחוצה לה, אלימות בין-שבטית ובין-דתית, פשע חוצה גבולות, פיראטיות בימים, שינויים דמוגראפיים משמעותיים (בראשם עיור לא מבוקר ואחוז צעירים לא פרופורציונאלי), רעב ומחלות - הם חלק מהמציאות היומיומית בתימן. זו אומנם שרדה אתגרים בעבר, אך מורכבותם של האתגרים הנוכחייים, עוצמתם שהיא ללא תקדים, הזיקה ביניהם והצורך להתמודד עמם במקביל מייחדים את העת הנוכחית. בין התרחישים המוזכרים מוזכרת האפשרות שהמדינה התימנית עשויה להתפורר למחוזות נבדלים בעלי אוטונומיה עצמית "נוסח סומליה" - זה במידה רבה כבר מתרחש.

בעיות בוערות

לא קל להצביע על הבעיה הבוערת ביותר בתימן. עם הידלדלות מאגרי הנפט הקטנים ממילא (שאחראים ל-70% מהכנסות המדינה), מחסור חמור במים, מצב בו כמחצית מהאוכלוסיה מתחת לקו העוני ואינה יודעת קרוא וכתוב - תימן תלויה יותר ויותר בתמיכה חיצונית ממדינות ערב, מהמערב ומגופים בינלאומיים כמו הבנק העולמי וקרן המטבע. קריסתה של תימן עלולה להביא לפגיעה לא רק באינטרסים ביטחוניים של המדינות באזור, אלא, בשל מיקומה בסמוך למפיקת הנפט החשובה בעולם ולאחד מנתיבי השיט הרגישים בעולם (מייצרי באב-אל-מנדב בהם עוברים מעל שלוש מיליון חביות נפט ביום) גם לפגיעה חמורה בביטחון הסחר והאנרגיה בעולם.
תימן לא עמדה עד כה בראש סדר העדיפויות האמריקני במזרח התיכון, היקף הסחר בין המדינות הוא שולי, רוסיה וסין הן ספקיות הנשק המסורתיות שלה ומרבית ראשי השבטים לא רואים בעין יפה את המעורבות האמריקנית באזור. לאחר הפיגוע במשחטת קול ב-2000 ובשגרירות האמריקנית ב-2008, חיזקה הממשלה התימנית את שיתוף הפעולה עם ארצות הברית: אנשי צבא אמריקניים מציידים ומדריכים את כוחות הביטחון התימנים ומסייעים להם באיסוף מודיעין ובמקרים מסוימים, כמו שאירע פעמיים בחודש האחרון, אף מתקיפים ישירות מעוזי מחבלים מן האוויר.
יש להדגיש כי הגברת המעורבות האמריקנית, בוודאי אם אחת התוצאות שלה הוא הרג אזרחים, תורמת כשלעצמה להגברת האנטגוניזם כלפיה ועלולה להגדיל עוד את שורות המתגייסים החדשים לאל-קאעידה. זאת ועוד, לעיתים הציוד הצבאי לא משמש למטרה לשמה נועד - לחימה בגורמים המזוהים עם אל-קאעידה - אלא הוא משמש את הממשלה התימנית להיאבק באויביה הפוליטיים, כפי שקורה בלחימה נגד השיעים הח'ותים.
ביקורו השלישי בתימן מאז נכנס הגנרל פטראוס, מפקד פיקוד המרכז האמריקני, לתפקידו בשנה שעברה, מעיד על החשיבות הגוברת של תימן בראייה האמריקנית. ולראיה, אם הקונגרס יאשר, עתידה ארצות הברית להכפיל את הסיוע הביטחוני לתימן ולהעמידו בשנת הכספים 2010 על כ-150 מיליון דולר. למרות ההגדלה המשמעותית של הסכום, הוא עדיין לא מתקרב להיקף התמיכה האמריקנית במדינות דוגמת פקיסטן. ככלל, צעדים אלו משולים למתן כדור להורדת חום לחולה שימיו ספורים, משום שבעיות הביטחון, עימן נועד הסיוע להתמודד, הן לא יותר מסימפטומים של כשל מדינתי עמוק.

פתרונות בוערים

מה ניתן לעשות? אין פתרונות קלים. אך בל נטעה, האחריות רובצת ראשית לכל לפתחה של הממשלה התימנית שהייתה עסוקה בשנים האחרונות בשחיתות ונפוטיזם והזניחה את הטיפול בבעיות המדינה. אם הממשלה לא תפעל - בעוד 5 שנים צפויים להיגמר מאגרי הנפט, אז גם לא יהיה באפשרות הממשלה לספק מים לאוכלוסיה שצפויה, על-פי קצב הגידול הנוכחי, להכפיל את עצמה בסוף העשור הבא ולהתייצב על 40 מיליון נפש.
המצב מצריך עריכת רפורמה שלטונית הכוללת בין השאר את מיגור השחיתות, חיזוק שלטון החוק, הפרדת רשויות, פיקוח אזרחי על מנגנוני הביטחון וקידום איטי ומבפנים של תהליכי דמוקרטיזציה - תהליכים שתימן אינה מסוגלת לקחת על עצמה ללא סיוע (ולחץ) חיצוני. הפתרון הוא במידה רבה גם אזורי והוא עומד לפתחן של שכנותיה הערביות, בעיקר מדינות המפרץ השבעות, שבעיותיה של תימן הן במידה רבה בעיותיהן, ושגם אצלן הכנסות הנפט מסתירות חולשות מבניות שעתידות להביא בעתיד לחוסר יציבות שלטונית.
תימן מנסה זמן רב להצטרף כחברה במועצה לשיתוף פעולה במפרץ, המוסד האזורי המאגד את מדינות המפרץ הערביות, אך ללא הועיל. הסרת התנגדותן של כווית וסעודיה (בעקבות תמיכת תימן בסדאם חוסיין במהלך מלחמת המפרץ הראשונה) עשויה להקל על הצטרפותה של תימן לארגון: לספק כוח עבודה תימני זול למדינות המשוועות לו, ולסייע להן לצרף את תימן לגוש הפרגמאטי. עבור ארצות הברית ולא רק עבורה - הגדלת הסיוע הביטחוני לתימן חשובה בפני עצמה, אך אין היא תחליף לשיתוף פעולה בינלאומי בפתרון מקיף של תחלואי המדינה הכושלת לפני שהם יהפכו לנחלת הכלל.

למאמר במקור
תאריך:  10/01/2010   |   עודכן:  10/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תימן: לדמותה של המדינה הערבית הכושלת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נסחפת קצת הייתי אומר .
ישמעאל  |  11/01/10 10:38
2
לא הוא לא נסחף ולא הזכיר את כל
גרביל אנונימי  |  27/04/10 08:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי שהמי
הערבים עדיין מופלים לרעה, חוצפת המתנחלים נמשכת וליברמן מתכנן "טיפול מיוחד" - זאת ועוד במה היה לנו בשבוע שחלף
מנחם רבוי
המועצה לצרכנות דורשת לבטל את עמלות העו"ש בבנקים, אבל זה לא מזיז להם    סיפור אמיתי על מילה מחייבת של בנקאי
ד"ר צחי וייס
אי-אפשר להבין רבות מיצירותיו של עגנון מבלי לקרוא את הרבדים המיסטיים המהווים חלק כה משמעותי מהן. ההתעלמות מהשפעתה של המורשת המיתית שנחל הסופר בילדותו ומהתעניינותו בספרות הקבלית ובספרות המיסטית היהודית שקדמה לה, פוגמת ביכולת לנתח כהלכה את כתביו    עדותו של גרשם שלום, שסיפר כיצד החמיץ את שיאו של הסיפור 'אגדת הסופר', מדגימה זאת היטב
אורי גנני
במסגרת חגיגות "שמחת כיפת הברזל" במדינת בנות היענה לא הופיע, ולו סימן אחד, של מחשבה שנייה, והאופוריה (המדומה) חגגה
חיים נוי
המחזה עוסק במשפחת איכרים אמריקנית, בעלת חווה פורחת, המייחלת לשני ניסים: לגשם שישבור את הבצורת הקטלנית שגרמה נזקים קשים למשק החקלאי ולעוד נס קטן: שהבת היחידה, ליזי, תמצא סוף-סוף חתן ותינשא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il