ועדת הכספים הזמנית אישרה (יום א', 4.7.21) תיקון להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה, המבקשת לתקן את פקודת התעבורה בעניין רפורמת מוניות השירות, שאושרה ב-2018, ובכך לאפשר למפעילים הקיימים להמשיך לתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2021, באשכולות בהן עדיין לא הושלמו הליכי המכרז ועד אשר יסתיימו אותם הליכים שמנהל משרד התחבורה.
במסגרת תזכיר החוק, המשרד ביקש מהוועדה להאריך בשנתיים נוספות את האפשרות למפקח התעבורה לחדש רישיונות למוניות השירות הפועלות מתוקף הרישיונות הוותיקים שהוענקו להם טרום החלת הרפורמה, מעבר לארכה שכבר ניתנה בעבר. מרכז המחקר והמידע של הכנסת פנה אל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית על-מנת לקבל מידע בדבר ההתקדמות שנעשתה בשנה החולפת בכל הנוגע להליכים התחרותיים מאז הוארכה הוראת השעה. לפי תשובת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, התברר כי לא התפרסמו בשנה האחרונה מכרזים חדשים להפעלת קווי מוניות שירות. זאת, לפי התשובה, לנוכח קשיים ביישום הרפורמה בענף מוניות השירות, שנובעים הן ממשבר הקורונה והן מ"סיבות אחרות". בתשובת הרשות נמסר עוד כי בימים אלה גורמי המקצוע נערכים לדיון בעתיד הענף, לרבות בהמשך יישום הרפורמה שתוכננה, וההליכים שכבר החלו.
הרפורמה נועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי, כמו-כן אושר כי מוניות השירות החדשות יכנסו להסדר הרב-קו המסובסד. במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה נקבע כי מי שהחזיק רישיונות קו שירות תקף והפעיל אותם נכון ל-11 באוגוסט 2016 יכול לבקש חידוש רישיון לשנה בכל פעם עד סוף 2019, בתנאים הקיימים לפני הרפורמה. כעת כאמור, אושרה בקשת משרד התחבורה, להאריך את האפשרות הזו ולאפשר למפעילים לקבל רישיון ולתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2021, כחצי שנה - על-מנת להשלים את הליכי המכרז.
הוראת השעה כבר הוארכה בינואר 2020 על-ידי ועדת הכספים עד לסוף שנת 2020, לבקשת משרד התחבורה, לשם השלמת ההליכים. במהלך הדיון תהו חברי הוועדה לפשר העיכובים החוזרים בהפעלת הרפורמה.
חוה ראובני, סגנית יועמ"ש משרד התחבורה, השיבה: "עשרה קווים מהמפעילים הוותיקים בשיטה הקודמת, עם כ-200 מוניות, אנו מבקשים להמשיך לאפשר להם לפעול בחצי השנה הקרובה, אנחנו שוקלים לאור הלקחים, איך נכון לפעול, הרפורמה תוצג בפני השרה הנכנסת, בינתיים אנחנו מבקשים לאפשר להם להמשך להתפרנס".
נעה אבירם, מנהלת אגף תחבורה ציבורית, השיבה אף היא לשאלות חברי הכנסת בגין העיכובים: "לקראת סוף 2018 פורסמו המכרזים הראשונים להפעלה, זוכים נבחרו בסוף אותה שנה, נכנסו לתשעה חודשי הערכות - רכישת רכבים וטכנולוגיות, הגענו לבית משפט בכל מיני נושאים וזה גם עיכב, ואז הגענו סמוך לתחילת הקורונה, שבזמן הזה התאגידים החדשים, בלי היסטוריה של הכנסות, מצאו עצמם במצב בעייתי מאוד. לו היינו מפרסמים בשנה האחרונה מכרזים, לא היינו מצליחים לקבל הצעות. צריכה להתקבל החלטת מדיניות על אופן המשך יישום הרפורמה".
ביוני 2019 הודיע משרד התחבורה על התקדמות בשלב נוסף ברפורמת מוניות השירות. על פי
הודעת המשרד ממועד זה, מתוך 23 האשכולות נבחרו בהליך מכרזי זוכים עבור שבעה אשכולות. עוד נמסר בהודעת המשרד כי משתמשי מוניות השירות יוכלו לשלם את דמי הנסיעה ברב-קו וליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים בתחבורה הציבורית.
בדיון שהתקיים בוועדת הכספים בינואר 2020 בנושא הארכת תוקף הוראת השעה המאפשרת למפקח על התעבורה לחדש את הרשיונות של קווי מוניות השירות הפועלות בהסדר שטרום הרפורמה, נמסר על-ידי המשרד כי מתוך 16 הושלמו ההליכים המכרזיים בנוגע ל-10 אשכולות. בדברי ההסבר לתיקון החוק נכתב כי מתוך עשרת המכרזים, בתשעה נבחרו זוכים וכי נותרו ארבעה עשר אשכולות שבהם טרם התקיימו הליכים תחרותיים, שמונה מהם - באזורים שבהם פועלות כיום מוניות שירות בהתאם להסדרים הוותיקים. עוד נמסר על-ידי נציגת המשרד בדיון כי אין צפי לבקש ארכה נוספת מעבר לסוף שנת 2020. לבקשת המשרד, הוראת השעה אכן הוארכה על-ידי ועדת הכספים לשנה נוספת.
ממסמך שחובר על-ידי מרכז המחקר והמידע של כנסת, עולה במחצית השנייה של שנת 2021, הרפורמה במוניות השירות לא הושלמה בנימוק ש"ההליכים התחרותיים לבחירת מפעילים חדשים מתקדמים ובהדרגה הם מקבלים רישיונות להפעלת הקווים, אך הם לא צפויים להסתיים עד למועד האמור".
מרכז המחקר והמידע הקשה בדבר הצורך קבלת ארכה נוספת להוראת השעה, והמשרד מסר כי
עד לפני כשנה וחצי, ערב משבר הקורונה, הייתה ציפייה למימוש מלא או כמעט מלא של התוכנית, ובשל כך וברקע עיכובים בהליכי היישום של האשכולות הוארכה הוראת השעה בשנת 2020. אולם, לפי תשובת המשרד, בנקודת הזמן הנוכחית, הדיון לקביעת מדיניות המשך פעילות הענף כולל גם שאלות לגבי מתכונת המשך פעילותם של קווי מוניות שעדיין פועלים במתכונת הישנה: האם למצוא להם חלופה אחרת במסגרת ענף מוניות השירות - בעיקר במקומות שקיים שירות ייחודי או בלעדי, או להסדיר תוספות שירות היכן שנדרש באמצעות קווי אוטובוס. הנחת העבודה של המשרד כרגע היא שקבלת החלטות תימשך מספר חודשים, בין היתר בשל חילופי הממשל. לפי המשרד, לאחר קבלת ההחלטה תידרש שנה נוספת לשם היערכות ליישום המתווה שייבחר. להערכת המשרד, פרק זמן זה יספיק כדי להיערך לכל אחת מהחלופות כך שניתן יהיה להפסיק את הפעילות מכורח ההסדר הישן לאחר מכן ולא לבקש הארכות נוספות מעבר לזו המבוקשת כעת.
מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר לממ"מ כי מתוך 10 האשכולות שנבחר בהן זוכה, ב-8 הליכים הזוכים החלו בהפעלת הקווים במוניות השירות במתכונת החדשה. מתוך אלו, ב-3 אשכולות הזוכים הפעילו את השירות לתקופה קצרה ולאחר מכן ביקשו להקפיא את השירות. לפי המשרד, בין הסיבות העיקריות לבקשה להקפאה היו טענות לחוסר כדאיות כלכלית בשל משבר הקורונה, וכן טענות המפעילים שלא לקחו בחשבון בהצעותיהם תזרים מזומנים חסר לנוכח הסדרי נסיעה ייחודיים שקיימים באשכולות מסוימים בקווי השירות באוטובוסים ומכובדים בהם בלבד. על-פי נתוני המשרד, בממוצע ביום חול הקווים הפועלים כיום במסגרת הרפורמה החדשה משרתים כ-8,300 נוסעים.
חמשת אשכולות הקווים האחרים מופעלים אמנם, אך מדובר במתכונת חלקית במסגרתה הוגמשו התנאים להפעלה ביחס למכרז, לרבות תדירויות מופחתות, מסלולי קווים מעודכנים והפעלת חלק מהקווים באשכול ולא כולם.
למרכז המחקר והמידע של הכנסת נמסר על-ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כי בחודשים האחרונים הורה צוות היישום של הרפורמה בענף מוניות השירות לתאגידים להודיע למשרד על לוחות זמנים מדורגים להחלת הפעילות במתכונת המלאה. אולם עד כה, כך על-פי המשרד, בין היתר בשל הימשכות משבר הקורונה וקשיים שונים בהם נתקלים התאגידים לא הושגה התקדמות בהיבט זה, למעט תאגיד אחד אשר הגיש הצעה להפעלת קווים נוספים בחודשים הקרובים.
באשר לשני הזוכים האחרים, נמסר בתשובת המשרד כי בהליך אחד, הזכייה בוטלה בשל אי-עמידת הזוכה בהתחייבויות עוד בתחילת תקופת ההתארגנות להפעלה; ובהליך נוסף ההפעלה טרם החלה, לאור העובדה שהתאגיד הזוכה תחילה חזר בו מההפעלה, ורק לאחר תקופה ממושכת החליט לממש את הזכייה.
אברהם פריד, יו"ר ארגון מוניות השירות: "יותר מ-2,000 מוניות שירות פעלו עשרות שנים, כיום פועלות אולי 200, אנו זקוקים להארכה כדי להשלים את העניינים, אנו מקווים שיינתן פתרון גם למוניות שפעלו וניהלו איתם מו"מ מ-2010".