X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוא רצה לברוח מעירק, אבל אירן מתחילה לזנב בו שם הוא רצה לתת לאחמדינג'אד להחליק את האטום בדיבורים, אבל אחמדינג'אד מעדיף להשתולל הוא חשב שאפשר להתמקד בפעולה צבאית באפגניסטן, אבל אל-קאעידה עברה לגור בתימן ובסומליה שנה אחרי השבעתו, אובמה במסע התפכחות בכל זירות הטרור חוץ מהפלשתינית, כמובן
▪  ▪  ▪
לא כך ציפה להתחיל את השנה [צילום: AP]

לא כך רצה הנשיא האמריקני להתחיל את השנה החדשה. לא עם הסרבנות האירנית, לא עם המחבל הקֶנְיָתי ולא עם הסקרים המביכים. בינואר לפני שנה הכל נראה אחרת. הנשיא השחור הראשון של ארצות הברית נתפס כהבטחה הגדולה של המערב לשחר חדש. המערב הצמא לשלום ראה בו סוג של משיח - כזה שמסוגל לפתור סכסוכים בינלאומיים בעזרת גזרים דיפלומטיים.
אובמה לא היה צריך הרבה כדי לעשות שינוי בתודעת העולם, מספיק היה להחליף את בוש המושמץ. למרות זאת הוא עשה הרבה מעבר לכך. הוא דיבר עם העולם הערבי מעל במת קהיר, הצהיר על סגירת סמל הלחימה בטרור, מחנה המאסר בגואנטנמו, ואפילו החל בשיחות מחמיאות עם אירן. והעולם עמד ומחא כפיים. הכול היה עובד כמו שעון אלמלא הצרה הזאת שקוראים לה המציאות.
דווקא חג המולד הזה אמור היה לספק לו אתנחתה פוליטית. מנוחה מהסקרים ומבעיות החוץ. בתוך הבית אובמה הצליח להעביר את חוק הבריאות הממלכתי, הישג משמעותי לכל הדעות. אלא שבכך לא היה די. הניצחון הפנימי בסנאט כוסה בערימה של כישלונות, תוצאה של מדיניות החוץ, והסקרים הוכיחו שהציבור מתקשה להבחין בין תכסית הערימה למה שיש בתוכה. החופש, הבקתה בהוואי, הזמן עם המשפחה היו אמורים להשכיח ממנו הכל, להשכיח אפילו את העובדה שאירן התעלמה שוב ממועד האולטימטום. ואז הוא הגיע: המחבל הקנייתי שהתאמן עם חבורת המשוקמים מגואנטנמו והזכיר לאמריקה שיש עדיין מי שרוצה - וחשוב מכך: גם יכול - לפוצץ מטוסים בדרך לארצות הברית.

הוא ייקח אותנו לתימן

החזית השלישית של אובמה היא אפגניסטן. הכוחות המיוחדים של הצבא האמריקני נמצאים עתה בעיצומו של מבצע רחב ללכידת מנהיגי אל-קאעידה. אובמה אישר לקראת חג המולד תוספת של 30 אלף חיילים. הוא מדבר על נסיגה בשנים הקרובות, אבל הסיכוי שזה יקרה בלי הקזת דם משמעותית שואף לאפס. העניין האמיתי של הצבא האמריקני באפגניסטן נעלם מזמן. בן-לאדן נמצא כנראה מחוץ לאזור ההררי שהמבצע מתנהל בו. שתי ההערכות המרכזיות של המודיעין האמריקני הן שהוא שוהה בפקיסטן או באירן, שם גם נמצאת משפחתו הקרובה.
מרכזי ההפעלה של הטרור העולמי ומחנות האימונים באפגניסטן הושמדו כבר בשנה הראשונה לפלישה. כל מה שנותר שם הוא רצף של כיסי התנגדות, ואזורי שליטה של שבטי הטליבאן. הם מטרידים בדעותיהם ובמעשיהם, אבל יכולתם להשפיע על הטרור העולמי נמוכה. אפגניסטן היא בעיקר סמל למלחמה בטרור. היא בהחלט כבר לא זירת הקרב.
תשתית הטרור העולמי, מרכזי האיסלאם הקיצוני ומחנות האימונים עברו מאז שאובמה עלה לשלטון לאזור קרן אפריקה, ובעיקר לסומליה ולתימן הסמוכה לה מעבר למפרץ עדן. שתי המדינות הללו, שאיש לא שם לב אליהן בשנים האחרונות, איבדו את יכולתן לשלוט. בשיעור הראשון בחוג למדעי המדינה הסטודנטים לומדים שלמדינה מעצם הגדרתה יש מונופול על הכוח שבשטחה. מדינה שאין לה היכולת לשלוט על הכוחות שבתוכה היא מדינה כושלת. בתימן ובסומליה יש שלטון מרכזי, אבל הוא אינו שולט בכלום. כך צצו שם תופעות פיראטיות, מחבלים מתאבדים, מחנות אימונים ופסי ייצור מתקדמים לטרוריסטים.
אובמה של תחילת 2009 ביקש לפתוח דף חדש עם מדינות העולם המוסלמי, להתייחס אליהן בכבוד גם אם המעשים שנעשים בתחומן אינם עולים בקנה אחד עם כבוד האדם וחירותו. אובמה של תחילת 2009 הצהיר שאין בכוונתו להתערב במדינות אחרות. אובמה של שנה אחרי כן מכפיל את ההשקעה הביטחונית בתימן מ-70 מיליון דולר ל-140 מיליון, וכופה על נשיא תימן לאפשר הכנסת כוחות למדינה. הוא שולח אוניות מלחמה להפליג לאורך חופי סומליה ומאפשר פעולות יבשתיות בלב מדינות ערב.
הסיבה לכך שאובמה מגיב מהר היא מציאות הטרור בתוך הבית. לאחר הטבח שביצע לפני חודשיים רב-סרן נידאל חסן בבסיס צבאי בקליפורניה התנער אובמה במהירות מפתיעה מקישורי הטרור: "מוצאו המוסלמי של האיש לא רלוונטי", הוא הצהיר. אלא שאז התברר שהפסיכיאטר הצבאי המוסלמי-אמריקני עמד בקשר רציף עם אל-קאעידה. הפיגוע שכמעט התרחש בסוף החודש שעבר במטוס הנוסעים מאמסטרדם לדטרויט כבר כמעט הכניס אותו לפאניקה. המחבל, שהיה בקשר עם משוקמי גואנטנמו, ניפץ את התיאוריה האובמית על דיבורים שקטים ורצון טוב. ההחלטה המיידית הייתה השקעת סכום אסטרונומי לשיפור אבטחת התעופה, והתערבות צבאית במקום שהטרור גדל בו. הנה, במקום דרך חדשה הופיע תאומו של בוש.

ונהפוך הוא?/איפכא מסתברא

המהומות באירן עוררו שוב את תומכי דוקטרינת ההפיכה. לסי-אַיי-אֵיי מסורת ארוכת שנים של קונספירציות ובריתות מוזרות עם מנהיגים מקומיים. המטרה היא בדרך-כלל להשיג במדינות עוינות שלטון חדש שיתאים יותר לרוח האמריקנית. במשך שנים שמר הסי-איי-איי את רעיון ההפיכה באירן על אש נמוכה. אפילו בוש, שראה את העולם בשחור ולבן, לא שחרר את הסוסים המהפכניים של סוכנות הביון הזאת מהאורווה. עכשיו מדברים בוושינגטון בצורה כמעט גלויה על תמיכה בגורמי האופוזיציה. אובמה, ששתק בימים הראשונים שלאחר הבחירות באירן, מאשר עכשיו לשלוח הרבה מאוד כסף למהפכנים הזקנים של ארגון הביון שלו.
המחשה לאלטרנטיבה הישנה-חדשה אפשר היה לקבל השבוע בטענות האירניות על מלחמת צללים. ביום שלישי בשבע וחצי בבוקר יצא מסעוד עלי חמדי מביתו ברובע יוקרתי של טהרן לעבר רכבו. כשהתקרב לחנייה התפוצץ לפתע אופנוע שחנה סמוך לשם. עלי חמדי, מדען בכיר בפרויקט הגרעין ומרצה לפיזיקה באוניברסיטת טהרן, נאמן שלטון לדברי שלטונות אירן ואופוזיציונר שאין לו קשר לפרויקט הגרעין אליבא דחלק מארגוני הביון במערב, נהרג במקום.
ועוד: בחודש מאי האחרון נעלם במכה שהראם אמירי, מדען גרעין אירני שקיים את מצוות החאג'. חודשים לא רבים לאחר מכן נחשף דבר קיומו של האתר להעשרת אורניום בקום. מטוסים אירניים שמתרסקים באופן מסתורי, חבלות חוזרות ונשנות במתקני הגרעין וברכישות האירניות - כל אלה מצביעים, על-פי פרסומים זרים, על מעורבות ישראלית ואמריקנית. אולם רק בזה אין כדי לעצור את פרויקט הגרעין. הידע כבר שם, ואינו תלוי באדם כזה או אחר.
שנה אחרי תחילת כהונתו, הנשיא האמריקני מזכיר ילד שאחרי שהכריז שלא ילך עם המבוגר האחראי, הוא עושה זאת בצעדים מהססים. היום הוא נמצא בנקודה שאליה הגיע בוש בתחילת העשור, אחרי שישראל הציגה בפניו מודיעין מוצק לגבי פרויקט הגרעין. אובמה מכיר בחוסר התוחלת שבשיחות, ובסביבה הקרובה שלו מדברים שוב בעזרת סימני מקלות. מצד שני הוא עדיין רחוק מאוד מהתפיסה של רבים בישראל - שאין פתרון אחר מלבד מכה צבאית.

חזיונות מארץ הקודש

באופן לא מפתיע, כל החזיתות האלו משפיעות באופן ישיר גם על הנעשה כאן. הפרדוקס הוא שדווקא ישראל, שאובמה סימנהּ כיעד מועדף למדיניות החוץ שלו, לא הייתה זקוקה לשינוי מגמה עם כניסתו לתפקיד. עוד בימי ממשל בוש הסכימה ממשלת ישראל על הרחבת הסמכויות הביטחוניות של אבו-מאזן בתוך איו"ש. הגנרל דייטון נשלח לכאן כדי להקים לאבו-מאזן משטרה שאפשר לעבוד איתה. שוטרים נאמנים, ישרים ככל האפשר, שיודעים באיזה צד של הפרוסה מרוחה החמאה. דייטון אימן ארבעה גדודים פלשתינים בירדן ועוד ידו נטויה. ישראל אפשרה להם להיכנס לערים, להשתלט על הפשיעה ברחובות, ובעיקר להשתלט על גורמי האופוזיציה שביקשו לארגן הפיכה כמו ברצועה.
צה"ל נתן לגדודים הפלשתינים לעשות את שלהם, ובמקביל פתח מנגנון דיכוי לאופוזיציה החמאסית מבית היוצר של אלוף פיקוד המרכז הקודם. קהיליית המודיעין ומשרדי הממשלה השונים פעלו כדי לאתר את מוסדות הצדקה של חמאס, את מקורות המימון שלו ואת יעדי ההשקעה, וצה"ל היה קבלן הסגירות והמעצרים.
אובמה נכנס אפוא למציאות שבה תחת אבו-מאזן יש אנשים מיומנים ונאמנים, ושישראל מטפלת באופוזיציה הצבאית הפועלת נגדו. מצב אידיאלי, אלא שאובמה ביקש להשיג יותר. בעידוד יועצי העתיד שלו הוא הציב כמטרה הסכם שלום בין הצדדים. שלום עכשיו. הרעיון היה להמחיש דרך המקרה הישראלי את שינוי המגמה, את האובייקטיביות החדשה. התוצאה הייתה, כצפוי, כישלון כבר בחודשים הראשונים.
בתום שנה של כישלונות בזירה הישראלית-פלשתינית, אובמה עדיין עסוק בניסיונותיו להגיע להסכם האוטופי. זו החזית היחידה שבה הוא לא שינה כיוון. הסיבה העיקרית לכך היא השקט הביטחוני. שנה בלי פיגועי התאבדות, בלי דעת קהל סוערת ועם התעלמות לא אלגנטית מהמציאות הבעייתית בעזה. מאחורי הקלעים בישראל מדברים על שינוי מגמה גם פה. המרץ לשלום שאפיין את אובמה בהתחלה הולך ומתפוגג, אומרים שם.
בינתיים על הבמה לא רואים דבר. אולם תושבי העולם אינם זקוקים לאוזן רגישה במיוחד כדי להבין שהמנגינה שיוצאת מוושינגטון שונה לחלוטין מזו שהתנגנה בטקס ההשבעה המכונן.

מדברים פאקה פאקה

כדי להבין כיצדנ"אתה השנה הראשונה של אובמה מבחינה ביטחונית צריך שכפ"ץ טוב, דרכון זר וכרטיס טיסה פתוח מסביב לעולם. בעירק, שעל גבה רץ אובמה לבחירות, נסוגו הכוחות האמריקניים מהערים המרכזיות. בנאום בפני אלפי נחתים בפורט-לז'ון שבצפון קרוליינה הבטיח אובמה שעד אוגוסט 2010 המשימה הצבאית של הצבא האמריקני בעירק תסתיים. על-פי התוכנית שהציג ייסוגו בחודשים הקרובים קרוב ל-100 אלף חיילים. 50 אלף חיילים יישארו כגדודי ייעוץ וסיוע לצבא העירקי עד 2012, לאחר מכן לא יישאר שם אפילו חייל אחד. בינתיים הנסיגות התחילו ואיתן גם האנדרלמוסיה. הפיגועים בעירק נמשכים, אבל חמור מכך, מאז ההכרזה יש מי ששם את עינו בנכס המתפנה.
ברצף של תקריות שלא זכו למענה צבאי אמריקני השתלטו כוחות אירניים על שטחים עירקיים מובהקים. מדובר בבארות נפט באזור הגבול שבין המדינות - בשדה הנפט פאקה, כ-300 קילומטרים מדרום-מזרח לבגדד. החיילים הניפו במקום את דגל אירן והחלו מתייחסים לאזור כשלהם. ממשלת עירק, בת טיפוחיה של ארצות הברית, דרשה מאירן להסיג את חייליה מבאר הנפט, אולם כאשר אירן טענה שלא היו דברים מעולם, ושחוץ מזה מדובר בכלל בשטח אירני, השתתקו הקולות העירקיים.
באר נפט אחת מני רבות - ניחא, אלא שההשתלטות האירנית על השטח, שנכבש כאמור בידי ארצות הברית, עמוקה בהרבה. בשנה האחרונה הגבירו משמרות המהפכה האירניים את מעורבותם בתוך אדמת עירק. אנשי מודיעין אירני מייעצים לקבוצות אנטי ממשלתיות, עוקבים אחר הפעילות האמריקנית, ובעיקר יוצרים תשתית של תומכים שיעים ליום שאחרי הנסיגה.
באירן עצמה המצב מסובך בהרבה. הדרישות האמריקניות להפסיק את פרויקט הגרעין נענו בבוז מוחלט. למזלה של ישראל, הפה הגדול של אחמדינג'אד מסיט לכיוונו את אור הזרקורים פעם אחר פעם. למרות זמן החפיפה הארוך, המודיעין המפורט על אירן ותובנות הממשל הקודם, אובמה התכוון בתחילת כהונתו לפתור את בעיית אירן בעזרת התעלמות. כל מה שהוא רצה היה מראית עין של שיחות ופשרה שתציג פיקוח בינלאומי על פרויקט הגרעין. אם אחמדינג'אד היה מסכים, קרוב לוודאי שהיה יכול להמשיך לפעול מאחורי הקלעים באין מפריע. אולם אחמדינג'אד התחמק מתשובה, סירב להתייחס למועד האחרון שהציבו האמריקנים - וכך העמיד בפני אובמה, שנה לאחר שנכנס לתפקיד, קונפליקט ללא גזרים לפתרון.
בסוף השבוע הזה נפגשים בניו-יורק נציגי ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, גרמניה וסין. המטרה היא מימוש סנקציות אחידות על הממשל האירני ועל משמרות המהפכה. הפגישה הזאת, ביוזמת ממשל אובמה, מסמלת יותר מכל דבר אחר את כישלון מדיניות הדיבורים. וזאת רק אחת מהזמירות החדשות שהושמעו בבית הלבן בשבועות האחרונים.

פורסם במקור: עיתון מקור ראשון
תאריך:  15/01/2010   |   עודכן:  15/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העולם הוא לא מה שסיפרו לו
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חוסיין אובמה כשלון חרוץ !
ישמעאל  |  16/01/10 11:40
2
חוסיין קומוניסט בתחפושת ליברל ל"ת
dodel  |  16/01/10 18:45
3
מניין לקחת מחבל קנייתי ?
מורה נבוכים  |  16/01/10 20:57
4
אובמה הוא לא מה שסיפרו לעולם
הנס כריסטין   |  16/01/10 21:58
5
ובקיצור מכרו להם שקשוקה ל"ת
שוקי אחו שקשוק  |  16/01/10 23:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי גולדשלגר
כמו שזה נראה, זה נראה רע    משרד החוץ הפך להיות בובה על חוט של השר, "השליט", אביגדור ליברמן
הודיה כריש-חזוני
פינחס ולרשטיין, מנכ"ל מועצת יש"ע הפורש, מפנה את הזירה ליו"ר דני דיין    את החלטתו לפרוש הוא מסביר ברצון לערוך חשבון נפש אישי, אך הוא לא סבור ששגה בדרכו הציבורית    על הביקורת על מועצת יש"ע הוא אומר: "אפשר להסביר ולהסביר למה הדבר הזה שעושים הוא לא טוב ולמה זה לא טוב, אבל לשים רגל לרץ מרתון זו חוכמה קטנה מאוד. החוכמה היא לרוץ את המרתון"
סופיה רון-מוריה
בניגוד להבטחתו המפורשת של ראש הממשלה ושר החינוך, מקפיא משרד הביטחון בראשות השר אהוד ברק את בניית מוסדות חינוך חדשים ביו"ש    פניות ללשכתו של נתניהו נענות בהתחמקות
איתן קלינסקי
יהירות + פטפטת = דני איילון    הוא שכח את כל המחלצות הדיפלומטיות שלמד בשירותו במשרד החוץ, והחרה/הצטרף לטקסי הכבוד הגברי/לאומי המטופש של הבוס ליברמן    כך זה נראה
עמוס שריג
ירון זליכה נהג לנעוץ שיניים מקרטיסטיות בכל גורם ברשות השלטונית    עד שידידו לינדשטראוס נעץ גם בו שן לא קטנה: מסתבר שזליכה אינו מסטר לובן קלין
רשימות נוספות
נתניהו מתמהמה נוכח הנצחת המחבלת ממישור החוף  /  אסף גבור, סופיה רון-מוריה
שיאן הגירושין: התגרש 11 פעמים  /  אורי פז
זמן קסם  /  בן עמי פיינגולד
הפלות ועיכוב הגאולה  /  הרב ש. ריינר, ד"ר ח. קטן, הרב ג.מ. שמחוני
סכנה, כאן בונים  /  דוד שריקי
בני נוח בדורנו  /  מ. ברוד, מ. עמיאל, ש. סלוטקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il