X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חיסול מדען הגרעין האירני השבוע, היעלמות מדען הגרעין האירני לפני חצי שנה וחיסול מדען גרעין אירני אחר ב-2007, מוכיחים כי ארגוני המודיעין הזרים יודעים הרבה מאוד על פרויקט הגרעין האירני
▪  ▪  ▪
מקל מערבי בגלגלי הנשק האיראני להשמדה המונית [AP]
החיסולים מצידם מתקשרים עם מקרים בלתי מוסברים של אספקת ציוד גרעיני פגום לאירן על-ידי חברות אלמוניות הפועלות בחשאי ועוקפות את הגבלות הסחר עמה. ציוד פגום זה נועד גם הוא לעכב את הפרויקט, והחברות – כך מתברר – קשורות לארגוני מודיעין מערביים המפילים בפח את קנייני הגרעין האירנים.

בפיצוץ עז שהחריד את טהרן נהרג מדען גרעין אירני, מסעוד מוחמדי, כאשר יצא מביתו. אופנוע עמוס חומרי נפץ התפוצץ מטרים אחדים ממנו בהפעלה מרחוק, ולא הותיר לו סיכוי. ברור, כי מי שהכין את המטען ארב למדען ועקב אחרי תנועותיו כאיש מקצוע מיומן, היודע פרק בהלכות מטענים והפעלתם, כמו גם פרק בהסתרה ובפעילות חשאית. רק ארגון מסודר ומאורגן יכול לבצע פעולה כזו מבלי שאנשיו ייתפסו.
וכאן נפתחות שתי אפשרויות עיקריות: מאחורי החיסול עומדים מתנגדי המשטר האירני מבפנים ומבחוץ, או שזהו המשטר האירני עצמו. חרושת השמועות הפועלת מאז החיסול ייצרה גירסאות רבות ומגוונות: המשטר מייחס את החיסול לארה"ב ולישראל, שהמניע שלהן ברור - עצירה או לפחות עיכוב התקדמותה של אירן לעבר הגשמת מאווייה הגרעיניים. וושינגטון הגיבה מיד בהכחשה, וירושלים - עד לרגע כתיבת שורות אלה - אינה מגיבה.
אלא שהודעת משרד הפנים האירני המאשימה במעשה את ארה"ב ואת ישראל, מאשימה גם את "סוכניהן השכירים" הנמצאים בתוככי אירן. זהו רמז לאופוזיציה, זו המוציאה את ההמונים לרחובות להפגנות נגד השלטון. יש מי שרואה בכך איום מרומז של השלטון להידוק עניבת החנק על ההפגנות.
חיסול מוחמדי מתקשר להיעלמות מדען גרעין אירני אחר, שהראם אמירי, לפני חצי שנה, כאשר ביקר בסעודיה במקומות המקודשים לאיסלאם, במכה ובמדינה, שגם היא מיוחסת לחיסולו או - גרוע יותר - לחטיפתו על-ידי ארגון מודיעין מערבי כלשהו, שבו הוא יושב כיום ומעלה על הכתב את כל הידוע לו על פרויקט הגרעין האירני, כמו למשל שמות של מומחים ומדענים, דוגמת מוחמדי, שחוסל השבוע.
סעודיה, שמאוד מעוניינת בפגיעה בשאיפותיה הגרעיניות של טהרן, חייבת הסבר לאופן ולדרך שבה נעלם אמירי, אך היא אינה מספקת הסברים, אם משום שאין לה כאלה ואם משום שאינה מעוניינת לספקם.
בשנת 2007 חוסל מדען גרעין אירני אחר, ארדישיר חסין, באמצעות גז רעיל, וגם חיסול זה יוחס לארגון מודיעין של מדינה מודאגת מאוד. החיסולים מצידם מתקשרים עם מקרים בלתי מוסברים של אספקת ציוד גרעיני פגום לאירן על-ידי חברות אלמוניות הפועלות בחשאי ועוקפות את הגבלות הסחר עמה. ציוד פגום זה נועד גם הוא לעכב את הפרויקט, והחברות - כך מתברר - קשורות לארגוני מודיעין מערביים המפילים בפח את קנייני הגרעין האירנים.
כל המקרים הללו מעוררים דאגה רבה בקרב האחראים על הפרויקט הגרעיני של אירן, שכן הם מוכיחים, כי ארגוני המודיעין הזרים יודעים הרבה על מפעיליו ועל המכשור שבו נעשה שימוש, ושכפי הנראה יש להם סוכנים ומרגלים בתוכו. מכאן ההקפדה האירנית על חלוקת המתקנים הגרעיניים ועל פיזורם ברחבי המדינה - כך הם מבקשים למנוע מאדם בודד להעביר לאויבי המשטר את התמונה כולה.
בשולי חיסול מוחמדי נפוצו ידיעות סותרות בדבר השתייכותו הפוליטית: המשטר טוען שהוא היה מתומכיו ושחיסולו היה מידי זרים, ואילו סוכנות ידיעות מערבית, אסושייטד פרס, טוענת שהוא היה אחד מ-240 אנשי אקדמיה שהביעו בפומבי תמיכה במיר חוסיין מוסאווי, מנהיג האופוזיציה, ומכאן עולה האפשרות שהשלטון חיסל אותו.
הדברים יתבררו כנראה בעתיד הקרוב, כאשר יהיה המשך לפעולות החיסול - הן נגד נאמני השלטון האירני העוסקים בתעשיית הגרעין והן נגד מי שהשלטון חפץ בהסתלקותם. כך או כך, החיסול השבוע מלמד על סדקים בחומת טהרן, ועל התקרבות קיצו של המשטר.

קיר הברזל של מובארק
בעל הבית של המנהרות [AP]

בעקבות דו"ח גולדסטון, הגיע מובארק למסקנה שישראל לא תעשה עבורו את העבודה, ובימים אלו תוקעים בשטח המצרי, מדרום לקו הגבול בין מצרים והרצועה, לוחות ברזל לעומק 18 מטרים באדמה, אשר יעמידו את תעשיית המנהרות כולה בסכנה

נדמה כי מובארק החליט לשים קץ לתופעת המנהרות, שדרכן זורם לרצועה נחיל בלתי פוסק של נשק, תחמושת, כסף וסחורות. נראה כי הוא שולט ביד רמה ובזרוע נטויה ברחבי סיני, בניגוד לרושם שהתקבל בעבר, שהמבריחים הבדווים הם בעלי הבית בסיני, הכופים על השלטון המצרי את סדר היום שלהם. הוא גם הצליח להתגבר על תופעת השוחד, שאפשרה למבריחי אמצעי הלחימה לעבור בשלום את מחסומי הדרכים, בדרכם אל מנהרות רפיח. מכאן עולה החשד שהייתה יד מכוונת מצד שלטונות מצרים, קרי מובארק, לאפשר לפלשתינים לחפור מנהרות ולהבריח באמצעותן לתוך הרצועה כלי נשק שיאיימו על ישראל.
מה היה האינטרס של השלטון המצרי לחזק את חמאס באמצעות ההברחות? כנראה שמובארק רצה לחסל את תנועת חמאס, או לפחות את שליטתה במדינת עזה, כדי שעזה לא תהפוך למדינת טרור. לשם כך הוא אִפשֵר לה להתחמש ולהתחזק כדי שתתקוף את ישראל ואז ישראל תחסל עבורו את שלטון חמאס.
שהרי מובארק אינו יכול להרשות לעצמו להיתפס בציבור כמי שחיסל את תנועת חמאס או כמי שלקח ממנה את השלטון, במיוחד לנוכח נטייתו של הרחוב המצרי לעבר "האחים המוסלמים". ישראל, על-פי התפקיד שהועיד לה מובארק – חיסול חמאס במהלך מבצע "עופרת יצוקה" לפני שנה – לא מילאה את תפקידה, הן משום שחששה לחיי חייליה אם ייכנסו לתוך אזורים מאוכלסים בצפיפות, והן משום שלא חפצה להישאר ברצועה שנים ארוכות עד שייכון בה שלטון חדש.
בעקבות דוח גולדסטון, שחיסל לגמרי את יכולתה של ישראל לפעול באופן נחרץ והחלטי נגד מנהיגי חמאס שנואי נפשו, הגיע מובארק למסקנה ש"אם אין אני לי מי לי" והחל לפעול לעצירת עורק החיים של חמאס – המנהרות. הוא פנה אל האמריקנים בבקשה לספק לו את הידע הדרוש, את החומר ואת הציוד, והם נענו לו מיד. בימים אלו פועל בשטח המצרי, מדרום לקו הגבול בין מצרים והרצועה, ציוד מכני כבד, כדי לתקוע אל מעבה האדמה לוחות ברזל המגיעים עד לעומק 18 מטרים ושלא ניתן לקדוח בהם. תעשיית המנהרות כולה בסכנה, ותושבי הרצועה לחוצים מאוד. בשבועיים האחרונים עלו שם מחירי המזון, כי אנשים אוגרים לעת מצוקה.
אבל ראשי השלטון של חמאס לחוצים יותר, שכן הם יודעים שקיר הברזל נועד לשמוט את הקרקע מתחת לרגליהם. כביטוי ללחץ הם מאשימים את השלטון המצרי בפעולה להרעבת הילדים המסכנים של עזה, ובהפגנות שהיו לאחרונה נגד קיר הברזל התת-קרקעי ירו פלשתינים בחייל מצרי שהיה בעמדת תצפית מעל גדר הגבול והרגוהו. נראה כי מקרה זה הגביר את המוטיבציה של מובארק להמשיך במשנה מרץ בפרויקט קיר הברזל.

פתווא נגד פתווא
הכופרים החדשים? [AP]

אנשי המועצה, ששכרם מגיע מידי חודש בחודשו מקופת המדינה שמובארק יושב על הברז שלה, הבינו היטב מה נדרש מהם, ובתוך כמה שעות וחיברו "פסק הלכה" המתיר לשלטון המצרי לבנות את קיר העומק, תוך הסתמכות על התקדים שקבע מוחמד, אשר חפר שוחה מסביב לעיר מדינה, כדי להגן עליה מפני תקיפה מבחוץ.

מובארק, המבקש לזכות בלגיטימציה איסלאמית לבניית הקיר התת-קרקעי, פנה אל מועצת הפתווא, "פסיקת הלכה", של אלאזהר, המוסד העליון של המוסלמים הסונים, בבקשה שתואיל לפרסם פתווא, המתירה לשלטון את הקמת קיר המגן. אנשי המועצה, ששכרם מגיע מידי חודש בחודשו מקופת המדינה שמובארק יושב על הברז שלה, הבינו היטב מה נדרש מהם, ובתוך כמה שעות וחיברו "פסק הלכה" המתיר לשלטון המצרי לבנות את קיר העומק, תוך הסתמכות על התקדים שקבע מוחמד, אשר חפר שוחה מסביב לעיר מדינה, כדי להגן עליה מפני תקיפה מבחוץ.
פתווא זו משווה את הכופרים בימי מוחמד לאנשי עזה של היום, והשוואה זו לכופרים פוגעת מאוד באנשי חמאס. הם פנו אל שיח' יוסף אלקרדאווי, הדובר הראשי של תנועת האחים המוסלמים, כדי שיוציא פתווא נגדית, שתאסור את הקמת קיר הברזל המצרי. ואכן, אלקרדאווי נחלץ לסייע לאנשי חמאס והשבוע פרסם פסק הלכה תחת הכותרת: "הקיר אסור על-פי ההלכה". בפסק הוא כותב, שקיר הברזל שמקימה מצרים על גבולה עם עזה אסור על-פי ההלכה האיסלאמית ושהקמתו היא פשע, שכן הוא נועד להוריד את אנשי עזה על ברכיהם אל מול האויב הציוני. לדעתו, קיר זה דומה לגדר שהקימה ישראל בגדה המערבית, אשר זכתה לגינוי כלל עולמי. ההשוואה שהוא עושה בין מצרים ובין ישראל חמורה מאוד מבחינתה של מצרים, שכן ישראל אינה מדינה לגיטימית וההשוואה בינה לבין מצרים מטילה צל של אי-לגיטימיות גם על מצרים, על משטרה ועל נשיאה.
קרדאווי אמר בפומבי, שכאשר שמע על הקמת הקיר לא האמין למשמע אוזניו, כי לא תיאר לעצמו שמוסלמי – במשמע מובארק – מסוגל לעשות כך למוסלמי אחר, תושב עזה. מובארק, על-פי קרדאווי, הוא משתף פעולה עם הציונים, והאשמה זו חמורה עד מאוד.
כך, המלחמה הסמויה בין השלטון המצרי לבין תנועות "האחים המוסלמים" במצרים וברצועה הופכת להיות מלחמה גלויה ומתוקשרת. עם התקרבות מועד חילופי השלטון, נלחם המשטר המצרי על חייו ומובארק מנסה להשאיר למחליפו – מן הסתם הוא שואף שיהיה זה בנו – "שולחן נקי" מבעיית חמאס.

בשביל מה להרגיז את הטורקים?
בורות או סכלות? [פלאש 90]

אם ידע סגן שר החוץ, דני איילון, שהוא עומד להשפיל את השגריר, את אומתו ואת דתו – הדבר חמור מאוד, ואם לא היה מודע לכך, הדבר חמור שבעתיים, שכן בכל עניין חריג עליו להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי שלא לפגוע במדינה ובאינטרסים שלה.

התקשורת – הישראלית, הטורקית והערבית – עסקה במחצית הראשונה של השבוע באירוע שהפיק וביים סגן שר החוץ, ח"כ דני איילון, כאשר הזמין את שגריר טורקיה בישראל כדי להעביר לו את מחאת ממשלת ישראל על סידרת טלוויזיה אנטי-יהודית בוטה, המשודרת זה מספר חודשים בתקשורת הטורקית. באירוע שהיה בלשכת סגן שר החוץ אולץ השגריר הטורקי לשבת על ספה נמוכה, כאשר איילון יושב מולו עם עוד שניים מעוזריו וכל אחד מהם ישוב על כיסא גבוה. העניין היה מתוכנן מראש, שכן התקשורת הישראלית הוזמנה לצלם את "האירוע", והיא קיבלה הסברים מפורשים מסגן שר החוץ על כך שהפרשי הגובה נועדו להשפיל את שגריר טורקיה ולהבהיר לו מי כאן עליון ומי תחתון.
אמנם הטורקים ראויים בהחלט לגינוי על הסדרה הנוראה המשודרת אצלם, אלא שדרך ההשפלה אינה מקובלת בחוגים הדיפלומטיים בעולם, גם לא במזרח התיכון. העם הטורכי, אשר כבודו נרמס עד דכא במלחמת העולם הראשונה שהביאה בין השאר לחיסולה את האימפריה העותומנית בת 400 השנים, הוא עם גאה שאינו סולח על השפלה ובוודאי שלא על השפלה מכוונת.
אך ההיבט החמור יותר של המעשה הזה הוא הדתי: האיסלאם רואה בעצמו דת עליונה שאין דת העולה עליה. היהודי מבחינתו הוא "אהל ד'ימה", בן חסות, החייב לקבל על עצמו את כללי ההתנהגות האיסלאמית במרחב הציבורי, ואסור לו, למשל, לבנות בית או בית כנסת שיהיה גבוה יותר מן המסגד המקומי. יהודים בארצות האיסלאם חויבו בעבר לשלם מס גולגולת, כאשר הם מושפלים וזוחלים על הארץ עם הכסף בידם. והנה מגיע סגן שר חוץ יהודי ומציב את עצמו מעל המוסלמי, ובכך מעביר לו מסר של השפלה – לא רק אישי, לא רק לאומי, אלא גם דתי.
אם ידע סגן שר החוץ, דני איילון, שהוא עומד להשפיל את השגריר, את אומתו ואת דתו – הדבר חמור מאוד, ואם לא היה מודע לכך, הדבר חמור שבעתיים, שכן בכל עניין חריג עליו להתייעץ עם אנשי מקצוע כדי שלא לפגוע במדינה ובאינטרסים שלה.
ואכן, ממשלת טורקיה לא עברה בשתיקה על מעשהו של איילון וקראה לשגריר ישראל כדי למחות בפניו על התנהגותו. השאלה היא אם בהתנצלותו של סגן שר החוץ יהיה די כדי למנוע החלטה של שלטונות טורקיה כי מטוסי חיל האוויר הישראלי הם "אישיות לא רצויה" בשמי טורקיה, כדי להבטיח את המשך החוזים לאספקת נשק וטכנולוגיה ישראלים וכדי לשמר את הקשרים הביטחוניים המיוחדים של טורקיה עם ישראל ולא להחליפם בקשרים דומים עם אירן.
אין הכוונה שישראל תשפיל את עצמה בפני הטורקים, או בפני עמים זרים בכלל, אבל על ממלאי תפקידים מטעמה להימנע מלהשפיל את האנשים הבאים עמם במגע רשמי, שכן השפלה אינה חלק מכללי המשחק הבינלאומיים. דווקא בשל תהליכי האיסלאמיזציה העוברים על טורקיה, על ישראל להיזהר שבעתיים לנוכח דברים מרגיזים המוצגים בתקשורת הטורקית. גם אם התהליכים שטורקיה עוברת יביאו אותה בסופו של דבר לניתוק יחסיה עם ישראל ולסגירת השגרירות הישראלית באנקרה (וזהו בהחלט תסריט מציאותי ואפשרי), זירוז התהליך הזה אינו אינטרס ישראלי.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  16/01/2010   |   עודכן:  16/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכתובת: ארגון מודיעין של מדינה מודאגת מאוד
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד לניתוחים שלך אבל הפעם
יהושפט  |  16/01/10 20:42
2
"ממשלת טורקיה לא עברה בשתיקה"
הניה  |  16/01/10 20:45
3
מאמר אידיוטי שמטרתו להסיח דעת
שמחת עניים  |  16/01/10 21:25
 
- מציע לעיין בפרוייקט אוזיראק
ירון זכאי  |  17/01/10 01:01
4
אני בהלם!
דשדש  |  17/01/10 00:07
 
- השפלה ממוקדת
בוטן  |  17/01/10 11:40
5
לדעתי פרשנות מוטעית
מיכאל ב  |  17/01/10 07:28
6
לפי קידר השפלת היהודים היא  ל"ת
סטדרט הגיוני וטוב  |  17/01/10 08:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בועז ארד
עם קריסת הכלכלה בזימבבואה, נעלמו בה הבנק המרכזי והמטבע המקומי    לאחר שנעלמו גם הפיקוח על המחירים וההגבלות על המסחר במטבע חוץ, המדפים התמלאו סחורות והמפעלים החלו לייצר
ענבל בר-און
הדיירים מסרבים לוותר על סיגרויות ולו בכדי לדעת משהו על הכיבוש שמעבר לגדר    וגם: חלוקת הבית לעשירים ולעניים כמשל לעולם שבחוץ    הרהורים קטנים על האח הגדול (3)
יניב שלום
על רפיסות ישראל מול הכבוד הטורקי, וגם על מאזני היהודי-הגלותי    שתיקתה של ישראל הזמינה הקצנה באלימות האנטישמית כלפיה
רפאל ישראלי
נראה כי הברית עם טורקיה אינה כה "איתנה" כמו שאוהבים לתארה    אם מדינה שאיימה לא מכבר לפלוש לסוריה מתקרבת אליה ומכנה את ישראל "מדינת טרור" - יש מקום לפחות לעירנות כלפיה
טל בן דור
המשוואה כי חייל אחד שווה בערכו מאות מחבלים ניתנת לקריאה משני הכיוונים: מאות מחבלים שווים בערכם לחייל אחד    ויש עוד כמה כללים מתמטיים פשוטים, שכדאי ליישם ביחסינו עם אויבינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il