X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדעני האקלים מבינים שקשה לערוך תחזיות לגבי העתיד גם מי שאין לו שמץ של מושג מה יהיה, יכול להכין תחזית ההתחממות העולמית - בלון מנופח מדי
▪  ▪  ▪
יש או אין התחממות? [צילום: AP]
פסגת הפחד 2
קובי לירז
מה משותף לבאג 2000, לשד הדמוגרפי ולהתחממות הגלובלית? * מי שלא יודע, כדאי שיתכונן לבאג 10,000
לרשימה המלאה

בזכות מסרי הדואל שלא נמחקו
בועז ארד
הגילוי כי מדענים בריטים בעלי תפקיד מרכזי בקידום האג'נדה בדבר סכנת ההתחממות הגלובלית השמיטו נתונים "בלתי נוחים" - מעמיד באור חדש את המדיניות הבינלאומית בנושא
לרשימה המלאה

ועידת קופנהגן נכשלה כי לא קיימת "אנרגיה ירוקה"
מוטי היינריך
"אנרגיה ירוקה" היא פנטזיה רומנטית * כל "תחליף" לפחם ולנפט יקר פי כמה * האנרגיה הירוקה היחידה והכדאית היא אנרגיה גרעינית - אך אותה הצליחו ה"ירוקים" בעולם לבלום במערב
לרשימה המלאה

השבוע התפרסמו הנתונים המסכמים לגבי הטמפרטורה על פני כדור הארץ בשנת 2009, ותקעו עוד סיכה קטנה בבלון גז החממה שנופח בתרועה גדולה על-ידי חסידי איכות הסביבה. הנתונים מצביעים על המשך מגמת היציבות בטמפרטורה שנצפתה במהלך העשור האחרון, כשהטמפרטורה בשנת 2009 הייתה זהה כמעט לחלוטין לטמפרטורה הממוצעת בשמונה השנים שקדמו לה. יציבות זו מצויה בסתירה לתחזיתם של מדעני האקלים, שניבאו כי תימשך מגמת ההתחממות שנצפתה בשנים 2000-1975, וייתכן שאף תואץ.
אז מה קרה להם למדעני האקלים? מדוע הציגו תחזית שכבר עתה מחייבת אותם לספק תירוצים? מסתבר שהם פשוט התקשו לעמוד מול עדת חסידיהם השוטים, ולהודות שאין די בידע הקיים ברשותם כדי לערוך תחזית אמינה. (ואלה מביניהם שהודו בכך, הוצאו מן המחנה.)
במהלך המאה העשרים חלה עלייה רצופה ומואצת בכמות גזי החממה באטמוספרה. עלייה זו לוותה בירידה קלה בטמפרטורה בתחילת המאה, עלייה של כחצי מעלה בין השנים 1910 ל-1940, יציבות בין השנים 1940 ל-1975, ועלייה נוספת של כחצי מעלה בין 1975 ל-2000. נתונים אלה, בתוספת הסבר על הקשר ההיסטורי בין כמות גזי החממה לטמפרטורה, הם פחות או יותר כל מה שיש בידיהם של המדענים.
לא צריך להיות מדען דגול כדי להבין שגזי החממה אינם הגורם היחידי המשפיע על הטמפרטורה. אם הם גרמו לעלייה של 1940-1910, אין הסבר ליציבות של 1975-1940, ואם הם החלו להשפיע רק ב-1975, אין הסבר לעלייה של 1940-1910. כולם מבינים שהטמפרטורה מושפעת גם מגורמי חימום/קירור אחרים, שאיננו יודעים מה הם. שינויים בעוצמת הקרינה המגיעה לכדור הארץ הם החשודים העיקריים, אך לא היחידים.
ברור לחלוטין שכל עוד איננו יכולים להסביר את העבר, ואיננו יודעים מה הם גורמי החימום/קירור האחרים, אין ביכולתנו לחזות את העתיד. גם מדעני האקלים הבינו זאת היטב, אבל אז הגיעו חסידי איכות הסביבה.
חסידי איכות הסביבה מחפשים זה מכבר את ההוכחה הניצחת לאמונתם שהמין האנושי מצוי בעיצומו של תהליך הכחדה עצמית. כמוצאי שלל-רב הם עטו על ההשערה שהפעילות האנושית, הגורמת לפליטת גזי החממה, היא הגורם העיקרי להתחממות. החסידים היו זקוקים לתחזית שתוכיח כי אם לא נפעל על-פי עצותיהם, תהיה פה קטסטרופה! כשבידיהם חופן של תקציבי מחקר הם צבאו על פתחיהם של מדעני האקלים, ודרשו תחזית. ומדעני האקלים, שלפתע הפכו חשובים, החליטו להיענות לדרישה.
גם מי שאין לו שמץ של מושג מה יהיה, יכול להכין תחזית. אתה מסתמך על נתוני העבר, מניח הנחות שברור לך שהן עומדות על כרעי תרנגולת, ומקווה לטוב. בדרך-כלל מגיע דווקא הרע, ולאחריו התירוצים.
כיוון שלא ניתן לחזות את השפעתם של גורמי החימום/קירור האחרים, לא הייתה ברירה אלא להתעלם מהם (או לא להכין תחזית). לכן הניחו מדעני האקלים שההתחממות של סוף המאה העשרים חלה אך ורק בגלל גזי החממה, ושהם, ורק הם, ישפיעו גם על הטמפרטורה במאה ה-21. כך התקבלה התחזית שבמאה ה-21 תימשך המגמה של סוף המאה העשרים, והטמפרטורה תעלה בשתי עשיריות מעלה כל עשר שנים. אבל ברור שגורמי החימום/קירור האחרים משפיעים, והם השפיעו.
כיצד השפיעו גורמי החימום/קירור האחרים? הייתכן שהעלייה בטמפרטורה בסוף המאה העשרים נגרמה בגללם, וכל הסיפור של גזי החממה הוא סתם קשקוש?! ייתכן. אבל ייתכן גם להפך: גזי החממה ממשיכים לחמם, גורמי החימום/קירור האחרים החלו לקרר, וביחד לא קורה כלום. אין ספק שלא ירחק היום בו נהיה הרבה יותר חכמים. ובינתיים, גם מדעני האקלים מבינים שקשה לערוך תחזיות, בייחוד לגבי העתיד.

תאריך:  17/01/2010   |   עודכן:  17/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההתחממות העולמית: עוד סיכה בבלון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכל לצורך פרסום או כסף !
ישמעאל  |  17/01/10 11:15
2
מאמר לא מבוסס של אהוד פרלסמן
משה גרוס  |  17/01/10 11:40
3
ל שכמותך נאמר: לבחור יש חשיבה
קלימטולוג  |  17/01/10 11:52
4
אפילו אם מוגזם צריכים לפעול
אשה, אמא, סבתא  |  17/01/10 14:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
מוטי היינריך
התחממות כדוה"א היא האמונה התפלה התורנית. האם האדם שהתפתח בזכות ניצול מושכל של משאבי טבע צריך לוותר על רווחתו לטובת הצבים והחולדות הנדירות?    אין כיום, ולא בעתיד הקרוב, שום תחליף ממשי וכמותי לנפט, לפחם, לגז ולאנרגיה גרעינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il