X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סקר מצא כי חרדים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם וננעים מפנייה לאגפי תלונות הציבור רבים יעדיפו פנייה לרבנים או לעסקנים, ורבים אחרים יעדיפו שלא להתלונן כלל
▪  ▪  ▪
איזור האסון במירון [צילום: דוד כהן/פלאש 90]

59% מהציבור החרדי יעדיפו לפנות לרבנים כדי לטפל בבעיות בטיחות, במקום לגופים ממשלתיים מקצועיים האמונים לשמור עליה. כך עולה בסקר זכויות אזרחיות שבחן מידת אמון הציבור החרדי בגופי השלטון.
בימים האחרונים הגיעו חברי הוועדה לחקר אסון מירון, עם נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, נציגי המשטרה והמרכז למקומות קדושים, להכיר את המקום בו אירע האסון אשר גבה חייהם של 45 בני אדם, כמעט כולם חרדים, והותיר מאות משפחות שבורות. למרות שמטרת היא הוועדה ללמוד את המקרה על-מנת למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד, צעירים חרדים שהיו במתחם קיבלו את פניהם בקריאות מחאה.
חוסר האמון בגופי השלטון הוא מצב שמוטמע עמוק בשורשי החברה החרדית. סקר אינטרנטי שערכה עמותת נתיבות המשפט באמצעות חברת אסקריא, חברת מחקר למגזר החרדי, בקרב 408 משיבים המהווים מדגם מייצג של כל זרמי המגזר החרדי - ליטאים, ספרדים וחסידים מצא כי 73% מקרב אלו שנתקלו בהתנהלות לא תקינה של גוף ציבורי, לא שמים מבטחם במוסדות השלטון.
מעל מחצית מהציבור החרדי (53%), דיווחו שנתקלו בהתנהלות לקויה בגופי ציבור. 57-55 אחוז בזרם הליטאי והחסידי ו-40% מהזרם הספרדי. למרות זאת, רובם (62%) דיווחו שלא פנו לאף גורם לא מתוך הקהילה ולא מחוצה לה על-מנת להתלונן על התנהלות זו.
הציבור החרדי לא נחשף לגופים האמונים על תלונות הציבור, לא מודע אליהם כלל ולכן לא יפנה אליהם במקרה של התנהלות לא תקינה של גוף ציבורי. רק מעט מעל מחצית מהמשיבים (57%) מכירים את המוקד העירוני ככתובת לפנייה במקרה של התנהלות לא תקינה של גוף ציבורי ומידת ההיכרות יורדת בין כל הגופים של תלונת הציבור (הרשות להגנת הצרכן 49%, משרדי ממשלה 40%, נציבות תלונות הציבור 34%, מבקר המדינה 34%, ממונה פניות ציבור בעיר 31%, ועדות הכנסת 17%) ועד לממונה מחוזי במשרד הפנים שאת פעילותו כמעט שלא מכירים בציבור החרדי (6% בלבד).
לכן גם אם הם מכירים את הזכות לקבל פיצויי נזקין בשל פגיעה ברכוש או פגיעה אישית במרחב הציבורי או באירוע, או אם ילד נפגע במוסד חינוכי (עד 67% מהמשיבים מכירים זכויות אלה) הם כלל לא יודעים לאן לפנות כדי לממש זכויות אלו - רק עד 30% מהמשיבים ידעו להיכן לפנות לבקשת פיצויים.
במקרה של סכסוך כספי רב, המשיבים טענו כי יפנו לבד"ץ (62%) או לרב הקהילה (60%). 35% יפנו לבית משפט אזרחי.
גם נוכח ליקויי בטיחות משמעותיים, יעדיפו רוב אלו שיפעלו לנוכח ליקויים אלו - המהווים רוב מייצג של המגזר - לפנות לסיוע בתוך הקהילה החרדית, כלומר למנהלי האירוע, לעסקנים, לרבנים או לשאר המשתתפים באירוע (59%) במקום לרשויות המקומיות או למשטרה (39% מהמשיבים בלבד). 43% מהליטאים יפנו למנהלי האירוע וכשליש מהחסידים יעדיפו לפנות לרבנים. חוסר האמון בגופים האמונים על אכיפת נהלי הבטיחות בולט במיוחד בקרב החסידים - רק 21% יפנו למשטרה ו-10% לסיוע של הרשות המקומית, לעומת הזרם הליטאי שבו יפנו 31% מהציבור למשטרה ו-25% לרשות המקומית לתיקון ליקויי בטיחות. עם זאת, כשמדובר בתיקוני מפגע סביבתי בעיר. רוב הציבור החרדי (85%) יפנה למוקד העירוני לבקש סיוע בטיפול במפגע.
דודי דרור, מנכל אסקריא, אומר כי "חוסר האמון של הציבור החרדי בגופי הממשלה ידוע, אבל הדבר מפתיע יותר כשמדובר בתיקון משמעותי של מפגע בטיחותי שעלול לגבות נזק בגוף ואף לגבות חיי אדם. מסתבר כי מידת האמון של הציבור החרדי בגופים הממשלתיים נמוכה, כך שבמקרים רבים יעדיפו לפנות לרבנים או לגורמים אחרים מתוך המגזר ולא לגופים הרשמיים האמונים של אכיפת הבטיחות במרחב הציבורי".
מידת האמון הכללי של הציבור החרדי ברשויות המקומיות נמוכה משמעותית לעומת הציבור החילוני. בסקר עלה כי מידת האמון ברשות המקומית, בגופים כמו המוקד העירוני, ראש העירייה, חברי המועצה, ממונה תלונות הציבור ומבקר העירייה עמדה על 4.5 מתוך 10 לעומת 5.6 של הציבור החילוני לפי דוח ביצועי השלטון המקומי בישראל 2011. האמון הגבוה ביותר בגופים ברשות המקומית היה לחרדים תושבי אשדוד (5.5 מתוך 10) והנמוך ביותר היה לתושבי בית שמש (3.8 מתוך 10)

תאריך:  18/08/2021   |   עודכן:  18/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במקום לדווח לרשות - חרדים יעדיפו עסקנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
זימנה את המפקד הנוכחי והמפקד הקודם של מחוז צפון במשטרה, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים והממונה על מחוז הצפון בו, רב המקומות הקדושים ומנהל האתר במירון
איציק וולף
מטרת הסיור שיתקיים ב-2 באוגוסט תהיה קבלת מושג ראשוני ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מהתשתיות באתר, וקבלת רקע על קיום ההילולה השנתית    לא תתאפשר לנציגי הגופים השונים העלאת טענות באתר מעבר להכרת השטח
עידן יוסף
מבקר המדינה החליט לאחר פגישת אנשי משרדו עם צוות ועדת החקירה הממלכתית כי אין מקום לבדיקה מקבילה של האסון    משרד מבקר המדינה מסר לוועדת החקירה הממלכתית את מתווה הביקורת שנבנה עד כה על-ידי צוותי הביקורת במשרד
צ'לו רוזנברג
חלק מן המפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית התחייב לכונן ועדת חקירה במה שמכונה "פרשת הצוללות", פרשה שכונתה על-ידי רבים כפרשה הביטחונית החמורה ביותר שהייתה בישראל מאז הקמתה    עד רגע כתיבת שורות אלה לא הוקמה שום ועדת חקירה בנושא
איתמר לוין
מזמנת עדים לאסון עצמו, את מי שהתריעו על ליקויי בטיחות באתר ומי שיש להם הצעות לבטיחות במקומות הקדושים    המשטרה ומח"ש יעבירו לוועדה את המסמכים מזמן אמת שאספו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il