X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
[צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
20% מתאונות רכב כבד - בגלל עייפות
מחקרים מראים שעייפות נהגי משאיות ואוטובוסים היא גורם משמעותי בכחמישית מהתאונות במעורבות רכב כבד תנומות קצרות של 20-10 דקות מועילות יותר בהפחתת הסיכונים כתוצאה מעייפות מאשר תנומות ארוכות יותר

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה להגדיר באופן ברור את שעות העבודה
והמנוחה של נהגי רכב כבד. אסדרה שכזו קיימת בכל המדינות המערביות, אך קיימים הבדלים קלים בהגדרת מסגרות הזמן ובקביעת שעות העבודה ושעות המנוחה.
עייפות היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים המשפיעים על תאונות דרכים מצד נהגי רכב כבד כגון אוטובוסים ומשאיות, שלעיתים נוהגים בשעות לא שגרתיות. תאונות שכאלה בדרך כלל קורות במסעות ארוכים על כבישים מונוטוניים בשעות הלילה המאוחרות או בשעות הצהריים.
עייפות בנהיגה והפסקות כפתרון
במסמך מיוחד שחיברה הרלב"ד, נכתב כי מחקרים שונים מראים כי עייפות (Fatigue) היא גורם משמעותי ב-20% מהתאונות במעורבות רכב כבד. שלושת הגורמים העיקריים לעייפות הם אורך יום עבודה, משך זמן הפסקה בין משמרות, ודפוס עבודה-מנוחה במהלך יום של 24 שעות.
מכיוון שביצועים מדרדרים ככל שזמן ביצוע משימה מתמשך, ומשתפרים עם הגדלת שעות שינה, אסדרה של נהיגה במטרה להפחית עייפות צריכה לכלול הגבלת שעות נהיגה וחיוב שעות מנוחה. לכן, רוב המדינות מגבילות את סך השעות המותר לנהיגה רציפה ואת מינימום שעות השינה הדרושות בין משמרות נהיגה על רכב כבד.
למרות שמערך הכללים השלם בדרך כלל די מסובך, התבחינים המרכזיים הם הגבלת שעות נהיגה רציפה וזמני המנוחה בין נסיעות. למשל, החוק בארה"ב מאז 2011 קובע מקסימום של 11 שעות נהיגה במשמרת עם מינימום של 10 שעות מנוחה בין משמרות נהיגה, והפסקה של לפחות 30 דקות בכל שמונה שעות נהיגה. מדינות האיחוד האירופי משתמשות בתבחינים שונים - מאחר שנתונים אמפיריים על עייפות ובטיחות עדיין אינם שלמים בהקשר לכל הגורמים הרלוונטיים, מגבלות על נהיגה בעייפות הן פשרה בין שדולת נהגי המשאיות לבין קהילת הבטיחות.
לפי מומחי שינה, האמצעי מספר אחת למניעת עייפות הוא תכנון קפדני של שינה ומשימות נהיגה, כגון הימנעות מנסיעת לילה והתחלת נסיעה מוקדם בבוקר.
מחקרים שונים העוסקים בניהול סיכונים שבעבודת משמרות מצביעים על התרומה של מנוחות קצרות (לא פחות מ-15 דקות) ותכופות להפחתת הסיכון לתאונה במקום העבודה. ביחס להשפעת אורך המנוחה על תוצאות בטיחות, מחקר מטא-אנליזה של 12 מחקרים בנושא מצביע על כך שתנומות קצרות של 20-10 דקות מועילות יותר בהפחתת הסיכונים כתוצאה מעייפות מאשר תנומות ארוכות יותר. הסיבה לכך היא שתנומות ארוכות מ-20 דקות יכולות להוביל לכניסה לשינה עמוקה והתעוררות מוקדמת משינה עמוקה גורמת לאינרציית שינה - מצב פיזיולוגי של תפקוד קוגניטיבי ומוטורי-חושי ירוד שמתרחש בתהליך ההתעוררות ועלול להימשך מספר שעות.
עם זאת, חלק מהמחקרים מצביעים על כך ששתי הפסקות של עד 30 דקות במהלך נסיעה של 10 שעות מספיקות להפחתת הסיכון לתאונה וכי להפסקות נוספות מעל לכך אין השפעה משמעותית בהפחתת יחס הסיכונים למעורבות בתאונה, מה שמערער על הערך שבהפסקות תכופות.

תאריך:  19/08/2021   |   עודכן:  19/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
20% מתאונות רכב כבד - בגלל עייפות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
אושרה החובה להתקין מערכת שתמנע שכחת ילדים ברכב המסיע ילדים מתחת לגיל 4 - תידחה רק עד 1 במרס 2022 למרות בקשת שרת התחבורה לדחות את כניסת התקנה לתוקף עד ליוני 2022    עוד אושר: השרה מיכאלי תדווח לוועדה פעמיים על ההיערכות ועל התקדמות במתן סיוע וסבסוד - דיווח ראשון יתבצע עד 1 בנובמבר 2021 ודיווח שני עד 15 במרס 2022
איתמר לוין
החוק מורה לשלול לעשר שנים את רשיונו של מי שהורשע פעמיים בעשר השנים הקודמות בעבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות, גרימת מוות ברשלנות והפקרה לאחר פגיעה    אלרון קובע לראשונה: הכוונה היא למספר העונשים שהוטלו על הנהג ולא למספר העבירות בהן הורשע - פער היכול להיווצר כאשר מוטל עונש אחד על מספר עבירות
עידן יוסף
לנוכח שיעור ההיפגעות הגבוה בתאונות דרכים ובעיקר קטלניות בדרכים עירוניות ובתחומן של הרשויות המקומיות, בכוונת הרלב"ד להתקשר עם המועצה לישראל יפה", לקיום תחרות של רשויות מקומיות בתחום הבטיחות בדרכים במרחב העירוני    העלות - כ-264 אלף שקל
איתמר לוין
אלרון דחה את ערעורו של הנהג שדרס את הנער אילון שלו-אמסלם ונדון ל-12 שנות מאסר; אומר שדבריו של שגיא עלולים להתפרש כאילו ניהול ההגנה הביא להחמרה בעונש
איתמר לוין
הורה לכ"ץ לנמק מדוע לא יקזז מכספי המיסים המועברים לרשות הפלשתינית 8.5 מיליון שקל שנפסקו כפיצוי לילדה שנפצעה באורח אנוש בתאונת דרכים בשטח C
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il