X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מפקד המחוז הצפוני של המשטרה סיפר לחברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון על השתלשלות האירועים בל"ג בעומר בקבר רשב"י ועל כך שביום האירוע קיבל הודעה שלא תהיה מגבלת מספר משתתפים "לא הייתה אפשרות לווסת ולחסום אנשים מלהגיע אל ההר וכי המשימה של המשטרה הייתה לדאוג לכך שהתנועה של האנשים תזרום כל הזמן"
▪  ▪  ▪
ניצב שמעון לביא. "שורות מתים ושוטרים שמקיאים" [צילום: מתוך שידורי הוועדה]
השופטת בדימוס מרים נאור, יו"ר ועדת החקירה הממלכתית [צילום: מתוך שידורי הוועדה]

מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון כי בשעת חצות - כשעה לפני האסון - לא זיהה צפיפות חריגה באתר קבר רשב"י. לדבריו, ביום האירוע קיבל הודעה על כך שאין הגבלה על כמות הקהל באירוע. זאת, על-אף דיונים מוקדמים ומתווה שניסה לקדם שלפיו תהיה מגבלה של 10,000 משתתפים בהילולה.
"ב-11 באפריל, שבועיים וחצי לפני האירוע, שוחח איתי השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה ואמר שהוא נפגש עם חברי כנסת ושרים מהמגזר החרדי והוא מתכוון לפנות לראש הממשלה כדי שמירון יהיה פתוח", הצהיר ניצב לביא בפני חברי הוועדה.
עוד ציין כי לא הייתה אפשרות לווסת ולחסום אנשים מלהגיע אל ההר וכי המשימה של המשטרה הייתה לדאוג לכך שהתנועה של האנשים תזרום כל הזמן. "ברגע שהבחנתי שהתנועה בבויאן עומדת הפסקנו את האירוע, ביקשנו לפנות את המתחם, פתחנו את השערים החוצה, עצירת הקהל שמגיע במעגלים רחבים יותר, עשינו שם פתיחה נוספת במתחם בני עקיבא ותוך חצי שעה הערכת הקהל עמדה על 7,000 איש", אמר.
ניצב לביא טען להזנחת ההיבטים התכנוניים של הילולת מירון בכל הנוגע להבנה של חוסר ההתאמה של התשתיות לכמויות האנשים שמגיעות להילולה. "זה עסק שהוא הזנחה של הרבה שנים, של חוסר הסדרת תחומי אחריות, חוסר התייחסות לתשתיות, חוסר הבנה שהעסק הזה גדל עם הזמן והתשתיות הן כמו פלסטר ולא מותאמות. צריך לבדוק גם אותנו, את המשטרה, אני לא בורח מאחריות. אבל צריך לבדוק גם דברים אחרים שהיו מסביב. אני לא מאשים אף אחד אלא תהליך של חוסר החלטות שלא התקבלו במשך שנים וכולם זרמו עם זה", אמר. עוד הוסיף כי הוא עצמו לא היה מוסמך לקבוע האם האירוע יתקיים או לא, אלא היה אחראי לתפקוד התקין של האירוע.
בהקשר זה טען כי המשטרה אינה חלק מהליך הרישוי של אירועים שכאלה, משום שהחוק לא העניק לה מנדט כזה. "אני לא חלק מהרישוי, אני לא מקצועי בהיבטי הרישוי. יש אנשי מקצוע, התפקיד שלי זה לוודא שהכול בסדר, שאין פערים. גם ביום האחרון ישבתי עם מהנדסי רישוי, עם אנשיי, כדי לראות אם יש פערים אסטרטגיים שיכולים להשפיע ולא קיבלתי", אמר. בתשובה לשאלת השופטת נאור אמר לביא כי הוא לא יודע מה שטח ההר וגם לא יודע כמה אנשים יכולים להיכנס למתחם מבחינת רישוי, או מה צריך להיות היחס בין שטח למספר אנשים. "אירוע דתי חייב להיות טעון רישוי, לא יכול להיות שחוק הרישוי לא יחול עליו כמו על אירועים אחרים תחת כיפת השמיים עם מספר גדול של אנשים, כמו הופעות ומשחקי כדורגל", טען.
לדברי ניצב לביא, בשעת חצות ירד ממתחם קבר רשב"י אל החפ"ק לצורך בחינת אספקטים אחרים של תפעול הילולת רשב"י במירון ושם קיבל את הדיווחים הראשונים על האסון. "הזירה היא זירה קשה מאוד. אתה מזהה עשרות אנשים שוכבים אחד על השני. אתה מזהה שוטרים וחיילים יחד עם אזרחים מדהימים שמפנים פצועים באלונקות. אירוע קשה מאוד. צריך להבין שכמפקד אירוע אין לך את הלוקסוס לחשוב ולשקוע במה שאתה רואה. אתה חייב להיות מקצוען וכשאתה מכריז אר"ן המחשבה היחידה שלי הייתה שהאירוע קרה ואי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור ומה שצריך עכשיו זה להציל כמה שיותר בני אדם", אמר בעדותו.
לדברי ניצב לביא, מדובר היה במשימה קשה ומורכבת ובאירוע קשה מאוד. "פינוי של עשרות אלפי אנשים, עצירה של עשרות אלפי אנשים אחרים במקביל שהיו בדרכם למירון להדלקות הבוקר, במקביל פינוי של 200 פצועים - חלקם במסוקים - ומעל לכולם שורות ההרוגים, צעקות, שוטרים שמקיאים, אזרחים שמקיאים, גם הפרות סדר. חלק מהאנשים שהיו במתחם הקבר סירבו להתפנות. אירוע קשה מאוד", תיאר.
עוד הוסיף כי ליבו עם המשפחות ועם הפצועים שחלקם עדיין לא התאוששו. "כמפקד האירוע לא הייתי יכול לשקוע במחשבות והמשימה הראשונה הייתה הצלת חיי אדם", אמר.

תאריך:  22/08/2021   |   עודכן:  22/08/2021
+שאלה פשוטה: כמה אנשים נכנסים במטר
15:02 22/08/21  |  איציק וולף, איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אם היום הראשון של העדויות בוועדת נאור מרמז משהו על ההמשך, הרי ששתי שאלות מרכזיות צפויות לעמוד על סדר היום  ▪  האחת - בסיסית ונוקבת: האם מישהו ידע כמה אנשים יכולים להיכנס במטר רבוע אחד במתחם מירון  ▪  השנייה - רוחבית ומשמעותית: האם הדרג המדיני התערב משיקולים פוליטיים בשיקול דעתה המבצעי של המשטרה  ▪  סיכום יום העדויות הראשון בוועדת נאור

נאור מבקשת לאחוז את השור בקרניו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הייתה הזנחה של שנים וכולם זרמו עם זה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
עידן יוסף
סקר מצא כי חרדים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם וננעים מפנייה לאגפי תלונות הציבור    רבים יעדיפו פנייה לרבנים או לעסקנים, ורבים אחרים יעדיפו שלא להתלונן כלל
איתמר לוין
זימנה את המפקד הנוכחי והמפקד הקודם של מחוז צפון במשטרה, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים והממונה על מחוז הצפון בו, רב המקומות הקדושים ומנהל האתר במירון
איציק וולף
מטרת הסיור שיתקיים ב-2 באוגוסט תהיה קבלת מושג ראשוני ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מהתשתיות באתר, וקבלת רקע על קיום ההילולה השנתית    לא תתאפשר לנציגי הגופים השונים העלאת טענות באתר מעבר להכרת השטח
עידן יוסף
מבקר המדינה החליט לאחר פגישת אנשי משרדו עם צוות ועדת החקירה הממלכתית כי אין מקום לבדיקה מקבילה של האסון    משרד מבקר המדינה מסר לוועדת החקירה הממלכתית את מתווה הביקורת שנבנה עד כה על-ידי צוותי הביקורת במשרד
צ'לו רוזנברג
חלק מן המפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית התחייב לכונן ועדת חקירה במה שמכונה "פרשת הצוללות", פרשה שכונתה על-ידי רבים כפרשה הביטחונית החמורה ביותר שהייתה בישראל מאז הקמתה    עד רגע כתיבת שורות אלה לא הוקמה שום ועדת חקירה בנושא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il