X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שידור חי: דיוני ועדת נאור
שידור חי / מנכ"ל ועדת החמישה מעיד בוועדת נאור:

תוהו ובוהו באתר מירון; המנכ"ל ממודר

מספר על פולשים שהגיעו לחלקה שמחוץ לקבר רשב"י והתחברו בצורה פיראטית לחשמל שבאתר; אחר הביא גנרטור לאחר שנותק מן החשמל טוען שחברי ועדת החמישה אינם מאפשרים לו אפילו גישה לקבלת מידע אינטרנטי בחשבונה מצטט את קמיניץ: המדינה לא סומכת על הוועדה ולכן כל התקציב הוא בידי המרכז הארצי למקומות הקדושים
▪  ▪  ▪
פריינד. "ממדרים אותנו בל"ג בעומר" [צילום: לע"מ]
שלפו עגלות של תינוקות
אלי פריינד העיד, כי בעת אסון מירון לא היה בקבר אלא במתחם בני עקיבא בו שהו מנהלי האירוע. "ראיתי צפיפות קשה מאוד באזור בויאן, שעה וחצי לפני האסון. ראיתי אנשי מג"ב עומדים על האבנים ושולפים משם עגלות של תינוקות, ותהיתי ביני לביני כיצד נשים באות עם ילדים למקום כזה צפוף. ראיתי את מפקד המחוז נותן שריקה, כמו בשכונה, ופתחו את השערים למתחם בני עקיבא. זה מתחם גדול מאוד, שהיה פתוח למורשים בלבד. הייתה שם צפיפות נוראית, נשים עמדו ובכו: הִצילו לנו את התינוקות. ראיתי שוטרות שניגשו לנשים שחילצו להן את הילדים ונתנו להן מים. הייתה שם אישה שצעקה שעוד לא הוציאו את הילד שלה. כל זה קרה עוד לפני האסון. אשתי הייתה שם עם הילדות הקטנות שלי; אחת מהן, בת 21, כמעט נמחצה".

מנכ"ל ועדת החמישה המנהלת את אתר מירון, אלי פריינד, מתאר (יום ג', 24.8.21) תוהו ובוהו השורר באתר. בין היתר טוען פריינד, כי חברי הוועדה ממדרים אותו מן המידע הפיננסי שלה, וכי פולשים למיניהם ובעלי אינטרסים פוגעים בפעילות האתר - כולל בהיבטי הבטיחות. פריינד מנהל את הוועדה מאז אוגוסט 2020.
בפתח עדותו בוועדת נאור סיפר פריינד כדוגמה, כי המשטרה דרשה להציב עמודים שימנעו כניסת רכבים מחשש לטרור; הארגון החרדי הקיצוני אתרא קדישא דרש שיהיה מפקח מטעמם לצורך חפירת יסודות העמודים. "אתרא קדישא לא נותן לחפור מעבר ל-40 ס"מ. אנחנו מגיעים לפשרות", אמר פריינד.
פריינד המשיך לספר: "הגיע אדם בערב ההילולה, שם קרוואן בחלקה 22 [שאינה בסמכותו] והתחבר בצורה פיראטית לחלקה 70 [הקבר עצמו]. אני לא יכול לעשות שום דבר עם חלקה 22, כי זה לא בסמכותי, אני כן יכול למנוע ממנו לקחת ממני חשמל. הוא אמר לי: אני נמצא במירון לפני שאתה נולדת, מי אתה שתגיד לי מה לעשות. הגיעו שם עשרות אנשים עם המשפחה, וביום שישי הייתי צריך לנתק להם את החשמל והם נסעו הביתה.
"כל שבוע מגיע אדם ומציב מסך ענק מול המשרד לי, באזור ששייך למועצת מרום הגליל או לרמ"י או לקק"ל. רציתי למנוע את זה ולא יכולתי. ניתקתי לו את החשמל; בשבוע שלאחר מכן הוא הביא גנרטור קטן והפעיל את המסך והמוזיקה. זה מסביר כמה הבעלויות מורכבות. אם איזשהו ארגון מחליט לקחת עשרה אוטובוסים ולעשות מנגלים באתר - לא מתאמים אתי, לא מיידעים אותי, ופשוט נוחתים באתר.
"מה פתאום שאני אסע שתי דקות?"
"אין לאתר תוכנית תמרור. בא חבר מועצת מרום הגליל, שאומר: אני עולה לתפילת ותיקין; מה פתאום שאני אסע שתי דקות? באותו רגע, המועצה מתנגדת. ממילא תוכנית התמרור תקועה וממילא אין אכיפה, אפשר לנסוע איך שרוצים, אפשר לחנות איפה שרוצים. לי כביכול אין קשר לחלקות האחרות, אבל דה-פקטו בשטח אני מנהל אותן. המרכז הארצי למקומות הקדושים טען, כי מאחר שכל האנשים מגיעים לקבר - שזה חלקות 12 ו-70 - אני אחראי על כל האתר. החלקות הן שבעה דונמים; כל האתר הוא 25 דונם. הם לא סגורים על כל נושא הבעלויות.
"שאלתי: אם ילד נופל מסביב לאתר; מי האחראי? היועץ המשפטי של המקומות הקדושים, ארז בן-דוד, אמר: זה בבעלות קק"ל, לנו יש זכות רק בהילולה. שאלתי אותי: אז למה אנחנו מנקים שם? הוא אמר לי: זה בהתנדבות. אמרתי לו: מה זה בהתנדבות? אני שולח לשם עובדים, אני אחראי עליהם. ישראל דרעי [האחראי על המקומות הקדושים בצפון הארץ] אמר לי להפך - שהמרכז הארצי חכר את כל השטח. חפרתי ומצאתי איזשהו הסכם חכירה, שאני לא יודע אם הוא נחתם או לא, שהמרכז הארצי חכר אותו לחמש שנים". עוזרו של פריינד הסביר, כי בפועל מצא באינטרנט דף אחד של החלטת הנהלת רמ"י לגבי החכרת האתר, וכי לו ידוע האם יש הסכם כלשהו.
יו"ר הוועדה, הנשיאה בדימוס מרים נאור: "היינו רוצים לשאול אותך על נושא התקציבים אם היית מאפשר לנו, אבל אתה באת להגיד מה שאתה רוצה". פריינד: יש תקציב של המדינה בסך 14.5 מיליון שקל. הוא לא צבוע - חלקות 12 ו-70 או כל האתר. התקציב הוא של המרכז הארצי, למעט קופות צדקה שיש באתר. את המשכורת שלי משלמת ועדת החמישה; כל האחרות ממומנות בידי המרכז הארצי. ועדת החמישה משלמת לעו"ד קובי אמסטר, אשר מונה לפינוי הפולשים, וזה גומר את כל התקציב שלה.
"אני לא יודע כמה כסף יש בקופה של ועדת החמישה; יש קופות צדקה בתוך הציון עצמו שנפתחות מדי חודש. גם הקופה של ועדת הנרות אמורה להגיע לוועדת החמישה, אבל בינתיים זה לא קורה. אני לא כל כך יודע מה קורה בוועדת החמישה". נאור: "אז מי יודע? חשבתי שיבוא המנהל ואנחנו נדע". פריינד: "חלק מחברי הוועדה חשבו שמן הראוי שאני אהיה מורשה חתימה יחד עם אחד מחברי הוועדה. חבר אחד התנגד, השני אמר לדון בעוד שנה. מזכיר הוועדה הציע שאני אקבל לפחות קוד לגישה לצפייה בחשבון הוועדה באינטרנט; גם לזה הייתה התנגדות ונכון לעכשיו גם את זה אין לי. למיטב ידיעתי זה 100,000 שקל בחודש".
"מגיע פרס נובל בכימיה"
עוד טען פריינד, כי המרכז הארצי מתערב בכל פרט קטן בניהול האתר; כך למשל, נמנע ממנו להפעיל בשבתות גנרטור שיספק חשמל באתר. אשתקד נגנבו כל הדלתות של הציון ו"בחורף אנשים פשוט קפאו שם בפנים", אבל המרכז הארצי לא אישר לרכוש דלתות חדשות. פריינד סיפר, כי כאשר נכנס לתפקידו אמר המשנה ליועץ המשפטי, ארז קמיניץ, כי המדינה אינה סומכת על ועדת החמישה ולכן כל התקציב נמצא בידי המרכז הארצי.
בתשובה לשאלתה של נאור אמר פריינד, כי "כל דרישה של בטיחות שקיבלנו - בוצעה מיד לחומרה ולחומרה ולחומרה". לצד זאת טען, כי הוא מתקשה להפעיל את הספקים משום שהללו יודעים שהכסף איננו בא מוועדת החמישה אלא מהמרכז הארצי. הוא תיאר טינופת ששררה במקום, כאשר "מגיע פרס נובל בכימיה: ניסו לנקות שמן במים. לא היו שפכטלים, לא היו חומרי ניקיון". בתשובה לשאלתו של נאור על פתרונות אפשריים אמר פריינד, כי ברור שההדלקות אינן יכולות להימשך במתכונת הנוכחית, אלא שהן יהיו מחוץ לאתר. זו עמדתה של ועדת החמישה, הוסיף, אבל "איש אינו סופר את הוועדה בנושא ההדלקות".
לדברי פריינד, לוועדת החמישה אין כל סמכות ומעורבות באירועי ל"ג בעומר, המצויים אך ורק בידי המרכז הארצי. "התחננתי בפני ישראל דרעי שיזמנו אותי לישיבות התיאום, הוא הבטיח שיעשה זאת - ועד היום לא זימנו אותי, אפילו מטעמי נימוס". פריינד טען, כי הוועדה ממודרת לחלוטין מאירועי ל"ג בעומר, למעט נקודות בהן התבקש ספציפית לטפל - למשל בידי נציבות כבאות והצלה. בתשובה לשאלתו של הרב מרדכי קרליץ אמר פריינד, כי המרכז הארצי מעולם לא ביקש מהוועדה לעשות פעולה כלשהי בנושאי בטיחות.
פריינד אמר כי המשטרה דרשה ערב ל"ג בעומר השנה לחזק את "מרפסת הכהנים" – והדבר בוצע באמצעות תרומה שהשיג אחד מחברי ועדת החמישה. הוא תיאר כיצד העבודות חשפו שהמרפסת נבנתה בניגוד לתוכנית המקורית ובלא היתר בנייה. הוא הסביר, כי פנה בנושא למשטרה ולא למועצה המקומית, כי היא לא הייתה מוכנה לשתף פעולה עם האתר אלא "רק תקעה מקלות בגלגלים בכל דבר שרצינו לעשות". לדבריו, ראש המועצה, עמית סופר, אפילו לא ענה על בקשתו לפגישת היכרות אותה שלח לו לפני כשנה.
חבר הוועדה, שלמה ינאי, שאל: "מדוע את דוחות הביטחון שהזמנת אחרי האסון, לא הזמנת כאשר נכנסת לתפקידך? הרי הבעיות זועקות לשמים". פריינד: "הגיע ילד חדש לשכונה, מיהו שיגיד איך לנהל למי שמנהלים את האתר 20 שנה? יש להם [למרכז הארצי] מהנדס שלהם, שהם עובדים איתו שנים והם סומכים עליו, מי שאני שאערער עליו? אין לי כסף ליזום דוחות כאלה. אחרי האסון היה לי קייס, וגם זה לא היה קל, כי הדוח הזה עלה 70,000 שקל".
פריינד סיפר, כי השנה עלתה דרישה להזיז את ההדלקה של תולדות אהרון. מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, ענה, כי כל עוד הכסף נמצא במשרדו – הם יחליטו איזו הדלקה תהיה איפה. ינאי: "אתה לא מקבל את הטענה של המרכז הארצי שרישוי עסקים הוא באחריותך". פריינד: "לא". ינאי: "אתה ידעת שתולדות אהרון ביקשו רישוי להדלקה שלהם?". פריינד: "לא". ינאי: "התבקשת לתת נתונים בקשר לבקשה הזאת?". פריינד: "לא".

תאריך:  24/08/2021   |   עודכן:  24/08/2021
+ברדק המנהלים והצמרמורת של החובש
18:26 24/08/21  |  איתמר לוין, איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מישהו בכלל נשא באחריות למתרחש באתר מירון? אחד היה אחראי כל השנה חוץ מאשר בל"ג בעומר, אחר היה אחראי רק בל"ג בעומר, למשטרה לא היו סמכויות, לחרדים לא היה אכפת  ▪  הסיפור המוזר על התערבותו של אלכס ויז'ניצר לטובת הקיצוניים של תולדות אהרון  ▪  כל זה התנקז לחובש בן 22 שניסה בצורה נואשת לטפל בלכודים ולפנות פצועים

פרויליך. יריבויות חוצות מגזר [צילום: לע"מ]
+"בראש ספרתי כל הזמן כמה מתים ראיתי"
15:50 24/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נחמן שמואל כהן, שהיה מראשוני המטפלים בפצועים ובהרוגים באסון מירון, העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית  ▪  "רצתי לשוטרים וצעקתי 'אר"ן'. ראיתי פרצופים על הרצפה שוכבים ואנשים עולים עליהם. באותו שלב לא היו שם שוטרים, ולא מחסום. ראיתי את זה והבנתי מייד שזה הולך להיות אסון"  ▪  כוחות ביטחון והצלה שהיו בכניסה למירון לא הבינו את גודל האירוע  ▪  שוטר תנועה כיוון אמבולנסים בעיקוף של 50 דקות לצפת, ולא אפשר להם לנסוע בדרך מהירה יותר

נחמן שמואל כהן. אנשים צעקו שמע ישראל [צילום: לע"מ]
+"האדמו"רים משחקים שעה-פלוס עם הצמר הגפן הזה"
13:41 24/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הרב אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה, בביקורת חריפה על האדמו"רים המשתתפים באירועי ל"ג בעומר  ▪  קורא להעביר לידי הוועדה את האחריות להילולה, תוך הישענות על תרומות ולא על תקציב המדינה

"שיתבודד וידבר עם המלאכים" [צילום: שאול אלק]
+ויז'ניצר יצר את המצב שהוביל לאסון מירון
13:24 24/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הרב אברהם פרויליך החבר בוועדת החמישה טוען: מי שהיה מנכ"ל נתיבי ישראל - ונדון למאסר על בקשת שוחד - היה בקשר עם תולדות אהרון, אפשר להקים את הטריבונות שיצרו את ההתקהלות העצומה והרחיב בצורה רופפת את גשר היציאה  ▪  רומז שגורמים במשטרה גרמו לכך שהשנה יישלל רשיון הכניסה שלו לאירוע בל"ג בעומר, כי "הם רצו לשלוט שלטון יחיד"

פרויליך. "תעלו למעלה, לדרג הפוליטי" [צילום: לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוהו ובוהו באתר מירון; המנכ"ל ממודר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
עידן יוסף
הרב שמואל רבינוביץ', המשמש כראש ועדת החמישה במירון, העיד בפני הוועדה ואמר כי ועדת החמישה לא הייתה מעורבת באירועי ל"ג בעומר    שלמה ינאי הגיב לו בדיון: האסון קרה בגלל שיותר מדי גופים לא התערבו
איציק וולף, איתמר לוין
אם היום הראשון של העדויות בוועדת נאור מרמז משהו על ההמשך, הרי ששתי שאלות מרכזיות צפויות לעמוד על סדר היום    האחת - בסיסית ונוקבת: האם מישהו ידע כמה אנשים יכולים להיכנס במטר רבוע אחד במתחם מירון    השנייה - רוחבית ומשמעותית: האם הדרג המדיני התערב משיקולים פוליטיים בשיקול דעתה המבצעי של המשטרה    סיכום יום העדויות הראשון בוועדת נאור
איציק וולף
מפקד המחוז הצפוני של המשטרה סיפר לחברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון על השתלשלות האירועים בל"ג בעומר בקבר רשב"י ועל כך שביום האירוע קיבל הודעה שלא תהיה מגבלת מספר משתתפים    "לא הייתה אפשרות לווסת ולחסום אנשים מלהגיע אל ההר וכי המשימה של המשטרה הייתה לדאוג לכך שהתנועה של האנשים תזרום כל הזמן"
עידן יוסף
סקר מצא כי חרדים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם וננעים מפנייה לאגפי תלונות הציבור    רבים יעדיפו פנייה לרבנים או לעסקנים, ורבים אחרים יעדיפו שלא להתלונן כלל
איתמר לוין
זימנה את המפקד הנוכחי והמפקד הקודם של מחוז צפון במשטרה, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים והממונה על מחוז הצפון בו, רב המקומות הקדושים ומנהל האתר במירון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il