X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שידור חי / המסר מעדותו של חבר ועדת החמישה:

ויז'ניצר יצר את המצב שהוביל לאסון מירון

הרב אברהם פרויליך החבר בוועדת החמישה טוען: מי שהיה מנכ"ל נתיבי ישראל - ונדון למאסר על בקשת שוחד - היה בקשר עם תולדות אהרון, אפשר להקים את הטריבונות שיצרו את ההתקהלות העצומה והרחיב בצורה רופפת את גשר היציאה רומז שגורמים במשטרה גרמו לכך שהשנה יישלל רשיון הכניסה שלו לאירוע בל"ג בעומר, כי "הם רצו לשלוט שלטון יחיד"
▪  ▪  ▪
פרויליך. "תעלו למעלה, לדרג הפוליטי" [צילום: לע"מ]
"דרעי מתחמק עשר שנים"
שלמה ינאי שאל האם הרב אברהם פרויליך פנה לשר כלשהו כדי לפתור את הבעיות שתיאר. הרב פרויליך השיב: "אני כבר עשר שנים מנסה להיפגש עם השר אריה דרעי, והוא מסרב לתת לי פגישה. הוא יודע שאני הדומיננטי בוועדת החמישה ושאני בא לדבר על תכל'ס. הפעלתי את החברים הכי קרובים שלו, וגם הרב רבינוביץ ניסה, והוא לא רוצה. למה? כי אין לו נציג אצלנו. הרב דוד דרלי הוא כן חבר ש"ס, הוא יושב בארה"ב ואיננו פעיל. הוא מדבר איתנו בטלפון; היום בשעה ארבע יש לנו ישיבה ו-90% שהוא לא יהיה. זה הכל פוליטיקה".

אלכס ויז'ניצר - מי שהיה מנכ"ל נתיבי ישראל ונדון לשנתיים מאסר על בקשת שוחד - נושא באחריות מרכזית למצב שהוביל לאסון מירון. כך עולה (יום ג', 24.8.21) מגרסתו של הרב אברהם פרויליך - מחברי ועדת החמישה המנהלת את האתר - בעדותו בפני ועדת נאור. "היה לו איזשהו קשר עם תולדות אהרון", אמר עליו.
לפני שמונה שנים מונה ויז'ניצר לחבר ועדת החמישה במקומו של רב המקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ. "בישיבה הראשונה איתו הוא אמר, שהוא בא לעשות סדר", העיד הרב פרויליך. עד אז האדמו"ר מתולדות אהרון היה מבצע הדלקה קצרה וצנועה. "ואז החליט מי שהחליט בלחץ של החסידים, ולכו תדעו מה היה הקשר עם ויז'ניצר, ויום אחד הגיעו משאיות והרימו טריבונות. אמרתי לו [לוויז'ניצר]: רק רגע, יש כאן ועדת החמישה, זה רשום בטאבו על שם ההקדש. והוא אמר: אמרתי לך שלא תעשה בעיות".
בית המשפט המחוזי בנצרת קבע שההחלטה היא של ועדת החמישה. "אמרנו את זה לאלכס. הוא אמר: תנו לי להוריד את זה אחרי ל"ג בעומר. זה נמצא שם עד היום. הוא נתן לנו להבין שהוא מצפצף עלינו ושהוא יעשה מה שהוא רוצה, ואנחנו יכולים ללכת לאן שאנחנו רוצים. שיטה בריונית. אחרי שנתיים חזר הרב רבינוביץ והתחילו חיים קצת יותר נורמליים, אבל את הטריבונות הללו לא יכולנו להוריד. הן אם כל חטאת. הן הביאו לשם אלפי אנשים, הרבה יותר מאשר הכמות שכתובה בלוח פח על כל טריבונה. התחלתי להזעיק שמים וארץ, לפני שש-שבע שנים, אחרי שהבריון הזה יצא". הנשיאה מרים נאור:, הוא לא כאן, בוא לא נשתמש במילים כאלה". פרויליך: "את צודקת, גברתי, אני מוחק את המילה הזאת.
"אמרתי לרבינוביץ: ההדלקה גדלה משנה לשנה, צריך לעשות פה משהו. הם מתקרבים יותר ויותר למדרגות של עזרת הנשים. הגברים יכולים לברוח לאיזשהו מקום; לנשים אין לאן לברוח. צריך להכיר את התרבות של האנשים שאנחנו מנהלים פה; לאן הגברים יברחו? לעזרת נשים? יש גשר דב; זה טירוף הדעת, זה צוואר בקבוק. מספיק שתהיה צעקה של מטורף: 'ערבי!'. אני לא מדבר על חנק, על אש. אמרתי שצריך להפוך שולחנות.
"ישבתי עם ראשי תולדות אהרון בירושלים, ואחד מהם אמר שאני צודק, אבל 'אתה רוצה לבטל את ההדלקה שלנו?'. הצעתי להכשיר להם שטח מחוץ לאתר. זה אומנם מיליונים, אבל אמרתי שאנחנו נעשה את העבודה. הם חשבו וחשבו, בסוף נתתי תשובה שלילית: הם רוצים להישאר ליד הציון. הלכתי למשטרה, ל[רב-פקד] שמואל פיאמנה ו[רב-פקד] מיכה טובול, שניהלו את האירוע [תחילה טובול, כיום פיאמנטה]. אמרתי: תראו מה קורה, צוואר בקבוק מכל הצדדים! הם אמרו: אנחנו לא יכולים להזיז אותם. לאיפה זה הולך? תעלו למעלה, לדרג הפוליטי; אין לי הסבר אחר".
אלימות קשה בשנתיים הקודמות
עוד טען הרב פרויליך, כי ויז'ניצר - במסגרת הקשר שלו עם תולדות אהרון - אישר לפני שמונה שנים להרחיב את גשר דב בחלקי מתכת (ולא בבטון כמו הגשר המקורי). "היו שמועות שהמרכז הארצי למקומות הקדושים מימן את זה, היו שמועות שהוא הביא את עובדי מע"צ [נתיבי ישראל]. יום אחד באנו - וזה שם, כמו שאת הטריבונות שמו". לדבריו, הגשר המקורי נבנה לפני 14 שנים והספיק לצרכים, עד שהחסידות גדלה והוא הורחב.
הרב פרויליך סיפר על שני אירועים של אלימות קשה בשנים 2018 ו-2019, כאשר בשל הרצון של נשות רבות להיכנס ולשהות זמן רב באתר, הגברים החרדים פרצו למתחם הנשים כדי לעזור לנשותיהם, היכו שוטרים והללו השיבו במכות. לדבריו, לפני ל"ג בעומר אשתקד הוא ניסה להגיע להסדר בין אנשי תולדות אהרון לבין קציני המשטרה. "הייתה פגישה יוצאת מן הכלל, החליפו טלפונים, התחבקו וכמעט התנשקו" - אבל אז המתחם היה סגור בשל הקורונה.
השנה הרב פרויליך יזם שוב הידברות, ו"עשו שני מסלולים: מסלול צר לאלו שרוצות לשהות באתר רק דקות בודדות, ומסלול רחב לנשים האחרות, תוך הכוונה של סדרניות אזרחיות". הרב פרויליך סיפר, כי לתדהמתו התברר לו כמה שעות לפני ההדלקה השנה, כי המשטרה ביטלה את רשיון הכניסה שלו לאתר - למרות שהוא אשר אמור היה לנהל את פעילות הוועדה באתר. "לא הייתי, לא יכולתי להיות. וזה לא במקרה. הם לא רצו שאהיה, אני זה שדחפתי לעשות דברים. הם רצו לשלוט שלטון יחיד". הרב פרויליך לא אמר למי כוונתו, אך מן ההקשר עולה שכוונתו לגורמים במשטרה.
הרב פרויליך תיאר פגישה עם עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת, חודשיים לפני ל"ג בעומר השנה. "אמרתי: מה עושים? איך מסלקים את אנשי תולדות אהרון? אומר לי אחד מהם: אה, עכשיו אני מבין למה באתי לציונים – כשונאים את תולדות אהרון, מתירים לעצמם לבוא לציונים. כל כך נעלבתי. אני אדם בן 70. זה מה שיש לי בראש? סגרתי את הניירות שלי ואמרתי: מבחינתי אי-אפשר לדבר איתכם יותר, אתם ליצנים". הצעתי שנבנה להם מקום גדול במרחק של עוד 100 מטר, שלא יהיה צמוד למקום הקדוש. פלוס שאל אותי מה זה המקומות הללו. אמרתי לו: לפני שנה נתת לבג"ץ תצהיר שחייבים להפקיע את המקום. הוא הודה שאיננו יודע".

תאריך:  24/08/2021   |   עודכן:  24/08/2021
+ברדק המנהלים והצמרמורת של החובש
18:26 24/08/21  |  איתמר לוין, איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מישהו בכלל נשא באחריות למתרחש באתר מירון? אחד היה אחראי כל השנה חוץ מאשר בל"ג בעומר, אחר היה אחראי רק בל"ג בעומר, למשטרה לא היו סמכויות, לחרדים לא היה אכפת  ▪  הסיפור המוזר על התערבותו של אלכס ויז'ניצר לטובת הקיצוניים של תולדות אהרון  ▪  כל זה התנקז לחובש בן 22 שניסה בצורה נואשת לטפל בלכודים ולפנות פצועים

פרויליך. יריבויות חוצות מגזר [צילום: לע"מ]
+"בראש ספרתי כל הזמן כמה מתים ראיתי"
15:50 24/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נחמן שמואל כהן, שהיה מראשוני המטפלים בפצועים ובהרוגים באסון מירון, העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית  ▪  "רצתי לשוטרים וצעקתי 'אר"ן'. ראיתי פרצופים על הרצפה שוכבים ואנשים עולים עליהם. באותו שלב לא היו שם שוטרים, ולא מחסום. ראיתי את זה והבנתי מייד שזה הולך להיות אסון"  ▪  כוחות ביטחון והצלה שהיו בכניסה למירון לא הבינו את גודל האירוע  ▪  שוטר תנועה כיוון אמבולנסים בעיקוף של 50 דקות לצפת, ולא אפשר להם לנסוע בדרך מהירה יותר

נחמן שמואל כהן. אנשים צעקו שמע ישראל [צילום: לע"מ]
+"האדמו"רים משחקים שעה-פלוס עם הצמר הגפן הזה"
13:41 24/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הרב אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה, בביקורת חריפה על האדמו"רים המשתתפים באירועי ל"ג בעומר  ▪  קורא להעביר לידי הוועדה את האחריות להילולה, תוך הישענות על תרומות ולא על תקציב המדינה

"שיתבודד וידבר עם המלאכים" [צילום: שאול אלק]
+תוהו ובוהו באתר מירון; המנכ"ל ממודר
10:53 24/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מספר על פולשים שהגיעו לחלקה שמחוץ לקבר רשב"י והתחברו בצורה פיראטית לחשמל שבאתר; אחר הביא גנרטור לאחר שנותק מן החשמל  ▪  טוען שחברי ועדת החמישה אינם מאפשרים לו אפילו גישה לקבלת מידע אינטרנטי בחשבונה  ▪  מצטט את קמיניץ: המדינה לא סומכת על הוועדה ולכן כל התקציב הוא בידי המרכז הארצי למקומות הקדושים

שידור חי: דיוני ועדת נאור
פריינד. "ממדרים אותנו בל"ג בעומר" [צילום: לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ויז'ניצר יצר את המצב שהוביל לאסון מירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
מספר על פולשים שהגיעו לחלקה שמחוץ לקבר רשב"י והתחברו בצורה פיראטית לחשמל שבאתר; אחר הביא גנרטור לאחר שנותק מן החשמל    טוען שחברי ועדת החמישה אינם מאפשרים לו אפילו גישה לקבלת מידע אינטרנטי בחשבונה    מצטט את קמיניץ: המדינה לא סומכת על הוועדה ולכן כל התקציב הוא בידי המרכז הארצי למקומות הקדושים
עידן יוסף
הרב שמואל רבינוביץ', המשמש כראש ועדת החמישה במירון, העיד בפני הוועדה ואמר כי ועדת החמישה לא הייתה מעורבת באירועי ל"ג בעומר    שלמה ינאי הגיב לו בדיון: האסון קרה בגלל שיותר מדי גופים לא התערבו
איציק וולף, איתמר לוין
אם היום הראשון של העדויות בוועדת נאור מרמז משהו על ההמשך, הרי ששתי שאלות מרכזיות צפויות לעמוד על סדר היום    האחת - בסיסית ונוקבת: האם מישהו ידע כמה אנשים יכולים להיכנס במטר רבוע אחד במתחם מירון    השנייה - רוחבית ומשמעותית: האם הדרג המדיני התערב משיקולים פוליטיים בשיקול דעתה המבצעי של המשטרה    סיכום יום העדויות הראשון בוועדת נאור
איציק וולף
מפקד המחוז הצפוני של המשטרה סיפר לחברי ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון על השתלשלות האירועים בל"ג בעומר בקבר רשב"י ועל כך שביום האירוע קיבל הודעה שלא תהיה מגבלת מספר משתתפים    "לא הייתה אפשרות לווסת ולחסום אנשים מלהגיע אל ההר וכי המשימה של המשטרה הייתה לדאוג לכך שהתנועה של האנשים תזרום כל הזמן"
עידן יוסף
סקר מצא כי חרדים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם וננעים מפנייה לאגפי תלונות הציבור    רבים יעדיפו פנייה לרבנים או לעסקנים, ורבים אחרים יעדיפו שלא להתלונן כלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il