X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע יש מתאם בין אוטיזם והיפר אקטיביות ואלרגיות? מדוע צפוי מתאם בין אסתמה ונטייה לרדת לפרטים? בין יכולות אנליטיות ורמה גבוהה של שומנים בדם? בין כישורים אנליטיים ונטייה לחרדות? בין אלרגיות ונטייה להתקפי זעם?
▪  ▪  ▪
אלכוהול מפחית את עוצמת הפעילות הרגשית [צילום: פלאש 90]

כדי לענות על השאלות שהצבנו נתחיל באבחנה המהותית בין עוררות רגשית ופעלתנות. רמת העוררות הרגשית מתארת את רמת הפעילות הרגשית. רמת הפעלתנות מתארת את רמת הפעילות הנצפית.
סמים מדכאים, כדוגמת הרואין ואלכוהול, מפחיתים את עוצמת הפעילות הרגשית ולא את עוצמת הפעלתנות כמו שנהוג היום לחשוב. סמים אלו גורמים לתופעות נפשיות וגופניות מובהקות, ביניהן: רדידות רגשית, קשיי תקשורת, אימפולסיביות, קושי לדחות סיפוקים ולשלוט בדחפים, קושי להטמיע וליישם ערכים וכללים חברתיים, סרבול מוטורי ועוד. סמים אלו גורמים לתופעות גופניות נוספות מובהקות, עליהן נדון בהמשך.
התופעות הנגרמות מסמים מדכאים זהות לאלו שמאפיינות את התסמונות אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפר אקטיביות. תסמונות אלו מאופיינות אומנם ברמת פעלתנות גבוהה, אך נגרמות מליקוי רגשי ומרמת פעילות רגשית נמוכה. עובדות נוספות מבססות זאת. אין זה מקרה שתרופות מעוררות, שמעלות את רמת הפעילות הרגשית ולא את רמת הפעלתנות כפי שנהוג היום לחשוב בטעות, מסייעות לבעלי תסמונות אלו. נציין שפעילות המערכת הרגשית מבוססת על הזיכרון הרגשי הלא מודע שלנו, ולכן ככל שמוטמע יותר זיכרון רגשי, התרופות המעוררות ישפיעו ביעילות רבה יותר.

אלרגיות

לצד התופעות הנפשיות אותן ציינו, סמים מדכאים גורמים גם לתופעות גופניות מובהקות. למשל, סמים אלו, מאופיינים בתופעות לוואי של אלרגיות. אילו אלרגיות היו תופעה מקרית היינו מצפים שייגרמו גם מסמים/תרופות מעוררות ואין זה קורה. יותר מכך, תרופות מעוררות מרפאות אלרגיות. העובדה שאדם בהתקף אלרגי מקבל אדרנלין במינון מתאים, נרפא ולא מפתח תופעות בעייתיות מוכיח שרמת האדרנלין שלו הייתה נמוכה מלכתחילה. אם אדם זה (כמובן, עם מטען גנטי ומשקל זהה) היה מקבל את אותו מינון אדרנלין במצב של ריגוש, סביר מאוד שהיה מפתח תופעות בעייתיות.
אין זה מקרה שהתסמונות אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפר אקטיביות בעלות מתאם גבוה עם תופעת האלרגיות! נזכיר שתסמונות אלו בעלות תופעות נפשיות וגופניות זהות לאלו שנגרמות מסמים מדכאים ולכן נצפה שיהיו גם במתאם גבוה עם תופעות גופניות, כגון אלרגיות, שנגרמות מסמים מדכאים, מה שאכן מתקיים! האבחנה בין רמת העוררות הרגשית ופעלתנות, ומיפוי ציר העוררות מאפשר לנו להבין בצורה מעמיקה ושונה את מקורן של תופעות נפשיות וגופניות שונות ואת הקשר ביניהן.

אסטמה

הקשר אותו הצגנו בין אלרגיות ורמת עוררות נמוכה מתקיים גם לגבי אסטמה. סמים מדכאים מאופיינים בתופעות לוואי של קשיי נשימה. בהתאם התרופות לאסטמה (מחלה המאופיינת בקשיי נשימה) הן תרופות מעוררות. התסמונות שנגרמות מרמת עוררות רגשית נמוכה כמו אוטיזם והיפר אקטיביות, מאופיינות במתאם גבוה עם אסטמה.
סמים מדכאים (מפחיתי עוררות רגשית כגון הרואין ואלכוהול) גורמים להתקפי זעם. תסמונות הקשורות לרמת עוררת רגשית נמוכה, כגון אוטיזם והיפר אקטיביות, מאופיינות גם הן בנטייה להתקפי זעם. הן התקפי זעם והן אלרגיות ואסטמה קשורות לרמת עוררות רגשית נמוכה ולכן נצפה לקשר בין התופעות.

הורמון אינסולין ורמת השומנים בדם (טריגליצרידים)

הורמון האינסולין מפחית את רמת הפעילות הרגשית (או את רמת הפעילות הרגשית). עובדות רבות תומכות בכך. נציין שפעולתו של ההורמון הזה מנוגדת לזו של האדרנלין. אינסולין גורם לאגירת גלוקוז בתאים כגליקוגן ולאגירת חומצות שומן בצורת שומנים בדם או טריגליצרידים. האדרנלין משחרר גלוקוז מהתאים וגורם לפירוק הטריגליצרידים לחומצות השומן. אדרנלין הוא כמובן הורמון מעורר. כלומר אם אינסולין הוא בעל השפעה מנוגדת ומבטל את פעולת האדרנלין המעורר, הוא בעל השפעה מדכאת - מפחיתת עוררות רגשית.
עובדה נוספת התומכת בכך היא המאפיינים ההתנהגותיים הנגרמים מאכילת סוכרים. ילדים שאוכלים סוכרים מפתחים התנהגות היפראקטיבית. הורמונים מעוררים כדוגמת אדרנלין וקורטיזון גורמים לעליית רמת הסוכר בדם אך אינם גורמים להתנהגות היפר אקטיבית. אנו יכולים להסיק לכן שההתנהגות ההיפראקטיבית לא נגרמה מהסוכרים אלא מהעלייה בהפרשת האינסולין. עקב אכילת הסוכר. התנהגות היפראקטיבית היא תופעה הנגרמת מרמת עוררות רגשית נמוכה. למשל, היא נגרמת מצריכת סמים מדכאים כמו אלכוהול.
ככל שרמת האינסולין גבוהה יותר כך רמת הטריגליצרידים גבוהה יותר. לכן, נצפה שלאנשים בעלי רמת עוררות רגשית נמוכה יטו להיות בעלי רמת אינסולין גבוהה יותר ורמת טריגליצרידים גבוהה יותר.

הקשר בין גאונות וסרבול מוטורי

סביבת ילדות שתעודד הישגים מודעים וריאליים ומנגד לא תעודד ביטוי רגשי תגרום להתפתחות יכולות ריאליות ואנליטיות ומנגד לחוסר הטמעה של יכולות רגשיות מספקות. אנשים שפיתחו מבנה אישיות כזה יהיו בעלי יכולות ריאליות ורמת עוררות רגשית נמוכה. לכן, יהיה קשר בין רמת טריגליצרידים גבוהה - תופעה הקשורה לרמת עוררות רגשית נמוכה, ובין יכולות ריאליות מוגברות. נדגיש שאין פירוש הדברים שכל מי שהוא בעל יכולות ריאליות הוא בעל רמת עוררות רגשית נמוכה, או שכל מי שהוא בעל רמת עוררות רגשית נמוכה הוא בעל יכולות ריאליות מוגברות. הדבר תלוי בעוצמה ובהיקף של היכולות הרגשיות והמודעות שהוטמעו במהלך תקופת הילדות.
כפי שראינו סמים מדכאים גורמים לסרבול מוטורי. תופעה זו נגרמת מדיכוי המערכת הרגשית - ולכן נגרמת מרמת עוררות רגשית נמוכה. לכן, נצפה לקשר בין גאונות (תופעה בעלת קשר לרמת עוררות רגשית נמוכה) ובין סרבול מוטורי.

הקשר בין יכולות אנליטיות וחרדות

נכון הרבה יותר לדבר על תבניות עוררות ולא על רמת עוררות אחידה. למשל, רמת עוררות רגשית נמוכה מאופיינת בתופעה של עלייה של רמת העוררות לפרקי זמן קצרים. היפר אקטיביות מאופיינת בחרדות. תסמונת האוטיזם מאופיינת במתאם עם אפילפסיה. אנשים בעלי רמת עוררות רגשית נמוכה יטו לסבול מחרדות, לכן נצפה לקשר בין יכולות אנליטיות וריאליות ובין חרדות.

הקשר בין תופעות גופניות ומאפייני התפיסה

אנו תופסים מידע מסביבנו באמצעות שני תהליכים שונים. המערכת הרגשית תופסת מידע "מלמעלה למטה" - אנו משליכים מידע רגשי בלתי מודע שמוטמע בנו מאירועים דומים שחווינו בעבר על המצב העכשיווי. התפיסה הזו יעילה מאוד שכן באופן מיידי יש לנו תמונת מצב כוללת על המצב. התפיסה הזו סובייקטיבית שכן אנו תופסים את המציאות על סמך עברנו. למשל, אדם בעל ניסיון חיים חיובי יתפוס כך את מציאות חייו. מי שחווה כאב וקושי יתפוס כך את עולמינו. התפיסה הזו חלקית שכן נתפוס מידע ביעילות רק בתחומים בהם הטמענו זיכרון רגשי. למשל, אדם אחד יתפוס סיטואציות חברתיות. אחר לא יקלוט אותן כלל.
התפיסה המודעת נעשית מלמטה למעלה - איסוף פרטים והפיכתם למושג בעל משמעות. למשל, איסוף צלילים לכדי מילה. התפיסה הזו לקונית, שכן היא נעשית ללא הבנת ההקשר והיא לא יעילה שכן נתקשה לתפוס מידע ביעילות אם נצטרך לנסות להקשיב לכל אות, לשים לב לכל פרט בחדר וכדומה.
אנשים בעלי רמת עוררות רגשית נמוכה יסמכו יותר על תפיסה זו ולכן יטו לתפיסה לקונית ולירידה לפרטים ויתקשו עם חלוקת קשב. לכן, נצפה לקשר בין תופעות גופניות הקשורות לרמת עוררות רגשית נמוכה כמו: אלרגיות, אסטמה, רמת שומנים גבוהה בדם (טריגליצרידים) ובין מאפיינים תפיסתיים אלו.

לאתר הספר
מחברת המאמר הינה חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".
תאריך:  19/01/2010   |   עודכן:  19/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האבחנה בין עוררות רגשית ופעלתנות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
עם הכינוס המשותף של ישיבות ממשלות ישראל וגרמניה בברלין ניתן לומר בבירור: גרמניה היא ידידתה הנאמנה ביותר של ישראל
איציק פלטק
למה לחפש מכרה זהב בודד שעלול לפשוט את הרגל בכל רגע נתון כשאפשר לגייס עשרות תרומות מגורמים קטנים וליצור בסיס איתן?
נרי אבנרי
כשעיתונאי ידיעות אחרונות מביא לקוראיו מניפולציה מצחינה, העיתון "ישראל היום" דבק באמינות שמביאה להצלחתו הגדולה
גד גזית
צריך לשהות רחוק, במדינה כמו ניו-זילנד, לא לראות ולא לשמוע דבר מישראל, כדי לקבל מבט שונה על החיים כאן ובכלל
משה ניסנבוים
חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, הוא ולא שליח, הוא ועצמיותו ומהותו    מדוע? - רק על-מנת שנזכור...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il