X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השופטת המחוזית מיכל אגמון-גונן קובעת:

מיטב-דש חויבה להשיב לעמיתים 314 מ"ש

הקופה גבתה דמי ניהול מעמיתי קופת הגמל "תגמולים" אותה רכשה מבנק הפועלים ב-2007 "תגמולים" לא גבתה תשלום שכזה ומיטב-דש התחייבה לשמור על זכויות העמיתים אגמון-גונן דוחה את הטענות לפיהן כללים שמחוץ לתקנון הקופה אפשרו את הגבייה ומיטב-דש הייתה רשאית לשנות את ההסכם לאחר הרכישה
▪  ▪  ▪
אלי ברקת. מבעלי השליטה [צילום: יח"צ]
מיטב-דש: נערער על פסה"ד
מיטב-דש אומרת בתגובה, כי בכוונתה לערער על פסק הדין, אשר לדבריה עומד בסתירה לתכליתה של רפורמת בכר ומעמיד בסכנה רפורמות אחרות ורפורמות עתידיות. לפי פסק הדין, על החברה להעניק לעולם חינם את שירותיה למאות אלפי לקוחות, בהתבסס על מסמכים משנות ה-60 של המאה הקודמת. פסק הדין עלול לסלול את הדרך לתביעות ענק נגד בתי ההשקעות וחברות ביטוח, הוא מכשיר למעשה סבסוד צולב במונופולים וקונגלומרטים ויקשה בעתיד על ביצוע רפורמות המבקשות לפרק את הריכוזיות - טוענת החברה.

קופת הגמל מיטב-דש תחזיר לעמיתיה 300 מיליון שקל, בשל גביית דמי ניהול בניגוד להסכמים עימם. כך קובעת (יום ג', 25.8.21) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן. סכום ההשבה המדויק ייקבע לאחר ביצוע חוות דעת משלימה וחישוב הפרשי ריבית והצמדה מאז הגשת התביעה הייצוגית נגד הקופה, בשנת 2016, בידי ישראל גרינברג ומיכאל לוינרד. אגמון-גונן מציינת, כי ההחזר לכל עמית יהיה כ-1,500 שקל. בעקבות פסק הדין נופלת מניית מיטב-דש ב-12%.
מיטב-דש השקעות, בעלת קופת הגמל, נסחרת בבורסה בשווי של 1.26 מיליארד שקל והיא מנהלת נכסים בשווי של 159 מיליארד שקל עבור מיליון לקוחות. היא נמצאת בשליטת אלי ברקת (אחיו ושותפו לשעבר של ח"כ ניר ברקת, בעלה של אלונה ברקת מהפועל באר שבע, המחזיק ב-29% מהמניות) ואבנר סטפק (בנו של צבי סטפק, שהיה ממייסדי החברה, המחזיק ב-28%) והמנכ"ל הוא אילן רביב. שווי נכסיה עמד ביוני השנה על 2.33 מיליארד שקל, והיא סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות של 555 מיליון שקל ורווח של 70 מיליון שקל; את 2020 סיימה החברה ברווח של 192 מיליון שקל. אם החברה לא ביצעה הפרשות בשל התביעה נגדה, הסכום בו חויבה - אם לא ישתנה בערעור - יעביר אותה להפסד משמעותי.
מיטב-דש גמל ופנסיה רכשה ביוני 2007, בעקבות רפורמת בכר שחייבה את הבנקים למכור את קופות הגמל שלהם, קופת גמל של בנק הפועלים בשם "תגמולים" תמורת 31 מיליון שקל. הקופה לא גבתה במשך עשרות שנים דמי ניהול מהעמיתים בה. שלושה חודשים לאחר הרכישה החלה דש לגבות מהעמיתים דמי ניהול, כך שבתוך כשנה החזירה את מלוא ההשקעה ואף מעבר לכך. אגמון-גונן קיבלה את טענת התובעים, לפיה גביית דמי הניהול הייתה בניגוד להסכמים בין הקופה לעמיתים לפני רכישתה, שכן דש התחייבה בהסכם הרכישה ליטול על עצמה את כל התחייבויות הקופה כלפי העמיתים.
התחייבות במסמכי ההצטרפות ובפנקס החבר
הבקשה לתביעה ייצוגית הוגשה בשנת 2012 ואושרה בשנת 2016 בידי השופט יצחק ענבר. אגמון-גונן מציינת, כי ענבר כבר דחה את אחת הטענות המרכזיות של מיטב-דש, לפיה קופת גמל היא "מוצר תקנוני" שרק התקנון שלו קובע, אם כי הוא כפוף לשינויים מעת לעת. היא מאמצת קביעה זו ואומרת כי ניתן לכרות גם הסכמים חוץ-תקנוניים עם העמיתים והללו מחייבים את הקופה.
במקרה הנוכחי, זוהי התחייבותה שלא לגבות דמי ניהול, אשר באה לידי ביטוי במסמכי ההצטרפות של העמיתים ובפנקסי החבר שנמסרו להם (הן כאשר מדובר בעצמאים, הן כאשר מדובר באנשי צבא הקבע והן כאשר מדובר בעובדי בנק הפועלים - קהלי היעד המרכזיים של "תגמולים"). עוד מאמצת אגמון-גונן את קביעתו של ענבר, לפיה "תגמולים" לא השתחררה מעולם מהתחייבות זו. היא מוסיפה וקובעת, בניגוד לטענתה של מיטב-דש, כי החוק והתקנות לא אסרו לגבות דמי ניהול בתקופה שלפני הרכישה - מה שמלמד שההימנעות מכך הייתה מרצון ומחייבת.
אגמון-גונן שבה וקובעת, כפי שעשה ענבר, כי למיטב-דש לא הייתה רשות לשנות בצורה חד-צדדית את ההסכם עם העמיתים לאחר שרכשה את "תגמולים". מנכ"ל החברה באותה עת, אורן חנוכה, התחייב בפני הממונה על שוק ההון, כי היא "תיטול על עצמה את כל ההתחייבויות של הקופה מכל מין וסוג שהוא כלפי עמיתיה". ניתן להניח שהיא הייתה מודעת היטב להתחייבות שלא לגבות דמי ניהול, שכן היה זה נושא מרכזי בהחלטה לרכוש את הקופה, למרות שאין זה משנה גם אם לא ידעה על כך. הדבר נלמד הן מן הבדיקות שביצעה מיטב-דש לפני העסקה והן מן המחיר הנמוך ששילמה תמורת הקופה.
להעביר מסר למשקיעים המוסדיים
ההסכם בין "תגמולים" לבין העמיתים היה חוזה סגור, אותו לא רשאי אף צד לשנות בצורה חד-צדדית, למרות שהוא לא נקצב בזמן; ואם בית המשפט מתערב בו, הרי שהדבר אמור להיות לטובת העמיתים ולא לטובת הקופה. אגמון-גונן מסכמת נקודה מרכזית זאת בקובעה: "מאפייניה של קופת הגמל מחייבים לקבוע, כי גם במקרה זה אין לאפשר לקופה להשתחרר באופן חד-צדדי מחוזים אלו, ובוודאי שלא לשנות באופן חד-צדדי תנאי מהתנאים שנקבעו בהם. הדבר נגזר מחובות האמון המוטלות על קופת הגמל, הן מלשון ההסכמים". העובדה שהקופה הודיעה לעמיתים על החלטתה לגבות דמי ניהול, אינה מעלה ואינה מורידה; היא לא הייתה רשאית לעשות זאת.
אגמון-גונן מוסיפה: "ניתן לחשוב על שלל דרכים בהן יכולה הייתה הנתבעת לבחור: החל מהודעה הכוללת וידוא הסכמה של העמיתים לשינוי, שהייתה הופכת את השינוי למוסכם; דרך פנייה לממונה [על שוק ההון] לקבלת עמדה והבהרות; וכלה בהחלטה שלא לרכוש את הקופה אם סברה היא כי לא תצליח להחזיקה מבחינה כלכלית. אין זה מקומו של בית המשפט לקבוע בדיעבד כיצד היה על הנתבעת לפעול, אך זהו בוודאי תפקיד בית המשפט להבהיר כי ההתנהלות בה בחרה הנתבעת, להעלות את דמי הניהול באופן חד-צדדי, לגבותם מהנכסים הצבורים בניגוד למוסכם, ומבלי ליידע את העמיתים על כך כנדרש, אינה התנהלות מקובלת, אינה רצויה, וחותרת תחת הבסיס לדיני החוזים, לתורת הרצון החופשי של הצדדים ובוודאי עומדת בניגוד לחובת הנאמנות".
אגמון-גונן מסכמת באומרה: "אני סבורה, כי במסגרת פסק הדין יש להעביר מסר חד וברור – לנתבעת ולמקבילותיה בשוק ההון: חובות הנאמנות, בה מחויבים משקיעים מוסדיים, לרבות הנתבעת, לעמיתים, למשקיעים ולחוסכים, מחייבות כי הקופה (כמו משקיעים מוסדיים אחרים), תשים לנגד עיניה, בראש ובראשונה, את עניינם של העמיתים, ותנהג עימם בשקיפות מלאה.
"בפסק דין זה אני מבקשת להסב את תשומת ליבם של המשקיעים המוסדיים לחובתם העיקרית: לראות לנגד עיניהם כל העת את העמיתים, המשתתפים והחוסכים, כל אותם אנשים ששמו בהם מבטחם, והפקידו בידם את חסכונותיהם ואת חייהם הכלכליים. בכתבי הטענות של הנתבעת, הכוללים במצטבר מאות עמודים, אין התייחסות לעמית הבודד, מה הוא הבין, על מה הוא הסתמך. חובת הנאמנות מחייבת את הקופה לשמוע את העמיתים ולהקשיב להם, כפי שראוי שהייתה הנתבעת עושה בעניינו של מר גרינברג, שפנה אליה שוב ושוב, בניסיון להעמידה על התנהלותה בניגוד לחובותיה אלו".
הגמול לתובעים ושכרם של עורכי דינם ייקבעו לאחר קביעת סכום ההשבה המלא, על-פי חוות דעת משלימה שיערוך רועי שלם מטעם התובעים. את גרינברג ולוינרד עוה"ד ייצגו אמיר איבצן וחגי נצר, ואת מיטב-דש - עוה"ד נחום קובובסקי, רון ברקמן, לירון וייסמן, ברק טל ואלעד אופק.

תאריך:  25/08/2021   |   עודכן:  13/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיטב-דש חויבה להשיב לעמיתים 314 מ"ש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
ההכנסות בחציון הראשון הסתכמו לכ-173.6 מיליון שקל בהשוואה לכ-155 מיליון ש"ח בחציון המקביל ב-2020    הרווח הנקי צמח לכ-20.7 מיליון שקל
מירב ארד
ההכנסות רשמו ירידה קלה והסתכמו ב-2.2 מיליארד שקל    ברבעון השני הוכפל הרווח המיוחס לבעלי המניות לכ-162.4 מלש"ח ותזרים המזומנים זינק לכ-611 מיליון שקל
מירב ארד
תקים עבור חברת התעופה איתיחאד איירוויס מרכז להסבת מטוסי בואינג 777-300ER מתצורת נוסעים לתצורת מטען

מירב ארד
החברה סיימה את המחצית הראשונה עם רווח נקי של כ-217.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד נקי של כ-157.2 מלש"ח במחצית הראשונה אשתקד
יצחק דנון
תובעת 6.2 מיליון שקל מחברת אלקטרה FM, בטענה לרשלנות בתחזוקת מערכת כיבוי אש בבית החולים רמב"ם אשר גרמה לנזילה ולהצפה נרחבת בבניין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il