X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחצבה מימי בית שני [צילום: שי הלוי רשות העתיקות]
מחצבה מימי בית שני נחשפה בהר החוצבים

המחצבות העתיקות בצפון ירושלים שימשו כמקור העיקרי של אבני הבניין למפעלי הבנייה העצומים שנערכו בעיר, ובהם בניית הר-הבית

אזור תעשיית ההיי-טק המוכר של ירושלים קרוי 'הר חוצבים', אבל לא כולם יודעים מדוע. השבוע, בחפירות של רשות העתיקות לפני עבודות של חברת 'מוריה - החברה לפיתוח ירושלים', לפיתוח ירושלים, נחשפה עדות למשמעות השם: מחצבת ענק קדומה, ייתכן מתקופת בית המקדש השני (לפני כאלפיים שנה).
המחצבה, שנחשפה בחלקה, משתרעת על פני שטח של כ600 מ״ר, אך בסבירות גבוהה, ממדיה כפולים ומשולשים. אבני הבנייה שנמצאו בה גדולות במיוחד: 1.5 X2 מ'. המחצבה מציגה, באופן ברור, את כל שלבי החציבה ועיבוד האבן. "מפעלי הבניין הגדולים של העת העתיקה בירושלים, כדוגמת הר-הבית, הצריכו כמות גדולה של חומרי בניין ויכולות ארגון ותיאום לצורך חציבתן ושינוען של אלפי אבני הבניין אל העיר העתיקה", מספר מורן חג'בי, שניהל את החפירה מטעם רשות העתיקות. "כך, נחשפו גם גושי אבן גדולים ורבועים רגע לפני שנותקו מסלע האם, לקראת העמסתם והובלתם אל העיר העתיקה. עבורנו הארכיאולוגים, המחצבה הזו היא הזדמנות פז; העובדה שחלק מהאבנים הושארו כך באתר, מאפשרת לנו ללמוד, דרך התנסות בפועל וחיקוי של טכנולוגיות עתיקות, את תהליך חציבת אבני הבניין".
כעת, מתכוונים הארכיאולוגים ומומחי השימור של רשות העתיקות לנסות ולשחזר בפועל את השיטות הקדומות ששימשו לניתוק גושי האבן, ואף לבדוק את יעילותן של שיטות המוכרות מהכתובים העתיקים. זאת, על-ידי שימוש בכלי חציבה שיוכנו במיוחד לטובת הניסוי, ויחקו כלים שנחשפו בעבר.
בחפירות שערכה רשות העתיקות בצפון ירושלים בשנים קודמות, התגלו מחצבות אבן רבות, וכן הכלים ששימשו לניתוק האבנים ממקומן במחצבה. מחצבות אלה, משתרעות על פני שטח ענק, מצפון לעיר העתיקה, ומדובר בתופעה ייחודית של ממש. הן שימשו, בעיקר בגלל הטופוגרפיה וטיב הסלע, כמקור העיקרי של אבני הבניין למפעלי הבנייה העצומים שנערכו בירושלים בתקופת הבית השני, ובתקופות אחרות.
לדברי מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, "באופן סמלי, תנופת הפיתוח בירושלים היום, היא שמאפשרת לנו לחשוף ולחקור את מפעלי הבנייה הגדולים של ירושלים בתקופות הקדומות. לפני כל יוזמת בנייה שיוצאת לדרך בירושלים העתיקה, הארכיאולוגים שלנו מחויבים לחפור ולחקור את הממצאים הקדומים, למען הדורות הבאים".

[צילום: שי הלוי רשות העתיקות ]
תאריך:  05/09/2021   |   עודכן:  05/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחצבה מימי בית שני נחשפה בהר החוצבים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
כבר בעתיד הקרוב צפויה חטיבת חי"ר לקבל את ה-M-4 המכונה 'פלטופ'    שאר החטיבות הסדירות יקבלו את הרובה המשמש כיום את חטיבת הקומנדו    רובי התבור ימשיכו להיות בשימוש חטיבות המילואים
איציק וולף
אלקטרה נדל"ן, השותפה בקרן השנייה להשקעות במקבצי דיור בארה"ב, הודיעה על מכירת מקבץ דיור בעיר שארלוט תמורת 90.2 מיליון דולר    ההון העצמי שהושקע בנכס עמד על 17 מיליון דולר
איציק וולף
המשרד להגנת הסביבה אישר לקצא"א לחדש את הזרמת הנפט הגולמי בקו 18 בתנאים חדשים ומגבילים ובלחצים מופחתים    קו 18 יופעל מעתה למטרת הזרמת נפט גולמי ממכלל אשקלון אל בית זיקוק אשדוד (פז"א) בלחצים מופחתים, וקו 16 יזרים נפט גולמי ישירות לבית זיקוק חיפה    עד למתן הוראה אחרת מהמשרד החברה תפעיל את הקו בלחצים של 6-10 אטמוספרות לעומת כ-50 אטמוספרות במצב הקודם
איציק וולף
ראש הממשלה שוחח עם הרמטכ"ל ועם המפקדים הבכירים של צה"ל בגזרת רצועת עזה ואמר להם כי הוא מעניק להם גיבוי מוחלט    השיחה - על-רקע הביקורת הציבורית על התחקיר הראשוני בעקבות מותו של בראל חדריה שמואלי ז"ל    "מצפה מפוליטיקאים ואנשי ציבור שלא לגעת בצה"ל ובמפקדיו"
איציק וולף
נשיא המדינה נפגש עם עבדאללה בארמונו של המלך הירדני ברבת עמון    "שוחחנו על הסכם לייבוא חקלאות בשנת השמיטה, נושאי אנרגיה, קיימות ופתרונות למשבר האקלים שניתן לקדם יחדיו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il