ועדת הכלכלה החלה (יום ב', 4.10.21) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הסעיפים העוסקים בהגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, מתוך פרק התחבורה בהצעת חוק ההסדרים (הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021).
ההצעה נועדה להסמיך גם פקחים לאכוף, באמצעות מצלמות, נסיעה שלא כדין בנת"צים [נתיבי תחבורה ציבורית]. מהלך שנועד לאפשר הקמת יחידה מיוחדת של משרד התחבורה שתאכוף עבירות בנ"תצים. עוד מוצע לאפשר לרשויות מקומיות להשתמש בלפחות מחצית מסכומי הקנסות לטובת תפעול התחבורה הציבורית בשטחי הרשות ותחזוקה שלה. לאחר הדיון, שחשף מחלוקת באשר לסמכות האכיפה בתחומי הרשויות המקומיות, אמר היו"ר מיכאל ביטון כי סיכם עם שרת התחבורה שהאכיפה של משרד התחבורה תהיה בנת"צים בין עירוניים בתחילה. כאשר בשנה הראשונה יעודד המשרד את הרשויות המקומיות לבצע אכיפה בנת"צים עירוניים ויסייע להן.
עוד סוכם כי לאחר שנה יעדכן משרד התחבורה את ועדת הכלכלה באשר לרשויות שהחלו באכיפה ולרשויות שלא ביצעו זאת. לאחר שנה תפנה השרה לרשויות. הרשויות ישיבו למשרד, בתוך 6 חודשים, האם הן מתכוונות לבצע אכיפה. אם רשות תסרב, תעבור הסמכות למשרד התחבורה. כמו-כן, רשות תוכל לחזור בה מהסרוב ולבקש את הסמכויות חזרה. עוד הוסכם כי 50% מהכספים שיתקבלו, בניכוי הוצאות אכיפה, ייועדו לטובת תחבורה ציבורית, ובתיאום עם מנכ"ל משרד התחבורה יוכלו לשמש גם לטובת פעולות אחרות בתחום התחבורה.
קודם לכן הסביר סגן מנהל הרשות הארצית לתח"צ במשרד התחבורה, רן שדמי, הסביר כי התיקונים נועדו להגביר אכיפה כדי לעודד שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית. בתחילה שאלה ח"כ לימור מגן תלם האם גם הרשות וגם משרד התחבורה יבצעו אכיפה בערים, ובתגובה לכך השיבו שדמי ורפרנטית התחבורה באגף התקציבים באוצר, שחר בר, כי רק בתל אביב מתבצעת אכיפה וקצת בירושלים. ח"כ איתן גינזבורג אמר כי הוא לא מכיר רשות שלא תרצה לאכוף. הוא הסביר כי רשויות לא יודעות שהן יכולות לקבל אמצעי אכיפה מהאוצר ומשרד התחבורה.
נציגת מרכז השלטון המקומי, ענת לופזנס, התייחסה למנגנון לצביעת הכספים ואמרה כי הוא ישרת את מטרות משרד התחבורה והדבר דווקא יוריד את התמריץ לבצע אכיפה. "אם היום לא אוכפים כשכל הכסף הולך לרשות, אז בוודאי שלא יאכפו אם חצי מהכסף יהיה צבוע לדברים שמשרד התחבורה מממן כיום", אמרה. ח"כ גינזבורג הוסיף כי גם המדינה לא מפנה 50% מההכנסות מאכיפה בנת"צים לתחזוקתם, ואמר: "אל תבקשו מהרשויות המקומיות דברים שאתם לא עושים בעצמכם".
ח"כ לימור מגן תלם הציעה כי כל רשות מקומית תצטרך להודיע האם היא אוכפת או מעבירה את הסמכות למשרד התחבורה. רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, ביקש שלשרת התחבורה תהיה סמכות לדרוש מהרשויות לבצע אכיפה, ולקחת את הסמכות אם לא יעשו כן. עם זאת, לאחר שבדיון לא הייתה הסכמה הודיע היו"ר ביטון על הפסקה, שלאחריה עדכן בדבר הסיכומים עם שרת התחבורה. הישיבה בנושא תתחדש מחר (ג') בשעה 12:30.