בממשלה הוחלט לתת הטבה מופלגת לחברת דן, ותאריך בעשור את ההסכם עם חברת התחבורה הציבורית עד לסוף שנת 2030, כך שאשכולות שירות שהיו אמורים לצאת לתחרות במהלך העשור הקרוב לתחרות יישארו בחברת דן. זאת למרות שדן מדורגת בתחתית מדד השירות בתחבורה הציבורית, ובמדד הדיוק מדורגת בתחתית הרשימה באופן קבוע.
הדברים סוכמו בין משרד התחבורה למשרד האוצר בנספח לחוק התקציב. הנימוק הרשמי שניתן לכך הוא הצורך להמשך מתן שירות מיטבי באזור המטרופולין בעשור הקרוב, ברקע עבודות התשתית הנרחבות. ההתקשרות האמורה עלולה אף להתארך ככל שיחול עיכוב בביצוע מיזם המטרו.
הארכת הסכם דן שאמורה הייתה כבר להסתיים אך הוארכה לתקיפה קצרה, תאושר בתנאים דומים, כפוף לאישור אגף תקציבים להסכם.
ממשר התחבורה נמסר ל-News1 כי בהתאם להחלטת הממשלה להגברת התחבורה בתחבורה הציבורית, משרד התחבורה מוציא היקף משמעותי מפעילות דן למכרזים תחרותיים, בהתאם ללוח הזמנים שנקבע מראש. במשרד מציינים שחברת דן מפעילה כיום תחבורה ציבורית בתדירות מתוגברת משאר החברות, במטרופולין מורכבת מאוד, לאור עבודות התשתית הנרחבות המבוצעות בה, שינויים בתוואי הדרך ועומסי תנועה כבדים. בשל הנסיבות, נרשמים עיכובים בעמידה בלוחות הזמנים, אולם אנו עדים לניסיונות החברה להתמודד ביעילות עם תנאי השטח המורכבים לצד תהליך שיפור מתמיד בשירות לציבור הנוסעים. עוד נמסר כי עם הבשלתם של המיזמים התשתיתיים במטרופולין תל אביב, וייצוב מערך התחבורה בגוש-דן, יוצאו קווי האוטובוס באזור לתחרות.
אצל יתר מפעילי התחבורה הציבורית נמשכים המכרזים כרגיל. בשנים 2023-2021 יצאו למכרזים אשכולות אונו אלעד, בני ברק-ירושלים, השרון, חשמונאים (שני מכרזים), גבעת זאב-מבשרת ויינתנו בגינם הרשאות בהתאם במהלך השנים 2022-2021.
במהלך השנה הקרובה, משרד התחבורה יבצע התקשרות עם יועץ בעל ניסיון בינלאומי ובעל מומחיות בתחום הפעלת תחבורה ציבורית, לבחינת שיטת המכרזים של אשכולות התחבורה הציבורית ויעמיד דוח בנושא לרבות, שימור נהנים ותנאיהם במעבר בין מפעיל למפעיל. דוח זה יהיה תנאי ליציאה למכרזים חדשים החל משנת 2023.
הסכם מזרח ירושלים תתוקצב ההרשאה בסך של 205 מיליון ש"ח (כולל הצטיידות ומיזמים טכנולוגיים) לטובת חתימה על הארכת הסכם עם מפעילי מזרח ירושלים למשך של שנה וחצי. משרד התחבורה יאפשר שימוש בישומון במזרח ירושלים שלושה חודשים לאחר החתימה על ההסכם.