X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביקושית הבאבל [צילום: אברהם שטרן]
כניעה ללוביסטים?
הביקושיות כשלו, אך משרד התחבורה מעוניין למסד אותן
שירות התחבורה השיתופית לפי ביקוש באמצעות באבל ותיק-תק לא הצליח להעלות את מקדם המילוי והפך להפסדי כלכלית, אך במשרד התחבורה לא זו בלבד שלא מבטלים את השירות שעלות לשאוב נוסעים מהתחבורה הציבורית אלא מבקשים להרחיבו

הביקושיות, שירות התחבורה השיתופית לפי דרישה, שמפעיל משרד התחבורה במטרופולינים באמצעות חברת אגד וחברת דן, לא הצליח בשנתיים הראשונות לפעילותו לעמוד ביעדים. השירות, שנועד להגדיל את מקדם המילוי ולהוריד כלי רכב פרטיים מהכביש, נכשל כאשר התברר כהפסדי וככזה שמצליח להגיע למקדם מילוי נמוך של 1.5.
גם בחלק ממדינות העולם, כגון סן פרנסיסקו, הלסינקי וסינגפור השירות הופסק לאחר שעלויות ההפעלה היו גבוהות. בישראל מריץ משרד התחבורה את השירות במתכונת ניסוי-חלוץ, המופעלת בידי אגד ("תיק-תק") ודן (באבל), במחיר מפוקח. שתי המפעילות נדרשות אומנם להגדיל את מקדם המילוי לשם העברת הסיכון של הביקוש לשירות זה למפעילים. אולם משרד התחבורה, שנוכח כי הגדלה שכזו אינה נראית באופק דווקא בוחר להקטין את היעדים של מקדם המילוי.
אלא שבמקום להפסיק את השירות האמור ולהעביר את הכסף לשיפור התחבורה הציבורית, בתזכיר חוק חדש שמפרסם המשרד (26.12.21), הוא דוקא מבקש לחזק את הביקושיות ולעגן אותן באמצעות שינוי של תקנות התעבורה. בתיקון, שנראה כאילו הוצע על-ידי שדלנים של חברות פרטיות, מציע המשרד להוסיף מתכונת שירות נוספת בדמות קווי שירות מואתמי ביקוש, ולתקן את הגדרת "הסעה מיוחדת", כך שניתן יהיה להזמין מראש ולשלם באמצעות טכנולוגיה קווי שירות שלהם יינתן רשיון לקו שירות מותאם ביקוש, בהם תתאפשרנה הזמנת נסיעה מראש באמצעות אמצעי טכנולוגי.

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס' ..), התשפ"ב-2021 / תזכיר חוק
מוצע לתקן את תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 ולהוסיף מתכונת שירות נוספת בדמות קווי שירות מותאמי ביקוש, ואת הגדרת "הסעה מיוחדת" המוסדרת בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), תשמ"ה-1985, כך שניתן יהיה להזמין מראש באמצעות טכנולוגיה קווי שירות שלהם יינתן רשיון לקו שירות מותאם ביקוש, בהם תתאפשרנה הזמנת נסיעה מראש באמצעות אמצעי טכנולוגי אשר, בין היתר, יקבע בהתאם לצבר ההזמנות את מסלולי הנסיעה ואת מקומות העצירה לשם ההעלאה והורדת נוסעים וכמו כן יאפשר תשלום, מחיר מפוקח, בעד הנסיעה; וברכב ציבורי המשמש או מיועד לשמש שמונה נוסעים ויותר, נוסף על הנהג, על ידי גורם אחד או יותר ויתאפשר תשלום מגורם אחד או יותר, ובהזמנה מראש באמצעות טכנולוגיה וזאת ללא סוביסידיה מהמדינה (9 עמ')
שירות מותאם ביקוש - דו"ח סיכום הערכת השפעות הרגולציה (RIA) / דוח
התכלית המרכזית העומדת בבסיסו של השינוי הרצוי הינה מתן מענה לצרכיו של הציבור, שעיקרם הרצון בהתניידות רציפה ונוחה מנקודה לנקודה, ללא תלות במסלולים, לוחות זמנים ותחנות קבועים, תוך קידום מודל התחבורה השיתופית לאור השאיפה להפחית את התלות ברכב הפרטי והעלאת מקדם המילוי, זאת במטרה לצמצם את הגודש בכבישים ולמנוע השפעות שליליות נוספות כגון זיהום אויר והשפעות משקיות הנובעות מגודש זה (8 עמ')

עם זאת, כלל אין ודאות שבמקום למשוך נהגים מהרכב הפרטי לביקושיות, ישאב השירות דווקא נוסעים מהתחבורה הציבורית ומהתחבורה האישית (גלגינועים, אופניים חשמליים וכד'). במשרד התחבורה מודים כי השימוש בתחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל נמוך פי 4-2 מאשר זה שבאירופה, טוענים שהדבר יגדיל את מקדם הפיצול (כך שפחות אנשים ישתמשו ברכב פרטי), אך מתעלמים מנתוני הביקוש הנוכחיים לביקושיות ולא מסבירים כיצד בדיוק זה יקרה.
יתרה מכך, לא קובע המשרד יעדים להצלחת השירות ואף לא מציב מדדים לביטול התחבורה השיתופית האמורה במצב של ביקוש נמוך, בדומה למצב היום.
שבועיים בלבד לפני פרסום תזכיר החוק, אישרה ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה את הארכתו בשנתיים נוספות של הניסוי, וזאת באמצעות הארכת הוראת השעה עד סוף שנת 2023.

תחבורה חכמה / חוברת
המסמך מציג את פעילות ותחומי המיקוד של המשרד בתחום התחבורה החכמה. כמו כן, מפורטים בו עקרונות המפתח המנחים את המשרד בעת הזו וכן עיקרי המדיניות שלו בתחומי הליבה הנוגעים לתחום התחבורה החכמה. ספטמבר 2019 (87 עמ')
הארכת תוקף הוראת שעה המסדירה שירות מותאם ביקוש / החלטה
ועדת המחירים המשותפת למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולמשרד האוצר ממליצה לשר האוצר ולשרת התחבורה והבטיחות בדרכים לתקן את צו הפיקוח על מחיר מצרכים ושירותים (מחירי נסיעה בקווי השירות באוטובוסים ומחירי נסיעה ברכבת מקומית), התשס"ג-2003, ולהאריך את הוראת השעה בנוגע לביצוע הפיילוט בקווי השירות מותאמי הביקוש בשנתיים נוספות, וזאת עד ליום ה- 31.12.2023.
תאריך:  27/12/2021   |   עודכן:  27/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דן / Dan  משרד התחבורה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הביקושיות כשלו, אך משרד התחבורה מעוניין למסד אותן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
כוונת הממשלה להעביר 140 מיליון שקל לאוניברסיטה מושהית לנוכח היותה מנוגדת להוראות ולפיהן רק הות"ת יכולה לתקצב    הממשלה תבקש מוועדת הכספים לאשר את ההעברה כחלק מהסכמים פוליטיים
עידן יוסף
ועדת החוקה אישרה את התו לחנויות מעל 100 מ"ר למעט חנויות חיוניות    לא תתאפשר אכילה במתחמי מזון משותפים בקניונים, אך מכירה בדוכני מזון תתאפשר רק לבעלי תו ירוק    הקנס לעסקים הופחת אך מיום ג' יינתן ללא אזהרה
עידן יוסף
התראיין לערוץ כנסת והודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים כאשר הכנסת הנוכחית תפוזר    "אם יהיו בחירות חדשות - לא אתמודד, לא אלך לכנסת שוב פעם"    גפני: "בצל עסקת הטיעון של דרעי וההודעה של ליצמן, לא צריכים להוסיף אותי לחגיגה"
איתמר לוין
דחה על הסף עתירה נגד ההסדר: אין מקום להתערבות חריגה בשיקול הדעת של התביעה; ההסדר נובע מכרסום בתשתית הראייתית, מסוגיית ההתיישנות ומכך שכץ פעל במסגרת תפקידו כח"כ
איציק וולף
כ-5,000 עגורים מתו באגמון החולה משפעת העופות, כ-250 מתו בסביבות האגמון וכ-30 נוספים מתו בעמק יזרעאל    שמורת החולה תישאר סגורה עד ל-1 בינואר 2022
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il