X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אורית קוטב בוועדת נאור: ארבעה מחברי ועדת החמישה ממשיכים למנוע הגשת תביעות נגד פולשים קמיניץ: ישי לא חתם על התב"ע להסדרת מירון בשל לחץ חרדי פופוליסטי
▪  ▪  ▪
קוטב. "הפיילוט נכשל" [צילום: לע"מ]
המבקר ביקש מידע מפרקליט מחוז; מנדלבליט וניצן מנעו פגישה
איתמר לוין
פרקליט מחוז צפון, איתן לדרר, הסביר בוועדת נאור מדוע סבר שלא יקבל ממנדלבליט גיבוי בנושא הר מירון: היה לי ברור מה יקרה אם יצטרך לבחור בין שומרי הסף לבין מצב פוליטי בו נתקל
לרשימה המלאה

עידן יוסף
המשטרה אוסרת את קיום הילולת הבאבא סאלי

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים, אורית קוטב, סבורה שעל המדינה להפקיע את אתר מירון. לדעתה, הפיילוט במסגרתו מנוהל האתר בידי ועדת החמישה - על-פי המתווה עליו המליץ בג"ץ - נכשל. היא דיברה (יום ד', 29.12.21) בפני ועדת נאור.
קוטב העידה, כי למרות אסון מירון - ארבעה מבין חמשת חברי ועדת החמישה מסרבים לחתום על ייפויי הכוח הדרושים ליועץ המשפטי של הוועדה, יעקב אמסטר, כדי שיוכל להגיש תביעות לפינוי בנייה בלתי חוקית בהר. היחיד שחתם על ייפויי הכוח הוא רב המקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, שהוא עובד מדינה (והנציג היחיד של המדינה בוועדה).
לפני כחודש דיווח אמסטר לפרקליטות על המבוי הסתום בנושא התביעות, למעט אחת בה ניתנו ייפויי כוח והיא הוגשה; 13 תביעות נוספות תקועות בשל סירובם של חברי הוועדה. קוטב והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים, כרמית יוליס, הזהירו את הוועדה שבמצב זה - הן יראו אותו כחוסר יכולת של הוועדה לבצע את ההליכים לשמם הוקמה וייאלצו לחשוב על פנייה לבג"ץ או על חזרה למתווה ההפקעה; הוועדה לא השיבה על מכתבן. "לכל אחד מחברי הוועדה נוח לפנות הקדש אחר ולא את ההקדש שלו", הסבירה קוטב.
"אנחנו בקונסטרוקציה בלתי אפשרית. בעיני הדרך הנכונה היא לחזור לשר האוצר ולבקש את הסכמתו להפקעה. אני עוד צריכה להביא את זה בפני היועץ המשפטי לממשלה. אני מעריכה שהיום יש בשלות למהלך הזה במשרד הדתות", הוסיפה קוטב. היא סיפרה, כי הרב רבינוביץ העביר לה פסק דין של בד"ץ (אולי של העדה החרדית), המנחה את ועדת החמישה שלא להגיש תביעות לסילוק יד - דבר המפחית עוד יותר את האופטימיות שלה.
במקביל, ציינה קוטב, מתבצע טיפול במסלול התכנון והבנייה לגבי מקומות בהר הבנויים כחוק אך השימוש בהם הוא בלתי חוקי. זהו טיפול בצווים והוא הרבה יותר מהיר מאשר תביעות פינוי, הסבירה. למרות זאת אמר חבר הוועדה, שלמה ינאי: "לא התרשמתי שיש תחושה של דחיפות בפינוי המפגעים הבטיחותיים והבנייה הבלתי-חוקית".
קוטב: "יש יחידה ארצית שמטפלת בזה והשיח שלי איתם הוא שהיא פועלת מתוך תחושת דחיפות מאוד מאוד גדולה". ינאי: "אני מתקשה להבין את השאננות של מדינת ישראל בפינוי המפגעים הללו, בנושא של הוצאת הצווים". קוטב: "אעביר את המסר הזה לגורמים שאמונים על הוצאת הצווים ברגע שאצא מהאולם".
"עלי לא הופעל לחץ פוליטי"
קוטב הסבירה, המדינה אינה יכולה להגיש את התביעות לסילוק הפולשים, כי הקרקע אינה שלה. "אמסטר צריך להגיש את התביעות ולקוחותיו לא מאפשרים לו. ככל שנמשיך ונסתובב בעולם הזה, לא נראה את התביעות מוגשות. למרות האסון, עדיין יש גורמים שחושבים שלא נכון להגיש את התביעות הללו.
"ברור שהיה רצון של בית המשפט העליון היה ללכת להסכמה במקום כל כך רגיש מטעמים שהיו נכונים מאוד לשעתם; יש לנו מספיק עימותים. אבל היום אנחנו רואים שההליך של ההסכמה לא מתבצע. לצערי אני לא רואה את זה הולך בטוב. לו דעתי תישמע, לא נישאר במקום בו נהיה תלויים ברצונם של חברי ועדת החמישה. הבעיה היא בהרכב ועדת החמישה וזה שהם נשארו בעלי הבית לאירוע". ינאי הגיב: "ברור שאין עניין לעשות שם שינוי. בחלק שאתם יכולים לפעול, אתם צריכים לעשות יותר".
ינאי שאל את קוטב על עדותו של פרקליט מחוז צפון (אזרחי), איתן לדרר, לפיה הוא הגיע למסקנה שלא יקבל גיבוי מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מול גורמים פוליטיים בנושא מירון (ראו קישור משמאל). היא השיבה: "עלי מעולם בהקשר הזה לא הופעל לחץ פוליטי. אין ספק שהאירוע של ועדת החמישה הוא אירוע פוליטי. יש פה בעלי אינטרס, נציגי הקדשות. האם עלי הופעלו לחצים של גורם כלשהו שאמר לי: אל תקדמי, אל תעשי - התשובה היא לא עם סימן קריאה. בפרקליטות לא מפעילים עלינו לחצים פוליטיים. אם הייתי מקבל מסר מהממונים עלי שלא למלא כשורה את תפקידי, לא הייתי נשארת בו".
מדוע הדרג הפוליטי נמנע מתקנות
מי שהיה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים, ארז קמיניץ, הסביר את ההמלצה על ההפקעה: "אתר בסדר גדול כזה חייב להיות בבעלות המדינה, כעניין שבהגדרה, התנהלות נכונה מוסדית וגם ברמה המעשית של הניהול. הפקעה תאפשר לבצע שיפוצים, לטפל בשימושים הציבוריים. הצורך לייצר קואליציות בוועדה הקשה מאוד על קבלת החלטות, אפילו בהחלטות יחסית פשוטות". סיבה נוספת הייתה השימושים הציניים והבלתי-ראויים, כלשונו, שעושים גורמים חרדיים בחדרים שונים באתר. נגד החלטה זו של שר האוצר דאז, יאיר לפיד, הוגשו עתירות לבג"ץ ובעקבותיהן הוקמה ועדת החמישה.
קמיניץ דיבר גם על ההימנעות מהתקנת תקנות שיתירו את ההילולה מבחינת הקורונה. הוא אמר כי הדרג המשפטי הבהיר שבהעדר תקנות ייחודיות יחולו התקנות הרגילות, כך שמבחינה חוקית - אסור היה לקיים את ההילולה. אולם הדרג הפוליטי החליט להימנע מלעשות זאת והוא משער שהדבר נבע מחשש מביקורת משני הצדדים. אם היו מוטלות מגבלות - היו צצות טענות מצידם "של ציבורים שחפצים ביקרם"; ואילו הייתה ההילולה מוחרגת, הייתה קמה טענה על כך מציבורים אחרים. ינאי אמר כי איש לא רצה לקחת את האחריות על התפרצות קורונה אפשרית; קמיניץ השיב: "את זה אתה אמרת".
קמיניץ נשאל מדוע שר הפנים דאז, אלי ישי, לא אישר את התב"ע שנועדה להסדיר את הר מירון. לדעתו, ישי הושפע מלחץ פופוליסטי חרדי חסר הצדקה, אשר יצא נגד רכיב התיירות השולי בתוכנית ויצר מחאה אלימה ולפיה "אתר קדוש הופך לאתר תיירות". לצד זאת הדגיש קמיניץ, כי עליו לא הופעל לחץ פוליטי ישיר בנוגע למירון.

תאריך:  29/12/2021   |   עודכן:  29/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשנה לפרקליט המדינה: לחזור למתווה של הפקעת מירון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איציק וולף
השר לשירותי דת הודיע על מינוי טסלר לפרויקטור הילולת רשב"י במירון בל"ג בעומר השנה    המינוי - בעקבות מסקנות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית
איתמר לוין
כספית תיאר את דרעי כמי "שדמם של 45 נספי מירון מרוח על ידיו" וטען שהסתמך על דיוני ועדת נאור    דרעי: פעלתי להקטין את ההתקהלות בשל הקורונה; לא הובלתי את קבלת ההחלטות
איתמר לוין
קצין האג"ם של מחוז דרום אומר בוועדת נאור: איש אינו מוכן לקחת את האחריות    מספר שתיקי האבטחה הנוגעים לאירוע מירון ממשיכים להיות מנוהלים ידנית ולא עברו למערכת הממוחשבת, למרות האסון
איתמר לוין
היועץ המשפטי לשעבר של המשטרה: צפיפות דומה קיימת באירועים של שלוש הדתות וניהול הבטיחות נוחת על המשטרה    מעיד שאיש לא התריע בדיונים בצמרת המשטרה על הסכנה בשל הצפיפות במירון
איתמר לוין
מנדי צדיק, שהיה במירון בזמן האסון ואביו נספה בו, בעדות נרגשת בוועדת נאור: היה ברור שיתרחש אסון; האחראים יושבים על כסאותיהם ולא אכפת להם; איש אינו עוזר למשפחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il