X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק "להגנת הספרות והסופרים בישראל" מבטאת תפיסה, הרואה בסופר ילד קטן שיש להגן עליו מפני המו"ל או בעל החנות המרושע ומה על זכות האדם לסחור באופן חופשי?
▪  ▪  ▪
ספרים זה סטימצקי. yeah right [פלאש 90]
יש מכנה משותף להצעות חוק פופוליסטיות,המנופפות בטענות בדבר "תחרות פרועה" ו"קריסת השוק" – כלומר חיסול מונופול והטבות לצרכנים: הן באות "לתקן" משהו שלא היה מקולקל מלכתחילה

ישראל היא אחת המעצמות העולמיות בתחום ההוצאה לאור של כותרי ספרים חדשים. אך חברי הכנסת הנמרצים שלנו כבר "מטפלים" בבעיה, לאחר שגילו כי מדובר דווקא במגזר "כושל", המצפה להגנתם ולעידודם באמצעות "החוק להגנת הספרות" - חקיקה המתגלגלת מאז שבוע הספר העברי בשנה הקודמת, שהתקיים בחודש יוני.
לדברי יוזם החוק, ח"כ ניצן הורוביץ, המוצג באתר מפלגתו (מרצ) כיו"ר "שדולת התרבות" בכנסת: "הצעת החוק מיועדת להחזיר איזון לענף שמתפרע בחודשים האחרונים, והתוצאה היא יוצרים שמקבלים פרוטות בעבור יצירה ספרותית. לכן, הסיכום מהווה הישג היסטורי לרווחת הסופרים בישראל, וצעד משמעותי להצלת השוק לפני קריסתו". בשבוע שעבר הצליח הורוביץ לרתום ליוזמת החקיקה הזו את שרת התרבות, לימור לבנת, ואת יו"ר ועדת החינוך בכנסת, זבולון אורלב, ויחד הם יצאו בקריאה עתירת יחסי ציבור לעצירת "התחרות הפרועה" בין רשתות הספרים ה"פוגעת" בסופרים.

חוק סטימצקי

יש מכנה משותף להצעות חוק פופוליסטיות – המנופפות בטענות בדבר "תחרות פרועה" ו"קריסת השוק" (כלומר חיסול מונופול והטבות לצרכנים): הן באות "לתקן" משהו שלא היה מקולקל מלכתחילה. כזהו המצב גם בתחום הספרות: בשנת 2009 הודפסו והופצו בישראל יותר מ-4,000 כותרים מסחריים על-ידי למעלה מ-100 גופים שונים – כמות ומגוון המציבים את ישראל במקום מכובד בקנה מידה עולמי.
רשת "סטימצקי", שאיבדה את עמדת הבכורה שלה בתחום ההפצה, פנתה למחוקק בבקשה להגנה, לאחר שתלונות נגד "צומת ספרים" שהוגשו לממונה על ההגבלים העסקים בשנת 2009 – נדחו. הרשות להגבלים עסקיים מצאה, שהתחרות דווקא הועילה לצרכן הישראלי, וציינה כי: "בשנים האחרונות מתאפיין ענף הספרים בישראל בצמיחה ובדינמיות. מחיר הספרים בפועל לצרכן נמצא בירידה (מאז 2005), ובכמות העותקים הנמכרת בישראל ניכרת מגמת עלייה. גם מספר הכותרים המוצאים לאור מצוי בעלייה. כך, מספר הכותרים שיצאו לאור בישראל גדל משנת 2004 ב-25%. חשוב לומר כי העלייה אינה רק במספר הכותרים שמוציאות הוצאות הקשורות לצומת ספרים – כנרת והוצאת מודן – כי אם גם במספר הכותרים המוצאים לאור על-ידי הוצאות אחרות, אשר גדל אף הוא ב-18%. העובדות מלמדות, אם כך, שהקורא הישראלי נהנה בשנים האחרונות ממגוון משופר של ספרים וממחירים נמוכים יותר מבעבר".
כשהפנייה לממונה על ההגבלים לא צלחה, פנתה "סטימצקי" למחוקק. פנייה זאת מצאה את ביטויה בסעיפי החוק המקורי, ש"נתפר" בגסות על-ידי הורוביץ וכלל איסור על רשת חנויות להיות בעליה של הוצאה לאור. בחוק גם נקבע איסור על מתן הנחות – תחום בו כשלה "סטימצקי" בתחרות עם "צומת ספרים".
מעניין שהניסיון המצטבר בישראל ובעולם מגלה תמונה הפוכה לעולמה התרבותי של "שדולת התרבות" בכנסת. בבריטניה, למשל, הייתה התערבות מגבילה במחירי ספרים. קרטל מוציאים לאור שנוסד בשנת 1900 קבע במשך עשרות שנים חוקים לשמירת מחיר סיטונאי לספרים, עד שהתמוטט בשנות ה-90' של המאה שעברה. מאז ביטולו ועד שנת 2006 גדלו הכנסותיהן של הוצאות הספרים בבריטניה ב-39 אחוז, התפתחו ערוצי השיווק וגדל מספר הוצאות הספרים מ-2,000 ל-3,200.
יוזמי החוק בישראל, השבויים בתפיסה אידיאולוגית פטרונית, רואים בסופרים ילדים קטנים שיש להגן עליהם מפני המוציאים לאור, ומפני בעלי חנויות הספרים המרושעים המנצלים אותם. ואילו ניצן הורוביץ ושותפיו הם שיסבירו לנו כיצד יימצא בהסכמים שבין הסופר לבין הוצאת הספרים האיזון הנכון. לדברי הורוביץ, לתמיכה ב"חוק להגנת הספרות והסופרים בישראל" התגייסו גם בכירי הסופרים בישראל, ביניהם עמוס עוז, מאיר שלו, דוד גרוסמן וא.ב. יהושע – סופרים ותיקים, שאולי מבינים, כי התערבות המחוקק במעשה ההתקשרות שבין מו"ל למחבר, תמנע מהוצאות הספרים להתקשר עם סופרים מתחילים ותקבע את ההגמוניה שלהם, שכן אם כבר נגזר עליו לשלם שכר גבוה לסופר – עדיף למו"ל לעשות זאת עם סופרים "בטוחים" שלספריהם יש סיכוי רב יותר להימכר היטב.
מצער לראות את חברי "שדולת התרבות" ואת האינטלקטואלים העולים אליה לרגל כדי להמליץ לפגוע באחת מזכויות האדם הבסיסיות ביותר – הזכות לסחור באופן חופשי. נראה כי זכות זו זרה לרבים מן האינטלקטואלים שלנו, הרואים בכל התקשרות עסקית משחק סכום אפס – שבו, רווח של האחד פירושו הפסד של האחר – בין "חזק" ל"חלש", שיש להגן עליו, כמובן.
בישראל יש גם סופרים אחרים, כאלה שאינם רואים את העולם דרך משקפיים של מנוצלים ומנצלים. לאחר שזכו להצלחה ראשונית והתגברו על הסיכונים הכלכליים בשותפות עם הוצאות הספרים ועם החנויות, הם מצליחים להתקדם, להגדיל את מכירות ספריהם ולהשיג עבורם מחירים טובים יותר, לרווחת כולם. אם תצליח "שדולת התרבות" להעביר את "חוק להגנת הספרות והסופרים בישראל", עלולים גם הם וגם השגשוג הספרותי להיעלם מן הנוף התרבותי בישראל.

לאתר מגזין מראה
המאמר התפרסם בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון"
בועז ארד-ארדר הוא עמית מחקר ב"מכון ירושלים לחקר שווקים". מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט
תאריך:  06/02/2010   |   עודכן:  06/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גיבורי תרבות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שוק הרעיונות
דר יובל  |  8/02/10 19:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל נבון
משתתפי "כנס הרצליה" נחלקו בשאלה, אם הוויכוח בינינו ובין הפלשתינים הוא על תוצאות מלחמת ששת הימים או על תוצאותיה של מלחמת העצמאות    על הראשונים עדיין מוטל להסביר מה רצו מאיתנו מדינות ערב ואש"ף לפני 1967
אריה אבנרי
איומיו של ליברמן הולכים וגוברים ככל שהוא חש מאויים יותר ויותר מצד השרים ברק וסילבן שלום, הנוגסים בממלכתו    קיפוד (17)
דודו אלהרר
"אתה הולך בעיניים פקוחות אל משימה כפוית טובה מאין כמוה. להצלחותיך יגיחו אבות רבים ותצטרך לשאת בכשלונות אחרים"
קובי קמין
אם ממבצע "עופרת יצוקה" יצאנו כשידנו ההסברתית על התחתונה, אולי מבצע "ביעור חמץ" ישפר את המצב
שרית ילוב
ביום ה' יקרין סינמטק תל אביב את הסרט התיעודי "אל תגעו לי בשואה". כבר ב-1994 נטף הסרט הזה זיעה במאמץ להיות פרובוקטיבי ו"אמיץ", קשה להאמין שבשבוע הבא הוא ישתפר...
רשימות נוספות
קיצור תולדות האקטיביזם השיפוטי  /  ד"ר חיים משגב
"הפרקליטים" - גרסת מגרש הרוסים  /  עמוס גורן
לצאת מעידן הדלק לעידן חדש  /  דן זסלבסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il