X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סער יביא את החוק לאישור בשבוע הבא, לאחר שהנוסח הסופי גובש בעקבות קבלת הערות הציבור לטיוטה שפורסמה בינואר מעגן עקרונות הקיימים כיום בחקיקה, בפסיקה ובתפיסות יסוד ונותן להם מעמד חוקתי מוגבר
▪  ▪  ▪
שמירה על כבוד האדם בעת מעצר [צילום: דוברות המשטרה]
סער יוזם: חוק יסוד זכויות במשפט
איתמר לוין
משרד המשפטים: הצעת החוק תתמקד בזכויות יסוד הנוגעות לממשקים שבין הפרט למערכת המשפט או זכויות של מי שכלפיו מופעלות סמכויות שלטוניות בתחום אכיפת החוק * נושאים אפשריים שייכללו בחוק: זכות הגישה לערכאות; הזכות להליך הוגן על מאפייניה השונים; זכויותיהם של חשוד, עצור ונאשם; עקרון החוקיות; זכות הייצוג בידי עורך דין והיוועצות בו
לרשימה המלאה

"הגשמת תכליות ההליך הפלילי תיעשה תוך הגנה על זכויות היסוד של האדם בהליך זה" - זו מטרתו של חוק יסוד זכויות בהליך הפלילי, אותו מגיש שר המשפטים, גדעון סער, לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה (27.2.22). הנוסח המוצע פורסם היום (23.2.22), לאחר קבלת תגובות הציבור לטיוטה שפורסמה בחודש שעבר ובעקבות דיונים שקיימו סער והיועת המשפטית לממשלה, גלי מיארה.
החוק מעגן את עקרונות היסוד של השיטה הפלילית, המצויים כיום בחוקים אחרים, בפסיקת בתי המשפט ובעקרונות מקובלים. מאחר שהם יהיו מעתה בחוק יסוד, תהיה להם משמעות גבוהה יותר והם יגברו במידת הצורך על חקיקה רגילה - אם כי חוק היסוד לא יפגע בתוקפו של דין שהיה קיים לפני אישורו בכנסת. החוק עוסק בהליכי החקירה, המעצר והמשפט ומחיל על כולם את אותם עקרונות. בין הסעיפים בחוק:
  • "כל אדם זכאי לכך שהליך פלילי שהוא צד לו יהיה הוגן". משמעות הדבר: טענות על פגיעה בהוגנות ההליך, כולל למשל בשיטות חקירה פסולות, ייבחנו לאור עיקרון חוקתי זה.
  • "לא ישא אדם באחריות פלילית בשל מעשה או מחדל, אם בשעה שביצע אותם לא היו במעשה או המחדל אסורים בחוק או לפיו". זהו עיגון חוקתי לעקרון היסוד האוסר חקיקה פלילית למפרע. הסעיף הבא אוסר באותה צורה החמרה למפרע בענישה.
  • "כל אדם הוא בחזקת חף מפשע כל עוד לא נקבעה אשמתו בידי רשות שיפוטית". גם כאן, זהו עיגון חוקתי של עקרון יסוד, אולי החשוב ביותר בשיטה הפלילית במדינות דמוקרטיות.
  • "אין להאשים אדם בשל מעשה או מחדל שבשלו הורשע או זוכה בעבר בהליך פלילי". סעיף זה מונע לכאורה פתיחה מחדש של תיק אם מתגלות ראיות חדשות, ויהיה צורך לראות האם הוא יעמוד בעינו בהליך החקיקה.
  • "כל אדם זכאי שלא להפליל את עצמו בעת גביית הודעתו בחקירה פלילית". זוהי זכות השתיקה בחקירה, הקיימת גם כיום. ייתכן שלאור הפיכתה לזכות חוקתית תעלה הטענה, כי מעתה לא ניתן יהיה לקבוע שגירסה שמעלה הנאשם רק במשפטו, לאחר ששתק בחקירה, תהיה גירסה כבושה שמשקלה נמוך ואף אפסי.
  • "כל אדם זכאי להיוועץ בעורך דין בנוגע לחקירה פלילית שבה הוא נחקר כחשוד". זהו עיגון של זכות ההיווצעות, אותה המשטרה מפרה לעיתים. יש לשים לב, כי אין המדובר בנוכחות עורך דין בחקירה כפי שקיים למשל בארה"ב.
  • "מעצר ייעשה בדרך שתבטיח שמירה על כבודו של אדם, על גופו ועל זכויותיו על-פי כל דין". זהו סעיף משמעותי במיוחד, לנוכח תנאי המעצר הקשים הקיימים כיום ברבים ממתקני הכליאה ותנאי התעבורה הקשים ביניהם. כאשר מדובר בחובה חוקתית, ניתן יהיה לבקש מבתי המשפט לאכוף על המדינה לקיים אותה.
  • "חקירת עבירה תיעשה בדרך שתבטיח שמירה על כבודו של אדם, על גופו ועל זכויותיו על-פי כל דין". זוהי הצהרה כללית, שצריך יהיה לראות כיצד תתורגם למעשה וכיצד תדור בכפיפה אחת עם זכותן של הרשויות החוקרות לנהל חקירות תקיפות ואף תוקפניות.
  • "מימוש הזכויות של קטין לפי חוק יסוד זה, ייעשה גם בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו". המשטרה מפרה לעיתים את זכויותיהם המיוחדות של קטינים, ההופכות כעת לחוקתיות.
  • כמו בחוקי היסוד האחרים, גם בחוק זכויות בהליך הפלילי נקבע שניתן לפגוע בזכויות הכלולות בו רק "בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה, ואם אינה עולה על הנדרש". עוד נקבע, כי תקנות שעת חירום אינן יכולות לשנות חוק זה, אך הממשלה יכולה להתקין תקנות שישללו או יגבילו זכויות על פיו, ובלבד שהללו "יהיו לתכלית ראויה ולתקופה ואם לא יעלו על הנדרש". שינוי בחוק זה מחייב רוב של לפחות 61 חברי כנסת.

תאריך:  23/02/2022   |   עודכן:  23/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוק יסוד זכויות בהליך הפלילי - לאישור הממשלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שטויות במיץ
באום  |  23/02/22 21:39
 
- החוק בא להגן על מחבלים
חשדנית  |  27/02/22 15:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
איתמר לוין
בדיקת וושינגטון פוסט מעלה, כי כל החברות הנותנות חסות לוועד האולימפי הבינלאומי ורשת NBC שרכשה את זכויות השידור, לא שינו את תוכניותיהן לקראת משחקי החורף
איתמר לוין
משרד המשפטים מפרסם את ההצעה לחוק יסוד זכויות בחקירה ובמשפט הפלילי, המעגן ומעלה בדרגה זכויות שנקבעו בחוקים אחרים ובפסיקה    סער: החוק יובא לממשלה ולכנסת עוד לפני הפגרה
איתמר לוין
חופש הביטוי הוא זכות היסוד החשובה ביותר בדמוקרטיה, אך כבר כיום הוא אינו מוחלט    הרפש המסוכן המציף את הרשתות החברתיות מחייב חשיבה עדכנית על מה מותר ומה אסור, ובעיקר - מי יקבע את הכללים ויאכוף אותם
עידן יוסף
הצעה להחלטה בממשלה הקודמת להסדרת ההתיישבות הצעירה שקידמו צחי הנגבי ומיכאל ביטון נגנזה משיקולי בחירות    כתוצאה מכך סובלים כ-12 אלף ילדי מתנחלים מתנאים לא נאותים בשל העדר חיבור לחשמל ולמים    במשרדי הממשלה טוענים כי מדובר בעניין של מדיניות
איתמר לוין
מבטיח להעביר בחודש הבא בקריאה ראשונה את החוק לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין, להפיץ את תזכיר החוק להגבלת כהונת ראש הממשלה ולהגיש הצעת חוק לעונשי מינימום בעבירות נשק    תקווה חדשה תציע גם להגביל כהונת ראשי רשויות    "עלינו להחזיר את המשילות ושלטון החוק לגליל, לנגב, ללוד ולדרום תל אביב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il