X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ב-2017 קבעה ועדת הפנים בדיעבד, כי ששת הבכירים יקבלו פנסיה תקציבית לפני גיל 45 - בעקבות טעות של משרד הפנים משנת 1999; מדובר ב-21 מיליון שקל ברק-ארז: ביטול כעת יפגע בהם בצורה קשה ובלתי מוצדקת
▪  ▪  ▪
ועדת הפנים. אישור רטרואקטיבי [צילום: דוברות הכנסת]

שישה בכירים לשעבר ברשויות מקומיות ימשיכו לקבל פנסיה חורגת, בסכום המוערך ב-21 מיליון שקל, שכן העתירות נגד פנסיות אלו הוגשו שנים רבות לאחר שהכנסת החליטה עליהן. כך קובעת (יום ב', 14.3.22) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז.
הבכירים בהם מדובר: ז'קי לוי, שהיה ראש עיריית בית שאן בשנים 2013-2003 וחזר לתפקיד בשנת 2018 (והיה חבר כנסת בשנים 2018-2015); אכרם חסון, שהיה ראש עיריית עיר הכרמל (איחוד דליית אל-כרמל ועספיא) בשנים 2008-2004 (וחבר כנסת בשנים 2013-2012 ו-2019-2016); צביקה כהן, שהיה ראש המועצה והעירייה באלעד בשנים 2008-2004 (וכיום סגן ראש עיריית ירושלים); אמנון כהן, שהיה ממלא-מקום ראש עיריית רמלה בשנת 1998 (וחבר כנסת בשנים 2015-1999); עאדל עמאר, שהיה ראש מועצת ג'וליס בשנים 1998-1993; ועוזי אהרון, שהיה ממלא-מקום ראש עיריית אור יהודה וכיום חבר במועצת העיר.
עד שנת 1999 שולמה פנסיה תקציבית רק לראש רשות או סגנו שפרשו בגיל 45 ומעלה. באותה שנה קבעה ועדת הפנים של הכנסת, כי הפנסיה תינתן גם למי שפרש בגיל צעיר יותר, אך התשלומים יחלו רק בהגיעו לגיל 45; היא לא קבעה מתי החלטה זו תיכנס לתוקף ולכן היא הייתה אמורה לחול רק מיוני 1999. אלא שבפועל משרד הפנים יישם אותה בטעות גם לגבי ששת הבכירים, שחדלו לשמש בתפקידיהם (כראשי רשויות או סגניהם) בעקבות הבחירות המוניציפליות בנובמבר 1998. הטעות התגלתה לאחר מספר שנים, ושרי הפנים אלי ישי ואריה דרעי ביקשו מהוועדה אישור רטרואקטיבי, אך הוא ניתן רק בשנת 2017.
נגד החלטה זו הוגשו ארבע עתירות: שתיים מהן ביקשו לבטל אותה, ושתיים מהן ביקשו להחיל אותה גם על העותרים. בפועל נותרה עתירה אחת מכל סוג; יעל גרמן, שהייתה ראש עיריית הרצליה (2013-1998) ולאחר מכן שרת הבריאות ושגרירת ישראל בצרפת, ביקשה להחיל אותה עליה. בנובמבר אשתקד שבה ועדת הפנים ואישרה את ההחלטה משנת 2017, למרות שהיועץ המשפטי דאז, אביחי מנדלבליט, סבר שיש לבטל אותה אך רק להפסיק את התשלומים בעתיד. הכנסת, לעומתו, ביקשה לדחות את העתירות.

הבדל בין "לכתחילה" לבין "בדיעבד"

ברק-ארז אומרת כי ההחלטה משנת 2017 מעוררת אי-נוחות, שכן היא מאשרת בדיעבד ובצורה פרסונלית מהלך שנעשה 18 שנים לפני כן. אולם, מדובר בתיקון של טעות שעשה משרד הפנים בתום לב וכיום מדובר על 23 שנים אחרי ההחלטה המקורית. "השתלשלות העניינים המתוארת הביאה עימה, מטבע הדברים, הסתמכות משמעותית מצד ששת נבחרי הציבור באשר לתכנון עתידם הכלכלי, ערב פרישתם ממעגל העבודה. הסעד המבוקש בעתירות – הפסקת תשלום הגמלה – יגרור פגיעה קשה ביותר בהכנסתם, לאחר שהסתמכו עליה במשך 23 שנים (מתוכם 18 שנים עד להגשת העתירות), שעימה אין להשלים".
שיקול נוסף, אומרת ברק-ארז, הוא שמדובר רק באותם שישה נבחרים ולפסק הדין אין השלכות רוחב. "מקרה זה מחדד את ההבדל הברור בין 'מלכתחילה' לבין 'בדיעבד'. לא כל פגם ניתן לתיקון בשלב שבו כבר נוצרה הסתמכות ממשית. אכן, ניתן להבין את השיקולים הציבוריים הראויים שעמדו ביסוד הגשת העתירות לכתחילה. עם זאת, משהתגלו כלל העובדות הנוגעות לששת אנשי הציבור שהעניין נוגע להם, ללא השלכות רוחב נוספות, אין זהו המקרה שבו צודק או נכון, אף מההיבט של שיקולי שוויון והגינות, לאמץ אמת מידה של 'ייקוב הדין את ההר'".
לבסוף אומרת ברק-ארז: "יש לקוות כי הגורמים האמונים על תשלומי פנסיות מן הקופה הציבורית הפיקו את הלקחים המתאימים בכל הנוגע לביצוע תשלומים מבלי לוודא במידת הקפדנות הנדרשת את הבסיס הנורמטיבי לחלוקתם מלכתחילה. חזקה על גורמי הייעוץ המשפטי שהציגו עמדה התומכת בקבלת העתירה, כי למצער יוודאו שלקחים אלה יופקו מעתה ואילך". השופטים ענת ברון ועופר גרוסקופף הסכימו עם ברק-ארז.

תאריך:  14/03/2022   |   עודכן:  14/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אשרר פנסיות חריגות לשישה בכירים בשלטון המקומי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר העיר
איתמר לוין
תובעת 227,000 מנסים מלכה וממי שהיה המנכ"ל שלה, דני קדוש, בטענה לתשלומים שלא כדין לעו"ד עמי זנטי - אותו העסיקו כיועץ משפטי שלה בניגוד להחלטת הדירקטוריון
איתמר לוין
יצחק דרי, שהיה ממלא-מקום ראש העירייה, ועמרם כנפו, שהיה סגן ראש העיר, הורשעו בקבלת שוחד במאות אלפי שקלים מיזמי נדל"ן בעיר בתמורה לקידום פרויקטים
יצחק דנון
הורה לעירייה להשיב את שולמית פחימה לעבודתה כמנהלת אגף הרווחה, לאחר שקבע שראש העירייה אביחי שטרן פיטר אותה בנימוק שהייתה מינוי פוליטי של קודמו
איתמר לוין
יעקב אדרי, שהיה גם שר וחבר כנסת, חשוד בעבירות שוחד, מרמה, הלבנת הון, אלימות, גניבה ומיסים בשנים 2019-2013    14 חשודים נוספים בשוחד, מרמה ועוד זומנו לשימוע גם הם
עידן יוסף
בשל הגשת כתב אישום נגדו, החליטה הוועדה על השעייתו של צבי גנדלמן לכחצי שנה    "בהתחשב במלוא השיקולים לקולא ולחומרא לא מצאנו כי מוצדקת השעיה לתקופה המירבית של שנה"    "לא התרשמנו כי יש מקום להשעות אותו מפעילותו בוועדות הרשות ומתפקידיו השונים בה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il