X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החוק קובע ששר הפנים יוכל להאריך את שהייתם של עובדי סיעוד זרים רק כאשר מדובר במטופלים שגילם אינו עולה על 67 בג"ץ קובע בהרכב מורחב: אומנם מדובר בהפליה למבוגרים יותר, אך היא עומדת בתנאי חוק כבוד האדם וחרותו
▪  ▪  ▪
יותר מטפלים לבני 67 ומטה [צילום: משה שי, פלאש 90]

מגבלת הגיל החלה על מי שמבקשים להאריך את רשיונות השהייה של עובדי סיעוד זרים אומנם פוגעת בשוויון, אך היא עומדת במבחן המידתיות ולכן אין מקום לבטל אותה. כך קובע (יום ד', 16.3.22) בג"ץ בהרכב מורחב בן שבעה שופטים.
החוק מגביל את הזמן בו יכולים עובדי סיעוד זרים לשהות בארץ, אך מאפשר לשר הפנים להאריך תקופות אלו מטעמים הומניטריים ועל בסיס פרטני. בין התנאים לכך נקבע, כי מדובר במטופל שגילו אינו עולה על גיל הפרישה - דהיינו 67. אם המטופל מבוגר יותר, לא ניתן להעניק ארכת שהייה. ארגון לזקן, אזרחית מבוגרת ועובדת סיעוד זרה עתרו לבג"ץ נגד מגבלה זו, בטענה שהיא פוגעת בזכות לשוויון של בני 67 ומעלה.
המשנה לנשיאה, ניל הנדל, אשר כתב את חוות הדעת העיקרית, מסכים שמדובר בפגיעה בשוויון מחמת גיל שהיא פגיעה פסולה. "ההפליה שעורך ההסדר ההומניטרי הייעודי משקפת התייחסות לבני אדם שחצו את גיל הפרישה כאל מי שמוקד חייהם מצוי בביתם, והם מנותקים ממעגלים חיצוניים של עשייה, יצירה, חברה, ומשפחה. תפיסה סטריאוטיפית זו נכפית על כלל המבוגרים שחצו את גיל 67, ושוללת מהם כל אפשרות להתנער ממנה ולהוכיח כי הם עודם פעילים, ולכן גם זקוקים לסיוע.
"בעוד המחוקק טורח להגן על המטופל הצעיר, ומגמיש עבורו את תנאי השהייה של מטפלים זרים בישראל, הוא מנער, כביכול, את חוצנו מן המטופל שחצה את גיל הפרישה - ומשדר כי רצונו של האחרון להמשיך באורח חיים פעיל חברתית אינו 'חשוב' דיו כדי להצדיק הטבה דומה. נוכח ההכרה במטען החברתי השלילי הקשור בגילנות, הרי שמדובר בהבחנה 'חשודה' על בסיס השתייכות לקבוצה חברתית הנחשבת, בהקשרים שונים, כ'נחותה', ולכך משמעות רבה".
חשש מפני רבבות בקשות
מכאן עובר הנדל לבחון האם מדובר בהפליה העומדת במבחני פסקת ההגבלה בחוק יסוד כבוד האדם וחרותו, ומסקנתו חיובית. ראשית, אבחנה זו תאפשר להגדיל את מספר המטפלים העומדים לרשותם של מטופלים מתחת לגיל 67, למרות שעבודה זו תובענית יותר. שנית, היא תגשים את מדיניות ההגירה של ישראל ותמנע שיטפון של בקשות העלול להביא למתן סיטונאי של אישורים (כפי שגם מוכיחים הנתונים שהוצגו לבג"ץ).
תנאי הסף שנקבעו בחוק עומדים במבחן המידתיות. כיום יכולה שר הפנים, איילת שקד, להאריך רשיונות שהייה לטיפול ב-21,000 איש, כאשר רק 3,500 מממשים זכות זו. קבלת העתירה, מציין הנדל, יכולה להביא לרבבות בקשות. מעבר לפגיעה בתכליות החוק ובמדיניות ההגירה, מספר כזה של בקשות יטיל על המדינה עלויות ניכרות ושגם אותן יש להביא בחשבון. "די בתועלת הפרטית והציבורית מן ההסדר ההומניטרי הייעודי במתכונתו הנוכחית כדי להכשיר את הפגיעה בזכות המטופלים המבוגרים לשוויון - נוכח עוצמתה הנמוכה יחסית, בהתחשב במכלול ההוראות המסדירות את שהותם של המטפלים הזרים בישראל", קובע הנדל.
העותרים טענו, כי המגבלה של גיל 67 תקשה על מטופלים מבוגרים יותר למצוא עובדי סיעוד - אך לא הציגו נתונים שיאוששו זאת. המדינה היא זו שהציגה נתונים, ולפיהם בנובמבר 2020 היו בישראל 12,000 מטפלים זרים השוהים בארץ 13-8 שנים (הקבוצה לגביה חלה מגבלת הגיל), אך 3,600 מתוכם היו שוהים בלתי חוקיים. לעומת זאת, היו בארץ 69,000 מטפלים (מתוכם 13,000 העובדים שלא כדין), כך שגם מטופלים בני 67 ומעלה יוכלו למצוא מי שיסייע להם. החוק נועד להקל על מטופלים צעירים יותר למצוא מטפלים, והדבר מצדיק את הפגיעה המסוימת במטופלים המבוגרים.
הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז וענת ברון הסכימו עם הנדל (לעיתים בהנמקות שונות). את העותרים ייצגה עו"ד יפעת סולל, את הכנסת ייצגה עו"ד אביטל סומפולינסקי, ואת המדינה - עוה"ד מוריה פרימן ומיה דיין.

תאריך:  16/03/2022   |   עודכן:  16/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אשרר מגבלה על הארכת שהיית עובדי סיעוד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כולנו פורשים בגיל 67
מוזר  |  16/03/22 12:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
הטיסות יחלו כבר בחודש הבא, במהלך חול המועד פסח.    בנט: "צעד נוסף בחימום הסכם השלום בין ישראל ומצרים"
מירב ארד
ליברמן: "יוקר המחיה מחייב אותנו ליישם צעדים אמיצים!"    יו"ר ועדת חוב: "נדאג שיחזרו למו"מ ונשתמש בכל הכלים הפרלמנטריים שיעמדו לרשותנו"    הוסיף: "יש כאן פספוס של הזדמנות להגיע לרפורמה אמיתית בהסכמה "
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה ביטון קרא למשרד התחבורה להאיץ את קידום תכנון תחנת רכבת אחיטוב או להחליט לחלופין על הקמת תחנת בת חפר    הדברים נאמרו בישיבת מעקב של ועדת הכלכלה שעסקה בשינוי בתוכנית להקים תחנת רכבת באזור המועצות עמק חפר ומנשה; מנהל תחום תכנון ארוך טווח במשרד התחבורה: "גם אם יוחלט על הקמת תחנה קטנה יותר - צריך יהיה לחזור לשלב התכנון ההתחלתי, הסרט של 2025 ירד מהפרק"
מירב ארד
לברוב: "שיחות השלום אינן קלות, אך יש תקווה מסוימת לפשרה"    זלנסקי דרש ערבויות ביטחוניות    משרד ההגנה האוקראיני: 13,800 חיילים רוסים נהרגו מאז תחילת הפלישה    103 ילדים נהרגו מאז תחילת הפלישה הרוסית
עידן יוסף
תקנות שאישרה ועדת העבודה והרווחה מסדירות פינוי אוכלוסייה עם מוגבלויות בשעת חירום, הכנת מרכזי קליטה נגישים, כלי רכב מונגשים, אמצעי הסברה מצוירים, שפת סימנים ושפות זרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il