X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מיכאל שרון פסיכולוג ניסויי על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מהי אותה סגולת יציבות מופלאה של המשק הישראלי - נוכח המשבר בעולם - שבה משתבחים בכינוסי קיסריה, אם לא שמירתם של מיליונים בישראל בצד האפל של הירח?
▪  ▪  ▪
אנשים נזרקו לרחוב [צילום: פלאש 90]

התיפוף המונוטוני של הפגנות יום ו' כנגד ההתנחלות הפרועה בשייח' ג'ראח - בירושלים המזרחית - מתפוגג ונשכח, כעוד אומללות של אנשים שרכושם נשדד לאור היום, ואי-השפיות של תרועות הגזל הופכת לנורמטיבית, כאשר כוחות השיטור של השלטונות נותנים יד למעשה הנבלה הזה. ריקודי הפרע של ביריונים-מנשלים בסילואן, מחזה מבעית ומטורף למדי ורב-שנים, הופכים אף הם לנורמטיביים, עם הכשרת "בית יהונתן" על-ידי שר הפנים. ברוב כשרון ויעילות הצליחו "מסבירים" של משרד החוץ להלבין את טבח האזרחים בעזה. דומה שדו"ח גולדסטון מתפוגג ברגעים אלה, נישכח בחיבוקים שהמטיר על הצמרת הישראלית סילביו ברלוסקוני ברוב חן של מאהב איטלקי, שהעתיר שבחים על לא כלום. והרי אפילו חן של עלמה ברה אין בברנשים הללו.
יש להודות, היתה כאן מערכה שהסתיימה בהפסד ידוע מראש, מערכה שבה כל גילוי של אי-נחת מהויית החיים בישראל, מהתבהמות השיח הציבורי, מהשחיתות, מהעובדה שישראל היא כמעט המדינה היחידה בעולם שבה מחירי מוצרי היסוד והדיור עולים והשכר יורד, כל גילוי של ניכור שואף חיים ורעננות ביחס למה שמתרחש סביבנו - הוקע כאנטישמיות. יש לקרוא לילד בשמו - היה כאן בולדוזר: בולדוזר עזה, בולדוזר המשטרה בשיח ג'ראח, בולדוזר ליברמן כנגד העולם ואשתו, בולדוזר ההוקעה המתוזמרת היטב של כל מחאה בארץ ובעולם כנגד הסאוב המוסרי האיום הזה - כשנאת ישראל לשמה.
מה מאפשר זאת, את אותה פשיזצייה חסרת תקדים של המציאות הישראלית, שבה - כמקובל במדינות טוטליטריות - נשאר רק לדון בטריוויה, בתוכניות זבל במדיה, ובריגושי הנאות קטנות שהחיים מזמנים, תוך רידוד ודעיכת הדיון סביב שאלות היסוד בחיינו?
לא רק הבולדוזר הוא שהופעל. שנת 2009 הסתיימה - בניגוד לתחזיות התחלתיות של בנק ישראל - במדדים המראים על שגשוג כלכלי. אף שנת 2008 היתה שנת שגשוג. מפליא אמנם כיצד שגשוג זה פעל את פעילותו לשתק את אי-הנחת, שכן הוא היה רק נחלתה של שכבה אוליגרכית קטנה, וכלל לא פעפע ל-85% מאוכלוסיית ישראל. אלא שהציבור - אמון בהזדהות עם המצליחים והמשגשגים - נשאר שרוי בחלומות על הצלחות ותקוות שלעולם לא יתממשו, ברוח "כוכב נולד": קומץ מצליחים מקנים את התחושה למיליונים הנשארים בצד האפל של הירח, שהעושר והאושר בפתח.
והרי מהי אותה סגולת יציבות מופלאה של המשק הישראלי - נוכח המשבר בעולם - שבה משתבחים בכינוסי קיסריה, אם לא שמירתם של מיליונים בישראל בצד האפל של הירח? למשל: קיצוץ של 10% בתקציב הביטוח הלאומי על-ידי נתניהו בזמנו כשר האוצר - הביא לירידה לא פרופורציונית של עשרות אחוזים בקצבאות. למשל: בארה"ב הקלו במשכנתאות, ואילו בישראל - זרקו אנשים לרחוב. במערב הבנקים העניקו אשראי נרחב - ואילו בישראל 80% מהפונים לאשראי בנקאי נדחים ונאלצים ללוות בריבית קצוצה בשוק האפור (מה שמכניס עסקים רבים לטורים גבוהים, ותכופות לאי-יושר עסקי, כדי לעמוד בתשלומי הריבית). למשל: אי-השקעה בתשתיות ובשיפור איכות המערכות בישראל - החל משיבוש התעבורה בפקקים חסרי תקדים בעולם (בהעדר רכבת תחתית ורכבת קלה), המשך במערכת חינוך כושלת, טימטום הציבור והסחת דעתו בכתבות ותוכניות זבל במדיה התקשורתית, וכלה בכשלים קריטיים בתחום האירגון, הלוגיסטיקה והתאום הבין-יחידתי במלחמות ישראל.
הצד האפל של הירח - תוחלת האומללים.

מחבר המאמר הינו פסיכולוג ניסויי, מחבר הספר "חלוקת קשב", חבר אמנסטי אנגליה.
תאריך:  14/02/2010   |   עודכן:  14/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תוחלת האומללים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עוד שמאלני מתוסכל
גדעון אמיר  |  14/02/10 16:09
2
דמעות תנין סטאליניסטי צבוע
היו ימים  |  14/02/10 16:37
3
משעשע
ע.ג3  |  14/02/10 20:54
4
חנק התודעה
מ.ש  |  15/02/10 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל זינגר
יש לשנות את תרבות הנהיגה, כמנוף לשינוי תרבות ההתנהגות אצל מתבגרים
ראובן לייב
לא להאמין, אבל ישראל מצטרפת היום, כמדי שנה ב-14 בפברואר, לחוגגי "יום האהבה", הקרוי על-שמו של הכומר האנטישמי ולנטין. ממש כמו שחוגגים אצלנו, מדי שנה ב-31 בדצמבר, את הסילבסטר, הקרוי אף הוא על-שמו של כומר אנטישמי    חג שמח?
יועז הנדל
מלבד ההצלחה בצה"ל פנימה, כהונתו של הרמטכ"ל אשכנזי התאפיינה ביחסים יותר מתקינים עם לשכת שר הביטחון. לברק התאים סגנון העבודה של אשכנזי, שמבדיל היטב בין הדרג המחליט לדרג המבצע. אלא שסבב המינויים שנערך לפני חצי שנה טרף את הקלפים, והכניס דם רע למערכת. ימים יגידו האם הוא ישקע או יתסוס
אמנון לורד
בהתעוררות הציבורית לבעיית ההסתה נגד ישראל משתקף החידוש בכהונתו השנייה של נתניהו: הוא נותן לאחרים לעשות את המלאכה ואינו נקלע לעימותים מיותרים. השאלה היא אם יהיה די בכך כאשר העבודה וחלקים בקדימה ובליכוד מתנגדים לחקירת הקרן לישראל חדשה
עו"ד אברהם פכטר
הוא לא דיפלומט, לא רהוט, לא אהוד, פופולרי כמנהיג, למרות שהוא לא סחבק    כל המתנגדים להתבטאות של ליברמן לעניין סוריה, הם במידה רבה צבועים ופחדנים - הרגילים לתגובה ישראלית פושרת, אנמית ומתבטלת בפני הפריצים    עמדותיו של ליברמן - מקובלות על רוב הציבור בישראל, שחושבים על כך בשקט, אך לא מעיזים לומר זאת בקול רם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il