X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שבתאי. [צילום: לע"מ]
המשטרה ידעה על הצפיפות במירון ולא פעלה
שבתאי בוועדת החקירה: הצפיפות ב-2021 לא הייתה דבר חדש; התמקדנו במגבלות הקורונה טוען שהתריע מראש שלמשטרה אין יכולת להגביל את מספר המשתתפים בהדלקות; אומר שבכירים במשטרה הם שהמליצו על עלייה להר ללא מגבלות

בכירי המשטרה, בראשות המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי, ידעו במשך שנים שקיימת בעיית צפיפות בהר מירון בל"ג בעומר - אך לא סברו שיש למנוע בעטיה את ההילולה. כך עולה (יום ב', 11.4.22) מעדותו של שבתאי בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. שבתאי אמר כי לקראת ההילולה אשתקד התמקדה המשטרה בבעיית הקורונה, שכן בעיית הצפיפות לא הייתה חדשה.
שבתאי - הבכיר ביותר מבין העדים עד כה - פתח בהקראת סקירה מפורטת של הכנות המשטרה להילולה, והבטיח לענות בהמשך לשאלותיה של יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס דבורה ברלינר. לדבריו, "הדבר היחיד שלא הכרנו מהעבר היה נושא הקורונה. היו דיונים במשרדי הממשלה על הגבלות קורונה, וזו כמובן החלטה של הדרג המדיני. ב-2020 החליט הדרג המדיני לסגור את מירון והיו תקנות בנושא.
"ב-2021, מאחר שהיה שיפור במצב התחלואה והיו אירועים המוניים - כמו התפילות בהר-הבית ובכותל - הדעה הייתה שלא ניתן למנוע פולחן דתי דווקא מהציבור היהודי. בשבת לפני אירוע מירון היו אירועים נוצריים ודרוזיים. יהודים יעלו למירון בל"ג בעומר ובז' באדר, גם אם המשטרה לא תהיה שם.
"העובדה שזהו אירוע דתי מטילה עלינו מגבלות משפטיות. המשטרה לא יכולה לפעול על דעת עצמה. היא לא יכולה להפקיע שטחים, היא לא יכולה לגדר. חלק מהמורכבות באירוע מירון הוא שיש לא מעט שחקנים שם. ההתרשמות שלי הייתה שהמחוז הצפוני עושה את העבודה כנדרש. מפקד המחוז, ניצב שמעון לביא, הוא אחד המפקדים המנוסים והמוכשרים במשטרה; היה לי ויש לי אמון מלא בו".

"צפוי שיגיעו הרבה אנשים"

שבתאי הסביר מדוע לא התערב בהכנות לאירוע: "ברמה הארצית היו עוד אירועים שדרשו את מעורבותי. המשטרה הייתה בסוג של קיפאון אחרי שנתיים בלי מפכ"ל קבוע, גרעון של 450 מיליון שקל, החפיפה שלי הסתכמה בשני מפגשים קצרים בהם נושא מירון לא עלה, במקום שלושה-ארבעה חודשים. ברמה הלאומית אנחנו עדיין במשבר קורונה ובמשבר פוליטי. יש לנו את רמדאן, אלימות בירושלים. היו לי שיחות עם לביא שאינן מתועדות. הוא מעדכן אותי כל פעם מה קורה עם פתיחת צירים, העלייה, מקומות קדושים. כל פעם שיש לו משברון הוא מעדכן אותי.
"ב-5.4.21 מקובצים כל אנשי המחוז ומתחילים לתכנן מה יהיה במירון. הסיכום היה שיש להיערך לתרחיש של מירון מלא, ללא מגבלות. הם הבינו שבגלל שלא היה מירון שנה קודם וההילולה היא לילה אחד, הציבור מצפה להר פתוח וצפוי שיגיעו הרבה מאוד אנשים. קצין האג"ם, שמעון אלקלעי, ניהל את כל המגעים מול משרד הבריאות בנושא הקורונה.
"ב-13.4.21 היה דיון בין-משרדי במחוז והמידע המודיעיני היה שאם יהיו מגבלות, יהיה סיכון. לכן הסיכום היה שההר יהיה פתוח, ובמקביל בהדלקות של החסידויות – ששם יש עם מי לדבר – תהיה מגבלה של 10,000 איש לכל הדלקה. אלקלעי כל הזמן מעדכן אותי". ברלינר: "היה מקום שתתערב?". שבתאי: "אם הייתי חושב אחרת מאלקלעי, הייתי אומר לו. הסיטואציה של הקורונה שונה לחלוטין מאשר בשנת 2020". ברלינר: "אלקלעי אמר לך שיש דעות אחרות?". שבתאי: הוא עדכן, ראיתי את הפרוטוקול, כל אחד אומר את דעתו ובשביל זה יש מי שמחליט – מפקד המחוז וראש אגף התנועה [אלון אריה]. בין היתר דובר על הצפיפות שהיא תרחיש מוכר. כל המבנה של מתווה מירון מבוסס על הצפיפות וכיצד המחוז מתמודד איתה; זה לב התוכניות.
"אישור התוכניות היה אצלי ב-19.4.21. זו הפעם הראשונה בה הנושא הועבר להחלטה שלי. לביא הציג את החלופה המבצעית: הר פתוח עם מגבלות על החסידויות. ההתרשמות שלי הייתה שהוא וראש אגף התנועה הכינו תוכנית שעונה על הצרכים. עלה שוב נושא הצפיפות, עלה החשש מפני אירוע רב-נפגעים".

יכולת אכיפה מוגבלת מאוד

ברלינר: "כמה זמן הוקדש לנושא הצפיפות?". שבתאי: תכף נגיע לזה. הבהרתי שאני רואה את הבטיחות באירוע כעניין מרכזי ביותר והעליתי כמה נקודות. דיברתי על הסנכרון בין מפקד המחוז לבין ראש אגף התנועה; שמירה כל העת על צירי פינוי פתוחים; פינוי מוסק מההר והתעקשתי שידאגו למנחת על ההר בתיאום עם חיל-האוויר; ולהפעיל את מערכת התקשורת הלווינית. התרשמתי שהתוכנית כללה שיפורים ביחס לעבר.
"הנקודה שלא הייתה סגורה היא הקורונה, כי לא ידענו מה הדרג המדיני יחליט. לכן אישרתי את התוכנית כפוף למה שיסוכם. הנחיתי את ראש אג"ם [אמנון אלקלעי] לעבוד מול המל"ל שתכלל את משרדי הממשלה. נמשכה ההידברות עם משרד הבריאות. הנחת העבודה שלנו הייתה שאם לא יהיו מגבלות, התוכנית תהיה מלאה; מפה תמיד אפשר לצמצם.
ברלינר: "היו תקנות שחייבו בכל המדינה". שבתאי: "אני אתייחס לזה בהמשך. כל הניסיון שהיה פה להציג את הדיון כדרמטי, חוטא למציאות. זה היה דיון מקצועי בהמשך לדיון שהיה במחוז. ההמלצה על מתווה של הר פתוח גובשה בידי מפקד המחוז וראש אגף התנועה. ראש אג"ם לא התנגד. הוא אכן הזכיר בישיבה את הצפיפות, אבל לא היה פה חידוש. החשש הזה היה ידוע לכולם ועמד בבסיס התוכנית שגיבש המחוז הצפוני. מפקד המחוז דיבר על אר"ן [אירוע רב-נפגעים], אני התייחסתי לאר"ן.
"לא היה פה שאנחנו הולכים לעשות משהו שאנחנו לא יכולים. איש לא הציג ספקות לגבי היתכנות התוכנית, איש לא הציג קשיים שלא מאפשרים לממש אותה, איש לא הציג תוכנית חילופית. אין שלב שנושא הצפיפות לא עלה, אבל איש לא דיבר על הגבלת השתתפות. התובנה היחידה של ראש אג"ם הייתה להתקין תקנות קורונה ספציפיות כדי לצמצם את כמות הקהל.
"בסופו של דבר לא התנגדתי להצעה הזאת. היינו שבוע לפני אירוע מירון, אני צריך לקבל החלטה. אני לא יודע על תקנות אחרות. לא שללתי את האפשרות של הר סגור, בדומה למתווה של 2020. אמרתי שאי-אפשר לחכות עד לרגע האחרון עם התקנות, ובדיעבד צדקתי, כי אם היינו מחכים – לא היו תוכניות. ניכנס בהמשך למה התכוונתי כאשר אמרתי 'או הר פתוח או הר סגור'.
"ב-22.4.21 התוכניות הוצגו לשר לביטחון פנים [דאז, אמיר אוחנה]. אמנון אלקלעי הציג את התוכנית ולא הייתה לו שום הסתייגות ממנה. הערכנו שתהיה הגעה גדולה למירון. הוצג לשר שקוימה הידברות מול החסידויות כדי לצמצם את ההגעה, ושהיכולת של המשטרה לאכוף את המגבלה של 10,000 איש בכל הדלקה היא מאוד מוגבלת בהינתן בכך שההר פתוח לכל. המרכז למקומות הקדושים לא הסכים לקחת אחריות על תקנות הקורונה ולכן הן לא גובשו.
"בשיחה עם השרים ופרופ' נחמן אש אמרתי, כי ניסיון להגביל כניסה להר או לציון עלול היה להוביל לאסון. הזהרתי את המשתתפים מפני ועדת חקירה שתהיה אם ניאלץ לבדוק את התו הירוק בכניסה. בשיחה הסכימו כל השרים על הר פתוח עם מגבלה בהדלקות, ושהתו הירוק ייבדק בעלייה לאוטובוסים. אמרתי שכדאי לפתוח את הציון והדגשתי שהיכולת לאכוף את המגבלה בהדלקות מוגבלת מאוד".

תאריך:  11/04/2022   |   עודכן:  11/04/2022
+השרים אישרו ערב האסון: הר פתוח
15:02 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

טוען שקיבל את אישורם של דרעי, אוחנה, אלדשטיין ואביטן יממה לפני האסון  ▪  מעיד: אוחנה רצה להכפיל ל-20,000 את מספר המשתתפים בהדלקות  ▪  "זיהוי צפיפות - לפי העין המנוסה של המפקדים בשטח"

אוחנה ושבתאי. [צילום: תקשורת שר הבט"פ]
+"אני לא יודע למה הלכו לגשר דב"
13:59 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שבתאי בוועדת החקירה: האסון נגרם בשל כשל הנדסי; תוכנית הוויסות של המשטרה עבדה  ▪  מאשר שהמשטרה לא וידאה שהגשר עומד בדרישות הבטיחות  ▪  "זה שהמשטרה נכנסה במקום שאיש לא נכנס - לא הופך אותי לאחראי"

שבתאי. "לא יודע מה היה שם" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטרה ידעה על הצפיפות במירון ולא פעלה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איציק וולף
נצ"מ רועי ולדמן העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לבחינת אסון מירון וטען כי לשכת המפכ"ל לא קיבלה פניות מצד גורמים פוליטיים לאשר הגדלה של כמות המשתתפים בהילולה במירון אך ציין כי הדירקטיבה הייתה מדינית והמשטרה היא גורם מבצע    "אחד הדברים ששמו על השולחן הוא שההר יהיה צפוף. להגיד את זה ביחס לאירוע במירון זה תקן ביצוע"
איציק וולף
ראש אגף משאבי אנוש במשטרה טוען כי נושא הצפיפות במירון לא עלה בדיונים המוקדמים להילולה הקטלנית בל"ג בעומר    על טענת חבר הוועדה שלמה ינאי שהדין שבתוקף חייב את סגירת ההר כמו ב-2020 השיב גולדברג שהנושא לא עלה בדיון וכי הוא שומע על כך לראשונה
איתמר לוין
אלרון דחה את בקשת עמותת הכנסת אורחים למנוע הריסת שישה מבנים בלתי חוקיים שהקימה במתחם קבר הרשב"י    קובע: האינטרס הציבורי הוא להרוס מבנים היוצרים סיכון בטיחותי ממשי כחלק מהלקחים בעקבות אסון מירון
איתמר לוין
שבתאי יעיד ב-5.4.22 ויישאל במיוחד על החלטתו שלא להטיל מגבלות כלשהן על ההשתתפות בהילולת ל"ג בעומר, למרות הקורונה    חברי הוועדה צפויים להקשות גם על הצפיפות בהילולה ועל אי-אכיפת החוק בהר
עידן יוסף
תזכיר חוק חדש מציע הגבלה של מספר המשתתפים בהילולה בהר מירון בל"ג בעומר    באירוע יתאפשר להדליק מדורה אחת בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il