X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שבתאי. "לא יודע מה היה שם" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
המפכ"ל מטיל במרומז את האחריות על הקורבנות:
"אני לא יודע למה הלכו לגשר דב"
שבתאי בוועדת החקירה: האסון נגרם בשל כשל הנדסי; תוכנית הוויסות של המשטרה עבדה מאשר שהמשטרה לא וידאה שהגשר עומד בדרישות הבטיחות "זה שהמשטרה נכנסה במקום שאיש לא נכנס - לא הופך אותי לאחראי"

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, רומז שהנפגעים באסון מירון הם הנושאים באחריות הנקודתית והמיידית לאסון. כך עולה מדבריו (יום ב', 11.4.22) בהמשך עדותו בפני ועדת החקירה הממלכתית.
יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, לחצה לדעת כיצד אמורים המפקדים והשוטרים בשטח לווסת את הצפיפות, ולבסוף הודה שבתאי שנושא זה אינו קיים במשטרה ושאין לה דרך לדעת כמה אנשים מצויים בשטח ספציפי. הוא אמר כי אינו יודע האם האמצעים המיועדים לזהות את הצפיפות תפקדו כיאות בעת אסון מירון.
שבתאי הוסיף: "ניסו להסדיר את ההר הזה במשך עשור. ארבע ועדות ממשלתיות לא פתרו את הבעיה. כל השיפורים היו בזכות התיאום בין המחוז הצפוני לבין המרכז למקומות הקדושים". ברלינר: "זה יפה וזה מאוד מוערך. אבל באותו זמן חשבת שמה שיש כרגע יכול לתת מענה לכזאת כמות של אנשים שצפויה להיות על ההר?" שבתאי: "הייתי סמוך ובטוח שהאתגרים מקבלים מענה ברמת המחוז הצפוני. אם הייתי חושב שמשהו לא תקין או לא נותן מענה - הייתי מתערב. המחוז הצפוני עשה מעל ומעבר לטפח את המקום ולשפר אותו".
ברלינר: "האם הכל היה כל כך מוכן, מה השתבש?". שבתאי: "אין יום ואין לילה שאני לא חושב על זה. תוכנית הוויסות בכללותה עבדה. יש פה איזו נקודת כשל באסון עצמו". ברלינר: "במה התבטא שתוכנית הוויסות עבדה?". שבתאי: "הוויסות הוא בתנועת האנשים. אני לא מתחמק משאלת הצפיפות, אבל לדעתי הכשל הוא הנדסי". ברלינר: "לא ידעתם את זה מראש?".
שבתאי: "לא. לגבי כמות האנשים שהייתה על הגשר, אני לא יודע מה גרם להמון לפנות לגשר דב שהוא מעבר צדדי שממנו לא רואים את ההדלקה. בשביל זה יש ועדת חקירה. אני לא יודע מה היה צריך להיות באותה נקודה ומה לא עבד בנושא החיישנים שהיו צריכים לתת את התמונה. גם אם היה המון ודוחק, בלי הכשל ההנדסי לא היה קורה האסון". ברלינר: "לא ידעתם על המצב שלו? האם אין זה מתפקידך להשגיח על מהנדס הבטיחות?". שבתאי: "אני לא מהנדס בטיחות". ברלינר: "האם וידאתם שהגשר עומד בדרישות הבטיחות?". שבתאי: "אני לא יודע מה היה שם".

"שלום הציבור לא פועל במירון?"

ברלינר: "אלו כלים היו לך להחליט על הר פתוח בצורה מלאה?" שבתאי: "זה מה שאמר כל הדרג המקצועי". ברלינר: "[ראש אג"ם] אמנון אלקלעי לא הסכים". היא ציטטה מעדותו של אלקלעי בפני הוועדה, לפיה הוא הביע בצורה נחרצת התנגדות להר פתוח כפי שרצה שבתאי.
שבתאי: "אני יודע לעשות הר פתוח או הר סגור. אני שבוע לפני האירוע. כאשר אמרתי הר סגור, התכוונתי למצב כמו ב-2020: עמך ישראל לא יוכל להגיע ויהיו הדלקות בתיאום". ברלינר: "איך פעלתם בהלוויה של הרב חיים קניבסקי?". שבתאי: "רק לפי שלום הציבור". ברלינר: "שלום הציבור לא פועל במירון?". שבתאי: "מפקד המחוז ידע לעצור אירוע. בהלוויה היה לנו תיאום עם הרשות המקומית. בהר מירון אין בעל בית לאירוע, אם עם מי לדבר בנוגע לעמך ישראל".
ברלינר: "למה אין לך מפיק אירוע?". שבתאי: "זה שהמשטרה שימשה כמבוגר האחראי במקום שאיש לא נכנס, זה שיש לי את היכולות – זה לא הופך אותי לאחראי. עמדת הפרקליטות הייתה שאין צורך במפיק כי זה אירוע דתי. מה מצפים, שאני לא אהיה שם?". ברלינר: "שתוציא הוראות מתאימות. מה גרם לך לדבוק במדיניות של הר פתוח?". שבתאי: "גם אמנון אלקלעי לא אמר מילה אלא רק בנושא הקורונה. אני שבוע לפני אירוע; תנו לי תקנות. לא היו תקנות. בתוכניות ניתן מענה לאתגרים".
שבתאי אמר כי לא פנה אליו שר כלשהו בנושא הר פתוח או הר מלא. לדבריו, הקשר הישיר שלו היה רק עם השר דאז לביטחון פנים, אמיר אוחנה, וההחלטות היו מקצועיות גרידא. עוד אמר שבתאי, כי הוא למד רק בדיעבד על הדיון שקיים שר הפנים דאז, אריה דרעי, ב-7.4.22; הוא רמז, כי מדובר היה בדיון חריג. שבתאי הדגיש: "אם הייתי צריך לקבל מחדש את ההחלטות, הייתי מקבל בדיוק את אותן החלטות. זהו אירוע מחוזי, למרות היקפו וגודלו. מפכ"ל לא מנהל אירועים במחוזות. אני לא מחליף את המפקדים".

תאריך:  11/04/2022   |   עודכן:  11/04/2022
+השרים אישרו ערב האסון: הר פתוח
15:02 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

טוען שקיבל את אישורם של דרעי, אוחנה, אלדשטיין ואביטן יממה לפני האסון  ▪  מעיד: אוחנה רצה להכפיל ל-20,000 את מספר המשתתפים בהדלקות  ▪  "זיהוי צפיפות - לפי העין המנוסה של המפקדים בשטח"

אוחנה ושבתאי. [צילום: תקשורת שר הבט"פ]
+המשטרה ידעה על הצפיפות במירון ולא פעלה
11:04 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שבתאי בוועדת החקירה: הצפיפות ב-2021 לא הייתה דבר חדש; התמקדנו במגבלות הקורונה  ▪  טוען שהתריע מראש שלמשטרה אין יכולת להגביל את מספר המשתתפים בהדלקות; אומר שבכירים במשטרה הם שהמליצו על עלייה להר ללא מגבלות

שבתאי. [צילום: לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
שבתאי בוועדת החקירה: הצפיפות ב-2021 לא הייתה דבר חדש; התמקדנו במגבלות הקורונה    טוען שהתריע מראש שלמשטרה אין יכולת להגביל את מספר המשתתפים בהדלקות; אומר שבכירים במשטרה הם שהמליצו על עלייה להר ללא מגבלות
איציק וולף
נצ"מ רועי ולדמן העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לבחינת אסון מירון וטען כי לשכת המפכ"ל לא קיבלה פניות מצד גורמים פוליטיים לאשר הגדלה של כמות המשתתפים בהילולה במירון אך ציין כי הדירקטיבה הייתה מדינית והמשטרה היא גורם מבצע    "אחד הדברים ששמו על השולחן הוא שההר יהיה צפוף. להגיד את זה ביחס לאירוע במירון זה תקן ביצוע"
איציק וולף
ראש אגף משאבי אנוש במשטרה טוען כי נושא הצפיפות במירון לא עלה בדיונים המוקדמים להילולה הקטלנית בל"ג בעומר    על טענת חבר הוועדה שלמה ינאי שהדין שבתוקף חייב את סגירת ההר כמו ב-2020 השיב גולדברג שהנושא לא עלה בדיון וכי הוא שומע על כך לראשונה
איתמר לוין
אלרון דחה את בקשת עמותת הכנסת אורחים למנוע הריסת שישה מבנים בלתי חוקיים שהקימה במתחם קבר הרשב"י    קובע: האינטרס הציבורי הוא להרוס מבנים היוצרים סיכון בטיחותי ממשי כחלק מהלקחים בעקבות אסון מירון
איתמר לוין
שבתאי יעיד ב-5.4.22 ויישאל במיוחד על החלטתו שלא להטיל מגבלות כלשהן על ההשתתפות בהילולת ל"ג בעומר, למרות הקורונה    חברי הוועדה צפויים להקשות גם על הצפיפות בהילולה ועל אי-אכיפת החוק בהר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il